دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / راه های جلوگیری از ناباروری
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

راه های جلوگیری از ناباروری

راه های جلوگیری از ناباروری
راه های جلوگیری از ناباروری

راه های جلوگیری از ناباروری

ناباروری به حالتی گفته می شود که زوجی بدون پیشگیری از بارداری یک سال بگذرد و خانم باردار نشود. علت بارداری میتونه مربوط به زن یا مرد باشه و گاهی اوقات هم مجموعه ای از این مشکلات منجر به ناباروری میشن. روش های زیادی به وجود آمده اند که شانس بارداری رو بالا میبرن و در جلوگیری از ناباروری موثر هستند.

جلوگیری از ناباروری :

ناباروری انواع مختلف دارد و همه آن ها قابل پیشگیری نیستند. اما با رعایت چند نکته می شود جلوگیری از ناباروری کرد و شانس بارداری را بالا برد.

زوجین : اگر رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری انجام شود کمک می کند تا شانس باروری بالا برود. اگر مقاربت جنسی از پنج روز قبل از تخمک گذاری انجام شود و یا یک روز بعد از آن باعث می شود شانس بارداری بالا برود. زمان تخمک گذاری معمولا در اواسط دوره قاعدگی یعنی نیمه فاصله بین دو قاعدگی است. سیکل قاعدگی در بیش تر خانم ها 28 روزه می باشد.

مردان : بیش تر علل ناباروری که در مردان اتفاق می افتد قابل پیشگیری نیست. اما رعایت نکات زیر کمک می کند شانس باروری بالا برود :

  • خودداری کردن از سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و الکل به بالا بردن شانس باروری کمک می کند.
  • از استحمام با آب داغ باید خودداری شود. آب داغ می تواند به تحرک اسپرم ها آسیب بزند. این اثر موقت است.
  • سموم صنعتی و محیطی می توانند بر توان باروری فرد اثر بگذارند پس بهتر است از آن ها دوری شود.
  • داروها می توانند روی توان باروری فرد اثر بگذارند. پس بهتر است برای بالا بردن احتمال باروری داروهایی که مصرف می کنید را در صورت امکان قطع کنید.
  • انجام ورزش های منظم می تواند کیفیت اسپرم ها را بالا ببرد و احتمال باروری بیش تر شود.

خانم دکتر مژده نامداری در زمینه ناباروری و درمان آن دارای تجربه و تخصص هستند. برای مشاوره و درمان می توانید به ایشون مراجعه کنید. راه های ارتباط با ایشون و آدرسشان در ادامه ذکر می شود.

پایپل بیوپسی یا کورتاژ تشخیصی چیست؟
بیشتر بدانید

آدرس : تهران، شریعتی، بالاتر از میرداماد، روبروی متروی شریعتی، جنب پمپ بنزین، کوچه شواری، ساختمان رازی، طبقه٣، واحد ١٢

شماره تماس : 02122884654

                  09374053325

اینستاگرام : dr.mojdehnamdari

ایمیل : info@drnamdari.ir

زنان : در ادامه تعدادی نکاتی را عنوان می کنیم که با رعایت آن ها می توان شانس بارداری در خانم ها را بالا برد.

  • برای بارداری لازم است سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • برای بارداری و داشتن یک بارداری سالم لازم است مواد مخدر و الکل مصرف نکنید.
  • خانم هایی که قصد بارداری دارند باید مصرف کافئین را کم کنند.
  • ورزش می تواند برای بارداری بسیار کمک کند. اما ورزش های سنگین می توانند برای بارداری مضر باشند.
  • نداشتن اضافه وزن و درمان چاقی روی بارداری اثر می گذارد و می تواند باعث جلوگیری از ناباروری شود.

درمان ناباروری :

برای درمان ناباروری توجه به مواردی که در ادامه عنوان می کنیم می توانند موثر باشند.

  • علت ناباروری چیست ؟
  • چه مدت است که نابارور هستید ؟
  • سن شما و همسرتان مهم است.
  • اطلاعات شخصی.

زمانیکه بارداری خود به خود اتفاق نمی افتد می توان با استفاده از فناوری های مختلف بارداری را صورت داد.

درمان ناباروری مردان :

برای درمان ناباروری مردان که می تواند ناشی از مشکلات عمومی یا وجود مشکل در اسپرم باشد اقدامات زیر انجام می شود.

  • تغییر سبک زندگی : یکی از موثرترین عوامل برای درمان و جلوگیری از ناباروری تغییر سبک زندگی است. برای بهبود در سبک زندگی باید مواد مخدر و الکل را ترک کنید. زمان های مقاربت را تنظیم کنید. ورزش را حتما در برنامه هفتگی خود قرار دهید.
  • داروها : گروهی از داروها وجود دارند که می توانند کیفیت و تعداد اسپرم ها را بهبود ببخشند و در نهایت احتمال باروری را بالا ببرند. این داروها می توانند عملکرد بیضه را بهبود ببخشند.
  • عمل جراحی : گاهی اوقات با انجام جراحی می توان انسداد اسپرم را از بین برد و بارداری صورت بگیرد. جراحی واریکوسل احتمال باروری در مردان را بالا می برد.
  • بازیابی اسپرم : با این روش و تکنیک می توان در صورت نبود انزال و یا نبود اسپرم در مایع انزالی اسپرم را استخراج کرد. در مواردی که تعداد اسپرم کم است یا طبیعی نیست هم از این روش استفاده می شود.
با چکاپ های ضروری زنان آشنا شوید
بیشتر بدانید

درمان ناباروری زنان :

نوع ناباروری در خانم ها متفاوت است. در بعضی از خانم ها با یک یا دو روش می توان ناباروری را درمان کرد اما در بعضی دیگر باید چندین روش را استفاده کرد.

  • تحریک تخمک گذاری با استفاده از دارو : در خانم هایی که اختلال تخمک گذاری دارند یکی از رایج ترین درمان ها استفاده از قرص های تحریک تخمک گذاری ست. این داروها باعث می شوند تخمک گذاری تحریک و یا القا شود.
  • لقاح داخل رحمی ( IUI ) : در این روش اسپرم ها را در زمانی که تخمک گذاری اتفاق می افتد در رحم قرار می دهند. زمان لقاح داخلی را می توان با سیکل قاعدگی یا داروهایی که مصرف می کنید تنظیم نمایید.
  • جراحی به منظور بازگرداندن باروری : یک سری از مشکلاتی که وجود دارند و مانع باروری می شوند را با جراحی می توان درمان کرد. این جراحی ها متفاوت هستند. برای مثال از هیسترکتومی برای درمان مشکلات رحمی مثل پولیپ آندومتر، سپتوم رحم، بافت اسکار داخل رحمی و برخی از فیبروم ها می توان استفاده کرد. لاپاراسکوپی هم برای درمان مواردی مانند آندومتریوز، چسبندگی لگن و فیبروم بزرگ استفاده می شود. برای درمان آن ها می توان از جراحی شکم باز هم استفاده کرد.
  • لقاح خارج رحمی ( IVF ) : تخمک و اسپرم سالم را از زن و مرد می گیرند و در محیط آزمایشگاه تلقیح می دهند. چند روز بعد از این کار جنین را در رحم قرار می دهند.

کلام آخر :

در این مقاله به بررسی علل ناباروری در زوجین پرداختیم و روش های درمان و جلوگیری از ناباروری را بررسی کردیم. هدفمان از آماده کردن این مقاله بالا بردن سطح اطلاعات و بهداشت مردم بود. برای درمان ناباروری می توانید به خانم دکتر مژده نامداری مراجعه کنید و مشکل خود را درمان نمایید.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب