درمان زگیل تناسلی

از آنجایی که زگیل تناسلی با زگیل سایر قسمت ‌های بدن فرق می ‌کند، لذا بهترین درمان زگیل تناسلی را می توان برداشتن ضایعات بلافاصله پس از تشخیص آن دانست. همانطور که می دانید، درمان زگیل در بخش‌ های دیگر بدن چندان ضروری نمی باشد. ولی در رابطه با زگیل تناسلی باید بگوییم که انتخاب یک روش درمانی مناسب در سریع ‌ترین زمان ممکن، بسیار حائز اهمیت می باشد.

معمولاً جهت برداشتن ضایعات از روش های زیر بهره می گیرند:

1- RF الکتروسرجری یا جراحی با امواج رادیو فرکانسی

2- فریز کردن ضایعات یا کرایو تراپی

3- سوزاندن زگیل با کوتر

4- محلول پودوفیلین یا کرم ایمویکیمود

برای درمان زگیل تناسلی به هیچ عنوان از داروهای بدون نسخه OTC استفاده نکنید. چرا که ناحیه تناسلی بسیار حساس می باشد و احتمال دارد صدماتی به پوست آن قسمت وارد شود. در بعضی مواقع استفاده از این داروها به صورت اشتباه ممکن است منجر به افزایش تعداد زگیل ها و اندازه آنها شود. امروزه بهترین درمان زگیل تناسلی را می توان برداشتن کامل ضایعات با بهره گیری از RF الکتروسرجری دانست.

راه های جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی

باید بدانید که عفونت ویروس HPV بسیار مسری بوده و از طریق رابطه جنسی و همچنین تماس با پوست و مخاط قابل انتقال می باشد. در واقع به سطح پوشش داخلی حفره های بدن از قبیل دهان، داخل واژن و مقعد، مخاط گفته می ‌شود. بنابراین مطمئن ترین روش پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی، اجتناب از روابط جنسی پرخطر است.

یکی از رایج ترین بیماری های مقاربتی، زگیل تناسلی به شمار می ‌آید که مانند بیماری ‌های مراقبتی دیگر استفاده از کاندوم نیز نمی‌ تواند از انتقال آن جلوگیری بعمل آورد. زیرا کاندوم مانع از تماس پوست قسمت های دیگر ناحیه تناسلی نمی شود. در واقع برای انواع شایع‌ تر این ویروس مانند سروتیپ های مختلف از واکسن بهره می ‌گیرند. ولی در حال حاضر این واکسن دارای قیمت بالایی می باشد و به صورت تزریق همگانی مورد استفاده قرار نگرفته است. اما کسانی که تمایل به تزریق واکسن دارند، می توانند آن را از داروخانه های معتبر خریداری نمایند و در مراکز مجهز و مطمئن تزریق کنند. نام تجاری این واکسن، گارداسیل می باشد که باید پیش از شروع روابط جنسی در سه نوبت تزریق شود. یعنی دو ماه بعد از تزریق اول و شش ماه پس از نوبت اول در افراد 12 تا 25 سال تزریق می گردد.

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ + تزریق گارداسیل در تهران

نکات اساسی در رابطه با درمان زگیل تناسلی

• اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده اید، باید شریک جنسی خود را مطلع نمایید. در مورد علت ابتلا نیز از اتهام زدن جدا خودداری کنید. با توجه به اینکه زگیل تناسلی واگیردار است، لذا شریک جنسی نیز تقریباً سه ماه بعد به آن مبتلا می شود. از این رو، لازم است که هر دو، جهت درمان زگیل تناسلی به پزشک مراجعه نمایند. بنابراین حتی در صورتی که شریک جنسی هیچ علائم و یا ضایعه پوستی نداشته باشد، برای اطمینان بیشتر باید حتما معاینه شود.
  • زنان باردار و یا خانم هایی که قصد دارند بچه دار شوند، ولی مبتلا به زگیل تناسلی می باشند، باید به درمان بپردازند. زیرا احتمال دارد در صورت عدم درمان، این ویروس به نوزاد منتقل شود.
  • اصولاً زگیل در یک شخص سالم از طریق سیستم ایمنی بدن محدود می‌ گردد. در حقیقت ابتلا به زگیل تناسلی به مفهوم ضعف سیستم ایمنی نیست. ذکر این نکته از اهمیت بالایی برخوردار می باشد که تبلیغات انواع مکمل ها و دارو های تقویت ‌کننده سیستم ایمنی جهت درمان زگیل تناسلی دارای هیچ گونه مستندات علمی نمی باشند که باید مورد توجه قرار گیرد.
  • در صورت افزایش تعداد و اندازه زگیل ها، عود غیر طبیعی آنها و عفونت های مکرر از جمله عفونت ‌های دستگاه تنفسی، ادراری و پوستی حتماً به پزشک مراجعه نمایید تا بررسی‌های لازم سریعا صورت پذیرد.
  • آن دسته از خانم هایی که در معرض زگیل تناسلی قرار گرفته اند، یعنی همسر افراد مبتلا به ویروس HPV می باشند، بهتر است تست پاپ اسمیر دهند.
  • یکی از دلایلی که افراد مبتلا به زگیل تناسلی، این بیماری را پنهان می‌ کنند، نگرانی از قضاوت دیگران می باشد. بر این اساس، پیشنهاد می کنیم که درمان زگیل تناسلی را به خاطر این گونه عوامل به تاخیر نیندازید. زیرا زگیل تناسلی یک بیماری به شدت مسری و عفونی است و انکار آن باعث سخت ‌تر شدن روند درمان می گردد.
  • لازم به ذکر می باشد، با وجود آنکه زگیل تناسلی بسیار مسری و پردردسر است، ولی پیشگیری از آن کار سختی نمی باشد. بنابراین توصیه می ‌شود از رابطه جنسی با کسانی که شرکای جنسی زیادی داشته اند، اجتناب نمایید. طبق تحقیقات بعمل آمده، احتمال ابتلا به ویروس اچ پی وی با تعداد شرکای جنسی کاملاً مرتبط می باشد.