دکتر مژده نامداری / مقالات / دلایل شایع ناباروری زنان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

دلایل شایع ناباروری زنان

دلایل ناباروری در زنان

دلایل شایع ناباروری زنان

همانطور که بارها شنیده اید ناباروری به معنای تلاش بدون نتیجه زوجین برای باروری پس از یک سال می باشد. حال این عدم نتیجه دلایل و علت های مختلفی در زنان و مردان دارد که در این نوشته قصد داریم به دلایل شایع ناباروری زنان اشاره کنیم تا بتوانیم کمک شایانی به پیشگیری از این معضل یا افزایش احتمال باروری انجام دهیم.

البته باید بیان کنیم که باردار شدن و حاملگی برای پایان دادن به بارداری در واقع فرایند بسیار پیچیده ای است. بسیاری از موارد در طی این فرایندها دچار اختلال می شوند و منجر به ناباروری خواهند شد. به همین دلیل، لیست ذیل فقط برخی از دلایل عمده ناباروری در زنان را شامل می شود. با ما همراه باشید؛

 

دلایل ناباروری در زنان

دلایل ناباروری در زنان

عدم تخمک گذاری

شایع ترین علت ناباروری زنان، عدم تخمک گذاری است که در 40٪ از زنان با مشکلات ناباروری اتفاق می افتد. عدم تخمک گذاری می تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد. از قبیل؛

  • شرایط تخمدان مانند نارسایی اولیه تخمدان (POI) یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)
  • “کاهش ذخیره تخمدان” که به تعداد کم تخمک در تخمدان های زنان به دلیل سن بالا اشاره دارد
  • اختلالات غدد درون ریز، مانند بیماری تیروئید یا مشکلات هیپوتالاموس، که بر روی هورمون های تولید شده از بدن تأثیر می گذارد، به طوری که ممکن است هورمون یا گروهی از هورمون ها بیش از حد یا خیلی زیاد باشند
  • سبک زندگی و عوامل محیطی

اختلال در چرخه قاعدگی

مشکلات مربوط به چرخه قاعدگی، فرایندی که بدن زنان را برای بارداری آماده می کند، می تواند منجر به ناباروری شود. چرخه قاعدگی شامل چندین مرحله است و مشکلات در هر یک از مراحل می تواند منجر به مشکل در بارداری یا ناباروری شود.

برای درک بهتر این موضوع شما را به تماشای ویدئوی ذیل که شامل صحبت های دکتر مژده نامداری، متخصص زنان، زایمان و نازایی هستند، در رابطه با “دلایل قاعدگی های نامنظم” دعوت می نمائیم.

 

اختلالات جنسی پس از بارداری چیست ؟
بیشتر بدانید

 

مشکلات ساختاری سیستم تولید مثل

مشکلات ساختاری معمولاً شامل وجود بافت غیر طبیعی در لوله های فالوپ یا رحم است.

اگر لوله های فالوپ مسدود شود، تخم ها قادر به انتقال از تخمدان ها به رحم نیستند و اسپرم قادر به رسیدن تخمک برای لقاح نیست. مشکلات ساختاری رحم مانند مواردی که ممکن است در لانه گزینی دخالت داشته باشد نیز می تواند باعث نازایی شود.

برخی از مشکلات ساختاری خاص که می توانند باعث ناباروری شوند عبارتند از:

  • آندومتریوز که بافت طبیعی داخل رحم است و گاهی به جای داخل رحم در دیگر بافت‌های بدن رشد می ‌کند.
  • فیبروم رحمی، توده ای که در داخل و اطراف دیواره رحم ظاهر می شود. اگرچه بیشتر زنان مبتلا به فیبروم مشکل باروری ندارند و می توانند باردار شوند. اما ممکن است برخی از زنان مبتلا به فیبروم نتوانند به طور طبیعی باردار شوند یا ممکن است دچار سقط جنین های متعدد یا زایمان زودرس شوند.
  • پولیپ ها، که رشد غیر سرطانی در سطح داخلی رحم دارند و می توانند در عملکرد رحم اختلال ایجاد کنند. برداشتن جراحی پولیپ می تواند شانس بارداری زن را افزایش دهد.
  • وجود زخم در رحم از آسیب های قبلی، عفونت یا جراحی. زخم ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد و ممکن است در لانه گزینی تداخل ایجاد کند، بنابراین منجر به ناباروری می شود.
  • رحم غیرمعمول، که می تواند در کاشت و توانایی حمل بارداری تأثیر بگذارد

عفونتدرمان عفونت های زنان

عفونت ها همچنین می توانند در زنان و مردان باعث ناباروری شوند.

سوزاک و کلامیدیا درمان نشده در زنان می تواند به بیماری التهابی لگن منجر شود، که ممکن است باعث ایجاد زخم شود و لوله‌های فالوپی را مسدود کند. سفلیس درمان نشده باعث افزایش خطر زایمان در زنان باردار می شود.

عفونت های مزمن در دهانه رحم و درمان جراحی ضایعات دهانه رحم همراه با عفونت پاپیلومای انسانی (HPV) همچنین می تواند میزان یا کیفیت مخاط دهانه رحم را کاهش دهد. مشکلات این ماده چسبنده یا لغزنده که روی گردن رحم و مهبل (واژن) جمع می شود، ممکن است بارداری را برای خانم ها دشوار کند.

دلایل اهمیت از بین بردن جای زخم سزارین
بیشتر بدانید

نارسایی در پیوند کاشت

نارسایی در پیوند کاشت به عدم موفقیت یک تخم بارور شده در کاشت در دیواره رحم برای شروع بارداری اشاره دارد. در حالی که علت خاص اختلال در کاشت اغلب ناشناخته است، موارد ذیل ممکن است در این موضوع دخیل باشند؛

  • نقص ژنتیکی در جنین
  • آندومتر نازک
  • آندومتریوز
  • مقاومت به پروژسترون
  • بافت اسکار در حفره آندومتر

اختلالات خود ایمنی

اختلالات خود ایمنی باعث می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های طبیعی بدن حمله کند که معمولاً آن را نادیده می گیرد. اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس، هاشیموتو و انواع دیگر تیروئیدیت ها یا آرتریت روماتوئید ممکن است بر باروری تأثیر بگذارد. دلایل این امر کاملاً درک نشده است و بین بیماری ها تفاوت دارد، اما تصور می شود آن ها شامل التهاب در رحم و جفت یا داروهای مورد استفاده در درمان بیماری ها هستند. زن و مرد هر دو می توانند آنتی بادی هایی را ایجاد کنند که به اسپرم یا ارگان های تولید مثل حمله می کنند.

در پایان اینکه

برای زوج هایی که مشکلات باروری را تجربه می کنند و کسانی که مایل به فرزندآوری در سنین بالاتر هستند، گزینه های بیشتری نسبت به گذشته وجود دارد. روش هایی مانند IVF، IUI و… که روش هایی برای درمان ناباوری در زنان هستند.

با دستیابی به فناوری های پزشکی جدید و بالارفتن میزان مهارت بهترین پزشک متخصص زنان در تهران، اکنون روش درمانی باروری برای افراد بیشتری قابل دسترسی است و میزان موفقیت و ایمنی در همه حال بهبود می یابد.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب