دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / چگونه واژن سالمی داشته باشیم؟
مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

چگونه واژن سالمی داشته باشیم؟

در اینجا نحوه عملکرد صحیح واژن آورده شده است.به دنبال سلامت کل بدن باشید. درست غذا بخورید، وزن خود را کنترل کنید و ورزش کنید.برعکس، شرایط مزمن می تواند اندام تناسلی شما را در معرض خطر قرار دهد. به عنوان مثال، دیابت کنترل نشده احتمال ابتلا به عفونت های قارچی و عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) را افزایش می دهد.غربالگری های منظم انجام دهید با غربالگری های بهداشتی همراه باشید و برای مراقبت های معمول به متخصص زنان مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که فواصل غربالگری برای آزمایش پاپ اسمیر بر اساس سن شما و یافته های پاپ اسمیر تغییر می کند. برای افراد جوان تر، واکسیناسیون HPV به ویژه برای کاهش خطر سرطان دهانه رحم مهم است.

از کاندوم استفاده کنید

محافظت از خود در برابر بیماری های مقاربتی مانند تبخال، سوزاک، کلامیدیا، سیفلیس و اچ آی وی و همچنین هرگونه بارداری ناخواسته بسیار مهم است.

اگر شریک زندگی شما حساسیت به لاتکس دارد، گزینه های دیگری برای کاندوم موجود است.

فقط از آب استفاده کنید

واژن یک اندام خود تمیز شونده است. استفاده از مواد شیمیایی خشن، دستمال مرطوب بسته بندی شده یا دوش می تواند روند طبیعی آن را مختل کند. اگر مجبورید، یک صابون ملایم برای دستگاه تناسلی خارجی شما مشکلی ندارد.

اکثر محصولاتی که برای کمک به احساس تمیزی یا بوییدن شما به بازار عرضه می شوند توسط هیچ مدرک علمی پشتیبانی نمی شوند و می توانند منجر به مشکلات دیگری شوند.اگر پوست حساسی دارید، مراقب صابون‌ها و شامپوهایی که در حمام استفاده می‌کنید نیز باشید “حتی مواد شوینده لباس، ورقه های خشک کن و برخی روان کننده ها نیز می توانند باعث تحریک شوند.”

روان کننده های طبیعی را در نظر بگیرید

چگونه واژن سالمی داشته باشیم ؟

اگر پوست حساسی دارید یا آلرژی های متعدد دارید، روغن نارگیل یا روغن زیتون ممکن است روان کننده ها و مرطوب کننده های واژن باشند. همچنین می توانید از روان کننده های سیلیکونی یا پایه آب به عنوان جایگزین استفاده کنید.اگر از کاندوم لاتکس استفاده می کنید، روان کننده های مبتنی بر آب یا سیلیکون را انتخاب کنید.

بهترین متخصص زنان در تهران
بیشتر بدانید

هرگز خونریزی پس از یائسگی را نادیده نگیرید

خونریزی پس از یائسگی به خونریزی واژینالی گفته می شود که یک سال یا بیشتر پس از آخرین دوره قاعدگی شما اتفاق می افتد.

خونریزی پس از یائسگی می‌تواند نشانه‌ای از خشکی واژن، پولیپ (توده‌های غیرسرطانی)، سرطان یا سایر تغییرات در دستگاه تناسلی شما باشد.به یاد داشته باشید، پرولاپس و بی اختیاری معمولاً خطرناک نیستندافتادگی اندام لگن، جایی که تکیه گاه های داخلی رحم، واژن، مثانه و رکتوم شما با گذشت زمان ضعیف می شوند، می تواند ناشی از زایمان واژینال و افزایش سن باشد.

یکی دیگر از مشکلات رایج بی اختیاری ادرار یا نشت مثانه است.پس از تشخیص، این شرایط فقط در صورتی نیاز به درمان دارند که شما را آزار دهند – نیازی به درمان آنها نیست، فقط به این دلیل که متخصص زنان در طول معاینه آنها را یادداشت کرده است. تمرینات کف لگن نیز می تواند کمک کننده باشد.

استروژن واژینال را در نظر بگیرید

با گذراندن دوران یائسگی، ممکن است استفاده از استروژن واژینال که به صورت کرم، قرص، کپسول یا درج در دسترس است، مفید باشد.استروژن واژینال می‌تواند به جلوگیری یا معکوس کردن تغییراتی که با افزایش سن رخ می‌دهند مانند رابطه جنسی دردناک (به دلیل نازک شدن دیواره‌های واژن و خاصیت ارتجاعی کمتر) و افزایش خطر عفونت‌های مجاری ادراری (به دلیل تغییرات pH با کاهش اسیدی شدن واژن) کمک کند.

در حالی که واژن شما کار بسیار خوبی برای تمیز و سالم نگه داشتن خود انجام می دهد، در صورت مشاهده هر یک از موارد زیر باید به پزشک خود مراجعه کنید:

درد هنگام مقاربت.

توده یا برآمدگی در واژن شما.

تغییر در رنگ، بو یا مقدار ترشحات واژن.

قرمزی یا خارش واژن.

خونریزی واژینال بین قاعدگی، بعد از رابطه جنسی یا بعد از یائسگی.

در صورتی که با هر مشکلی مواجهه شدید و نیاز به مشاوره با پزشک داشتید ،می توانید به مطب دکتر نامداری مراجعه و از تخصص خانم دکتر مژده نامداری، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت دریافت مشاوره و دریافت نوبت معاینه با شماره های 02122884654 و 02122884654 تماس حاصل فرمایید.

 

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب