دکتر مژده نامداری / مقالات / آیا سرطان رحم کشنده است؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

آیا سرطان رحم کشنده است؟

متاسفانه یکی از بیماری هایی که امروزه بسیاری از زنان را به خود درگیر می کند سرطان رحم می باشد و سوالات رایج و پرتکراری در رابطه با این بیماری که آیا سرطان رحم کشنده است؟ علایم سرطان رحم چیست و سوالات دیگر پرسیده می شود.

سرطان رحم چیست؟

رحم عضوی عضلانی در لگن زنان می باشد که همانند گودالی در میانه بدن فرد قرار دارد و به واسطه بافتی به نام آندومتر پوشیده شده است. نکته مهم این است که تا قبل از یائسگی هر ماه آندومتر تشکیل شده در زمان قاعدگی از بدن خارج می شود. سرطان رحم ممکن است به دلیل تغییر در سلول های اندومتر در طول چند سال قبل و یا بعد از یائسگی خود را نشان می دهد.باید توجه داشته باشید که سرطان رحم نباید با سرطان دهانه رحم اشتباه گرفته شود چرا که با هم کاملا متفاوت هستند. سرطان رحم بیشتر در سنین 20 سالگی شروع می شود و در سن 40 و 50 خود را نشان می دهد.

آیا سرطان رحم کشنده است؟

سرطان رحم یک تومور بدخیم شناخته شده که از سلول‌های دهانه رحم آغاز می گردد، سرطان  رحم بیشتر در زنان کمتر از پنجاه سال دیده می شود. همان طور که در بالا گفته شد عواملی باعث ایجاد سرطان رحم در بانوان می‌ گردد.

سرطان دهانه رحم در ابتدا به بافت اندام تناسلی متاستاز می‌دهد و بعد از آن، اندام‌ها و بافت‌های دیگر مثل واژن، رحم، بافت همبند میان دهانه رحم و رحم، لگن، دیواره‌های لگن و مثانه نیز درگیر می‌شوند. از طرف دیگر، سرطان دهانه رحم به شش‌ها، کبد، استخوان‌ها، طحال، غدد فوق کلیه و مغز نیز متاستاز می‌دهد. سرطان رحم، يكي از بیماری های بدخيمي در میان زنان است و انتشار اين سرطان اغلب در حفره پريتو انجام می گردد.

مرگ ناشی از سرطان رحم در آمریکا ، از سال ۱۹۹۸ دو برابر شده که می تواند به دو دلیل یکی افزایش طول عمر و دوم چاقی باشد.

درمان عفونت های زنان
بیشتر بدانید

علائم ظاهری سرطان رحم چیست؟

خونریزی غیر عادی: از اصلی ترین نشانه های سرطان رحم خونریزی از واژن می باشد که گاهی این خونریزی در مواقع رابطه زناشویی و یا در میان دوره های قاعدگی اتفاق می افتد. همچنین از علایم دیگر خونریزی شدید در دوران قاعدگی و پس از دوران یائسگی نیز از علایم سرطان دهانه رحم می باشد.

احساس درد در ناحیه ی لگن:

از دیگر نشانه های سرطان رحم درد ناحیه ی لگنی و خونریزی های شدید در زمان قاعدگی است که ممکن است درد در ناحیه پخش شود و در قسمت های مختلفی از لگن بروز کند تین درد ممکن است به صورت سوزنی شکل و مبهم باشد، چنانچه که فرد دردذی را که احساس می کند جدید باشد و یا مربوط به دوران قاعدگی نباشد حتما باید به پزشک اطلاع دهید. لازم است بدانید که از مهم ترین نشانه های سرطان رحم احساس درد هنگام مقاربت و ادرار می باشد.

قاعدگی غیر عادی:

ترشح پنبه ای شکل که با بوی بد همراه است و بیشتر مواقع آبکی است از نشانه های سرطان رحم است البته نیاز به نگرانی نیست چرا که برای ترشحات واژینال دلیل های بسیاری وجود دارد که ارتباطی با سرطان ندارد و کافی است پزشک خود در میان بگذارید.

احساس خستگی:

یکی از علائمی که ممکن است نشانه سرطان رحم باشد احساس خستگی و کسلی بیش از اندازه است که اولین عامل سرطان نیست اما مهم است.

تغییر کردن حرکات روده:

بسیاری از افراد مبتلا در بیشتر مواقع نیاز بیش از حد به دستشویی دارند و به عبارتی تکرر ادرار دارند و همچنین وجود تغییراتی در مدفوع از دیگر علایم بیماری است. لازم به ذکر است وجود چنین علائمی کمتر از یک هفته هیچ نگرانی ندارد، چنانچه که شدید تر شد باید حتما به پزشک مراجعه کنید.

استعمال دخانیات:

طبق بررسی های انجام شده افرادی که سیگار می کشند دو برابر افراد غیر سیگاری در معرض این سرطان قرار دارند. سرطان رحم جزو بیماری هایی است که به آرامی پیشرفت کرده و زمانی که بیماری بسیار عود و پیشرفت کرده خود را نشان می دهد، می توان گفت علایم سرطان رحم شناخته شده باشد از این رو اگر علائم دیگری در فرد وجود داشته باشد به معنای ابتلا به سرطان نمی باشد به همین دلیل اگر با مسئله ای رو به رو شدید باید با پزشک در میان بگذارید.

ویژگی ها و علائم بیماری اندومتریوز چیست ؟
بیشتر بدانید

ورم کردن یکی از پاها:

در بیشتر اوقات این سرطان‌ بدون نشانه هستند تا وقتی که درد آن‌ها نشانه‌های دیگری در بدن نشان دهد این درد ها شامل فشرده شدن یک عصب است. وقتی یک تومور شروع به رشد می‌کند، جایی برای خود در کنار بافت‌های نرم اطراف پیدا می‌کند. در نتیجه، این تومور، یکی از عصب‌ها را فشرده و موجب درد می‌شود. اگر این درد نتیجه‌ی پیشرفت سرطان دهانه‌ی رحم باشد، با ورم یکی از پا‌ها همراه است. این موارد همگی جزو علائم ظاهری سرطان رحم می باشد که در صورت مشاهده هر کدام از آن ها باید در اسرع وقت به بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنید.

جهت دریافت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید، پس از بررسی درخواست شما توسط خانم دکتر مژده نامداری مشاوران کلینیک به شما تماس خواهند گرفت.

     

    متاستاز سرطان رحم چگونه است؟

    سرطان رحم بیشتر مواقع بدون علائم است و علائم سرطان رحم بیشتر زمانی خود را نشان می‌دهد که تومور رشد کرده باشد و نیز اطراف بافت را فرا گیرد و سایر اندام‌ها را درگیر کند. سلول‌های سرطانی در دهانه رحم می‌توانند گسترش پیدا کنند و سایر قسمت‌های بدن را مبتلا کنند. این تومور جدید را متاستاز یا تومور ثانویه می‌نامند. درک کردن این موضوع که یک نوع سرطان چگونه رشد می‌کند و متاستاز می‌دهد، به چگونگی مراقبت‌های درمانی بسیار کمک می‌کند. بیشتر مرگ و میرها به دلیل متاستاز تومور سلول اصلی است. به عبارتی متاستاز فرآیندی بسیار ناکارآمد است در نتیجه بیشتر سلول های سرطانی هنگامی که تومور اصلی را ترک می کنند می میرند.

    سرطان رحم در دوران یائسگی به چه صورت است؟

    تجربیات وسیعی که در رابطه با سرطان رحم در دوران یائسگی انجام شده نشانگر این است که چه نوع از خونریزی مربوط به سرطان اندومتریال است. حدود 90 درصد از زنانی که به سرطان آندومتریال مبتلا شده اند قبل از تشخیص دادن سرطان تجربه ی خونریزی داشته اند. بسیاری از افرادی که پس از دوران یائسگی خود همچنان خونریزی دارند با انجام آزمایش های متعدد تشخیص داده اند که فرد به سرطان رحم مبتلا شده است. در واقع می توان گفت خطر بروز سرطان‌های شایع زنان در سنین یائسگی بیشتراست.

    معرفی بیماری هایی که باعث نازایی می شود
    بیشتر بدانید

    چگونه از سرطان رحم پیشگیری کنیم؟

    اگرچه پیشگیری از سرطان رحم به طور قطع امکان ندارد ولی توصیه های زیر می تواند موثر باشد:

    داشتن وزنی ایده ال و جلوگیری از چاقی بیش از حد.

    از خوردن مواد غذایی چرب خوداری کنید.

    ورزش را در برنامه روزمره خود قرار دهید.

    از هورمون درمانی حاوی پرژسترون استفاده کنید که مصرف آن هم در دوران باروری با هدف پیشگیری از بارداری (OCP) و هم در دوران یائسگی به عنوان هورمون درمانی، مفید می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    02122884654 09374053325


    صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

    سخن آخر

    در این مقاله سعی بر این بود که بانوان را با نشانه های سرطان رحم و روش های پیشگیری از آن آشنا کنیم و این که در چه شرایطی فرد باید به پزشک مراجعه کند. توصیه می شود برای جلوگیری از این بیماری زنان باید آزمایش پاپ اسمیرکه جزو آزمایش های خوب و بسیار دقیقی  تشخیص سرطان رحم است را هر ساله انجام دهند به دلیل این که پیشرفت سرطان رحم به آرامی صورت می گیرد، این آزمایش سالانه می تواند هرگونه ناهنجاری در دهانه رحم را تشخیص دهد.

    بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد آندومتریوز _ درمان قطعی فیبروم چیست؟ _ زمان انجام تست پاپ اسمیرتست پاپ اسمیر

    برچسب ها:
    دکتر مژده نامداری

    دکتر مژده نامداری

    متخصص زنان و زایمان و نازایی

    دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    (شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


    اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

    مقالات مرتبط

    پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

    سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

    0 دیدگاه

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
    Call Now Buttonتماس با مطب