مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

لکه بینی در بارداری

لکه بینی در بارداری

مشاهده خونریزی خفیف یا لکه بینی در بارداری می تواند ترسناک باشد؛ اما همیشه نشانه اشتباه بودن مسئله نیست. بسیاری از زنانی که در دوران بارداری لکه بینی می کنند، بچه سالم به دنیا می آورند. لکه بینی به میزان خیلی کم خون قهوه ای تیره، قرمز، یا صورتی گفته می شود. هنگام استفاده از سرویس بهداشتی یا مشاهده چند قطره خون روی لباس زیر، ممکن است لکه بینی داشته باشید. سبک تر از دوره قاعدگی شما خواهد بود. خون کافی برای پوشاندن آستر لباس زیر نخواهد بود.

لکه بینی در بارداری می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شود. لکه بینی با خونریزی شدیدتر متفاوت است؛ جایی که برای جلوگیری از ورود خون به لباس خود به یک پد یا نوار بهداشتی نیاز دارید. اگر در دوران بارداری دچار خونریزی شدید، به اورژانس مراجعه کنید.

هر زمان از بارداری لکه بینی مشاهده کردید، به پزشک خود اطلاع دهید

آنها می توانند تعیین کنند که آیا شما برای نظارت نیاز دارید، ارزیابی شوید یا نه. آنها ممکن است علائم دیگری را به همراه لکه بینی مانند گرفتگی یا تب از شما بپرسند. همچنین مهم است كه پزشك خود را از خونریزی واژن مطلع كنید؛ زیرا بعضی از زنان با گروه خونی خاص اگر در هر زمان از بارداری خود دچار خونریزی واژن می شوند، به دارو نیاز دارند. اگر در سه ماهه دوم یا سوم خود خونریزی دارید، فورا به پزشک اطلاع دهید یا به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید.

 

لکه بینی در بارداری در سه ماهه اول

درباره 25 درصد منبع مورد اعتماد از زنان باردار تخمین زده می شود که در 12 هفته اول بارداری خود لکه بینی داشته باشند. یک مطالعه منبع مورد اعتماد از سال 2010 دریافت که لکه بینی بیشتر در هفته های ششم و هفتم بارداری دیده می شود. لکه بینی همیشه نشانه سقط جنین نبود یا به معنای اشتباه بودن چیزی بود.

لکه بینی در بارداری و سه ماهه اول ممکن است به این موارد نسبت داده شود:

  • کاشت خونریزی
  • حاملگی خارج رحمی
  • سقط جنین
  • علل ناشناخته

در اینجا آنچه شما باید در مورد این علل احتمالی لکه بینی در بارداری بدانید آورده شده است:

خونریزی لانه گزینی

خونریزی لانه گزینی 6 تا 12 روز پس از بارداری اتفاق می افتد. اعتقاد بر این است که این نشانه ای است که جنین در دیواره رحم کاشته می شود. هر زنی خونریزی لانه گزینی را تجربه نخواهد کر؛ اما برای زنانی که آن را تجربه می کنند، این معمولا یکی از اولین علائم بارداری است .

با چکاپ های ضروری زنان آشنا شوید
بیشتر بدانید

خونریزی لانه گزینی معمولا صورتی روشن تا قهوه ای تیره است. با دوره قاعدگی معمول شما متفاوت است؛ زیرا فقط لکه بینی است. خونریزی کافی برای نیاز به تامپون یا پوشاندن نوار بهداشتی نخواهید داشت. وقتی از توالت استفاده می کنید خون به توالت نمی ریزد. خونریزی لانه گزینی چند ساعت، حداکثر 3 روز طول می کشد و خود به خود متوقف می شود.

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی یک اورژانس پزشکی است. زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده خود را به خارج از رحم متصل کند. لکه بینی یا خونریزی واژن از نور تا شدید می تواند علامت بارداری خارج رحمی باشد.

لکه بینی در بارداری خارج رحمی معمولا همراه است با:

  • درد تیز یا مات شکم یا لگن
  • ضعف، سرگیجه یا غش کردن
  • فشار مقعدی

در صورت بروز این علائم بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

 

از دست دادن بارداری یا سقط جنین در اوایل

بیشتر سقط ها در 13 هفته اول بارداری اتفاق می افتد. اگر می دانید که باردار هستید و خونریزی قهوه ای یا قرمز روشن با گرفتگی یا بدون گرفتگی دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

در زمان سقط جنین امکان دارد، علائم زیر اتفاق بیفتد:

  • درد خفیف یا شدید در ناحیه کمر
  • از دست دادن وزن
  • مخاط سفید و صورتی
  • گرفتگی در عضلات بدن
  • بیرون آمدن بافت لخته از واژن
  • ناپدید شدن نشانه های بارداری

هنگامی که سقط جنین آغاز شد، کارهای اندکی برای نجات بارداری انجام می شود. اگر چه هنوز باید با پزشک خود تماس بگیرید تا ممکن است حاملگی خارج رحمی یا عارضه دیگر را رد کند.

پزشک شما احتمالا دو یا چند آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون بارداری شما انجام می دهد . این هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) نامیده می شود. فاصله آزمایشات 24 تا 48 ساعت خواهد بود. دلیل اینکه شما به بیش از یک آزمایش خون نیاز خواهید داشت این است که پزشک می تواند تعیین کند که سطح hCG شما کاهش می یابد. کاهش سطح hCG از دست دادن بارداری را نشان می دهد.

سقط جنین به این معنی نیست که در آینده برای باردار شدن دچار مشکل خواهید شد. همچنین خطر سقط در آینده را افزایش نمی دهد؛ اگر چه ممکن است قبلا چندین سقط داشته باشید.

صفر تا صد مشاوره و معاینه قبل از بارداری
بیشتر بدانید

توجه به این نکته مهم است که سقط جنین نیز به طور کلی ناشی از کاری نیست که شما انجام داده اید یا انجام نداده اید. مطالعات نشان می دهد سقط جنین شایع است و در 20 درصد افرادی که می دانند باردار هستند، اتفاق می افتد .

علل ناشناخته و موارد دیگر

همچنین ممکن است به یک دلیل غیرقابل شناسایی لکه بینی داشته باشید. در اوایل بارداری بدن شما تغییرات زیادی را تجربه می کند . تغییرات دهانه رحم شما می تواند لکه بینی خفیف در برخی از زنان را به همراه داشته باشد. تغییرات هورمونی نیز ممکن است مسئول باشد. همچنین ممکن است بعد از مقاربت جنسی یا اگر بسیار فعال هستید، لکه بینی ملایم را تجربه کنید.

عفونت یکی دیگر از دلایل احتمالی لکه بینی است؛ به همین دلیل مهم است که با پزشک خود در مورد لکه بینی در دوران بارداری صحبت کنید. آنها می توانند علل جدی تر را رد کنند.

لکه بینی در بارداری در سه ماهه دوم

خونریزی خفیف یا لکه بینی در سه ماهه دوم ممکن است ناشی از تحریک دهانه رحم باشد، معمولا پس از رابطه جنسی یا معاینه دهانه رحم. این معمول است و معمولا جای نگرانی ندارد.

پولیپ دهانه رحم یکی دیگر از دلایل احتمالی خونریزی در سه ماهه دوم است . این یک رشد بی ضرر در دهانه رحم است. ممکن است به دلیل افزایش تعداد رگهای خونی در بافت اطراف دهانه رحم، از ناحیه اطراف دهانه رحم لکه بینی داشته باشید.

اگر خونریزی واژینال مانند یک دوره قاعدگی شدید است، فورا پزشک خود را در جریان بگذارید. خونریزی شدید در سه ماهه دوم ممکن است نشانه ای از یک فوریت پزشکی باشد، مانند:

  • جفت قبلی
  • زایمان زودرس
  • سقط دیرهنگام

لکه بینی در بارداری در سه ماهه سوم

خونریزی یا لکه بینی در اواخر بارداری ممکن است پس از رابطه جنسی یا معاینه دهانه رحم رخ دهد. این معمول است و معمولا جای نگرانی ندارد. همچنین می تواند به دلیل ” نمایش خونین “یا نشانه شروع زایمان باشد.

اگر در اواخر بارداری دچار خونریزی شدید از واژن شدید، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید. علت آن می تواند موارد زیر باشد:

  • جفت قبلی
  • قطع جفت
  • رگ قبلی

مراقبت های اضطراری به موقع برای ایمنی شما و نوزاد ضروری است.

سندرم پره اکلامپسی یا مسمومیت در دوران حاملگی
بیشتر بدانید

اگر جریان کمتری یا لکه بینی دارید، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید. بسته به علائم دیگر شما، ممکن است نیاز به ارزیابی داشته باشید.

علائم سقط جنین

سه ماهه اول

بیشتر سقط ها در 13 هفته اول بارداری اتفاق می افتد. حدود 10 درصد از کل بارداری های بالینی به سقط منجر می شود.

اگر لکه بینی یا خونریزی واژن را تجربه کردید که پس از چند ساعت به خودی خود متوقف نمی شود، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین ممکن است درد یا گرفتگی در ناحیه کمر یا شکم یا مایع یا بافت خارج شده از واژن همراه با علائم زیر داشته باشید:

  • کاهش وزن
  • مخاط سفید و صورتی
  • انقباضات
  • کاهش ناگهانی علائم بارداری

در هفته های ابتدایی بارداری، بدن شما ممکن است بافت جنین را به خودی خود خارج کند و نیازی به هیچگونه اقدام پزشکی ندارد؛ اما اگر فکر می کنید سقط جنین را تجربه کرده اید یا خیر، هنوز باید به پزشک خود اطلاع دهید. آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که تمام بافت رد شده است و همچنین یک بررسی کلی انجام می دهند که مطمئن شوند همه چیز خوب است.

در سه ماهه اول بارداری یا در صورت وجود عوارض، ممکن است برای جلوگیری از خونریزی و جلوگیری از عفونت به روشی به نام اتساع و کورتاژ – که معمولا D و C نامیده می شود – نیاز داشته باشید. مهم است که در این مدت از نظر عاطفی نیز از خود مراقبت کنید.

لکه بینی در دوران حاملگی

نشانه های لکه بینی در بارداری

سه ماهه دوم و سوم

علائم سقط در اواخر بارداری (بعد از 13 هفته) شامل موارد زیر است:

  • احساس حرکت جنین نیست
  • خونریزی واژن یا لکه بینی
  • گرفتگی پشت یا شکم
  • مایع یا بافت غیرقابل توضیح از واژن

اگر این علائم را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر جنین دیگر زنده نباشد، ممکن است به شما دارو داده شود که به شما کمک کند تا جنین و جفت را به صورت واژینال تحویل دهید یا ممکن است پزشک با استفاده از روشی به نام اتساع و تخلیه تصمیم بگیرد که جنین را با جراحی خارج کند.

سقط جنین در سه ماهه دوم یا سوم نیاز به مراقبت های جسمی و عاطفی دارد. از پزشک خود بپرسید چه زمانی می توانید به کار خود برگردید. اگر فکر می کنید برای بهبود عاطفی به زمان بیشتری نیاز دارید، پزشک را در جریان بگذارید. آنها ممکن است بتوانند اسنادی را به کارفرمای شما ارائه دهند که به شما اجازه دهند مرخصی اضافی بگیرید.

زایمان طبیعی خصوصی و تجربه‌ای ماندگار
بیشتر بدانید

اگر قصد بارداری مجدد دارید، از پزشک خود بپرسید چه مدت قبل از باردار شدن دوباره به شما توصیه می کند.

پیدا کردن پشتیبانی

تجربه سقط جنین می تواند ویرانگر باشد. بدانید که سقط جنین تقصیر شما نیست. برای حمایت در این دوران دشوار به خانواده و دوستان خود متکی باشید. همچنین می توانید یک مشاور در منطقه خود پیدا کنید. برای خودتان همان اندازه که برای غصه خوردن نیاز دارید، وقت بگذارید. بسیاری از زنان پس از سقط جنین بارداری سالمی دارند. وقتی آماده شدید با پزشک خود صحبت کنید.

پزشک شما چگونه لکه بینی در بارداری را تشخیص می دهد؟

اگر لکه بینی در بارداری را تجربه کردید که خونریزی از لانه گزینی نیست یا بعد از چند ساعت به خودی خود متوقف نمی شود، ممکن است پزشک توصیه کند که برای ارزیابی وارد شوی. آنها احتمالا معاینه واژینال را برای ارزیابی میزان خونریزی انجام می دهند. همچنین ممکن است برای تأیید جنین سالم و در حال رشد طبیعی و بررسی ضربان قلب، از سونوگرافی شکم یا واژن استفاده کنند.

در اوایل بارداری، ممکن است به آزمایش خون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) نیز نیاز داشته باشید. این آزمایشات برای بارداری طبیعی است و می تواند به تشخیص حاملگی خارج رحمی یا سقط احتمالی سقط کمک کند. گروه خونی شما نیز تأیید می شود.

حرف آخر

لکه بینی در بارداری همیشه دلیل هشدار نیست. بسیاری از زنان در اوایل بارداری خونریزی لانه گزینی را تجربه می کنند. همچنین تجربه برخی از لکه های بینی بعد از رابطه جنسی، طبیعی است. اگر لکه بینی به خودی خود متوقف نمی شود یا سنگین می شود، به پزشک خود که بهترین متخصص زنان و زایمان است، اطلاع دهید. همچنین اگر علائم دیگری همراه با لکه بینی، مانند گرفتگی عضلات، کمردرد یا تب را تجربه کردید، به پزشک خود اطلاع دهید.

به یاد داشته باشید که بسیاری از زنانی که لکه بینی در بارداری را تجربه می کنند، بارداری سالمی دارند. پزشک می تواند در ارزیابی علائم شما کمک کند.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

10 دیدگاه ها
  1. زهرا

    سلام خسته نباشید من ۵ هفته و ۵ روزم بارداری هستم سه روز پیش خونریزی اندازه یک انگشت داشتم رفتم دکتر قرص دوفاستون و شیاف پروژسترون ۴۰۰ هر ۱۲ ساعت استفاده میکنم و تا ۲ روز برطرف شده بودو در حد لکه بینی ب اندازه یک خال کمرنگ در روز بود و مجدد دیشب خونریزی داشتم البته درذ زیردل گاهی اوقات دارم.الان باز قطع شده در حد لکه بینی کمرنگه ممنون میشم جوابمو بدین؟؟

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام ، وقت شما هم بخیر ، دارو ها را استفاده کنید و استراحت نسبی داشته باشید ، و یک سونوگرافی جدید انجام دهید.

      پاسخ
  2. ثریا

    مفید و کاربردی بود سپاس

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام خوشحال هستیم که مطلب براتون مفید بوده

      پاسخ
  3. Sobhan

    سلام . من 166هفته و 5 روزمه حدود یک هفته هست که انتهای واژن درد خیلی بدی دارم یکی دو بار هم لخته خیلی کوچولویی دفع کردم سونو واژینال دادم چیزی نشون نداد باید چکار کنم دکتر فقط پماد کلوتریمازول داده

    پاسخ
    • تیم فنی

      سلام ، برای بررسی دقیق تر بهتر است معاینه شوید . با توجه به توضیحات ارائه شده ، پاسخ دقیقی نمی توان ارائه کرد

      پاسخ
  4. شهرزاد

    سلام من ۱۰ هفتمه و تا الان هیچ لکه ای نداشتم قلب جنین در هفته ۷ دیده شد و ضران و همه عوامل نرمال بود امروز خیلی کم لکه قهوه ای داشتم بسیار نگرانم یک بار بود و تکرار هم نشد ایا جای نگرانی دارد؟سونو انجام بدم به نظرتون؟اگر تکرار نشه نرماله هم چیز؟

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام باید مجدد سونوگرافی انجام شود و قلب جنین بررسی شود ولی اگر لک تیره مشاهده کردید نگران نباشید

      پاسخ
  5. فاطمه عرب

    سلام خانم دکتر خسته نباشید
    من ۳ماهه باردارم
    ۴روزه سرماخوردم و سرفه های شدید خلطی دارم.تا حدی سرفه کردم که پهلوهام و دلم به شدت درد میکنن و منقبض شدن و دیگه اصلا نمیتونم سرفه کنم..الان دوروزه ترشح قهوه ای پیدا کردم.دکتر شیاف پروژسترون تجویز کردن.چکارکنم خانم دکتر؟

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام شیاف پروژسترون رو تا وقتی که لکه بینی دارید استفاده کنید. بهتر است برای سرماخوردگی تحت ویزیت پزشک قرار بگیرید تا اگر نیاز است آنتی بیوتیک براتون تجویز شود.

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب