دکتر مژده نامداری / مقالات / تب بعد از زایمان
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

تب بعد از زایمان

تب پس از زایمان به چه دلیل ایجاد می شود؟ تب پس از زایمان آیا موجب پیامد های خطرناکی می شود؟ مراقبت های بعد از زایمان کدامند؟ یکی از اتفاقاتی که بعد از زایمان رخ می دهد این است که زنان ممکن است تب کنند. در نوشتاری که در پیش رو دارید یکی از مهم ترین اهدافی که دنبال می کنیم این است که بسیاری از جنبه های تب پس از زایمان و در بخشی مجزا علت های ان و عوامل زمینه ساز آن را مورد بررسی قرار دهیم.

در نهایت نیز به ذکر مهم ترین مراقبت های بعد از زایمان خواهیم پرداخت.

تب پس از زایمان چرا ایجاد می شود؟

مجموعه ای از علل و عواملی وجود دارد که تاثیر مستقیمی بر روی بروز تب پس از زایمان دارند. از جمله مهم ترین علت اثر گذار بر تب پس از زایمان بدین قرار است:

زنانی که عفونت هایی را در این دوره تجربه می کنند، این عفونت موجب می شود که زنان تب شدید بگیرند.

*عفونت ها هر چقدر که بیشتر باشد تب زنان شدید تر و مدت زمان بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

*زنانی که تحت زایمان سزارین قرار می گیرند احتمال این که تب کنند بیشتر است. زیرا که سزارین شرایطی را ایجاد می کند که زنان در معرض عفونت های بیشتر در نتیجه تب طولانی تر خواهند بود.

*مهم ترین نکته ای که می توان عنوان کرد این است که تب پس از زایمان یکی از عارضه ها و اتفاقاتی است که می توان گفت از رخداد های طبیعی به شمار می رود. اما اگر مراقبت های بعد از زایمان رعایت نشود می تواند موجب عارضه ها و پیامد های جدی تر شود. از این رو توصیه این است که شرایط خود را با پزشک درمیان بگذارید و تمامی مراقبت ها به طور دقیق انجام شود.

مراحل زایمان طبیعی
بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید، پس از بررسی درخواست شما توسط خانم دکتر مژده نامداری مشاوران کلینیک به شما تماس خواهند گرفت.

     

    درمان تب پس از زایمان

    درمان این عارضه بعد از زایمان باید از طریق مصرف انتی بیوتیک ها باشد. در مواردی نیز می توانید از استامینوفن یا بروفن استفاده کنید تا وضعیت شما رو به بهبودی رود.

    *مهم ترین توصیه ای که داریم این است که تمامی داروها و اقداماتی که انجام می دهید حتما باید زیر نظر پزشک متخصص باشد. از این جهت که شما زایمان داشته اید و علاوه بر سلامتی خودتان باید به فکر سلامتی نوزاد خود نیز باشید هرگونه اقدام خود سرانه به طورکلی ممنوع است.

    مراقبت های بعد از زایمان

    بنابر تمامی مطالبی که تا کنون عنوان شد باید بگوییم که مراقبت های بعد از زایمان از اهمیت و حساسیت های زیادی برخوردار است. از این رو لازم است که زنان برای حفظ سلامتی خود و نوزاد شان تمامی توصیه ها و نکات مراقبتی در این دوره را رعایت کنند.

    این مراقبت ها از دو جهت می تواند مثمر ثمر باشد: اول این که ضعف های بدنی زنان باید جبران شود. برای مثال با مراقبت های تغذیه ای می توان به تقویت قوای بدنی زنان پرداخت. دومین جهت این است که از پیشروی و افزایش وخامت وضعیت بدنی زنان می کاهد. و نیز از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می کند.

    از جمله مهم ترین مراقبت هایی که بعد از زایمان لازم است:

    • مراقبت های تغذیه ای:

    استفاده از انواع مواد غذایی مغذی که می تواند به تقویت عضلات بدنی زنان بپردازد. مثل:

    1. انواع حبوبات،
    2. گوشت سفید و قرمز؛ البته باید در این دوران گوشت ها به خوبی پخته شود و ذره ای خامی در آن وجود نداشته باشد.
    3. انواع مغزهای اجیل؛ مثل بادام، گردو، فندق. این مغزها باید کم نمک باشند یا از نوع خانم آن استفاده کنید.
    4. استفاده از انواع میوه ها و سبزیجات
    • مراقبت های حرکتی و فعالیتی
    آشنایی با روش های کاهش درد زایمان طبیعی
    بیشتر بدانید

    بسیاری از زنان باید تا مدت زمانی مشخص به استراحت کامل بپردازند. اما بعد از این مدت نیز نباید به انجام فعالیت های سنگین و پرفشار بپردازند. فشار وارد شدن به نواحی مختلف بدنی از جمله ناحیه واژینال موجب می شود که آسیب هایی به بدن وارد شود که جبران آن سخت باشد.

    در این دوران رحم زنان بسیار حساس است و جابجا کردن وسیله ای سنگین می تواند موجب بروز آسیب به این ناحیه باشد.

    • مراقبت هایی نسبت به کودک نوزاد

    حتما مادران باید در این دوره نسبت به سلامت نوزادان خود نهایت وسواس را داشته باشند. به همین جهت توصیه می کنیم که تمام راهنمایی های لازم را از سوی پزشکان متخصص خود دریافت کنند و آنها را با دقت انجام دهند.

    البته نباید این حساسیت از حدی فراتر رود. زیرا موجب می شود که افراط در مراقبت شما را با آسیب هایی روانی مواجه سازد. همین قدر که در تغذیه کودک و خودتان دقت کنید و به موقع و درست به تغذیه آنان بپردازید بهترین مراقبت در ماه های اولیه بعد از زایمان است.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    02122884654 09374053325


    صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

    نتیجه گیری

    در این نوشتار دو بخش اصلی و محوری وجود دارد که در هر بخش تلاش مان بر این بود بهترین و مهم ترین نکات را در آن زمینه عنوان کنیم.

    اولین بخش به این موضوع اختصاص داشت که زنان بعد از زایمان ممکن است که دچار تب پس از زایمان شوند. و دلایل اثر گذار بر آن بررسی شد. مهم ترین دلیل عفونت بعد از زایمان است.

    در بخش دوم توضیحاتی ارائه شد مبنی بر این که زنانی که زایمان کرده اند با مشکلات احتمالی زیادی می توانند مواجه شوند. از این رو باید مراقبت های لازم را در پیش چشم و نظر خود داشته باشند تا از بروز هرمشکلی جلوگیری شود.

    فیلم باز شدن دهانه ی رحم در زایمان طبیعی
    بیشتر بدانید

    امیدواریم که تمامی اطلاعات ارائه شده بتواند روشنگر مسیر شما در پایان دوره بارداری و بعدا زایمان باشد تا بتوانید با رعایت نکات مهم در سلامتی کامل این دوره را پشت سر بگذارید.

    بیشتر بخوانید: خونریزی بعد از زایمان _ زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین _ عوارض زایمان سزارین 

    برچسب ها:
    دکتر مژده نامداری

    دکتر مژده نامداری

    متخصص زنان و زایمان و نازایی

    دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    (شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


    اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

    مقالات مرتبط

    پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

    سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

    0 دیدگاه

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
    Call Now Buttonتماس با مطب