دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / ویژگی ها و علائم بیماری اندومتریوز چیست ؟

ویژگی ها و علائم بیماری اندومتریوز چیست ؟

آندومتریوز یا نابه‌جایی آستر رحم به حالتی گفته می‌شود که یاخته‌های مشابه با یاخته‌های آستر رحم در بیرون از رحم رشد کنند. نام‌های دیگر این وضعیت آندومتروز و اندومتروز است.

این حالت زمانی رخ می‌دهد که غدد آستری (آندومتریال) و بسترهٔ رحم در بیرون از آستر رحم (آندومتر) و ماهیچه زهدان رشد کنند. لگن شایع‌ترین محل آندومتریوز است. در این بیماری بافت آستر (مخاط رحم) پرکار در بیرون از محل اصلی (رحم) پایه‌ریزی می‌شود. این بافت در تمام بافت‌های بدن به جز طحال ممکن‌است به‌وجود آید، ولی رایج‌ترین محل پدید آمدن آن و در ۵۰ درصد موارد، لگن است که در این قسمت، تخمدان‌ها (حدود ۴۰ درصد موارد) بیش از دیگر اندام‌ها گرفتار اندومتریوز می‌شوند؛ بنابراین همزمان با قاعدگی این نقاط خونریزی می‌کنند که در نتیجه دشواری‌های فراوانی برای فرد به‌وجود می‌آید. رایج‌ترین عوارض درد موقع عادت ماهانه، نازایی و دردهای مزمن لگنی است.

از نشانه‌های آندومتریوز، درد لگنی، قاعدگی دردناک، آمیزش دردناک و نازایی است. درمان پزشکی بر پایه حاملگی یا یائسگی کاذپ می‌باشد.

علائم و نشانه های بیماری آندومتریوز

به طور معمول بیماری آندومتریوز پس از سنین بلوغ به تدریج علائم را ایجاد می نمایید. آنچه بایستی به آن دقت نمایید داشتن سیکل های قاعدگی دردناک است. مادران بایستی هوشیار باشند اگر دختران آنها عادت های ماهانه دردناکی در سنین بلوغ دارند نبایست نسبت به آن بی توجه باشند و حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند.

دوره های قاعدگی دردناک

اولین علامت و نشانه بیماری آندومتریوز دردناک بودن سیکل های قاعدگی می باشد، به طور معمول داشتن سیکل های قاعدگی کمی دردناک، طبیعی است اما دختر جوانی که به دلیل دردناک بودن عادت ماهانه مجبور است در خانه بماند و توان راه رفتن را ندارد و نیاز به مصرف مسکن و سرم تراپی دارد، لذا این فرد حتما بایستی بررسی شود و به هیچ عنوان نبایست نسبت به آن بی تفاوت بود. لذا اولین علامتی که باعث می شود ما به بیماری آندومتریوز مشکوک شویم داشتن سیکل های قاعدگی دردناک است.

سوالات رایج درباره درمان شل شدگی واژن با RF هیگز در تهران

کیست تخمدان

دومین نشانه بیماری آندومتریوز مشاهده کیست تخمدان در سونوگرافی می باشد. کیست های تخمدان می توانند پایدار باشند یا اینکه مدتی نباشد و مجدد ظاهر شوند. در حقیقت این هوشیاری یک پزشک است اگر در سونوگرافی کیستی مشاهده می نماید مشکوک به بیماری آندومتریوز شود و نسبت به این نوع کیست ها بی تفاوت نباشد. حتی اگر کیست های تخمدان بهبود یابند این بنا به این دلیل نیست که بیمار مشکلی ندارد بلکه بایستی بررسی های لازم برای فرد انجام شود.