دکتر مژده نامداری / جراحی زیبایی زنان / همه چیز در خصوص جوانسازی واژن

همه چیز در خصوص جوانسازی واژن

جوانسازی واژن یک اصطلاح گسترده برای درمان های اصلاحی واژن است. این روش‌ها را می‌توان به دلایل زیبایی یا برای حل مشکلات مرتبط با افزایش سن، مانند تنگی واژن و بی‌اختیاری ادرار انجام داد.

جوانسازی واژن چیست؟

جوانسازی واژن اصطلاح گسترده ای است که روش های اصلاحی مختلف واژن را توصیف می کند. به دلایل مختلف از زایمان و افزایش سن گرفته تا ژنتیک، واژن و بافت های اطراف آن ممکن است خاصیت ارتجاعی و قدرت خود را از دست بدهند. این امر منجر به مشکلات متعددی مانند بی اختیاری (نشت ادرار)، خشکی واژن، افتادگی پوست و عدم لذت جنسی می شود. بسیاری از زنان برای بهبود این شرایط و بازگرداندن ظاهر و عملکرد واژن خود به جوانسازی واژن را مد نظر قرار می‌دهند. گزینه های جراحی و غیرجراحی برای جوانسازی واژن وجود دارد.

چرا افراد جوانسازی واژن انجام می دهند؟

افراد برای رفع مشکلات رایج مرتبط با بچه دار شدن یا یائسگی، از جمله شلی واژن، عدم روغن کاری و از دست دادن صمیمیت جنسی، جوانسازی واژن انجام می دهند. درمان می تواند این علائم را به حداقل برساند و همچنین:

• شل شدن پوست اطراف واژن.
  • نشت ادرار هنگام پریدن، عطسه یا خندیدن.
  • عدم توانایی در نگه داشتن ادرار
  • کاهش میل جنسی.
  • خشکی بیش از حد
  • رابطه جنسی دردناک
  • از دست دادن حس و رضایت جنسی.
  • عدم اعتماد به نفس یا عزت نفس پایین.

انواع مختلف جوانسازی واژن چیست؟

روش های جوانسازی واژن می تواند جراحی یا غیرجراحی باشد. درمان بر روی فرج (قسمت بیرونی اندام تناسلی زن) و کانال واژن (جایی که دخول در حین رابطه جنسی رخ می دهد یا جایی که تامپون می گذارید) تأثیر می گذارد.

روش های جراحی جوانسازی واژن

روش‌های جراحی جوان‌سازی واژن معمولاً شامل آرام‌بخشی یا بی‌هوشی است. یک جراح زنان یا جراح پلاستیک این روش ها را انجام می دهد. برخی از روش های جراحی رایج برای جوانسازی واژن عبارتند از:

• لابیاپلاستی : تغییر شکل لابیا یا “لب” واژن.
  • واژینوپلاستی : کانال واژن را بعد از زایمان سفت یا ترمیم می کند.
  • کاهش کلاهک کلیتورال: بافت اضافی را که کلیتوریس را می پوشاند از بین می برد.
  • مونسپلاستی : بافت چربی را از ناحیه استخوان عمومی حذف می کند.
  • ولووپلاستی : ناحیه فرج (تناسلی خارجی) را تغییر شکل می دهد.
  • پرینئوپلاستی : پرینه (فضای بین واژن و مقعد) را تقویت می کند.
نکات ریکاوری که بعد از جراحی لابیاپلاستی باید رعایت کنید

روشهای غیر جراحی جوانسازی واژن

روش های غیرجراحی جوانسازی واژن غیر تهاجمی با زمان بهبودی کوتاه است. آنها بدون سوزن یا جراحی به سفت شدن و سفت شدن ناحیه واژن شما کمک می کنند. جوانسازی واژن غیر جراحی شامل گرم کردن لایه های بالایی بافت واژن است. این باعث می شود که بافت زیرین کلاژن اضافی و بافت جدید و سفت تر ایجاد کند.

درمان غیر جراحی شامل:

درمان با لیزر CO2: لیزر لایه های بالایی بافت واژن را گرم می کند و باعث می شود بافت لایه های پایینی کلاژن بیشتری بسازد. این باعث سفت تر و سفت شدن پوست می شود. نام های تجاری دستگاه های لیزر شامل MonaLisa Touch®، FemTouch® و FemiLift® است.
درمان RF (فرکانس رادیویی): در درمان RF از امواج الکترومغناطیسی، مشابه امواج استفاده شده در مایکروویو (اما به میزان کمتر) استفاده می شود. امواج RF بافت واژن را گرم می کند و جریان خون و تولید کلاژن را تشویق می کند. نام های تجاری دستگاه های RF شامل Viveve®، Emsella® و ThermiVA® است.
درمان های RF و لیزر در مطب انجام می شود. در طول عمل از بی حس کننده موضعی کمی استفاده می شود. شما معمولاً می توانید بدون نیاز به زمان بهبودی به روز خود ادامه دهید.

چگونه جوانسازی واژن را با جراحی انجام می دهند؟

بستگی به نوع جراحی دارد. ابتدا با یک جراح ملاقات خواهید کرد تا در مورد علائم خود و آنچه امیدوارید با جراحی به دست آورید صحبت کنید. از این زمان برای پرسیدن سوالات و درک خطرات و مزایای این روش استفاده کنید.

اکثر جراحی های جوانسازی واژن یک تا دو ساعت طول می کشد، اما بستگی به روش، سطح کار و روشی دارد که جراح استفاده می کند. در بیشتر موارد، عمل جراحی جوانسازی واژن تحت بیهوشی عمومی در یک مرکز سرپایی انجام می شود. هنگامی که به خواب می روید، جراح برش هایی (بریدگی) روی فرج یا واژن و بافت ها و ماهیچه های اطراف ایجاد می کند. محل برش ها بسته به نوع جراحی متفاوت است. در نهایت برش ها را با بخیه های قابل حل می بندند.

قطعی ترین روش تنگ کردن واژن

جراح شما دستورالعمل های بعد از عمل شامل لیستی از فعالیت های محدود شده (مانند رابطه جنسی) را به شما می دهد. شما مجاز به استفاده از کمپرس یخ و مسکن برای ناراحتی هستید. از آنجایی که شما خواب هستید، در حین جراحی دردی را تجربه نخواهید کرد.

قبل از موافقت با روش های جراحی، مطمئن شوید که روش درمان و خطرات آن را درک کرده اید. مانند هر عمل جراحی، دستورالعمل های بعد از عمل وجود دارد که باید برای جلوگیری از عفونت و آسیب رعایت کنید.

چگونه جوانسازی واژن را با لیزر انجام می دهند؟

با این نوع جوانسازی واژن، سفت شدن و تونینگ زمانی اتفاق می‌افتد که یک پروب (یا گرز) به واژن شما وارد شود یا از طریق دستگاه تناسلی خارجی شما هدایت شود. این کاوشگر دارای قسمت بالایی نور مانند است که بافت را گرم می کند. جراح یا ارائه‌دهنده شما گرز را می‌چرخاند یا از ضربه‌های ملایم برای توزیع گرما در نواحی آسیب‌دیده استفاده می‌کند.

درمان جوانسازی واژن با لیزر (یا RF) بسته به نوع و شدت امواج لیزر یا RF و روشی که انجام می‌دهید، از پنج تا 30 دقیقه طول می‌کشد.

جوانسازی واژن بدون جراحی بدون درد است و نیازی به بیهوشی ندارد. در صورت بروز ناراحتی ممکن است ارائه دهنده شما از بی حس کننده موضعی استفاده کند. ناحیه درمان ممکن است در حین عمل احساس گرمی کند یا مانند نیش زنبور باشد. برای سه تا پنج روز باید از رابطه جنسی یا استفاده از تامپون خودداری کنید. برای بهترین نتایج، تمام دستورالعمل‌های ارائه‌دهنده پس از عمل را دنبال کنید.

ممکن است بعد از درمان مقداری قرمزی یا تورم را تجربه کنید، اما باید در عرض 24 تا 48 ساعت فروکش کند. ممکن است قبل از رسیدن به نتیجه دلخواه خود به چندین درمان نیاز داشته باشید.

خطرات / مزایا

فواید جوانسازی واژن چیست؟

جوانسازی واژن می تواند:

• سفتی واژن خود را بهبود بخشید.
  • کمک به بی اختیاری (نشت ادرار).
  • روغن کاری و رطوبت را افزایش دهید.
  • افزایش حساسیت و احساسات واژن.
  • تقویت عضلات ضعیف واژن و لگن.
  • بهبود مقاربت دردناک
  • ظاهر ناحیه فرج خود را (لابیا، کلیتوریس یا دهانه واژن) تقویت کنید.
همه چیز درباره جراحی لابیاپلاستی

آیا جوانسازی واژن عوارضی دارد؟

همه درمان‌های جوان‌سازی واژن بی‌خطر یا مؤثر ثابت نشده‌اند. چندین خطر مرتبط با جوانسازی واژن (با افزایش خطر درمان های جراحی) وجود دارد:

• درد.
  • خون ریزی.
  • عفونت.
  • جای زخم.
  • رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی).

بازیابی و چشم انداز آینده

آیا جوانسازی واژن موثر است؟

مانند اکثر جراحی های زیبایی، نتایج فردی متفاوت خواهد بود. برخی از درمان های جوانسازی واژن مشکوک هستند و فاقد اثبات علمی هستند.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به برخی شرکت ها هشدار داد که روش های جوانسازی واژن را بازاریابی یا ریکاوری می کنند. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) نسبت به این روش‌ها هشدار می‌دهد و شیوه‌های بازاریابی را «فریبنده» می‌نامد. آنها توصیه می کنند که قبل از اقدام به روش های جوانسازی واژن، ارزیابی دقیقی را با متخصص زنان انجام دهید و خطرات و عوارض آن را درک کنید.

بعد از جوانسازی واژن چقدر باید منتظر رابطه جنسی باشم؟

اگر درمان غیر جراحی دارید، باید حداقل سه تا پنج روز صبر کنید تا رابطه جنسی داشته باشید. قبل از برقراری رابطه جنسی، علائم عفونت یا خونریزی را بررسی کنید. همچنین باید از استفاده از تامپون یا قرار دادن هر چیزی در واژن خود در طول دوره نقاهت خودداری کنید.

درمان جراحی ممکن است نیاز به پرهیز از رابطه جنسی برای چند هفته داشته باشد تا زمانی که ناحیه بهبود یافته و بخیه ها از بین بروند. با جراح یا ارائه دهنده خود در مورد دستورالعمل های بهبودی خاص صحبت کنید.

جوانسازی واژن چقدر طول می کشد؟

بستگی دارد. درمان با لیزر و RF معمولاً باید طی چند جلسه تکرار شود. نتایج دائمی نیستند. روش های جراحی ممکن است بیشتر طول بکشد، اما هیچ تضمینی برای ماندگاری نتایج برای همیشه وجود ندارد.

چه زمانی باید با دکتر تماس گرفت

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

اگر با نارضایتی جنسی، درد یا عدم اعتماد به نفس در مورد مشکلات واژن خود دست و پنجه نرم می کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. ممکن است کارهایی برای کمک به شما انجام دهند، مانند فیزیوتراپی یا دارو. مهم است که قبل از اقدام به جراحی یا درمان با یک متخصص پزشکی قابل اعتماد صحبت کنید تا مطمئن شوید که خطرات و گزینه های دیگری برای کمک به شما وجود دارد.

هزینه عمل پرینورافی

آیا بیمه من جوانسازی واژن را پوشش می دهد؟

اکثر طرح های بیمه، جوانسازی واژن را پوشش نمی دهند، زیرا این روش زیبایی محسوب می شود (از نظر پزشکی ضروری نیست). با این حال، استثنائاتی مانند آسیب های زایمان یا ضربه وجود دارد. برای سؤالات در مورد پوشش با ارائه دهنده بیمه خود تماس بگیرید.

هزینه جوانسازی واژن چقدر است؟

بستگی دارد. چندین عامل تعیین می کند که جوانسازی واژن چقدر هزینه دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

نوع روش (جراحی یا غیرجراحی).
درمان چقدر گسترده است.
اگر بیمه شما چه بخشی از هزینه را پوشش می دهد.
و… بهتر است با مطب دکتر نامداری تماس حاصل فرمایید تا درخصوص هزینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.