دکتر مژده نامداری / مقالات / علائم هشدار دهنده زایمان زودرس
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

علائم هشدار دهنده زایمان زودرس

علائم زایمان زودرس

زایمان زودرس و عوارض آن یکی از اتفاقاتی است که بسیاری از زنان باردار را نگران و دغدغه مند خواهد کرد. متاسفانه آمار زایمان زودرس کم نیست و بسیاری از زنان باردار با این مشکل مواجه می شوند. زایمان زودرس از جهت مشکلاتی که برای خانم ها پدید می آورد ابداً مطلوب نیست و زنان برای کنترل و پیشگیری از این پیشامد اقدامات مختلفی را انجام می دهند تا احتمال بروز این مشکل کاهش یابد.
در هر صورت موضوعی است که حتی اگر کنترل های لازم را نیز در دوران بارداری داشته باشیم همچنان در اثر علل مختلف ممکن است این مشکل بروز و ظهور داشته باشد.
در این مقاله به مساله زایمان زودرس و تمامی علائم هشدار دهنده زایمان زودرس و علل رخداد این مسئله خواهیم پرداخت.

زایمان زودرس

زایمان زودرس به چه زایمانی گفته می شود؟

زایمان زودرس به زایمانی گفته می شود که در طی آن جنین زودتر از موعدی که به طور طبیعی باید متولد شود، به دنیا بیاید.

در واقع به طور طبیعی جنین باید در هفته 36 به دنیا بیاید. عواملی وجود دارند که سبب می شوند تولد جنین از این زمان زودتر اتفاق بیفتد.

یکی از نکاتی که در خصوص زمان تولد جنین وجود دارد این است که در تمام این مدت جنین به رشد و تکامل جسمی و مغزی می رسد و زمان تولد، جنین به توانایی زنده ماندن در شرایط غیر از رحم مادر رسیده است. به همین جهت اگر به هردلیلی این زمان کاهش یابد در بخشی از توانایی های جنین نقایصی وجود خواهد داشت.

زایمان زودرس در اثر چه عواملی ایجاد می شود؟

مشاهده شده است در زنانی که شرایط زیر را دارند احتمال زایمان زودرس افزایش پیدا می کند:

  • زنانی که در دوران بارداری فشار خون بالایی دارند
  • زنانی که در طی یک بارداری دوقلو یا چند قلو باردارند
  • زنانی که در دوران بارداری دیابت دارند
  • زنانی که بارداری شان یا قبل از 17 سالگی است یا بعد از 35 سالگی
  • زنانی که در دوارن بارداری عفونت پیدا می کنند
  • زنانی که با کاهش وزن شدیدی مواجه می شوند
  • زنانی که در دوران باداری از دخانیاتی مثل سیگار استفاده می کنند
  • زنانی که دردوران باردای استرس و اضطراب زیادی متحمل می شوند
  • زنانی که دردوران بارداری فعالیت های سنگینی را انجام می دهند
  • زنانی که مراقبت های لازم را در تغذیه و میزان استراحت شان ندارند
  • زنانی که با صدمات ناگهانی مواجه می شوند، مثل افتادن یا ضربه خوردن به ناحیه شکم یا زیر شکم.
زایمان زودرس و عوارض آن
بیشتر بدانید

علائم هشدار دهنده زایمان زودرس کدامند؟

زایمان زودرس علامات و نشانگانی را با خود به همراه دارد که پزشکان با توجه به این علامت ها می توانند زایمان زودرس را پیش بینی کنند.

پیش از آنکه وارد بحث علائم هشدار دهنده زایمان زودرس شویم لازم به ذکر است که بگوییم همانطور که گفته شد، این علامات به عنوان زنگ خطری محسوب می شوند که پزشکان با توجه به آنها می توانند زایمان زود رس را پیش بینی کنند. در نتیجه این پیش بینی، پزشکان می توانند تمامی مراقبت های لازم را به زنان باردار بگویند و خود نیز تمامی اقدامات پزشکی را برای پیشگیری از بروز هر عامل خطرسازی انجام دهند تا مادران بتوانند با کمترین احتمال خطر با این موضوع مواجهه داشته باشند.

علائم زایمان زودرس:

  • انقباضاتی که در نواحی رحمی شکل می گیرد.

درواقع مشاهده می شود از هفته بیستم تا 36 مادران انقباضاتی را در این نواحی تجربه می کنند و با مراجعه به پزشک و معایناتی که می شوند پزشک تشخیص زایمان رود رس را می دهد. البته این انقباضات باید همراه با تغییراتی در دهانه رحم و نازک شدن دهانه آن باشد تا تشخیص داده شود. در غیر این صورت این انقباضات ربطی به زایمان زود رس نخواهد داشت.

  • درد هایی شبیه به عادت ماهیانه
  • ترشحاتی که از دهانه رحم و از کانال واژن خارج می شود بیشتر می شود
  • ترشحات واژینال رقیق تر می گردد
  • ترشحات واژینال تغییر رنگ پیدا می کند، به طوری که به رنگ صورتی یا قهوه ای در می آید.
  • خونریزی از ناحیه واژن به طور غیرعادی جریان می یابد
  • درد کمر به طور غیر عادی
  • فشارهایی به اطراف نواحی لگنی

نکته ای کلی وضروری در خصوص پیشگیری از وقوع زایمان زودرس

 

زایمان

یکی از مهم ترین نکاتی که زنان و مادران باردار باید لحاظ کنند این است که حتما تمامی علل موثر در زایمان زودرس را بشناسند و از ایجاد آنها جلوگیری کنند. برای مثال زنانی که می دانند کاهش وزن می تواند در زایمان زودرس موثر باشد می توانند با رفتار غذایی سالم وزن خود را در حالت نرمال نگه دارند تا توانایی جسمی آنها در جهت نگه داری جنین تا زمان مقرر برای زایمان افزایش یابد. بدین ترتیب دیگر نگرانی و دغدغه ای در جهت زایمان زود رس نخواهند داشت.

هر آنچه باید درباره تامپون بدانید.
بیشتر بدانید

البته نکته دومی که عزیزان باید مد نظر قرار دهند این است که مجموعه ای از عوامل در رخداد زایمان زودرس دخیل هستند. بنابر این باید تمامی علل مهار شوند تا احتمال خطر زایمان زودرس کاهش یابد. پس در نتیجه باید بدانید همه عوامل را باهم در نظر قرار دهید و همه آنها را با هم رعایت کنید.

یکی از نکاتی که باید بدانید این است که زایمان زودرس می تواند مشکلاتی را در ابعاد فیزیکی و روانی جنین به وجود بیاورد. پس باید تمامی تلاش خود را در جهت جلوگیری از این عارضه بکار گیرید تا حدالامکان این مساله پیش نیاید.

نتیجه گیری

در انتها به عنوان سخن پایانی این توصیه را داریم که در دوران بارداری با کمترین استرس و اضطراب این دوره را پشت سر بگذارید و نگرانی ای از جهت زایمان زودرس به خود راه ندهید. زیرا حتی با وقوع این حادثه و تولد جنین تان پیش از موعد، با توجه به رشد و گسترش پزشکی، بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران، اقدامات فراوانی را می تواند برای سلامت خودتان و نیز نوزادتان انجام دهد و از بسیاری از خطرات، شما را به دور نگاه دارد.

پس مشاهده می کنید که تمامی وظایف شما این است که از علل بروز چنین موضوعی پیشگیری کنید و در صورت رخداد پزشکان می توانند به درستی وظایف شان را به اتمام برسانند.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب