دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / بی اختیاری ادرار چست و چگونه درمان می‌شود
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

بی اختیاری ادرار چست و چگونه درمان می‌شود

درمان بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار زمانی رخ می‌دهد که فرد نمی‌توانید ادرار خود را کنترل کند؛ یعنی هنگامی که قصد ندارید ادرار کنید ولی کنترل آن را از دست داده‌اید. بی اختیاری ادرار  مردان کمتر از زنان است. بر اساس تحقیقات چیزی در حدود ۳۰ درصد زنانی که در سن ۳۰ تا ۶۰ قرار دارند از این مشکل رنج می‌برند.

بی اختیاری فقط یک مشکل پزشکی نیست. این می‌تواند زندگی عاطفی، روانی و اجتماعی را تحت تأثیر قرار دهد. بسیاری از افرادی که بی اختیاری دارند از انجام کارهای عادی روزمره می‌ترسند. این افراد نمی‌خواهند از توالت خیلی دور باشند. بی اختیاری می‌تواند مشکلات روحی و روانی زیادی را ایجاد کند و افراد را از لذت زندگی محروم کند. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که بی اختیاری بخشی از فرایند پیر شدن است، اما این یک تصور اشتباه است ولی خبر خوب این است که این بیماری قابل مدیریت یا درمان می‌باشد.

بهترین دکتر برای درمان بی اختیاری ادرار

بهترین دکتر برای درمان بی اختیاری ادرار

انواع بی‌اختیاری­ها

از انواع بی‌اختیاری­ ادرار می­توان به مواردی از این دست اشاره کرد:

  • بی‌اختیاری استرس: رایج ترین نوع بی­اختیاری است که فرد به طور غیرارادی ادرار می­کند، مثل هنگام سرفه، خندیدن یا انجام برخی فعالیت‌ها مانند دویدن یا پریدن، صورت می­گیرد.
  • بی‌اختیاری فوری: این زمانی رخ می‌دهد که اشتیاق ناگهانی و شدیدی به ادرار وجود دارد. این نوع از بی‌اختیاری نیز از متداول‌ترین شرایط از دست دادن کنترل ادرار است. در این نوع گرفتگی ناگهانی و غیر کنترل شده دیواره عضلات مثانه وجود دارد که باعث تمایل شدید و همراه فشار برای ادرار می‌شود و نمی‌توان آن را متوقف کرد.
  • بی‌اختیاری سرریز: این نوع بی‌اختیاری شامل عدم تسلط و قادر نبودن در خالی کردن کامل مثانه یا انسداد آن است که مواردی مانند انسداد مثانه، بزرگ شدن غده پروستات، فشار تومور به مثانه، سنگ‌های ادراری و یبوست باعث آن شده باشد.
  • بی‌اختیاری کامل: زمانی که مثانه نمی‌تواند ادرار را ذخیره کند.
  • بی‌اختیاری عملکردی: ادرار با فشار بیش از حد خارج می‌شود و به همین سبب ممکن است به دلیل مشکل حرکتی فرد به موقع به دستشویی نرسد.
  • بی‌اختیاری مختلط: ترکیبی از انواع بی‌اختیاری­هاست.
اختلالات جنسی پس از بارداری چیست ؟
بیشتر بدانید

عوامل ایجاد بی اختیاری ادرار چیست

مصرف برخی از دارو­ها می‌تواند باعث بی‌اختیاری ادرار شود به طور مثال: داروهای ضد فشارخون، قرص‌های خواب‌آور، آرام‌بخش‌ها و شل کننده‌های عضلانی در این بیماری نقش دارند. شرایطی دیگر هم وجود دارد که خطر بی‌اختیاری ادرار را افزایش می‌دهند؛ که در اینجا به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • افزایش سن با بی اختیاری ادرار مرتبط است.
  • بارداری، زایمان و تعداد فرزندان خطر را در زنان افزایش می‌دهد.
  • زنان پس از یائسگی (زمانی که قاعدگی آن‌ها متوقف شده است) ممکن است دچار بی اختیاری ادرار شوند.
  • مردانی که مشکلات پروستات دارند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
  • چاقی ریسک بی اختیاری ادرار را بالا می‌برد که با کاهش وزن می‌توان عملکرد مثانه را بهبود بخشید.
درمان بی اختیاری ادرار

درمان بی اختیاری ادرار

درمان بی‌اختیاری ادرار چیست؟

درمان بی‌اختیاری ادرار به نوع آن و شدت علائمتان بستگی دارد، تمرینات خاصی هست که می‌تواند به شما کمک کند تا مثانه خود را تحت کنترل بهتر قرار دهید.

اگر بی‌اختیاری ادرار به دلیل یک بیماری زمینه‌ای ایجاد شده باشد، درمان‌های محافظه کارانه‌ای که از نوع دارو یا جراحی نیستند انجام می­شود که شامل موارد زیر است:

  • تغییر سبک زندگی
  • تمرین عضله کف لگن
  • آموزش مثانه
  • بعد از این، ممکن است دارو یا جراحی در نظر گرفته شود.

پیشنهاد می شود برای مشاوره تخصصی در خصوص درمان بی اختیاری ادرار حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید ، برای رزرو و ویزیت در مطب دکتر نامداری می توانید از طریق شماره های مطب اقدام نمایید.

02122884654 ———– 0937405332


راه‌های برای درمان و پیشگیری از بیماری بی اختیاری ادرار

  • تغییر سبک زندگی

پزشک ممکن است با توجه به نوع بی‌اختیاری ادرار شما، برای بهبود علائم تغییراتی ساده را در شیوه زندگی فرد ایجاد یا توصیه کند. به‌عنوان مثال، پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند مصرف کافئین را کاهش دهید که در چای، قهوه و کولا یافت می‌شود، زیرا کافئین می‌تواند میزان ادرار بدن را افزایش دهد. تغییر مقدار مصرف مایعات در روز نیز می‌تواند کمک کند، زیرا نوشیدن زیاد می‌تواند بی‌اختیاری ادرار را بدتر کند؛ و در آخرین راه‌حل کاهش وزن در صورت اضافه وزن یا چاقی نیز پیشنهاد می‌شود.

  • تمرین عضلات کف لگن

یکی دیگر از درمان‌های دیگر این بیماری کنترل عضلات کف لگن، مثانه و مجرای ادرار می‌باشد. عضلات ناتوان یا ضرب دیده کف لگن باعث بی‌اختیاری ادرار شوند، بنابراین پزشک ورزش منظم را برای این عضلات اغلب توصیه می­کند.

درمان قطعی سرطان تخمدان
بیشتر بدانید

اگر فرد بتوانید عضلات کف لگن خود را تمرین دهید، یک برنامه ورزشی روزانه به افراد داده می‌شود. برنامه باید حداقل 8 بار در روز انقباض عضلانی را داشته باشد و حداقل 3 ماه این روند ادامه داشته باشید. اگر بعد از این مدت تمرینات به شما کمک کردند، می‌توانید آن‌ها را ادامه دهید. تحقیقات نشان داده است که آموزش عضلات کف لگن می‌تواند برای همه افراد مبتلا به بی‌اختیاری هستند، مفید باشد.

بی‌اختیاری ادرار یک مشکل شایع است که بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بسیاری از مردان و زنان دچار بی اختیاری هستند اما علائم خود را به کسی نمی‌گویند ممکن است خجالت بکشند یا فکر کنند هیچ کاری نمی‌شود کرد؛ بنابراین در سکوت، رنج می‌برند؛ اما غافل از این که می‌توانند خیلی ساده با تحت نظر قرار گرفتن توسط بهترین دکتر برای درمان بی اختیاری ادرار خیلی سریع بهبود یابند و دیگر از این سکوت رنج نبرند.

یکی از بهترین متخصص‌هایی که می‌توان در این حوزه نام برد جناب آقای دکتر نامداری هستند که با توجه به سطح علمی بالایی که دارند با داروها و روشهای ساده به درمان شما کمک می‌کنند. برای مراجعه مطب ایشان می‌توانید با شماره‌های مطب تماس حاصل فرمایید.

بی‌اختیاری ادرار چیست؟

بی‌اختیاری ادرار چیست؟

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب