دکتر مژده نامداری / مقالات / درمان خشکی واژن

درمان خشکی واژن

خشکی واژن از جمله مشکلاتی است که برخی از خانم ها به خصوص در سنین یائسگی به آن مبتلا می شوند و این سوال پیش می آید برای خشکی واژن چه باید کرد؟ این امر باعث بروز ناراحتی در خانم ها می شود و حتی می تواند رابطه جنسی شان را نیز تحت شعاع قرار دهد. البته خانم ها در هر سنینی ممکن است به خشکی واژن مبتلا شوند.
ولی نگران نباشید! روش های متعددی جهت درمان خشکی واژن وجود دارند که به آن ها خواهیم پرداخت.
علت اصلی بروز خشکی واژن، کاهش سطح هورمون استروژن در خانم ها می باشد، اما ممکن است عوامل دیگری نیز باعث بروز این ناراحتی گردد.
در این نوشته قصد داریم به نکاتی در مورد خشکی واژن، علت های بروز و درمان آن اشاره کنیم. در پایان به این مهم دست خواهید یافت که چگونه می توانید در صورت ابتلا شدن به خشکی واژن، به رفع این مشکل بپردازید. با ما همراه باشید؛

خشکی واژن

خشکی واژن چیست؟

در حالت طبیعی دیواره های ناحیه تناسلی، به دلیل ترشح لایه ی نازکی از مایع شفاف توسط واژن، مرطوب نگه داشته می شود. هورمون استروژن به تولید این مایع کمک کرده و لایه پوششی باعث می شود واژن سالم، ضخیم و با قابلیت ارتجاعی باشد.
پایین آمدن سطح استروژن بدن، این رطوبت را کاهش داده و منجر به باریک تر شدن دیواره های واژن و نیز از دست دادن قابلیت ارتجاعی این عضو می گردد.
نازک شدن دیواره ی واژن و التهاب آن، نشان دهنده ی خشکی واژن (Vaginal dryness) است که علت اصلی آن همان کاهش سطح استروژن و در مواردی ابتلا به برخی بیماری ها خواهد بود.
از علائم این عارضه سوزش، خارش یا تحریک پذیری بسیار کم واژن می باشد که قطعاً باعث اثرات ناراحت کننده ای در رابطه ی جنسی خواهد شد.
زیرا خانم هایی که به خشکی واژن مبتلا هستند، به دلیل نداشتن رطوبت در ناحیه واژن که برای انجام نزدیکی و لذت بردن از آن ضروری می باشد، متحمل درد و ناراحتی خواهند شد.

پولیپ رحم چیست؟

علت خشکی واژن

همانطور که گفته شد اصلی ترین علت خشکی واژن کاهش سطح استروژن می باشد که در ذیل به دلایل تاثیر گذار بر آن اشاره می کنیم؛

• یائسگی
  • زایمان و شیردهی
  • تغییرات هورمونی ناشی از دوران قاعدگی
  • درمان سرطان از طریق پرتو درمانی یا شیمی درمانی
  • مصرف برخی داروها که جهت درمان فیبروئیدهای رحم یا اندومتریوز تجویزمی شوند و خاصیت ضد استروژنی دارند
  • مصرف مواد مخدر
  • جراحیبردشتن تخمدان ها
  • آلرژی و مصرف برخی اروها مانند آنتی هیستامین
  • مصرف برخی داروهای ضد افسردگی
  • استفاده از دوش واژینال
  • وجود استرس و ضطراب
  • استفاده از برخی دئودرانت ها و دستمال های معطر توالت

علائم خشکی واژن

در این قسمت به علائم خشکی واژن اشاره می کنیم. باید بیان کنیم که علائم ذکر شده با توجه به شدت میزان خشکی واژن متفاوت می باشد.

• خارش در قسمت های انتهایی واژن
  • سوزش شدید
  • خونریزی و درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • عفونت و التهاب مکرر مجرای ادراری
  • ترشحات غیر معمول واژن

برای خشکی واژن چه باید کرد

درمان های رایج برای درمان خشکی واژن عبارتند از؛

درمان خشکی واژن

استروژن های موضعی

این روش درمانی باعث جبران استروژن لازم که به صورت طبیعی توسط بدن تولید نمی شود، خواهد شد و در رفع علائم خشکی واژن بسیار کمک کننده خواهد بود.
استروژن واژینال از طریق سه شیوه حلقه (استرینگ)، قرص و کرم استروژن واژینال مورد استفاده قرار می گیرد.
البته باید بیان کرد که این روش درمانی به گروه های ذیل توصیه نمی گردد؛

• خانم هایی که به سرطان سینه مبتلا هستند و در حال استفاده از مهار کننده اروماتاز می باشند
  • خانم هایی که سابقه ابتلا به سرطان اندومتریوز دارند
  • کسانی که دچار خونریزی واژن بدون علت مشخصی هستند
  • خانم های باردار یا شیرده

استفاده از استروژن موضعی از نظر متخصصین روشی ایمن تلقی می شود اما در مورد اثرات طولانی مدت استفاده از آن هنوز اطلاعات کافی در دسترس نمی باشد.

هر آنچه باید درباره تامپون بدانید.

درمان با لیزر

امروزه لیزر برای درمان بسیاری از معضلات، بسیار کمک کننده می باشد و خشکی واژن نیز از این امر مستثنی نیست. با استفاده از لیزر مونالیزا تاچ تا حدود زیادی می توان خشکی واژن را درمان کرد و طبق تجربیات گذشته می توان گفت تا به امروز اثرات خوبی در پی داشته است.

کربوکسی تراپی

در این روش با استفاده از تزریق گاز دی اکسید کربن یا همان CO2 در زیر پوست به درمان خشکی واژن میپردازند. امروزه کربوکسی تراپی در طب زنان کاربردهای فراوانی دارد و همچنین به روشی پر طرفدار و دارای نتایج تا حد زیادی رضایت بخش تبدیل شده است.
با استفاده از تزریق دی اکسید کربن به ناحیه دستگاه تناسلی، ناحیه مورد نظر دچار کمبود اکسیژن شده و همین امر باعث حذف بافت آتروفی و نیز افزایش جریان خون در آن منطقه و درنتیجه درمان خشکی واژن خواهد شد.

استفاده از ژل لوبریکانت

قبل از دخول در رابطه جنسی می توان از ژل لابریکانت که بر پایه آب می باشد استفاده کرد. این ژل بی ضرر بوده و باعث لغزنده شدن ناحیه تناسلی در هنگام نزدیکی خواهد شد.
توجه داشته باشید که هیچ گاه از دستمال های مرطوب و همچنین دوش های واژینال به منظور مرطوب کردن ناحیه تناسلی استفاده نکنید، زیرا این ها نه تنها کمکی به مرطوب شدن واژن نمی کنند بلکه منجر به ملتهب شدن واژن نیز خواهند شد.

رابطه جنسی مرتب

داشتن رابطه ی جنسی مرتب، با نرم و منعطف نگه داشتن بافت واژن نیز می تواند تا حدودی به درمان خشکی واژن کمک کند.

در پایان اینکه
خشکی واژن مسئله ساده و قابل درمانیست، اما به راحتی نباید از آن گذشت. در واقع این معضل ساده باعث ناراحتی های بسیاری به خصوص در برقراری رابطه جنسی خواهد شد.
دکتر مژده نامداری، بهترین متخصص زنان در تهران، به شما این نوید را می دهد که دیگر نگران مشکلات ناحیه واژن خود نباشید، چرا که با روش های پزشکی مدرن بسیاری از آن ها به راحتی قابل درمان خواهند بود.