دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / تعیین جنسیت قبل از بارداری
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

تعیین جنسیت قبل از بارداری

تعیین جنسیت قبل از بارداری

تعیین جنسیت قبل از بارداری

با توجه به کاهش جمعیت خانواده ­ها و کاهش نرخ فرزند آوری، تعیین جنسیت قبل از بارداری یکی از مهمترین دغدغه ­­های بسیاری از خانواده‌ها است. از آنجا که تعیین جنسیت قبل از بارداری این امکان را فراهم می­ سازد تا افراد، خانواده‌ای متوازن از نظر جنسیت داشته باشند، بسیاری از خانواده‌ها به روشهای تعیین جنسیت جنین رو آورده‌اند. با توجه به اینکه جنسیت جنین کاملاً وابسته به کروموزوم­ هایی است که از پدر و مادر خود دریافت می‌کند لذا روشنهایی که در به ارث رسیدن این کروموزوم‌ها نقش دارند می‌توانند تا حدودی بر تعیین جنسیت جنین اثر گذار باشند.

تعیین جنسیت قبل از بارداری

تعیین جنسیت قبل از بارداری

پسر یا دختر؟

در ابتدا باید بدانید که سلول تخم یا همان جنین، نتیجه لقاح تخمک زن با کروموزوم X و اسپرم مرد با کروموزوم ­های X و Y است. در صورت لقاح تخمک حامل کروموزوم X با اسپرم حامل کروموزوم Y، سلول تخم (XY) حاصل شده و جنین پسر می­ شود. در حالیکه اگر تخمک X با اسپرم حامل کروموزوم X لقاح یابد، سلول تخم (XX) شده و جنین دختر خواهد بود. در واقع نقش اصلی در تعیین دختر یا پسر شدن جنین بر عهده اسپرم است. لذا با توجه به تفاوت در ویژگیهای اسپرم Y (مذکر) و اسپرم X (مونث) می­ توان روشهایی را برای تعیین جنسیت قبل از بارداری ارائه داد.

نقش کروموزوم ها در تعیین جنسیت جنین

نقش کروموزوم ها در تعیین جنسیت جنین

روش­های تعیین جنسیت قبل از بارداری

1. روش PGD-IVF

 روش تشخیص ژنتیکی پیش از لانه ­گزینی ابتدا برای درمان زوجینی که طی آزمایشات ژنتیکی قبل از بارداری، ناقل بیماری­ های وابسته به جنس شناخته می­ شدند به وجود آمد. بعدها از این روش برای تعیین جنسیت قبل از بارداری نیز استفاده شد. در این روش اسپرم­ های حاوی کروموزوم  Xو اسپرم­ های حاوی کروموزوم Y در آزمایشگاه از یکدیگر جدا شده و انتقال اسپرم با جنسیت مورد نظر به داخل رحم زن صورت می‌گیرد. احتمال موفقیت در این روش بیش از 99% است اما روشی بسیار وقتگیر و پرهزینه است.

چگونه بارداری بر ظاهر بدن شما تأثیر می گذارد
بیشتر بدانید

2.روش زمانبندی مقاربت

اسپرم Y (مذکر) نسبت به اسپرم X (مونث) اندازه بسیار کوچکتری داشته و حرکت سریعتری دارد. همچنین طول عمر کوتاهتری داشته و بر خلاف X، در محیطهای قلیایی توانایی زنده ماندن و تحرک دارد. بر این اساس، اسپرمهایی که در ایجاد جنین پسر نقش دارند سریعتر از اسپرمهای مولد دختر حرکت می‌کنند و عمر کوتاهتری دارند. بنابراین اگر زوجین پسر می‌خواهند باید زمان آمیزش تا حد امکان نزدیک به زمان تخمک‌گذاری باشد ولی اگر دختر بخواهند باید آمیزش ۲ تا ۴ روز قبل از تخمک‌گذاری باشد.

3.رژیم غذایی

بسیاری از تحقیقات اثر تغذیه بر تعیین جنسیت قبل از بارداری را نشان داده‌اند چرا که رژیم غذایی نقش بسزایی در کاهش یا افزایش PH رحم دارد. برای مثال، مصرف غذاهای غنی از کلسیم و منگنز مثل سبزیجات سبز رنگ احتمال به دنیا آوردن فرزند دختر را افزایش می‌دهد. از طرفی زنانی که بیشتر خوراکی‌های حاوی پتاسیم و سدیم مثل موز و سیب زمینی استفاده می‌کنند، احتمال پسرهایی بیشتری دارند. طبق تحقیقات بدست آمده میزان موفقیت تعیین جنسیت قبل از بارداری با رژیم غذایی مناسب حدود 80% است. در این مورد توصیه می‌شود حتما تحت نظر بهترین دکتر تعیین جنسیت قرار گرفته و به راهنماییهای وی عمل گردد.

نقش تغذیه در تعیین جنسیت قبل از بارداری

نقش تغذیه در تعیین جنسیت قبل از بارداری

 4.روش شستشوی واژن

اساس این روش نیز تغییر pH واژن به اسیدی یا قلیایی است. برای دختردار شدن، پیش از مقاربت باید واژن اسیدی باشد. بنابراین مادر باید قبل از مقاربت واژن را با مخلوط سرکه و آب بشوید. برای پسردار شدن، محیط واژن باید قلیایی باشد. بنابراین مادر باید قبل از مقاربت واژن خود را با ترکیب جوش شیرین و آب بشوید تا محیط قلیایی شود و شانس تولد نوزاد پسر بیشتر گردد.

علاوه بر روش­ های مذکور، عوامل دیگری چون وضعیت دخول، ارگاسم زن هنگام مقاربت، سلامت روحی مادر، استرس­ های محیطی و حتی نقش فصل های سال بر تعیین جنسیت جنین اثرگذار است. در پایان تاکید می ­شود برای دریافت روش ­های تعیین جنسیت قبل از بارداری از بهترین دکتر تعیین جنسیت مشاوره و راهنمایی بگیرید.

پاسخ به سوال : آیا استفاده از موبایل در دوران بارداری عوارضی دارد ؟
بیشتر بدانید

 

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

1 دیدگاه
  1. MEEGAN506

    Thank you!!1

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب