دکتر مژده نامداری / مقالات / مراحل زایمان طبیعی
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

مراحل زایمان طبیعی

مراحل زایمان طبیعی

یکی از بزرگترین دغدغه های مادران باردار زمان زایمان شان است و خب با وجود تغییرات بسیار در هورمون ها این نگرانی ها و استرس ها بیشتر و نگران کننده تر به نظر می رسد، خانم جوانی که باردار است و نه ماه شبانه روز به زیباترین لحظه زندگی و تولد کودکش فکر می کند در کنار این حس زیبا دست به گریبان حس ترس، ناراحتی و نگرانی های مانند زایمان طبیعی چقدر درد دارد؟ زایمان طبیعی یا سزارین؟ مراحل زایمان طبیعی به چه صورت است؟ زایمان طبیعی چیست؟ و … تمامی این سوال ها در اینجا بطور دقیق و مفصل توضیح داده می شود تا مادران عزیز بدون استرس برای لحظه موعود تولد فرزندش روز شماری کنند.

زایمان طبیعی چیست؟

سیستم ساختاری بدن هر زنی بگونه ایی آفریده شده است که قادر به تولد نوزادی باشد و برای این خلق منحصربفرد حتی شرایط لازم را نیز دارد، بطور مثال استخوان های سر جنین انقدری نرم است که بتواند به راحتی در بدن شما قرار بگیرد و خارج بشود این مثال خود به تنهایی کافیست تا شما متوجه بشوید که بدن شما برای زایمان طبیعی و بطور غریزی آماده شده است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

آغاز زایمان طبیعی با چرخش نوزاد و باز شدن گردنه دهانه رحم به اندازه 10 سانت می باشد که ممکن است این مرحله ساعت ها طول بکشد و تا آماده شدن برای تولد جنین ساعاتی سخت و طاقت فرسا را پشت سر بگذارید اما پس از عبور از این مرحله اندکی بعد نوزادتان متولد می شود و شما با خیالی آسوده می توانید کودک تان را در آغوش بکشید، توجه داشته باشید که هرچه محیطی که مادر در آن حضور دارد بی تنش تر و آرام باشد به همان اندازه زایمان راحتری در پیش است و فراموش نکنید که وجود استرس بطورکلی زایمان را در هر مرحله ایی که باشد متوقف و سخت می کند.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟
بیشتر بدانید

نشانه های اولیه زایمان طبیعی

غیر از زایمان سزارین هیچ کسی قادر به مشخص کردن زمان زایمان نمی باشد و برای زایمان طبیعی یه زمان تقریبی در نظر گرفته می شود که پزشک تان به شما اطلاع می دهد و به این معنی نیست که شما قطع به یقین در این بازه زمانی در نظر گرفته شده زایمان می کنید، یک سری نشانه و علائم اولیه در زایمان طبیعی وجود دارد که عبارتند از :

  • خروج ترشحات صورتی رنگ همراه با لکه های خونی از رحم

این ترشحات آغشته به خون که از دهانه رحم خارج می شود همان مخاطی است که از بدن شما در برابر عفونت ها جلوگیری می کند و ممکن است روزها قبل از آغاز شروع دردهای زایمان شما آغاز شود.

  • پایین آمدن برآمدگی شکم و احساس سبکی

با چرخش نوزاد به سمت پایین فشار صد در صدی که به ریه های شما وارد می شده است کم می شود و شما قادر به تنفس راحتر می شوید اما ممکن است با سنگینی در قسمت پایین شکمتان و فشار وارد شده بر مثانه دچار تکرر ادرار شوید و این یکی دیگر از نشانه های آغازین زایمان طبیعی می باشد که ممکن است روزها و یا ساعت ها طول بکشد.

  • پارگی کیسه آب

از رایج ترین اتفاقات حاملگی که به هنگام زایمان در هر زنی رخ می دهد پارگی کیسه آب و خارج شده مایعی از رحم و واژن می باشد، بعد از این اتفاق تا 24 ساعت اغلب خانم ها زایمان می کنند اما اگر باز هم زایمان انجام نشود پزشک مجبور است با روش القای زایمان نوزادتان را به دنیا بیاورد چرا که در غیر این صورت عوارض زایمان کودکتان را اذیت می کند و بدن خودتان را در مواجه با عفونت های گوناگون قرار می دهد.

  • اسهال

اسهال مکرر یکی از نشانه های نزدیکی به موعد زایمانتان می باشد.

  • انقباضات رحمی
علائم هشدار دهنده زایمان زودرس
بیشتر بدانید

انقباض ماهیچه های رحم در زمان نزدیکی به زایمان امری طبیعی می باشد که با دردهای متناوب و منظم همزمان می شود.

مراحل زایمان طبیعی

  • آغاز دردهای زایمان و باز شدن گردنه رحم و واژن
  • باز شدن دهانه رحم و خروج نوزاد
  • بازه زمانی خروج نوزاد تا خروج جفت

مرحله اول : این مرحله شامل دردهای ابتدایی، دردهای فعال و مرحله جابجایی می باشد. از شروع درد های ابتدایی تا آخرین مرحله انتقالی حدود 10 الی 12 ساعت برای زایمان اولی ها و 5 الی 6 ساعت برای مادرانی که زایمان دوم به بعدشان است طول می کشد، باز شدن دهانه رحم در این مرحله حدود یک الی دو انگشت می باشد. مرحله ابتدایی از زمان شروع دردهای شکمی تا باز شدن 4 سانتی متری دهانه رحم می باشد که این مرحله به دلیل آرام طی شدن درهر 2 سانت خیلی کند پیش می رود و معمولا در خانه بمانید بهتر است سپس وارد مرحله ایی می شویم که از 4 سانت به 7 سانتی متر می رسید و شروع مرحله دردهای فعال می باشد و انقباضات بیشتر شده است و دفعات آن نیز افزایش داشته است مثلا در هر 2 دقیقه شما 60 ثانیه درد دارید و علائمی مانند گرمی، خشکی دهان و دردهای کمری دارید که با تغییر وضعیت در حالتتان کمی بهتر می شود. مرحله انتقالی مرحله ایی است که دهانه رحم 8 سانت باز شده است و تا 10 سانت برسد از دردآورترین مراحل است که خوشبختانه کوتاه ترین مرحله نیز به حساب می آید.

در همین لحظه شما احساسی متفاوت از دقایق گذرانده شده ساعات قبل از آن دارید و ناخودآگاه تمایل پیدا می کنید برای فشار وارد کردن و زور زدن برای خروج فرزندتان که اگر دهانه رحم شما 10 سانت باز نشده است کاملا کار اشتباهی است و ممکن است به عضلات رحم شما آسیب وارد کند پس بیخیال زور زدن شوید و به سخنان پزشکتان گوش دهید در این شرایط حدود 60 الی 90 دقیقه زمان لازم است تا سر جنین خارج شود و پس از عبور از مرحله سخت و طاقت فرسا از درد شما اندکی کاسته می شود و بیشتر حالت سوزش دارید و در نهایت کودکتان خارج می شود.

آشنایی با روش های کاهش درد زایمان طبیعی
بیشتر بدانید

مرحله دوم : بعد از خروج سر نوزاد از بدنتان تقریبا مابقی قسمت ها لیز می خورد و به راحتی خارج می شود، در این مرحله تا خروج کامل دهان و بینی نوزاد را تمیز می کنند و شما برای اولین بار صدای فرزندتان را می شنوید. پس از اینکه نوزاد خارج شده هنوز توسط بنده ناف به شما متصل است و پزشکتان با اندکی صبر و تمام شدن ضربان بند ناف ابتدا آن را می پیچاند و سپس آن را میچیند.

مرحله سوم : مرحله آخر تمامی زایمان  های طبیعی خارج کردن کامل جفت از دیواره رحم مادر می باشد، این عضو متصل به رحم وظیفه تغذیه و اکسیژن رسانی و دفع ضایعات جنین را دارد که پس از خروج آن پزشکتان با بخیه های جذبی نواحی مورد نظر را می دوزد و نوزادتان را به شما می دهد و بهتر است برای هرچه زودتر منقبض شدن رحمتان به نوزاد خود شیر بدهید تا با ترشح هورمون ها کار بازسازی سریعتر انجام شود.

زایمان طبیعی چقدر درد دارد؟

یکی از عمده سوالاتی که برای همه ی خانم ها پیش می آید همین موضوع درد و تصورات وحشتناک می باشد که باید گفت میزان درد این زایمان با ساعت ها دندان درد مقایسه می شود و ترس بی دلیل و بی جهت برای آن وجود ندارد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

نتیجه گیری

زایمان طبیعی یکی از بزرگترین دغدغه های خانم های باردار می باشد که به دلیل ترس و باورهایی که از گذشته برجای مانده است همچنان سخت گرفته می شود و باعث ترس مادران جوان می شود، یکی از بزرگترین حسن هایی که زایمان طبیعی دارد تمام شدن درد پس از به دنیا آمدن فرزندشان است که مانند مزایا و معایب زایمان سزارین مشکلات پس از جراحی و جای بخیه ها در آن وجود ندارد. برای داشتن زایمانی راحت و بی دردسر شما بهتر است که با مراجعه به پزشک متخصص خود از محیط زایمان و حتی صمیمیت و راحتی میان خود و دکترتان نیز اطمینان حاصل کنید چرا که داشتن احساس صمیمت و راحتی و آرامش خیال بی استرس یکی از راه های داشتن زایمانی راحت می باشد.

زایمان زودرس و عوارض آن
بیشتر بدانید

بیشتر بخوانید: تب بعد از زایمان

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

1 دیدگاه
  1. رحیمه

    بعنوان کسی ک دوتا زایمان طبیعی داشت باید بگم ترس از زایمان طبیعی بیخود نیست و واقعا بجاست. حتی بعد زایمان، تا بهبود جای بخیه خیلی اذیت شدم، یکی از بدترین چیزاییه ک تجربه کردم?

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب