دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / آیا جفت سر راهی باعث سقط جنین می شود؟
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

آیا جفت سر راهی باعث سقط جنین می شود؟

جفت سر راهی علائم جفت سر راهی

آیا جفت سر راهی باعث سقط جنین می شود؟

شاید تا به حال، برای شما هم سوالاتی در مورد جفت سر راهی به وجود آمده باشد، اما به دلیل عدم آگاهی و اطلاعات کافی، پاسخ مناسبی برای آن ها پیدا نکرده باشید؛ سوالاتی مثل: جفت سر راهی چیست؟ آیا جفت سر راهی، سقط جنین را به دنبال دارد؟ پایین بودن جفت جنین خطرناک است؟ در صورت پایین بودن جفت، چه اتفاقی می افتد؟ و سوالات بسیار دیگری، که ممکن است ذهن هر یک از ما را، درگیر کند. اگر به دنبال پاسخ سوالات خود هستید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطالب را دنبال کنید. مطالب، زیر نظر دکتر مژده نامداری، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، تهیه و تدوین شده اند.

جفت سر راهی چیست؟

به جفتی که در نزدیکی حفره ی داخلی رحم یا همان سگمان تحتانی رحم، قرار می گیرد، جفت سر راهی می گویند. جفت سر راهی، بر اساس درجه و میزانی که حفره ی داخلی سرویکس را می پوشاند، به چهار دسته تقسیم می شود:

  1. کامل: جفت، حفره ی داخلی سرویکس را به طور کامل پوشش می دهد.
  2. نسبی: فقط قسمتی از حفره ی داخلی سرویکس توسط جفت پوشانده می شود.
  3. حاشیه ای: لبه ی جفت تا کناره ی حفره ی داخلی سرویکس گسترده شده است.
  4. Low lying: جفت در نزدیکی حفره ی داخلی رحم قرار می گیرد ولی به خود حفره داخلی نرسیده است.

از اصلاح ،Low lying زمانی استفاده می شود که ارتباط میان جفت سر راهی با حفره سرویکس، قابل شناسایی و تشخیص دقیق نباشد و یا زمانی که در سه ماه دوم بارداری، وجود جفت سر راهی، به طور کامل تشخیص داده شده است.

جهت دریافت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید، پس از بررسی درخواست شما توسط خانم دکتر مژده نامداری مشاوران کلینیک به شما تماس خواهند گرفت.

زایمان طبیعی خصوصی و تجربه‌ای ماندگار
بیشتر بدانید

     

    جفت سر راهی

    چنانچه عروق جنینی حفاظت نشوند و به تبع آن، از حفره ی سرویکس عبور کند و مقابل عضو نمایش جنین قرار بگیرد، رگ سر راهی رخ داده است. عروق جنینی، تنها توسط آمنیون ها احاطه می شوند؛ اما با ژله وارتون پوشیده نمی شود. رگ سر راهی، به صورت غشایی با بند ناف اتصال دارد. رگ سر راهی زمانی مد نظر قرار می گیرد که تشخیص عضو نمایش جنین سخت باشد؛ متخصص زنان و زایمان، قادر به لمس نبض بند ناف می باشد، که البته لازم به ذکر است، این مورد همیشه امکان پذیر نیست. عروق خونی بند ناف، بسیار حساس هستند و ممکن است هر زمانی، دچار پارگی شوند و اغلب، همراه با پارگی پرده ها، عروق خونی نیز، پاره می شوند.

    اگر در ضربان قلب جنین، تغییرات ناگهانی به وجود بیاید، به طوری که عوامل خطرناک شناسایی نشده باشند، هشداری جدی تلقی می شود و احتمال وجود رگ سر راهی را افزایش می دهد.

    علائم جفت سر راهی:

    رگ سر راهی بسیار به ندرت اتفاق می افتد، اما چون باعث خون ریزی زیادی از جنین می شود، مورتالیته و موربیدیته را به همراه دارد. تشخیص جفت سر راهی، با سونوگرافی و یا لمس نبض بند ناف، امکان پذیر است. رگ سر راهی، بیشتر در باروری های آزمایشگاهی یا باروری به روش IFV  دیده می شود. بهترین راه حل در این مواقع، تشخیص به موقع و زایمان در هفته ی 35 بارداری یا حتی زودتر، به صورت سزارین می باشد. تنها در 5 درصد از تولد ها، امکان بروز جفت سر راهی وجود دارد. عواملی نظیر: داشتن سابقه ی قبلی، سزارین و اسکار اندومتر، بارداری چند قلو، بارداری با فضای کم و محدود، بالا بودن سن مادر، مصرف دخانیات و … در به وجود آمدن آن، تاثیرگذار است.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    چگونه بارداری بر ظاهر بدن شما تأثیر می گذارد
    بیشتر بدانید

    02122884654 09374053325


    صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

    برچسب ها:
    دکتر مژده نامداری

    دکتر مژده نامداری

    متخصص زنان و زایمان و نازایی

    دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    (شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


    اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

    مقالات مرتبط

    پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

    سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

    0 دیدگاه

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
    Call Now Buttonتماس با مطب