دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / درمان زگیل تناسلی (HPV) / آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟ + علت زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟ + علت زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی

زگیل تناسلی

حتماً تا به حال نام ویروس HPV که از علت های زگیل تناسلی می باشد را شنیده اید. همانطور که می دانید زگیل های تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های قابل انتقال جنسی (STI) است که باعث بروز خطرات جدی مانند سرطان خواهد شد. اما آیا زگیل تناسلی قابل درمان است؟ در این نوشته قصد داریم به توضیحاتی در مورد زگیل تناسلی و روش های درمان آن ها بپردازیم و بررسی کنیم که آیا ویروس HPV به طور قطعی درمان می شود یا خیر. همراه ما باشید؛

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی در اثر عفونت با زیر گروهی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند. ویروسی که به دستگاه آنوژنیتال آسیب می رساند و می تواند منجر به تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم شده و سپس باعث سرطان دهانه رحم شود. عفونت HPV شایعترین بیماری مقاربتی STD است، و معمولاً منجر به بروز زگیل و سرطان خواهد شد و یا در برخی اوقات بدون علامت می باشد.

عفونت HPV (زگیل تناسلی) دستگاه تناسلی مسری است و از طریق تماس پوستی به پوست یا تماس جنسی منتقل می شود. با این وجود، همچنین ممکن است بدون برقراری رابطه جنسی به زگیل تناسلی آلوده شد.

درمان زگیل تناسلی

نشانه ها وعلائم زگیل تناسلی

هنگامی که نشانه ها وعلائم زگیل تناسلی در خانم ها اتفاق می افتد، بسیاری از آن ها شامل خارش، سوزش و حساسیت ناحیه تناسلی خواهند شد. از دیگر علائم زگیل تناسلی در زنان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

• برآمدگی هایی با ظاهر موج دار یا به صورت گل کلم
  • زگیل های تناسلی می توانند در هر قسمت از بدن که در معرض تماس جنسی است ظاهر شوند. به عنوان مثال در خانم ها روده ها، واژن، دهانه رحم یا کشاله ران و در مردان آلت تناسلی، ران یا کشاله ران.
  • اندازه زگیل ها ممکن است متفاوت باشد و ممکن است چندین زگیل همزمان باهم وجود داشته باشند.
  • تحریک پذیری در محل زگیل
  • زنانی که زگیل تناسلی در داخل واژن دارند ممکن است علائمی مانند خونریزی به دنبال مقاربت جنسی یا ترشحات غیر طبیعی واژن را تجربه کنند. به ندرت ممکن است خونریزی یا انسداد ادرار در صورت وجود زگیل رخ دهد.
HPV چگونه درمان می شود؟

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

هیچ روش درمانی خانگی، یا سایر روش های درمانی نمی تواند زگیل تناسلی یا عفونت HVP را درمان کند.

این امر به این معنی است که با گذراندن روش های مختلف درمانی از شر ویروس خلاص نمی شوید و فقط زگیل های قابل مشاهده قابل درمان خواهد بود. البته در برخی از افراد، ایمنی طبیعی بدن به مرور زمان می تواند آن ها را از شر ویروس خلاص کند. درمان با هدف از بین بردن زگیل های مرئی به گونه ای است که از نظر زیبایی و ظاهری این منطقه بدون مشکل به نظر برسد.

توجه داشته باشید که در مورد هر نوع روش درمانی با بهترین متخصص زنان مشورت کنید. همانطور که گفته شد درمان خانگی و بدون نسخه برای زگیل تناسلی مناسب نیست و آن را درمان نخواهد کرد.

آیا زگیل تناسلی درمان دارد

گزینه های درمانی شامل موارد زیر است:

کرایوتراپی: زگیل ها با نیتروژن مایع یا یخ خشک منجمد می شوند، در این روش ممکن است چندین جلسه درمانی مورد نیاز باشد.

داروهای موضعی:

این داروها به صورت کرم یا مایع به مدت دو یا سه بار در هفته تا چند ماه در منزل یا مطب پزشک بر روی زگیل ها اعمال می شود. این روش درمانی برای استفاده در دوران بارداری توصیه نمی شود.

درمان با لیزر یا دیاترمی:

این مورد برای تعداد بیشتری از زگیل ها یا در مواردی که سایر گزینه های درمانی مؤثر نبوده است مورد استفاده قرار می گیرد. درمان با لیزر یا دیاترمی در بیمارستان تحت بیهوشی عمومی انجام خواهد شد.

به یاد داشته باشید، با اعمال روش های فوق از شر ویروس خلاص نمی شویم و فقط زگیل های قابل رویت از بین خواهد رفت. زگیل های تناسلی قابل رویت درمان نشده ممکن است به صورت خود به خود برطرف شده، یکسان باقی بمانند یا افزایش پیدا کنند. هدف اصلی ما از بین بردن زگیل های علامت دار است.

دکتر متخصص درمان زگیل تناسلی در شریعتی تهران

انتخاب روش درمانی بر اساس تعداد، اندازه، محل زگیل، ترجیح بیمار، هزینه درمان، راحتی، عوارض جانبی و تجربه و مهارت پزشک خواهد بود. با فرض این که تشخیص قطعی است، پيگيري معمول درمان در دو تا سه ماه توصيه مي شود كه پاسخ به درمان و نظارت بر عود کنترل شود.

احتمال بروز زگیل تناسلی در چه کسانی بیشتر است؟

همانطور که در فوق بیان شد عفونت HPV (زگیل تناسلی) شایع ترین بیماری مقاربتی (STD) است و حدود 75٪ از مردان و زنان در سنین تولید مثل و جمعیت فعال جنسی به زگیل های تناسلی مبتلا شده اند. به طور مثال تقریباً 6 میلیون نفر هر ساله در آمریکا به HPV آلوده می شوند که تقریباً 50٪ از این افراد آلوده بین 15 تا 25 سال سن دارند.

توجه داشته باشید که در حقیقت اکثر مبتلایان به HPV به هیچ وجه علائم و نشانه ای نخواهند داشت، اما می توانند این ویروس را با برقراری ارتباط جنسی به افراد دیگر منتقل کنند.
تعیین اینکه فردی به HPV آلوده شده باشد یا خیر، شامل آزمایشاتی است که ماده ژنتیکی (DNA) ویروس را مشخص می کند.

صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

در پایان اینکه

توجه به این نکته ضروری است که در کشورهای توسعه یافته، غربالگری و درمان زودهنگام تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم به طور چشمگیری میزان بروز این سرطان را کاهش داده است. در کشورهای در حال توسعه فاقد زیرساخت های پزشکی یا منابع مالی برای اجرای یک برنامه غربالگری به روز، سرطان دهانه رحم ناشی از عفونت HPV بسیار شایع است. در حقیقت، سرطان دهانه رحم در دنیا و در هر سال به میزان حدوداً 500000 زن افزایش می یابد و در بسیاری از کشورها شایع ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است.

راه‌های پیش گیری از زگیل تناسلی

سوالات متداول زگیل تناسلی

• چگونه از زگیل تناسلی بدون رابطه پیشگیری کنیم؟

تزریق واکسن های زگیل تناسلی، انجام تست پاپ اسمیر، رعایت بهداشت فردی و عدم دستکاری و خراشیدن زگیل ها و خودداری از تماس پوستی با فرد آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده

• آیا ممکن است زگیل تناسلی بعد از درمان دوباره ظاهر شود؟

بله زگیل می تواند در پوست شما بماند و همینطور بدون درمان هم از بین برود.

• آیا تزریق واکسن گارداسیل در ناباروری تاثیر دارد؟

خیر، زیرا تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر این‌که آمپول گارداسیل می‌تواند موجب نازایی در زنان یا نارسایی تخمدان آن‌ها شود، وجود ندارد. با این حال متخصصان معتقدند بهتر است قبل از تزریق واکسن، آزمایشات لازم در خصوص سابقه بیماری افراد انجام گیرد.

• واکسن گارداسیل را از کجا بخریم؟

خانم دکتر مژده نامداری این واکسن را در مطب موجود دارند و تزریق می کنند. البته شما می توانید واکسن ایرانی پاپیلوگارد را از مراکز بهداشت یا داروخانه ها تهیه کنید.

• آیا زنانی که واکسن گارداسیل را دریافت کرده اند هنوز نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

بله. واکسن گارداسیل جایگزین تست پاپ نیست. غربالگری سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر منظم که از سن 21 سالگی شروع می شود، بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه است.

• قیمت واکسن گارداسیل چقدر است؟

به دلیل تغییرات ارز و شرایط بازار، قیمت واکسن‌ها ممکن است در زمانهای مختلف و در مناطق مختلف متغیر باشد. برای دریافت اطلاعات دقیقتر در مورد هزینه و دریافت واکسن گارداسیل، با قیمت مناسب با ما تماس بگیرید.