دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / تغذیه چه تاثیری بر سلامت جنسی زنان دارد ؟
مدت زمان مطالعه ۳ دقیقه

تغذیه چه تاثیری بر سلامت جنسی زنان دارد ؟

تاثیر تغذیه بر سلامت جنسی

مواد مغذی در رژیم غذایی با باروری در زنان و مردان مرتبط است. مجموعه‌ای از شواهد نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی به سبک مدیترانه‌ای، سرشار از چربی‌های غیراشباع (روغن‌های گیاهی، آجیل، آووکادو)، غلات کامل، سبزیجات و ماهی با بهبود باروری مرتبط هستند. مصرف بیشتر چربی های اشباع شده (کیک، بیسکویت، شیرینی) با نتایج ضعیف تر باروری همراه است. با این حال، این یک تصویر پیچیده است، زیرا طبقه اجتماعی-اقتصادی پایین، وضعیت تحصیلی پایین، و عضوی از یک گروه اقلیت قومی نیز می‌تواند با رژیم‌های غذایی کمتر سالم و وزن یا شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر مرتبط باشد، که باعث می‌شود کمتر مشخص شود که علت چیست. عامل است.

سنجش مواد مغذی

مواد مغذی از غذاهایی که می خوریم، از جمله گلوکز، توسط سلول هایی که هورمون های تولید مثلی می سازند، حس می شوند. افزایش دانش در مورد فعل و انفعال پیچیده بین رژیم غذایی و سیستم تولید مثل ممکن است به ایجاد راه های جدیدی برای درمان اختلالات باروری کمک کند.

تأثیر مصرف بیش از حد مواد مغذی، مکانیسم‌هایی را نیز مطالعه کرده است که باروری را در پاسخ به کاهش دسترسی به مواد مغذی سرکوب می‌کنند. زنانی که وزن کم دارند نیز می توانند تغییراتی را در وضعیت باروری تجربه کنند، مانند پریودهای نامنظم یا از دست رفته.

تو چیزی هستی که می خوری

عملکرد کمتر شناخته شده سیستم تولید مثل، حس کردن و پاسخ به رژیم غذایی است، یعنی از طریق متابولیسم گلوکز. یک مثال از رابطه بین رژیم غذایی، متابولیسم و ​​سلامت باروری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. این بیماری حدود پنج میلیون زن در سنین باروری را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از دلایل اصلی ناباروری در سراسر جهان است. سندرم تخمدان پلی کیستیک بر عملکرد تخمدان‌های زنان تأثیر می‌گذارد و می‌تواند عوارضی مانند پریود نامنظم، عدم تعادل هورمونی و کیسه‌های پر از مایع متعدد در تخمدان‌ها ایجاد کند.

بررسی علائم و دلایل ناباروری
بیشتر بدانید

یک رژیم غذایی خاص وجود ندارد که باید برای PCOS توصیه شود، اما کاهش مصرف کلی کالری و کربوهیدرات ممکن است مفید باشد. کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی برای بدن هستند و به گلوکز تجزیه می شوند که به عنوان سوخت استفاده می شود. با افزایش سطح گلوکز در خون، سطح انسولین نیز افزایش می یابد تا به سلول ها برای جذب گلوکز برای انرژی کمک کند. اگر سطح انسولین قبلاً به دلیل مقاومت به انسولین افزایش یافته باشد، کاهش کربوهیدرات ممکن است از نظر تئوری به به حداقل رساندن افزایش بیشتر هورمون کمک کند.

جالب توجه است که رژیم غذایی نیز ممکن است بر التهاب تأثیر بگذارد. یک رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از آنتی اکسیدان است، موادی که از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند و ممکن است برای زنان مبتلا به PCOS یا سایر بیماری های تولید مثلی و التهابی فواید دوگانه داشته باشد.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب