دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / تفاوت زگیل تناسلی و جوش چیست ؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

تفاوت زگیل تناسلی و جوش چیست ؟

تفاوت زگیل تناسلی و جوش

جوش ها از جمله برآمدگی های پوستی می باشند که همگی ما در طول زندگی حداقل چند باری با آنها روبرو خواهیم شد. در این مقاله سعی داریم به تفاوت های اصلی که جوش های معمولی با زگیل تناسلی دارند بپردازیم. برای بررسی تفاوت های این دو مورد باید نگاهی به این دو بیاندازیم تا درک کلی بدست آوریم.

آکنه یا جوش معمولی چیست ؟

هنگامی که فولیکول‌های مو بواسطه ی چربی یا پوست های مرده بسته می شوند، پوست در شرایطی قرار میگیرد که به آن آکنه یا جوش می گویند. نوع های مختلفی از آکنه که در ناحیه های مختلفی از بدن همچون صورت، دستها، پا ها و پشت کتف یا حتی کمر ظاهر می شوند که  به طور معمول ظاهری قرمز، سفید ( جوش های چربی ) یا سر سیاه دارند. آکنه ها شبیه به بادکنک های ریز و متورم هستند. این زائده‌ها مضر، سمی یا سرطانی نیستند ، اما این احتمال وجود دارد که رشد پیدا کرده و تعداد آنها زیاد شود. به ویژه اگر بواسطه ی عامل های دیگری همانند البسه های تنگ یا فشار، مالش دستکاری شوند.

البته آکنه و زگیل های تناسلی دو بیمارسی بسیار شایع در پوست هستند که ممکن است در موارد اشتباه گرفته شوند، پس باید در ابتدا به محل رویش آنها دقت کرد که بتوان نوع آن را به درستی تشخیص داد. در ادامه توضیحی درخصوص زگیل تناسلی خواهیم داد که شما بتوانید این دو رو به راحتی از هم تشخیص دهید.

زگیل تناسلی چیست؟

همانگونه که در قبل ذکر کرده ایم، زگیل ها اغلب برآمدگی هایی هستند که کوچک یا به شکل خوشه ای در نواحی مختلفی از پوست قابلیت رشد دارند، اما زگیل های تناسلی در ناحیه های واژن، دهانه ی رحم، آلت تناسلی یا مقعهد امکان رشد و ظهور را دارند . در مواردی خاص امکان رشد زگیل های تناسلی در داخل دهان را نیز دارند.

علت زگیل تناسلی چیست؟
بیشتر بدانید

لازم به ذکر است این زگیل ها با گذر زمان می توانند کمی دچار تغییر شوند، ولی غالبا رنگ آنها به رنگ گوشت است، که کمی با رنگ پوست متفاوت است، که میتواند صورتی یا قهوه ای باشند. سطوح زگیل ها هنگام لمس ناهموار و برچسته می باشد، معمولا در ابتدا به شکل تکی وجود دارند و اگر درمان نشوند به شکل خوشه ای تغییر شکل می دهند و تبدیل می شوند.

سطح زگیل های تناسلی هنگام لمس ناهموار و برجسته می باشند. در ابتدا به شکل تکی هستند و در صورت عدم درمان زگیل تناسلی رشد کرده و به شکل خوشه ای تبدیل می شوند.

دکتر مژده نامداری، متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تکنیک های پزشکی آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان در زمینه درمان زگیل تناسلی می باشد. جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22884654-021 تماس حاصل فرمایید.

جوش و زگیل تناسلی به چه دلایلی ایجاد می شوند ؟

یک موضوع مهم که می توان در ارتباط با فرق زگیل تناسلی با جوش بررسی کرد علل ایجاد آنهاست، علل شایع در ایجاد این دو عبارت است از :

  • خارش یا مالش زیاد بین پوست و لباس که می تواند ناحیه تناسلی را تحریک کند و باعث رشد جوش های کوچک شود.
  • اصطکاک پارچه و پوست که از طریق لباس زیر یا لباس ایجاد می شوند میتواند جوش های پوستی ایحاد کند.
  • اصطکاک ناشی از رابطه ی جنسی می تواند باعث ایجاد زائده هایی شود که در قسمت ناحیه تناسلی مانند خال گوشی ایجاد می شود.
  • علل ایجاد زگیل انتقال ویروس از طریق HPV هست،که به آن در مقاله ای اشاره کرده ایم .

از علل رایج رشد جوش و آکنه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. بارداری
  2. چاقی و اضافه وزن
  3. دیابت نوع دوم
  4. دوران بلوغ جنسی
  5. ژنتیک
آیا ویروس HPV مادام العمر مسری است؟
بیشتر بدانید

تفاوت زگیل تناسلی و جوش

و اما سوال اصلی این مقاله چطور تفاوت جوش و زگیل تناسلی تشخیص داده می شود.

اگر  شما شخصی هستید که در طی زندگی خود دائما با انواع جوشهای معمولی درگیر بوده اید، به یک متخصص پوست مراجعه کنید که زایده مورد نظر بررسی شود، ولی اگر تازگی دچار زائده ای غیر معمول در دستگاه تناسلی خود شده اید، یا شک دارید که به ویروس اچ پی وی hpv مبتلا شده اید یا خیر، بهتر است به پزشک متخصص درمان زگیل تناسلی مراجعه کنید.

در روند تشخیص، پزشک توسط معاینه فیزیکی زائده های پوستی شما را بررسی می کند. همچنین ممکن است برای تشخیص دقیق تر نمونه برداری از آن ها را تجویز کند.در ادامه برای نمونه برداری ، پزشک لابراتوار یکی از این زائده ها را برداشته و مورد بررسی آزمایشگاهی قرار می دهد. در مواردی هم ممکن است از فرد مشکوک آزمایش خون گرفته شود.

حالا که تفاوت زگیل تناسلی با جوش را می دانید، هرگز اسکین تگ ها را با این دو زائده پوستی به اشتباه نمی گیرید، اگر چه لازم است در خصوص اسکین تگ بیشتر بخوانید، تا تفاوت آن را با این دو بدانید.

 

 

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

6 دیدگاه ها
  1. ماه

    من دیروز از لیزر بیکنی استفاده کردم که سر دستگاه فقط ضد عفونی کرد
    من از دیروز همش نگرانم که نکنه به ویروس یا زیگیل hpvمبتلا شده باشم
    وقتی اومدم خونه
    یه ساعت بعد از لیزر کتملا با اب و کف شستم بدنمو ولی خیلی نگرانم باید چیکار کنم

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام اگر ضدعفونی شده باشه جای نگرانی نیست. قبل از لیزر از ضدعفونی شدن سری ها مطمئن بشید یا از سری های یکبار مصرف استفاده کنید.

      پاسخ
  2. عل

    سلام وقت بخیر من وقتی موهای زائد رو اصلاح میکنم یه بر آمدگی بدنه آلت تناسلیم به وجود میاد که فشارش هم میدم چرک نمیاد ولی بعد یه هفته اینا برآمدگی می‌ره
    وقتی دوباره اصلاح میکنم همون برآمدگی از همان جا باز ظاهر میشه که روش هم یکم سفیده گاهی اوقات هم خود به خود ظاهر میشه و باز می‌ره این کم اتفاق می افته ولی همیشه بعد اصلاح این اتفاق می افته این زگیل تناسلی هست یا جوش؟حاصل از اصلاح

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام با این شرح حال که توضیح دادید بنظر می رسد که جوش باشد اما حتما باید توسط پزشک معاینه شوید تا تشخیص دقیق تری داده شود.

      پاسخ
  3. عرفان

    سلام وقت بخیر من وقتی موهای زائد رو شیو میکنم یه برآمدگی بدنه آلتم به وجود میاد که بعد به هفته اینا از بین می‌ره همیشه بدون استثنا این اتفاق می افته و فشارش هم میدم چرک نمیاد آیا این زگیل تناسلی هست یا جوش تا حالا هم رابط جنسی نداشتم

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام باید توسط پزشک معانیه شوید

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب