دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / صفر تا صد مشاوره و معاینه قبل از بارداری
مدت زمان مطالعه ۱۰ دقیقه

صفر تا صد مشاوره و معاینه قبل از بارداری

معاینه قبل از بارداری
مشاوره ژنتیک و معاینه قبل از بارداری:

مشاوره ژنتیک و معاینه قبل از بارداری:

صفر تا صد مشاوره و معاینه قبل از بارداری

در ابتدا لازم است بدانید از جمله مسائل مهمی که برای خانم ها و آقایان دارای اهمیت است سلامت پیش از بارداری است. هدف از ارائه این مقاله آن است. که زنان، مردان و متخصصان سلامت به منظور کاهش خطر و ریسک و همچنین بهبود زندگی گامهایی بردارند. و زمینه را برای بارداری مناسب و سالم فراهم نمایند. به طور کلی، تلاش در حفظ سلامت پیش از بارداری تا حد زیادی به مواردی همچون دخالت های پزشکی، رفتاری و اجتماعی بستگی دارد و این مسائل در داشتن فرزند سالم نقش مهم و موثری ایفا می کنند. به عبارتی به هر اندازه مراقبت در این دوره بیشتر باشد سلامت فرزند قطعی تر است که این مسئله مستلزم معاینه قبل از بارداری است.

نکته: سلامت پیش از بارداری در آمادگی فرد برای بارداری تاثیر فوق العاده ای دارد که این مسئله تا حد زیادی از طریق معاینه قبل از بارداری محقق می شود.

افرادی که تمایل به بارداری دارند در ابتدا باید شرایط مناسب برای بارداری را در خود و سپس برای فرزند فراهم کنند. مراقبت پیشگیرانه به مراقبتی گفته می شود که پیش از بارداری بر روی شخص اعمال  شود به گونه ای که می تواند در حفظ سلامتی شخص باردار تاثیرگذار باشد.

شایان ذکر است آگاهی یافتن از مسائل مربوط به سلامت قبل از بارداری، مشاوره و معاینه قبل از بارداری و …. در زمره اموری است که مانع بروز آسیب ها و مشکلاتی می شود که ممکن است در آینده بر روی فرزند نمایان شود. نکته قابل توجه این است این مراقبت ها باید در طول دوره بارداری به صورت دقیق رعایت شوند.

اقدامات و معاینه قبل از بارداری

از جمله عوامل موثر در بارداری و داشتن فرزند سالم، رعایت نکات و مراقبت های پیش از بارداری است که اغلب از طریق مشاوره و معاینه قبل از بارداری محقق می شود. تحقیقات نشان می دهد مراقبت پیش از بارداری حداقل از سه ماه قبل شروع می شود که این زمان در افراد امری متغیر و متفاوت است. مثلا در برخی زنان حدود سه ماه و در برخی بیش از سه ماه مراقبت لازم و ضروری است. بنابراین در نظر گرفتن سلامت زن و مرد برای بارداری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

آشنایی با روش های پیشگیری اورژانسی از بارداری
بیشتر بدانید

نکته: بارداری باید تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد و توصیه می شود. زمان چرخه قاعدگی به صورت کامل و دقیق به پزشک ارائه شود. تا مناسب ترین زمان برای تخمک گذاری و بارداری تشخیص داده شود.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

مکمل های مناسب برای بارداری

همانطور که میدانید از جمله عوامل تاثیر گذار بر روی سلامت بدن زن در دوره بارداری و همچنین حفظ سلامت جنین علاوه بر معاینه قبل از بارداری مستلزم مصرف مکمل های مناسب است که اغلب توسط پزشک متخصص تجویز می شوند. برخی از مهمترین و پرکاربردترین مکمل ها عبارتند از:

  • فولیک اسید که حاوی ویتامین B است. نقش غیر قابل انکاری در پیشگیری از بروز نقص ها و اختلالات در مغز و ستون فقرات نوزاد دارد. توصیه می شود زن حدود یک ماه پیش از بارداری و در خلال آن دوره به مصرف این مکمل اقدام نماید. میانگین مصرف روزانه این مکمل 400 تا 800 میلی گرم است و مصرف آن به صورت مشترک در بین تمامی زنان باردار امری مهم و اساسی قلمداد می شود. یکی از مهمترین اقداماتی که در این زمینه باید صورت بگیرد معاینه قبل از بارداری است و پزشک متخصص اغلب فولیک اسید و ویتامین های مورد نیاز پیش از تولد را تجویز می کند.
  • از دیگر مکمل هایی که توسط پزشک تجویز می شود مکمل های حاوی مولتی ویتامین، مواد معدنی، آهن، زینک، کلسیم و… است به ویژه هنگامی که کمبود و فقدان آن ها در فرد احساس شود. نکته قابل توجه این است رژیم غذایی متعادل و مناسب و نوشیدن مقدار زیادی آب نیز می تواند در حفظ سلامت نوزاد و زن باردار مفید و موثر واقع شود.
شرایط پزشکی و معاینه قبل از بارداری

شرایط پزشکی و معاینه قبل از بارداری

شرایط پزشکی و معاینه قبل از بارداری

  • گاهی اوقات زن باردار، دارای شرایط پزشکی خاص و ویژه ای است. که در این صورت باید تحت کنترل و مراقبت متخصص باشد. مطالعات نشان می دهد برخی شرایط نظیر مشکلات و اختلالات تنفسی، دیابت، سلامت دهان و دندان، اضافه وزن، بیماری صرع، فشار خون بالا، بیماری تیروئید، افسردگی و اضطراب و.. بر دوره بارداری تاثیرگذار است. در صورتی که زنان جراحی های زنانه همچون فیبروم و.. را انجام داده باشند باید حتما پزشک را آگاه نمایند.
چرا آزمایشات غربالگری سلامت جنین در بارداری مهم است؟
بیشتر بدانید

نکته: سابقه و نوع جراحی های زنان بر نحوه مدیریت بارداری نقش موثری دارد و باید به آنها توجه شود.

  • یکی از راهکارهای مهم پزشک برای تشخیص و بهبود مشکلات دوره بارداری که از طریق معاینه قبل از بارداری تعیین می شود، واکسن ها و غربالگری ها و انجام آزمایشاتی نظیر پاپ اسمیر و.. است که از این طریق عفونت های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی به صورت سریع شناسایی شده و مهار می شوند. توصیه می شود زنانی که در برابر بیماری های سرخجه و آبله واکسینه نشده اند به مدت یک ماه بارداری خود را به تاخیر انداخته و نسبت به تزریق واکسن و… اقدام نماید.
  • پزشک متخصص بر این بار است وزن ایده آل و مناسب، رژیم غذایی سالم، ترک سیگار، کاهش استرس و اضطراب و… می تواند در روند بهبود سلامت بدن (به ویژه در زمان بارداری) نقش فوق العاده ای داشته باشد.

موارد منع مصرف در خلال معاینه قبل از بارداری

  • باید از مصرف خودسرانه دارو به صورت جدی خودداری شود مگر زمانی که تجویز تحت نظر پزشک متخصص باشد.
  • باید از گرمای بیش از حد به ویژه در سونا، سالن های ورزشی و… اجتناب شود. در صورتی که فرد بخواهند فعالیت های ورزشی خود را آغاز کند باید لباس های خنک و راحت پوشیده و همچنین مقدار زیادی آب بنوشد.
  • از برخورد و تماس مستقیم با مواد سمی که منجر به بروز عفونت و … می شوند باید به صوت جدی خودداری شود. همچنین از دست زدن به مواد شیمیایی و صورت جانوران جونده نظیر گربه و… اجتناب شود.

نکته: گاهی اوقات شغل افراد به گونه ای است که با کود، آفت و… در تماس هستند و در این صورت باید پیش از نزدیک شدن به بانوان لباس های خود را به سرعت تعویض نماید. نکته قابل توجه این است که لباس های آلوده به کود و سموم و….را باید به صورت تفکیک شده شستشو نمایید.

  • بر طبق بررسی هایی که در معاینه قبل از بارداری صورت گرفته . باید به صورت جدی از مصرف کافئین خودداری شود. مصرف بیش از حد کافئین می تواند در کوتاه مدت منجر به ناباروری شود. توصیه می شود شخص باردار در طی دوران بارداری خود روزانه دو فنجان قهوه یا سه فنجان چای جایگزین مصرف کافئین نماید.
لکه بینی در بارداری
بیشتر بدانید

نکته: نوشابه و شکلات حاوی کافئین هستند و در دوره بارداری باید از مصرف بیش از حد آنها اجتناب شود.

توصیه ها و مراقبت های پیش از بارداری برای مردان

همانطور که میدانید توصیه ها و مراقبت های پیش از بارداری نه تنها برای زنان بلکه برای مردان نیز حائز اهمیت است. مواد ژنتیکی که تشکیل دهنده جنین هستند نیمی از آن به واسطه مرد فراهم می شود. رشد یک اسپرم تا حدی که بتواند یک تخمک را بارور نماید حداقل سه ماه طول می کشد. به عبارتی توصیه می شود مراقبت و معاینه قبل از بارداری حداقل سه ماه پیش از بارداری آغاز شود. و این مراقبت ها در ابتدا بر روی مرد اعمال شوند. مراقبت های پزشکی اغلب بین زنان و مردان مشترک است. نکته قابل توجه این است چنانچه مرد تمامی مراقبت ها و دستورات پزشک را به صورت دقیق و صحیح رعایت نماید. احتمال و امکان سلامت اسپرم و کودک بسیار بالا خواهد بود.

مشاوره ژنتیک و معاینه قبل از بارداری

با تکیه بر مطالب فوق، جنین به واسطه ژن های ترکیبی مرد و زن به وجود می آید لذا در حفظ سلامت نوزاد عوامل مختلفی تاثیرگذار است که مهمترین آنها عبارتند از:

  • اختلالات ژن تکی: این عارضه به وسیله مشکلاتی در ژن ایجاد می شود. به طور کلی ژن ها حاوی اطلاعاتی هستند که سلول های جنین برای عملکرد و حیات خود به آنها نیازمند میباشند. این اختلالات متاثر از ژنتیک است و اغلب در خانواده ها نمایان می شود. به عنوان مثال: اختلالات فیبروم، فیبروز، کم خونی سلول و..
  • اختلالات کروموزومی: این عارضه زمانی رخ می دهد که تعداد کروموزوم ها به شکل طبیعی و نرمال نباشد به عبارتی تمام یا قسمتی از کروموزوم ناپدید شده یا به شکل بیش از حدی از آن تولید شده باشد. لازم است بدانید کروموزوم ساختاری است که ژن در آن قرار گرفته و ایفای نقش می کند.
چگونه بارداری بر ظاهر بدن شما تأثیر می گذارد
بیشتر بدانید

نکته: اختلالات و آسیب های موجود در کروموزوم که به شدت بر روی عملکرد آنها تاثیر می گذارد متاثر از ژنتیک نمی باشد. لذا توصیه می شود در معاینه قبل از بارداری پیرامون سلامت والدین و خانواده و… با پزشک متخصص صحبت شود. ارائه اطلاعات دقیق به پزشک می تواند مانع بروز مشکلات و آسیب های ژنتیکی در فرد شود.

چنانچه پزشک متخصص خطر ژنتیکی را در افراد احساس نماید مراجعه به یک متخصص ژنتیک و معاینه قبل از بارداری را امری ضروری می داند.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

علل برجسته مراجعه به متخصص ژنتیک :

برجسته ترین و مهمترین دلایلی که فرد مراجعه به متخصص ژنتیک را در خود احساس نماید عبارتند از:

  • در صورت وجود برخی بیماری های ژنتیکی، نقص زمان تولد، اختلالات کروموزومی، سرطان و… نیاز به متخصص الزامی است.
  • در صورتی که فرد سابقه سقط جنین و زایمان بچه مرده را داشته باشد.
  • چنانچه کودکی با اختلالات ارثی و ژنتیکی، ناتوانی های ذهنی و …شناخته شده باشد.
  • زمانی که زن در سن 35 سالگی یا بالاتر تصمیم به بارداری می گیرد.
  • در صورتی که نتیجه آزمایش فرد بیانگر بیماری های خاص و ژنتیکی باشد.
  • در صورتی که امکان انتقال و ابتلا به بیماری و اختلالات ژنتیکی در فرد مشاهده شود.
  • زمانی که طرفین مایل به بچه دار شدن باشند و خون آنها یکسان و مشترک است.

در نهایت…

مشاوره و معاینه قبل از بارداری به گونه ای است. که ابتدا متخصص ژنتیک، طرفین را به صورت حضوری می بیند و پیرامون خطرات ژنتیکی با آنها صحبت می کند. در صورتی که یکی از طرفین به بیماری ژنتیکی مبتلا باشند. آن را تشخیص می دهد و راهکارهای مناسب را به آنها ارائه می دهد. توصیه می شود افرادی که ازدواج آنها به صورت فامیلی است آزمایش های ژنتیک را به صورت دقیق انجام دهند. مراجعه به متخصص ژنتیک این امکان را در اختیار افراد قرار می دهد. که این آزمایش های مورد نظر گزینه مناسبی برای تشخیص بیماری می باشد یا خیر.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب