دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / تاثیر ورزش بر سلامت جنسی زنان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تاثیر ورزش بر سلامت جنسی زنان

تاثیر ورزش برسلامت جنسی زنان

بسیاری از مردم می دانند که ورزش برای سلامت جسمانی مهم است، حتی اگر شخصاً به طور منظم ورزش نکنند. اما ممکن است متوجه نباشید که تناسب اندام برای سلامت جنسی شما نیز ضروری است.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت، چهل و سه درصد از زنان و 31 درصد از مردان به نوعی اختلال عملکرد جنسی مبتلا هستند که چاقی و ورزش نکردن اغلب از عوامل آن هستند. مطالعه ای که در مجله پزشکی جنسی منتشر شده است نشان می دهد مردانی با دور کمر یا BMI بالا 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به اختلال نعوظ هستند، در حالی که تقریباً نیمی از زنان چاق مشکلاتی را در فعالیت جنسی، میل و عملکرد جنسی گزارش کردند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۱ در مجله پزشکی جنسی منتشر شد، زنانی که تا ۶ ساعت در هفته ورزش می‌کردند، در مقایسه با زنانی که ورزش نمی‌کردند، ناراحتی و مقاومت جنسی کمتری در شریان‌های کلیتورال خود نشان دادند. ورزشکاران همچنین سطوح بالاتری از میل، برانگیختگی، روانکاری و ارگاسم را نشان دادند.

ایلبر و دیگر کارشناسان گفتند که نباید وجود داشته باشد. رابطه جنسی بخش مهمی از انسان بودن است و اهمیت آن فقط تولید مثل نیست. فعالیت جنسی با کیفیت تأثیر عمده ای بر سلامت روانی و عاطفی، کیفیت زندگی و استحکام روابط صمیمانه شما دارد. مجموعه‌ای از مطالعات این موضوع را تأیید می‌کند، و نشان می‌دهد که رابطه جنسی و لمس محبت‌آمیز برای جنبه‌های مختلف رفاه، مانند احساس درک، مراقبت و پذیرفته شدن، حیاتی هستند.

  • در یک مطالعه اخیر، ورزشکاران در مقایسه با ورزشکارانی که ورزش نمی کردند به میزان قابل توجهی تمایل بیشتری نشان دادند.
  • در یک مطالعه اخیر، ورزشکاران در مقایسه با ورزشکارانی که ورزش نمی کردند به میزان قابل توجهی تمایل بیشتری نشان دادند.

گردش خون شما تقویت می شود

تمام ورزش های هوازی گردش خون یا جریان خون شما را افزایش می دهد و به اطمینان از سلامت سیستم گردش خون کمک می کند. و جریان خون قوی و صاف برای برانگیختگی کلیدی است. در مردان به نعوظ کمک می کند و در زنان به روانکاری واژن و احساس کلیتورال کمک می کند.

اختلالات جنسی پس از بارداری چیست ؟
بیشتر بدانید

استقامت شما افزایش می یابد

وقتی به طور منظم ورزش می کنید، استقامت بیشتری پیدا می کنید. این برای سلامت جنسی شما مهم است، زیرا داشتن رابطه جنسی به خودی خود یک تمرین است. کلینیک مایو یک رابطه جنسی را با بالا رفتن از دو یا سه پله مقایسه می کند. و یک مطالعه توسط مؤسسه ملی بهداشت نشان می دهد که نیم ساعت فعالیت جنسی می تواند 125 کالری برای مردان و نزدیک به 100 کالری برای زنان بسوزاند، شبیه به پیاده روی با سرعت 3 مایل در ساعت.

اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید

هنگامی که یک رژیم ورزشی روتین ایجاد کردید، احساس تناسب اندام و لاغری می کنید. این به نوبه خود باعث بهبود عزت نفس می شود. ایلبر گفت: “هیچ چیز جذاب تر از اعتماد به نفس نیست.” در واقع، یک مطالعه در سال 2019 که در مجله شخصیت منتشر شد، نشان داد که زنان علاقه عاشقانه بیشتری به مردانی دارند که اعتماد اجتماعی بالاتری دارند، خواه این اعتماد ذاتی باشد یا آموزش دیده.

سطح استرس شما کاهش می یابد

استرس، مضطرب یا افسرده بودن می تواند میل جنسی شما را کاهش دهد. بر اساس مطالعه ای که در سال 2018 در مجله روانپزشکی هند منتشر شد، افسردگی به ویژه اغلب با مشکلات عملکرد جنسی مرتبط است و هر چه افسردگی شدیدتر باشد، مشکلات بدتر می شود. این مطالعه نشان داد که این امر به ویژه در مورد میل و رضایت جنسی صادق است.

خوشبختانه، ورزش در مبارزه با استرس، اضطراب و افسردگی عالی است، که می تواند به یک میل جنسی دوباره تبدیل شود. ایلبر گفت که داروهای ضد افسردگی نیز به دلیل تأثیر منفی بر میل جنسی بدنام هستند، بنابراین اگر ورزش می تواند به شما کمک کند دوز مصرفی خود را کاهش دهید یا آنها را به طور کامل حذف کنید، بهتر است.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟
بیشتر بدانید

سلامت کلی شما بهبود می یابد

یک برنامه ورزشی منظم را اتخاذ کنید و سلامت عمومی شما بهبود خواهد یافت. ورزش کردن حتی ممکن است به شما کمک کند تا از شرایط جدی مانند فشار خون بالا و دیابت که گاهی اوقات نیاز به داروهایی دارند که برانگیختگی را مهار می کنند، جلوگیری کنید. این دو وضعیت پزشکی همچنین می‌توانند به شریان‌های ریز آلت تناسلی آسیب بزنند و منجر به اختلال نعوظ شوند. در واقع، اختلال نعوظ اغلب یکی از اولین عوارض جانبی قابل توجه فشار خون بالا و دیابت است.

چقدر ورزش برای بهبود سلامت جنسی لازم است؟ همه چیز به شخص بستگی دارد، بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. کارشناسان می گویند حتی دوره های کوتاه ورزش، مانند پیاده روی سریع منظم، می تواند سلامت جنسی شما را بهبود بخشد. هر چند باید مراقب باشید که زیاده روی نکنید.

اگر هنوز متقاعد نشده اید که وقت آن رسیده است که کفش های ورزشی خود را بردارید و شروع به حرکت کنید، این هشدار ایلبر را در نظر بگیرید. او گفت: «چیزی در این عبارت وجود دارد، «از آن استفاده کن یا آن را از دست بده.» اندام های لگن شما مانند سایر اعضای بدن هستند. اگر از آنها استفاده نکنید، عملکرد خود را از دست خواهید داد.”

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب