دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / آی یو آی بهتر است یا آی وی اف؟

آی یو آی بهتر است یا آی وی اف؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 4.5]

آی یو آی بهتر است یا آی وی اف؟

زمانی که زوجین با پدیده ناباروری مواجه می شوند اولین اقدام آن ها منوط به درمان های مختلف ناباروری است. اما آیا می دانید علت ناباروری چست؟ آیا تعریف ناباروری را می دانید؟
شاید برخی زوجین به دلیل عدم آگاهی از این پدیده به اشتباه تصور کنند که به ناباروری مبتلا هستند و در راستای همین باور در صدد درمان های مختلف بر آیند، بنابراین در ابتدا باید بدانید ناباروری اساساً چه پدیده ای و با چه نوع علائمی است و در گام بعدی یعنی بعد از تشخیص ناباروری، باید با آگاهی کافی اقدام به درمان ناباروری کنید.
ما در این نوشتار بر آن شدیم تا ضمن تعریفی مشخص از ناباروری، دو روش رایج در درمان آن که IUI  و IVF  نام دارد را به صورت کامل شرح داده تا زوجین بتوانند تصمیم بگیرند که آی یو آی بهتر است یا آی وی اف؟ در ادامه با ما همراه باشید:

تعریف ناباروری

ناباروری در واقع به معنای برقراری رابطه جنسی بدن هیچ گونه مراقبت به مدت یک سال و عدم باروری است.

بنابراین زوجینی که پس از 2 الی 3 مرتبه برقراری رابطه با دلهره از ناباروری به متخصص زنان مراجعه می کنند؛ باید بدانند که این زمان برای تشخیص کافی نبوده و این احتمال نیز وجود دارد در صورت نبود مشکل خاص با دارو درمانی باروری را تجربه کنند.

همانطور که می دانید ناباروری تنها مختص به بانوان نیست در واقع ممکن است در مواقعی علت عدم باروری زن، عدم کیفیت و کمبود تعداد کافی اسپرم در مرد باشد.

مزایا و معایب زایمان سزارین

انواع روش های درمان ناباروری

از متداول ترین پرسش هایی که زوجین در درمان ناباروری از متخصص زنان می پرسند؛ بهترین روش درمانی  است. باید بیان کنیم پاسخ به این پرسش بستگی به علت ناباروری در آن ها دارد.

در ادامه به دو روش رایج در درمان ناباروری خواهیم پرداخت:

روش IUI  در درمان ناباروری

این روش در واقع به معنای تلقیح داخل رحمی اسپرم است.

در صورتی که تعداد و کیفیت اسپرم به میزان نرمال نباشد، با استفاده از این روش می توان احتمال باروری را افززایش داد.

از جمله شرایطی که می تواند در آن از روش IUI استفاده کرد به شرح زیر است:درمان ناباروری با روش iui

• ناباروری نامشخص
  • وجود زخم در دهانه رحم
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  • عفونت و ترشحات غیر معمول در دهانه رحم
  • ابتلا به بیماری های خاص
  • وجود حساسیت به مایع منی

مراحل انجام IUI

برای انجام این روش نیازمند قرار گیری در زمان تخمک گذاری، برخوداری از حداقل یک لوله فالوپ و نمونه مایع منی هستیم. مراحل انجام آن از قرار زیر است:

مرحله تخمک گذاری

برای انجام این روش نیازمند قرار گیری در این مرحله هستیم بنابراین انجام دوره تخمک گذاری بدون محرک و یا دارو درمانی برای تحریک آن ضروری است.

مشخص کردن زمان تخمک گذاری

پس از مرحله ایجاد تخمک گذاری باید زمان دقیق آن مشخص شود. در این مرحله ممکن است به جهت آزاد سازی تخمک در زمان مشخص از تزریق آمپول  HCG  استفاده شود.

شستشوی اسپرم

برای ایجاد مقاوم سازی اسپرم در روز انجام عمل IUI، اسپرم ها شسته خواهد شد.

تلقیح اسپرم

بعد از آماده سازی اسپرم، پزشک متخصص اسپرم های جمع آوری شده را از طریق لوله ای مخصوص به رحم منتقل می کند. عمل تلقیح به مدت چند دقیقه به طول می انجامد.

تست بارداری

برای پیگیری لقاح دو هفته پس از انجام این روش تست بارداری انجام خواهد شد.

لکه بینی در بارداری

این عمل به صورت لقاح طبیعی بدن صورت می گیرد، زوجین برای دریافت نتیجه بهتر می توانند با تجویز پزشک ازداروهای باروری نیز استفاده کنند.

درمان ناباروری با IVF

این روش درمانی که تقریبا 4 تا 6 هفته به طول می انجامد شامل 7 مرحله است که در ادامه می خوانید:درمان ناباروری با روش ivf

تحریک تخمک گذاری

این مرحله نیز مانند مرحله تخمک گذاری در روش IUI  است که در آن روش های مختلف برای تحریک تخمک گذاری استفاده می شود.

رشد فولیکول

برای بررسی رشد فولیکول ها پس از تخمک گذاری متخصص از آزمایش سونوگرافی و یا آزمایش خون استفاده خواهد کرد. در صورت رشد مناسب مرحله بعد انجام خواهد شد.

بلوغ تخمک

در این مرحله پزشک با تزریق دارو تخمک ها را به بلوغ نهایی خود می رساند تا بتوانند در لقاح با اسپرم بارور شوند. این عمل حدود 36 ساعت طول خواهد کشید.

تخمک گیری یا پانکچر

با بررسی تخمک ها توسط سونوگرافی با استفاده از سوزن مخصوص، جداسازی تخمک از فولیکول ها انجام خواهد شد. در این مرحله حدود 8 تا 15 تخمک خارج خواهد شد.

صورت گرفتن لقاح

پس از برداشت تخمک اسپرم دریافت شده از مرد در محیط آزمایشگاه، با تخمک در مجاورت یکدیگر قرار خواهند گرفت. در مواقعی برای بالا بردن شانس لقاح از میکرواینجکشن نیز استفاده می شود که در آن اسپرم به صورت مستقیم در تخمک تزریق می شود.

انتقال جنین

بعد از سپری شدن 3 روز تخمک های بارور شده حدود 6 تا 10 سلول خواهند داشت و پس از روز پنجم آماده انتقال به رحم خواهد بود که توسط لوله ای باریک به داخل رحم منتقل خواهد شد.

کدام از دو روش IUI و IVF بهتر خواهد بود؟

این پرسش توسط متخصص زنان و با توجه به شرایط و علت ناباروری پاسخ داده خواهد شد. در واقع با بررسی علت ناباروری بهترین روش برای درمان ناباروی به زوجین پیشنهاد خواهد داده شد.

تب بعد از زایمان

لازم به ذکر است که هزینه درمان ناباروری به روش IUI  به نسبت هزینه ناباروری به روش IVF  کمتر خواهد بود.

این تفاوت هزینه به علت لقاح طبیعی در روش IUI  و لقاح مصنوعی در روش IVF  است.

خلاصه

در گذشته ناباروری مساوی با خداحافظی زوجین از طعم شیرین داشتن فرزند بود. افراد بسیاری به علت عوامل مختلف و نبود تکنولوژی لازم از داشتن فرزند محروم بودند؛ اما در عصر حاضر به دلیل پیشرفت علوم پزشکی و تجهیزات و فناوری های همسو با آن، روش های متنوعی ابداع شده تا آمار ناباروری را کاهش دهد. خوشبختانه در حال حاضر زوجین بسیاری با استفاده از این روش ها و با مراجعه نزد بهترین پزشک متخصص زنان، توانسته اند بارداری و فرزندآوری را تجربه کنند.

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، فارغ التحصيل از رشته پزشكي عمومي سال ١٣٨٦، فارغ التحصيل از رشته تخصصي جراحي زنان  و زايمان سال ١٣٩٤ و دارای سابقه فعاليت به عنوان هيات علمي دانشگاه و نیز دارای 4 سال سابقه ی جراحي در شهرهاي پر جمعيت  استان  خوزستان و در پایان گذراندن دوره هاي مختلف تكميلي طب زنان با تمركز بر جراحي هاي زيبايي زنان، با تکنیک های به روز و دانش بالا، به فعالیت های پزشکی مشغول بوده و آماده ی ارائه خدمات درمانی به بانوان می باشد.