دکتر مژده نامداری / مقالات / درمان ناباروری در زنان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

درمان ناباروری در زنان

درمان ناباروری در زنان

درمان ناباروری در زنان

حدود سی درصد مشکلات ناباروری از طرف خانم هاست. مشکلات ناباروری در خانم ها می تواند به دلیل اختلالات تخمک گذاری، انسداد لوله های فالوپ و ناهنجاری های رحمی مانند فیبروم و اندومتریوز باشد. می توان گفت جراحی، هورمون درمانی و IVF از جمله روش های درمان ناباروری در زنان می باشد.

باروری زمانی اتفاق می افتد که تخمک با اسپرم با تخمک لقاح پیدا کند. تخمک گذاری، حدودا چهارده روز قبل از شروع سیکل قاعدگی اتفاق می افتد، زمانی که تخمک از یکی از تخمدان ها آزاد می شود.

تخمک به سمت لوله های فالوپ و رحم حرکت می کند. در صورتی که تخمک در این حین بارور شود، در لایه های رحم که اندومتریوز نام دارد، جایگزین می شود که در نهایت، بارداری شروع خواهد شد.

زوجینی که خواهان داشتن فرزند هستند، باید نزدیک تخمک گذاری، تعداد دفعات رابطه جنسی محافظت نشده را بیشتر کنند. این نکته را در نظر داشته باشید که ناباروری به زمانی اطلاق می شود که زوجین بعد از یک سال تلاش، بارور نشده باشند.

همانطور که گفته شد حدود سی درصد مشکلات ناباروری از سمت زن است. سی درصد مشکلات از طرف آقایان و سی درصد، از طرف هر دو زوجین است و گاهی ممکن است هیچ دلیل برای ناباروری وجود نداشته باشد.

از آن جایی که سن و توان باروری رابطه مستقیمی با هم دارند، توصیه می شود افرادی که در سنین بالاتر ازدواج می کنند، حتما برای بچه دار شدن به این موضوع توجه داشته باشند.

سبک زندگی نیز می تواند بر باروری تاثیر بگذارد. مواردی از قبیل: وزن بدنی، مصرف کافئین و مشروبات الکلی

درمان ناباروری در زنان

علت ناباروری در خانم ها چیست؟

  • اختلالات تخمک گذاری
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • مشکلات مربوط به انسداد لوله های فالوپ
  • مشکلات رحمی مانند پولیپ و اندومتریوز

از جمله دلایل بروز ناباروری در خانم ها هستند.

تاثیر ورزش بر سلامت جنسی زنان
بیشتر بدانید

اختلالات تخمک گذاری

عملکرد سیکل قاعدگی به وسیله غدد و هورمون هایی کنترل می شود. جهت تخمک گذاری، بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس، دستور آزاد شدن هورمون های محرک رها شدن تخمک از تخمدان ها را ارسال می کند.

عدم سیکل قاعدگی و یا اختلال در سیکل می تواند نشانه ای باشد از این موضوع که تخمک گذاری انجام نمی شود.

سن زن، یکی از فاکتورهای مهم در ناباروری است و معمولا شانس بارداری از چهل سالگی به بعد کمتر می شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

زمان تخمک گذاری، کیست ها و فولیکول های کوچکی در تخمدان ها تشکیل می شود. در کل، یک فولیکل بالغ می شود تا یک تخمک آزاد شود. در سندرم تخمدان پلی کیستیک، فولیکول بالغ نمی شود و در نهایت، کیست های کوچکی داخل تخمدان تشکیل خواهد شد.

مشکلات مربوط به انسداد لوله های فالوپ

اسپرم در مسیر لوله های فالوپ، تخمک را بارور می کند. انسداد و اسکار لوله های فالوپ، می تواند روند آزاد شدن تخمک را مختل کند و مانع رسیدن تخمک به اسپرم شود.

مشکلات رحمی

تخمک بارور، در لایه های مخاطی رحم کاشته می شود. برخی مشکلات رحمی می توانند روند کاشت را مختل کنند. ناهنجاری هایی از قبیل:

  • فیبروم، تومورهای خوش خیم داخل رحم
  • پولیپ، رشد بیش از حد اندومتریوم

اندومتریوز

اندومتریوز، اختلالی است که در آن، سلول های موجود در مخاط رحم (اندومتریوم) به سایر قسمت های لگن حرکت می کنند. این مورد می تواند با آسیب لوله های فالوپ و تخمدان ها همراه باشد، که در نهایت حرکت تخمک و اسپرم نیز مختل خواهد شد.

حتی در صورتی که تخمدان ها و لوله های فالوپ، آسیب نبینند، اندومتریوز می تواند بر حرکت اسپرم، باروری تخمک و رشد و کاشت رویان تاثیر بگذارد.

تشخیص ناباروری در خانم ها

جهت تشخیص ناباروری، تست ها و آزمایشاتی بر روی هر دو مرد و زن انجام می شود. از جمله تست های تشخیصی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معاینات فیزیکی، که می تواند شامل بررسی سوابق پزشکی بیمار باشد.
  • آزمایش خون، جهت بررسی وجود هورمون های تخمک گذاری.
  • لاپاراسکوپی، روش جراحی که در آن، ابزاری به نام لاپاراسکوپ از طریق برش ایجاد شده بر روی شکم، وارد می شود و پزشک قادر به بررسی و مشاهده ارگان های داخلی خواهد بود.
  • اسکن اولتراسوند، جهت بررسی وجود فیبروم
6 راه برای رهایی از علائم یائسگی
بیشتر بدانید

درمان ناباروری در خانم ها

سیکل قاعدگی نامنظم و یا قطع سیکل می تواند نشانه ای باشد از عدم تخمک گذاری.

امکان تحریک تخمک گذاری با مصرف دارو وجود دارد. داروهایی مانند کلومیفن سیترات، تولید هورمون استروژن را بیشتر می کند، که در نهایت تخمک گذاری نیز انجام خواهد شد.

فرم تزریقی گنادوتروپین ها، هورمون هایی که توسط غده هیپوفیز در مغز ترشح می شوند، آزاد شدن تخمک از تخمدان را تحریک می کنند.

لقاح خارج رحمی (IVF)

در این روش درمانی، تخمک گرفته شده از بدن زن و اسپرم گرفته شده از بدن مرد، در محیط آزمایشگاهی لقاح داده می شوند. دو تا سه روز بعد، تخمک بارور داخل رحم کاشته می شود. امکان فریز کردن تخمک بارور شده نیز وجود دارد.

لقاح داخل رحمی (IUI)

در این روش درمانی، اسپرم از بدن مرد گرفته و داخل رحم کاشته می شود. معمولا قبل از آغار درمان، داروهایی جهت تحریک تخمک گذاری در نظر گرفته خواهد شد. این روش درمانی معمولا زمانی توصیه می شود که علت ناباروری مشخص نباشد.

در پایان این که،

بسیاری از زوجین با مشکلات باروری روبرو هستند. اما این افراد باید این را بدانند که در این راه تنها نیستند و پیشرفت های انجام شده در درمان ناباروری می تواند به کمک آن ها بیاید.

عدم بارداری بعد از یک سال رابطه جنسی محافظت نشده، به عنوان ناباروری در نظر گرفته می شود. این بازه زمانی برای خانم های بالای سی و پنج سال، شش ماه خواهد بود.

نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که میزان درصد موفقیت روش های درمانی به علت بروز ناباروری، سن زوجین و نوع درمان بستگی دارد.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب