دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / هر آنچه باید درباره تامپون بدانید.
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

هر آنچه باید درباره تامپون بدانید.

هر انچه باید درباره تامپون بدانید

تامپون از چه اجزایی تشکیل شده است؟

قبل از قرار دادن تامپون، بیایید تمام قسمت های آن را مرور کنیم و معنی آنها را تعریف کنیم. اولین چیزی که باید بدانید این است که کلمه “تامپون” در واقع به دو صورت استفاده می شود:

ممکن است به کل دستگاه به عنوان یک کل اشاره داشته باشد. یاممکن است فقط به هسته جاذب اشاره داشته باشد – قطعه پارچه گلوله‌ای شکلی که برای جذب خون قاعدگی در واژن خود قرار می‌دهید.این می تواند همه چیز را کمی گیج کننده کند، بنابراین بیایید همه اجزا را شناسایی کنیم:

  • اپلیکاتور: این بشکه لوله ای شکل حاوی هسته جاذب داخل آن است. اپلیکاتور از پلاستیک یا مقوا ساخته شده است که در قسمت بالایی آن یک دهانه برای لیز خوردن قسمت پارچه ای دارد.
  • پیستون: این بشکه لوله ای شکل کوچکتر نیز از پلاستیک یا مقوا ساخته شده است. هنگامی که اپلیکاتور را وارد واژن خود می کنید، پیستون به سمت بالا به داخل اپلیکاتور می لغزد و تامپون پنبه ای را به داخل واژن شما فشار می دهد.
  • هسته جاذب: اغلب فقط تامپون نامیده می شود، این تکه پارچه استوانه ای معمولاً از پنبه و/یا ابریشم مصنوعی ساخته شده است. این قسمتی است که در واژن شما باقی می ماند و خون را جذب می کند.
  • رشته: یک رشته نرم و بافته شده به هسته جاذب متصل شده و توسط پیستون محصور شده است. هنگامی که تامپون را وارد می کنید، رشته از واژن شما آویزان می شود تا زمانی که با کشیدن نخ آماده شوید آن را بردارید.

همه تامپون ها اپلیکاتور ندارند. اما اگر اولین باری است که از این محصول استفاده می‌کنید، بهتر است از تامپون استفاده کنید، زیرا قرار دادن آن‌ها کمی آسان‌تر است. Youngblood توصیه می‌کند: «و قرار دادن اپلیکاتورهای پلاستیکی راحت‌تر از کاربردهای مقوایی است.

روش صحیح قرار دادن تامپون

در اینجا نگاهی گام به گام به قرار دادن صحیح تامپون، شامل برخی از نکات ضروری که در طول مسیر باید بدانید، آورده شده است.

معرفی بیماری هایی که باعث نازایی می شود
بیشتر بدانید

مرحله 1: تامپون مناسب را انتخاب کنید

تامپون ها بر اساس میزان جذب آنها دسته بندی می شوند، به این معنی که چقدر خون می توانند جذب کنند.بنابراین، اصطلاحاتی مانند تامپون های “جوان” یا “سبک” برای جریان خون سبک تر هستند، در حالی که “super” یا “ultra” برای روزهای پریود سنگین هستند. و ممکن است لازم باشد از سطوح جذب متفاوتی برای روزهای مختلف پریود خود استفاده کنید. (متاسفانه، هیچ راهی وجود ندارد که بگوییم جریان شما چقدر سنگین خواهد بود. اما با گذشت زمان، ممکن است متوجه الگوهایی در مورد پریود خود شوید، از جمله زمانی که احتمالاً سنگین‌ترین و سبک‌ترین است.)در اینجا یک تفکیک وجود دارد:

برای روزهایی که جریان نور دارند، از تامپون های جونیور، باریک یا سبک استفاده کنید. اینها ممکن است بهترین انتخاب شما برای اولین روز پریود باشد، اگر به آهستگی شروع شود، یا برای پایان دوره قاعدگی، زمانی که جریان شما شروع به کاهش می کند.

برای روزهایی که جریان طبیعی دارند، از تامپون های معمولی با قابلیت جذب استفاده کنید.

مرحله 2: دست های خود را بشویید

قبل از قرار دادن آن، از سینک ظرفشویی بازدید کنید – و حتما از صابون استفاده کنید.

مرحله 3: سعی کنید آرامش داشته باشید

اگر با استفاده از تامپون آشنا نیستید، قرار دادن آن ممکن است شما را عصبی کند. اما وقتی عصبی هستید، دچار تنش می شوید، که در واقع انجام کار را برای شما سخت تر می کند.قبل از شروع، چند نفس آرام بخش بکشید. در حین دم و بازدم، اجازه دهید بدنتان شل شود و ماهیچه هایتان باز شوند. شما این را دارید!

مرحله 4: در یک موقعیت راحت قرار بگیرید

هنگام نشستن روی توالت می توانید تامپون را وارد کنید. یانگ بلاد دستور می دهد: “پاهای خود را به طور گسترده باز کنید و زانوهای خود را از هم باز کنید، فقط کمی بیشتر از باسن خود بازتر کنید.”

اثر تنبلی تخمدان بر احتمال بارداری چیست ؟
بیشتر بدانید

اگر در این فرآیند تازه کار هستید و کمی فضای بیشتری می خواهید، می توانید یک پا را روی توالت یا وان حمام قرار دهید. این ممکن است به شما کمک کند بهتر تامپون را در یک زاویه قرار دهید (که در مرحله 6 در مورد آن صحبت خواهیم کرد).

مرحله 5: گرفتن خود را روی تامپون آماده کنید

تامپون خود را باز کرده و با دست غالب خود نگه دارید. پایین اپلیکاتور را با انگشت شست و انگشت وسط خود نگه دارید، در حالی که از انگشت اشاره گر خود برای پوشاندن انتهای پیستون (جایی که رشته بیرون می آید) استفاده می کنید.

این به شما اهرمی را می دهد که برای فشار دادن پیستون به سمت بالا به داخل اپلیکاتور نیاز دارید، که همان چیزی است که تامپون را از اپلیکاتور بیرون می کشد و به بدن شما فشار می دهد.

مرحله 6: دهانه واژن خود را شناسایی کنید

اول، یک درس آناتومی سریع. آنچه ما تمایل داریم از آن به عنوان واژن یاد کنیم در واقع لابیا است – آن “لب ها” یا چین های پوستی که قسمت بیرونی اندام تناسلی شما را تشکیل می دهند. خود تامپون وارد واژن و کانال واژن شما می شود که یک تونل در داخل بدن شما است.

برای آماده شدن برای قرار دادن یک تامپون، از دستی که نمی نویسد برای باز کردن لب های خود استفاده کنید، که به شما امکان دسترسی به دهانه واژن را می دهد.

مرحله 7: تامپون را با زاویه وارد کنید

هر انچه باید درباره تامپون بدانید

هر انچه باید درباره تامپون بدانید

به آرامی و به آرامی اپلیکاتور را وارد واژن خود کنید تا زمانی که پایه اپلیکاتور – جایی که انگشتان شست و وسط شما آن را نگه داشته اند – به ورودی واژن شما برسد. پیستون باید همچنان از واژن شما بیرون زده باشد.

اکنون، از انگشت اشاره دیگر خود (آنی که در انتهای پیستون بوده است) استفاده کنید تا پیستون را داخل اپلیکاتور به سمت بالا فشار دهید. این هسته جاذب را وارد واژن شما می کند. در این مرحله، پیستون در داخل اپلیکاتور لانه می‌شود و تنها رشته پنبه‌ای از واژن شما آویزان می‌شود.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟
بیشتر بدانید

اگرچه ممکن است تمایل داشته باشید که تامپون را مستقیماً به سمت بالا بگیرید یا آن را به سمت شکم خود زاویه دهید، اما این باعث می شود که در وضعیت ناراحت کننده ای قرار بگیرد.

مرحله 8: اپلیکاتور را بردارید

این بسیار مهم است: اپلیکاتور داخل بدن شما نمی ماند! این فقط وجود دارد تا به شما کمک کند هسته جاذب را به راحتی وارد کنید. بعد از اینکه هسته در داخل شما قرار گرفت، زمان برداشتن اپلیکاتور فرا رسیده است.با این حال، نخ را نکشید، که می تواند تامپون را شل کند و باعث ناراحتی شود.

مرحله 9: اپلیکاتور و بسته بندی را دور بیندازید

لفاف تامپون را به عنوان یک کیسه زباله کوچک برای اپلیکاتور در نظر بگیرید. اگر از اینکه دیگران آن را در سطل زباله می بینند خودآگاه هستید، می توانید آن را در یک تکه کاغذ توالت نیز بپیچید. اما به یاد داشته باشید: قاعدگی طبیعی است و استفاده از محصولات قاعدگی نیز طبیعی است.

فقط مطمئن شوید که اپلیکاتور، بسته بندی یا تامپون نخی استفاده شده را در توالت قرار ندهید، که می تواند منجر به مشکلات جدی لوله کشی شود.


در صورتی که مایل به  تنگ گردن واژن با روشهای  مدرن جراحی در تهران هستید، می توانید به مطب دکتر نامداری مراجعه و از تخصص خانم دکتر مژده نامداری، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و دریافت نوبت معاینه با شماره های 02122884654 و 02122884654 تماس حاصل فرمایید.

صفحه اینستاگرام خانم دکتر مژده نامداری 


مرحله 10: تامپون خود را به موقع بردارید

وقتی زمان بیرون آوردن تامپون فرا رسید، کافی است به آرامی نخ را بکشید تا از واژن خارج شود.

و اگرچه استفاده از تامپون بسیار ایمن است، اما هرگز نباید همان تامپون را بیش از هشت ساعت در آن بگذارید. در غیر این صورت، مشکلات سلامتی مانند سندرم شوک سمی را در معرض خطر قرار می دهید.

تست پاپ اسمیر
بیشتر بدانید

به یاد داشته باشید: نوع تامپونی که استفاده می کنید باید به شدت جریان شما بستگی داشته باشد. اگر خونریزی زیادی دارید و تامپون شما تنها در عرض چند ساعت خیس می شود، یک تامپون با قابلیت جذب بالاتر امتحان کنید. اما اگر از واژن شما خارج می شود و لکه های سفید زیادی هنوز قابل مشاهده است، به جای آن از یک تامپون با جذب کمتر یا نوار بهداشتی استفاده کنید.

 

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب