دکتر مژده نامداری / مقالات / نحوه عمل سزارین
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

نحوه عمل سزارین

نحوه عمل سزارین

بارداری و زایمان دو اتفاق بسیار مهم و طبیعی در هر زنی محسوب می شود که حس وصف نشدنی مادر شدن را توام با سختی و مشکلات زایمان همراه می کند. زایمان به نوعی فارغ شدن از بار سنگین داخل رحم است که با توجه به شرایط فیزیکی و روحی مادر به دو روش متفاوت اعم از طبیعی و سزارین می تواند آن را انجام داد. البته باید در نظر گرفت که امروزه بنا به دلایلی درخواست انجام زایمان سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است به همین خاطر در ادامه بیشتر در مورد زایمان و نحوه عمل سزارین توضیح می دهیم تا با کمک این مقاله افراد بتوانند به ابعاد مختلف آن پی ببرند. در چنین شرایطی ماردان باردار باید با آگاهی بیشتر نوع زایمان را انتخاب کنند.

در مورد تاریخچه سزارین بیشتر بدانید

در ابتدا به موضوع مهم و جذاب تاریخی زایمان سزارین می پردازیم تا با ذهنی آمیخته از فرهنگ و تمدن به سمت توضیحاتی در این رابطه برویم. در همان کتاب قانون پزشکی معتبر و به نام ” نوما پومپبلیوس” این مورد مورد بحث قرار گرفته است که هر خانم باردار که از دنیا می رود با شکافتن زیر شکم وی جنین از رحم خارج می شود تا نجات یابد. این گونه به لحاظ تاریخی عمل سزارین به منظور نجات جان کودک نه مادر، انجام می شد. به مراتب در سالها بعد طی انجام چنین حرکتی برای حفظ جان نوزاد این عمل بعد تر در سال 1580 میلادی در کشور سوئیس انجام شد که مادر در طی این عمل جان سالم به در برد. سپس با توجه به پیشرفت های که به کمک کادر پزشکی و در دسترس بودن تزریق خون ها و انجام بی حسی موضعی در قرن 17 وجود داشت در این روش زایمانی پیشرفت های شگرفی اتقاق افتاد طوری که تا کنون زایمان سزارین به این نحوه با دقت و حساسیت بالای توسط متخصصین زنان و زایمان انجام می شود.

پلاسما تراپی واژن چیست؟ کاربرد و مزایای آن
بیشتر بدانید

سزارین چیست؟

عمل سزارین که همان تولد نوزاد با روش جراحی و با دخالت مستقیم جراح از طریق برش در ناحیه زیر شکم و یا همان جراحی شکمی و رحم مادر انجام می شود. در بسیاری از موارد زمان انجام عمل سزارین را می توان به راحتی از قبل تعیین کرد اما گاهی شرایطی ایجاب می کند پزشکان رد همان لحظه هنگام درد و شریاط خطر اقدام به عمل جراحی زایمان سزارین می کنند که با عنوان عمل های فوری صورت می گیرد.بنا بر تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است در طی یک سال در کشور آمریکا 32 در صد از زنان با این روش زایمان کرده اند.

نحوه عمل سزارین

عمل سزارین به عنوان یک نوع عمل جراحی با حجم وسیع در ناحیه شکمی است که در کشور ما هم به یکی از روش های محبوب زایمان بدل شده است. فرآیند عمل سزارین به این صورت است که ممکن است تحت بی هوشی عمومی یا بی حسی موضعی با دو نوع برش افقی و عمودی در ناحیه زیر شکمی انجام شود. در ابتدا جراح با کمک ابزار های مخصوصی برشی را در لایه  های زیرین می زنند تا بعد از رسیدن به عضلات آن ها را کنار بزند تا رحم مادر دسترسی داشته باشند. عموما متخصصین از برش های افقی برای باز کردن شکم استفاده می کنند. اما ممکن است در شرایط بحرانی که نوزاد درون رحم هنوز به تکامل نرسیده است با برش عمودی از خارج می شود. البته لازم به ذکر است که زمانی که در زایمان های سزارین از برش عمودی استفاده کنند امکان زایمان طبیعی مجدد برای مادر فراهم نمی شود. پس از اتمام مرحله برش که نوزاد بیرون آمد ناف بریده می شود و در نهایت معاینات لازمه در همان لحظه انجام می شود و در ادامه با تعدادی بخیه شکم مادر بسته می شود.

زایمان زودرس و عوارض آن
بیشتر بدانید

فیلم عمل زایمان  سزارین که توسط دکتر مژده نامداری انجام شده است:

 

عمل سزارین چقدر طول می کشد؟

شاید سوالی با این مضمون برای همه شما مخاطبین عزیز ایجاد شود که این عمل جراحی چقدر زمان می برد،  معمولاٌ مرحله بخیه زدن عمل سزارین و بستن شکم مادر بیشتر از شکافتن شکم مادر طول می کشد و زمانی بالغ بر 30 دقیقه در این مرحله صرف می شود.

عوارض سزارین

همانطور که می دانید هر عمل جراحی ممکن است با خطرات و عوارضی همراه است، حال از آن جایی که عمل سزارین هم نوعی جراحی شکمی است ریسکی بیشتر از عمل زایمان طبیعی دارد. بنا به همین دلایل است که برخی از پزشکان به مراجعین خود جهت انتخاب نوع روش زایمان به صورت اختیاری پیشنهاد می دهند که زایمان طبیعی را برگزینند تا از عوارض احتمالی این جراحی در امان بمانید.

برخی از عوارض احتمالی زایمان سزارین که ممکن است در اثر خطای جزئی و عدم انتخاب متخصصی متبحر یا رعایت مراقبت های قبل و بعد از جراحی باشد،  عبارت اند از:

  • ایجاد عفونت در محل زخم و برش جراحی در ناحیه زیر شکم
  • خونریزی های غیر قابل کنترل
  • آمبولی یا همان لخته شدن خون

علاوه بر خطراتی برای مادر ممکن است عارضه های هم برای نوزاد ایجاد کند که شامل موارد زیر می باشد:

  • مشکلات تنفسی
  • آسیب به برخی از اندام های بدن،به عنوان مثال بریده شدن یکی از اندام های ظاهری نوزاد در اثر سهل انگاری در برش

البته باید افزود که موارد مذکور به صورت احتمالی و موقتی عوارض زایمان سزارین  است که با کمک بهترین متخصص زنان و زایمان در تهران به سرعت رو به بهبودی می روید.

دکتر مژده نامداری، متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تکنیک های پزشکی آماده ی ارائه خدمات درمانی به شما عزیزان در زمینه زایمان سزارین می باشد.
جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22884654-021 تماس حاصل فرمایید.
صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

آشنایی با روش های کاهش درد زایمان طبیعی
بیشتر بدانید

کلام آخر

امید است با مطالعه این مقاله دیدی از نو از این نوع عمل جراحی زایمان پیدا کرده باشید. چنانچه مطالب فوق مفید فائده تان واقع شده است می توانید آن را با ذکر منبع از وب سایت رسمی خانم دکتر مژده نامداری برای دوستان و اشنایان به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوایند: زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین

منابع:

https://www.news-medical.net/health/Cesarean-Section-History.aspx#:~:text=The%20history%20of%20caesarean%20section,had%20died%20while%20giving%20birth.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

6 دیدگاه ها
  1. مریم

    خانم دکتر بعد سزارین استراحت مطلق باید کرد؟ چه مدت؟

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      نه اصلا استراحت مطلق توصیه نمی شود.حداکثر زمان 8-12 ساعت بعد می توان استراحت کرد. اتفاقا هر چقدر بیشتر فعالیت داشته باشند بهتر است.

      پاسخ
  2. الهام

    درد بعد از سزارین خیلئ زیاده؟ من شنیدم که تا چند وقت درد هستت

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      درد بعد از سزارین خیلی زیاد نیست و در هر فردی بسته به شرایط فیزیکی و روحی متفاوت است و گاهی ممکن است درد های خفیفی داشته باشند که با کمک دارو مسکن قابل تحمل می شوند.

      پاسخ
  3. سمیرا

    شما زایمان سزارین و توصیه میکنید یا زایمان طبیعی؟

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      بستگی به کیس مورد نظر دارد هر خانمی بعد از معاینات و ویزیت، مشخص می شود که می توانند هر دو زایمان را انتخاب کنند یا سزارین و طبیعی هر کدام که برای سلامتی شان مفید بود انجام می شود.

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب