دکتر مژده نامداری / مقالات / درمان عفونت های زنان

درمان عفونت های زنان

عفونت های زنان

عفونت زنان یا همان عفونت های واژن، توسط باکتری ها، قارچ ها، انگل ها و ویروس هایی که داخل و اطراف واژن و دهانه واژن رشد می کنند، ایجاد می شوند. این قبیل عفونت ها می توانند منجر به برزو علائمی از قبیل ناراحتی و خارش اطراف واژن شوند. در بسیاری از موارد، عفونت های واژن به سرعت درمان می شوند. تشخیص و درمان به موقع عفونت از بروز مشکلات و عوارض بیشتر پیشگیری خواهد کرد.

توصیه می شود افرادی که فکر می کنند به بیماری های مقاربتی مبتلا شده اند، جهت درمان عفونت های زنان حتما به پزشک مراجعه کنند.

عفونت های زنان چه علامت و نشانه ای دارند؟

بسته به نوع عفونت، ممکن است علائم زیر ظاهر شود:

• ترشح سفید از واژن که حالت پنیری پیدا می کند. البته گاهی ممکن است ترشحات به رنگ زرد و با بوی بد نیز دیده شود.
  • احساس خارش اطراف و داخل واژن
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد به هنگام دفع ادرار
  • احساس درد در قسمت پایینی شکم

البته این نکته را در نظر داشته باشید که مشاهده ترشح از واژن کاملا طبیعی است. رنگ و میزان ترشح در زمان های مختلف سیکل قاعدگی، با بالا رفتن سن، هنگام مصرف قرص های پیشگیری از بارداری و یا در طول بارداری تغییر می کند.

در برخی موارد، استفاده از صابون های بهداشتی و یا دوش واژینال نیز می تواند علت التهاب واژن و تغییر ترشح باشد. اما هر گونه تغییر غیر طبیعی در ترشحات واژن به همراه سایر علائم، می تواند نشانه ای باشد از عفونت که باید جدی گرفته شود.

درمان عفونت های زنان

تشخیص عفونت های زنان

در ابتدا، پزشک به بررسی علائم و نشانه های موجود و معاینه قسمت خارجی ناحیه تناسلی می پردازد. پزشک هم چنین از ابزاری به نام اسپکولوم استفاده می کند. این ابزار با باز نگه داشتن دهانه واژن، امکان مشاهده و بررسی قسمت داخلی ناحیه تناسلی را نیز فراهم می کند.

برداشتن فیبروم رحمی /میوم های رحمی یا میومکتومی چیست ؟

در حین معاینه، نمونه ای از ترشح و یا سلول های واژن گرفته می شود. نمونه جهت بررسی های بیشتر زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.

تست های مختلفی برای تشخیص عفونت واژن وجود دارد. آزمایش ادرار می تواند یکی از این تست ها باشد.

انواع عفونت های واژن

• واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی، عفونتی است که توسط باکتری های خاصی که در واژن رشد می کنند، ایجاد می شود. در این عفونت، باکتری ها بیشتر از حالت طبیعی و نرمال رشد می کنند.

واژینوز باکتریایی، یکی از شایع ترین انواع عفونت های زنان است و حدود نیمی از خانم های مبتلا به این عفونت، هیچ علامتی را از خود نشان نمی دهند. اما علائم می تواند شامل ترشحات سفید و خاکستری رنگ به همراه بوی بد باشد. اما علائمی از قبیل خارش و ناراحتی احساس نخواهد شد.

واژینوز باکتریایی، عفونت مقاربتی نیست، اما افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، بیشتر در معرض این عفونت خواهند بود. این عفونت معمولا با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. این امکان وجود دارد که عفونت خود به خود درمان شود.

در صورتی که نسبت به درمان اقدامی صورت نگیرد، احتمال بروز عوارض مرتبط با بارداری وجود خواهد داشت. مواردی از قبیل: سقط جنین، زایمان زودرس و یا بیماری التهابی لگن بعد از بارداری. به همین خاطر، توصیه می شود در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه شود.

• کلامیدیا

کلامیدیا، یکی از شایع ترین عفونت های زنان است که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. بسیاری از خانم ها به این عفونت مبتلا هستند، بی آن که از آن اطلاعی داشته باشند. در صورت ابتلا، حجم ترشحات بیشتر از حالت طبیعی می شود و ممکن است ما بین سیکل قاعدگی و یا بعد از رابطه، خونریزی مشاهده شود.

آنتی بیوتیک، درمانی است که برای کلامیدیا در نظر گرفته می شود. طول درمان در حدود یک تا دو هفته خواهد بود. گاهی نیاز است هر دو شریک جنسی تحت درمان قرار بگیرند.

درمان خشکی واژن

معمولا شش ماه بعد مجدد تستی انجام می شود تا از درمان عفونت اطمینان حاصل شود.

عدم درمان کلامیدیا می تواند با عوارضی از قبیل بیماری التهابی لگن و یا مشکلات بارداری مانند زایمان زودرس همراه باشد.

• هرپس تناسلی

هرپس تناسلی، توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود که راه انتقال آن تماس جنسی می باشد. این عفونت، در تمام خانم ها با علامت و نشانه همراه نیست، اما مشخصه آن می تواند تاول های دردناک اطراف ناحیه تناسلی باشد.

درمانی برای هرپس وجود ندارد، اما در صورت آلوده شدن، ویروس در بدن باقی می ماند.

علائم هرپس تناسلی، همیشگی نیستند و گاهی ممکن است شدت بگیرند.

جهت درمان، قرص های ضد ویروس برای بیمار در نظر گرفته می شود. با این که علائم کامل از بین نمی روند، اما از شدت آن ها کاسته خواهد شد.

• زگیل تناسلی

زگیل تناسلی، توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می شود. این عفونت از طریق تماس جنسی انتقال می یابد.

مشخصه زگیل تناسلی، ظاهر شدن توده های کوچک اطراف دهانه رحم، واژن و مقعد می باشد. این توده ها می توانند با درد و خارش همراه باشند. این احتمال وجود دارد که زگیل ها بعد از گذشت چند ماه درمان شوند.

استعمال کرم، کرایوتراپی و جراحی از دیگر روش های درمان زگیل تناسلی می باشد.

• گنوره آ

گنوره آ، عفونت مقاربتی دیگری است که توسط باکتری به نام گنوره آ نیسریا ایجاد می شود. در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، احتمال ابتلا بیشتر خواهد بود.

حدود نیمی از خانم های مبتلا، هیچ گونه علائمی را نشان نمی دهند. علائم معمولا ده روز بعد از آلودگی، ظاهر می شوند. درد اطراف زیر شکم و یا بیشتر شدن ترشح، از جمله نشانه های ابتلا به این عفونت می باشد.

مصرف آنتی بیوتیک، راه درمان گنوره آ می باشد و معمولا با یک بار مصرف قرص، شاهد بهبود علائم خواهیم بود. توصیه می شود یک هفته بعد از درمان، تستی انجام شود تا از درمان کامل اطمینان حاصل شود.

• تریکوموناس
بی اختیاری ادرار چست و چگونه درمان می‌شود

تریکوموناس، بیماری عفونی مقاربتی است و در طول رابطه جنسی محافظت نشده با افراد آلوده، منتقل می شود.

معمولا نیمی از خانم های مبتلا، هیچ علامت و نشانه ای ندارند. اما ترشح سفید و بدبو از نشانه های این عفونت می باشد.

جهت درمان، معمولا یک دوره درمان آنتی بیوتیک در نظر گرفته می شود. اغلب نیاز است شریک جنسی نیز تحت درمان قرار بگیرد، حتی زمانی که علائمی مشاهده نشود.

راه های پیشگیری از عفونت های زنان

بیشتر عفونت های زنان از طریق تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می شوند.  استفاده از کاندوم می تواند راه موثری باشد در پیشگیری از بروز این قبیل عفونت ها.

در برخی موارد، عدم استفاده از صابون های بهداشتی و یا دوش واژینال نیز می تواند مفید باشد.

در پایان این که،

خانم ها باید به رعایت بهداشت ناحیه تناسلی اهمیت بدهند و تا حد امکان رابطه جنسی محافظت شده داشته باشند. رابطه جنسی با افراد آلوده، شایع ترین راه انتقال بیماری های عفونی در زنان می باشد.

مصرف آنتی بیوتیک، درمانی است که عمدتا برای عفونت های زنان توسط پزشک متخصص زنان در نظر گرفته می شود. البته در بسیاری از موارد، این عفونت ها خود به خود درمان می شوند. اما عدم درمان می تواند زمینه ساز بروز مشکلات بارداری مانند سقط جنین و یا زایمان زودرس شود.