دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / اثر تنبلی تخمدان بر احتمال بارداری چیست ؟
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

اثر تنبلی تخمدان بر احتمال بارداری چیست ؟

اثر تنبلی تخمدان بر احتمال بارداری چیست ؟

تنبلی تخمدان و شانس بارداری باهم ارتباط دارند. سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا تنبلی تخمدان یک اختلال متابولیک است که علت آن عدم تعادل هورمون‌های بدن است. عدم تعادل هورمونی منجر به علائم بسیاری می‌شود که می‌تواند بر باروری اثر بگذارد. فولیکول‌های بسیاری در تخم‌دان وجود دارند که هر ماه یکی از انها توسط استروژن به تخمک بالغ تبدیل می‌شود.

درخانم‌های مبتلا به تنبلی تخم‌دان، عدم تعادل هورمون‌ها از رشد و آزاد شدن تخمک بالغ جلوگیری می‌کند و بدون تخمک بالغ، تخمک گذاری یا بارداری اتفاق نمی‌افتد. مرکز پژوهش سلامت زنان درآمریکا نشان داده است که 5 تا 10 درصد خانم‌های 46-15ساله مبتلا به تنبلی تخم‌دان هستند. سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع‌ترین علت قابل درمان ناباروری است.

تنبلی تخمدان و اثراتش بر روی باروری

تنبلی تخمدان بر باروری از جهات مختلفی اثر می گذارد. معمولا اولین علت ناباروری در خانم‌هایی که تنبلی تخمدان دارند، مسئله تخمک گذاری است. تخمک گذاری به علت افزایش تستوسترون یا عدم بلوغ فولیکول‌ها از تخمدان رخ نمی‌دهد.

حتی با وجود تخمک گذاری به علت عدم تعادل هورمونی، لایه داخلی آندومتر توانایی لانه گزینه و پذیرش تخمک بالغ را ندارد. همچنین عدم تعادل هورمونی در تنبلی تخمدان منجر به سیکل‌های قاعدگی نامنظم می‌شود. سیکل‌های قاعدگی غیرقابل پیش‌بینی بارداری را با مشکل مواجه می‌کند.

درمان تنبلی تخم‌دان برای بارداری بانوان

  • دارو درمانی یکی از روش‌های انتخابی برای تنظیم سیکل قاعدگی و تخمک گذاری است.
  • کنترل وزن: در افرادی که دچار افزایش وزن هستند، کاهش وزن می‌تواند به تعادل هورمون‌ها کمک کند و شانس تخمک گذاری و بارداری را افزایش دهد. حتی کاهش وزن به میزان 10 درصد نتایج مفیدی به همراه دارد. البته توجه کنید که افرادی که به شدت دچار کاهش وزن هستند، نیز ممکن است با مشکل باروری مواجه شوند.
  • مدیریت استرس: مدیریت استرس می‌تواند سبب بهبود باروری شود. استرس طولانی مدت بر عملکرد هورمون‌ها اثر دارد. استرس باعث ترشح کورتیزول می‌شود که به دنبال آن انسولین زیاد شده و باعث اختلال هورمون‌های جنسی و ناباروی می‌شود.
  • تغییر در برنامه غذایی: در برخی افراد مبتلا به تنبلی تخمدان مصرف مواد غذایی با شاخص گلایسمیک پایین در بهبودی قدرت باروری موثر بوده است. منابع غذایی با شاخص گلایسمیک پایین از افزایش ناگهانی قند خون و انسولین جلوگیری می‌کند.
6 راه برای رهایی از علائم یائسگی
بیشتر بدانید

 

تشخیصهای تنبلی تخمدان

جهت تشخیص تنبلی تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک باید سطح هورمون‌های هیپوفیز و تخمدان را اندازه گیری کنید.

  1. LH
  2. FSH
  3. استرادیول
  4. پروژسترون
  5. پرولاکتین
  6. آندروژن های آزاد: 17 –هیدروکسی پروژسترون
  7. گلوبولین های متصل به هورمون های جنسی
  8. هورمون رشد شبه انسولین
  9. تست تحمل گلوکز
  10. تست تیروئید
  11. پروفایل لیپیدی
برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب