دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

HPV

بیش از 30 گونه از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند بر اندام تناسلی شما تأثیر بگذارد. اینها شامل اشکال بی ضرر HPV، مانند آنهایی که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، هستند. فقط برخی از انواع HPV “پرخطر” در نظر گرفته می شوند زیرا می توانند به سرطان دهانه رحم پیشرفت کنند. واکسن زدن علیه HPV و دریافت منظم پاپ اسمیر می تواند از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس رایج است که می تواند قسمت های مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد، از جمله سویه‌های HPV که باعث ایجاد زگیل در دست‌ها، پاها، صورت و غیره می‌شوند. حدود 30 گونه HPV می‌تواند بر اندام‌های تناسلی شما، از جمله فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، آلت تناسلی و کیسه بیضه و همچنین شما تأثیر بگذارد. راست روده و مقعد.

HPV که دستگاه تناسلی شما را تحت تأثیر قرار می دهد، یک عفونت مقاربتی (STI) است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می شود. بسیاری از مردم از فکر ابتلا به بیماری های مقاربتی به خود می ترسند، اما اکثر گونه های HPV تناسلی بی ضرر هستند. این شامل نوع HPV است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود.

برخی از گونه های HPV پرخطر هستند و می توانند منجر به سرطان مانند سرطان دهانه رحم شوند. تشخیص زودهنگام و درمان معمولاً می تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

آیا همه زگیل ها HPV هستند؟

آره. و این می تواند گیج کننده باشد – به خصوص زمانی که سعی می کنید تفاوت بین HPV که باعث زگیل روی انگشت یا اندام تناسلی شما می شود و HPV که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود را درک کنید.

سویه های HPV که باعث ایجاد زگیل می شوند، از جمله زگیل تناسلی، آزاردهنده هستند. به هر حال، هیچ کس زگیل نمی خواهد، بیش از همه در اندام تناسلی خود. با این حال، این نوع از HPV بی ضرر هستند. انواع HPV 6 و 11 اغلب باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند. سایر انواع HPV باعث می شوند:

  • زگیل های مسطح.
  • میخچه کف پا.
  • زگیل های رایج
  • زگیل های پریونگال و زیر زبانی.
دلایل اهمیت از بین بردن جای زخم سزارین
بیشتر بدانید

همه زگیل ها توسط HPV ایجاد می شوند، اما همه اشکال HPV باعث ایجاد زگیل نمی شوند. نوع HPV که می تواند به سرطان تبدیل شود، زگیل ایجاد نمی کند.

HPV چگونه با سرطان دهانه رحم ارتباط دارد؟

برخی از گونه‌های HPV (اغلب انواع 16 و 18) می‌توانند باعث تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم شوند، وضعیتی به نام دیسپلازی دهانه رحم. دهانه رحم شما سوراخ بین واژن و رحم شما است. در صورت عدم درمان، دیسپلازی دهانه رحم گاهی به سرطان دهانه رحم تبدیل می شود.

اگر زیر 30 سال دارید، بیشتر عفونت های HPV خود به خود برطرف می شوند. تا سن 30 سالگی، یافتن HPV در طی آزمایش پاپ اسمیر (آزمایشی که سرطان دهانه رحم را غربال می کند) می تواند تعیین کند که چند بار باید آزمایش بدهید. اگر آزمایش شما مثبت باشد، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار داشته باشید و نیاز به آزمایش های مکرر داشته باشید.

گرفتن پاپ های منظم برای غربالگری سرطان دهانه رحم مهم است. اما مهم است که به خاطر داشته باشید که فقط به دلیل ابتلا به HPV یا دیسپلازی دهانه رحم به این معنی نیست که به سرطان مبتلا خواهید شد.

HPV چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

هر فردی در صورت داشتن رابطه جنسی یا تماس نزدیک پوست به پوست با شریک مبتلا به ویروس ممکن است به HPV مبتلا شود. به طور مشابه، هر فردی که به این ویروس مبتلا باشد، می‌تواند آن را در حین مقاربت، رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا سایر تماس‌های نزدیک تناسلی به شریک زندگی خود سرایت کند.

HPV در زنان

به طور کلی، HPV بیشترین خطر را برای زنان و افرادی که در بدو تولد زنان تعیین می‌شوند (AFAB) دارد، زیرا HPV پرخطر در صورت عدم درمان می‌تواند به سرطان دهانه رحم تبدیل شود. پاپ اسمیر و تست HPV می تواند تغییرات سلولی پیش سرطانی را زود تشخیص دهد تا از سرطان دهانه رحم شما جلوگیری کند. اشکال بی ضرر HPV همچنین می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی در افرادی شود که AFAB هستند.

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست ؟
بیشتر بدانید

HPV در مردان

HPV خطرات سلامتی کمتری برای مردان و افرادی که در بدو تولد مرد هستند (AMAB) دارد. اگر AMAB هستید، HPV می تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود، اما بیشتر عفونت ها خود به خود برطرف می شوند. HPV می تواند منجر به سرطان آلت تناسلی، مقعد، سر و گردن شود، اما این سرطان ها نادر هستند. در نتیجه، آزمایش HPV و تست پاپ معمولاً برای افرادی که AMAB هستند توصیه نمی شود.

با این حال، اگر HIV مثبت هستید، سیستم ایمنی بدن شما ممکن است با عفونت های HPV مبارزه کند. اگر شما فردی با آلت تناسلی هستید که با سایر افراد مبتلا به آلت تناسلی (MSM) رابطه جنسی برقرار می‌کنید، ممکن است در معرض خطر ابتلا به گونه‌های پرخطر HPV باشید که می‌توانند به سرطان تبدیل شوند. در این مورد، ارائه دهنده شما ممکن است آزمایش پاپ مقعدی را توصیه کند. تست پاپ مقعدی برای HPV آزمایش نمی‌کند، اما می‌تواند تغییرات سلولی را که ممکن است منجر به سرطان شود، آزمایش کند. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که آیا باید آزمایش شوید.

صرف نظر از آناتومی باروری، مهم است که با واکسینه شدن و انجام رابطه جنسی ایمن از گسترش HPV جلوگیری کنید.

HPV چقدر شایع است؟

HPV شایع ترین STI در ایالات متحده است. سالانه حدود 14 میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، HPV آنقدر شایع است که اکثر افراد فعال جنسی که در برابر HPV واکسینه نشده اند، در مقطعی از زندگی خود به این ویروس مبتلا می شوند. اکثر آنها هرگز نمی دانند که این ویروس را دارند.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب