دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / درمان زگیل تناسلی (HPV) / واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ + تزریق گارداسیل در تهران
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

واکسن گارداسیل (Gardasil) چیست؟ + تزریق گارداسیل در تهران

واکسن گارداسیل (Gardasil) چست؟ + تزریق گارداسیل در تهران

زگیل تناسلی توده هایی هستند که در ناحیه تناسلی، دهانه رحم، مقعد و رکتوم ظاهر می شوند. آنها توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند که از طریق تماس جنسی پخش می شود. شما می توانید با استفاده از کاندوم و واکسیناسیون خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهید. پیشرفت‌های علم به ما امکان می‌دهد که امروزه با بسیاری از بیماری‌های ویروسی مبارزه کنیم. واکسن گارداسیل یکی از روش‌های پیشگیری از عفونت‌های HPV محسوب می‌شود.

در این پادکست دکتر مژده نامداری درباره زگیل تناسلی و واکسن گارداسیل توضیح می دهند.

انواع ویروس HPV

  • HR-HPV (High-Risk HPV): این گروه شامل انواع HPV است که به سرطانهای مختلف منجر شوند. برخی از نوع‌های HR-HPV عبارتند از HPV 16، HPV 18، HPV 31، HPV 33، HPV 45 و غیره.
  • LR-HPV (Low-Risk HPV): این گروه شامل انواع HPV است که به ظهور زگیل‌های جنسی و مشکلات پوستی منجر می شوند. برخی از نوع‌های LR-HPV عبارتند از HPV 6 و HPV 11.

زکیل تناسلی (HPV)

مهمترین نوع‌های HPV که به سرطان گردن رحم (سرطان رحم) ارتباط دارند، HPV 16 و HPV 18 هستند. این دو نوع باعث بیشترین موارد ابتلا به سرطان گردن رحم در سراسر جهان می‌شوند.

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی چیست؟

از آن جایی که زگیل تناسلی یک بیماری پوستی مقاربتی است، ویروس پاپیلوما در اثر رابطه جنسی حتی مقعدی و دهانی یک فرد سالم با یک فرد مبتلا بوجود می آید. این زگیل‌ها خال مانند رنگی همانند پوست دارند و بر تعداد آن ها افزوده می شود. به طور کلی علت بوجود آمدن زگیل تناسلی موارد زیر است:

  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • تماس با ناحیه مورد نظر
  •  در صورت داشتن رابطه دهانی امکان رشد این عفونت در دهان، لب‌ها، زبان و گلو وجود دارد
  • داشتن روابط جنسی متعدد

واکسن گارداسیل چست؟

در بیشتر مواقع، بدن می تواند HPV را پیدا کرده و از بین ببرد. اما اگر ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می تواند باعث سرطان شود. واکسینه شدن در برابر HPV به پیشگیری از سرطان در مردان و زنان کمک می کند. واکسن گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی و بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در زنان و سرطان آلت تناسلی در مردان پیشگیری می کند. این واکسن راهی ایمن برای ایجاد آگاهی سیستم ایمنی در مورد برخی از گونه های HPV به بدن می دهد. این بدان معناست که اگر فرد بعداً آن‌ها را بگیرد، بدن راحت‌تر می‌تواند این گونه‌های ویروس را پاک کند.

تشخیص و درمان بیماری زگیل تناسلی چگونه است ؟
بیشتر بدانید

انواع واکسن گارداسیل

در حال حاضر سازمان غذا و داروی ایالت متحده امریکا (FDA) سه نوع واکسن HPV را به تایید رسانده است. آن‌ها عبارتند از:

  1. Gardasil 9: این واکسن حاوی تقریباً 9 نوع مهم از HPV است که به عنوان عوامل خطر اصلی در ایجاد سرطانهای مختلف اعتبر می‌شوند. این واکسن برای جلوگیری از عفونت‌ها و سرطانهای مرتبط با این نوع‌های HPV توسعه یافته است.
  2. Gardasil: نسخه اولیه از واکسن Gardasil، که حاوی 4 نوع HPV بود و در برنامه‌های واکسیناسیون جلوگیری از سرطان گردن رحم مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  3. Cervarix: سرواریکس به طور خاص برای پیشگیری از عفونت‌های ناشی از HPV نوع‌های 16 و 18 تولید شده و تایید شده است.

بهترین سن تزریق واکسن گارداسیل

واکسن Gardasil توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید شده است. می توان آن را برای افراد 9 سال و بالاتر تزریق کرد. این واکسن را می توان همزمان با سایر واکسن ها نیز تزریق کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) واکسیناسیون روتین HPV را در سن 11 یا 12 سالگی پیشنهاد می کند. سن ایده آل برای واکسیناسیون قبل از شروع فعالیت جنسی است.

به طور کلی واکسن گارداسیل معمولاً به دختران و پسران نوجوان در سنین 11 تا 12 سال توصیه می‌شود. واکسن معمولاً به 2 دوز اصلی تزریق می‌شود. دوز اول و دوز دوم به طور معمول با فاصله‌ای از 6 تا 12 ماه داده می‌شوند. اگر افراد تا 26 سال واکسن hpv را تزریق نکنند، واکسن در سه دوز به آنها توصیه می شود. بدین شکل که دوز دوم با فاصله یک ماه از دوز اول و دوز سوم با فاصبه 3 ماه از دوز دوم تزریق می‌شود. سازمان FDA برای مردان و زنانی که تا قبل از 26 سالگی واکسن گارداسیل 9 دریافت نکرده‌اند، این آمپول را تا سن 45 سالگی تایید می‌کند.

بهترین زمان تزریق گارداسیل

تزریق واکسن گارداسیل

این واکسن مثل سایر واکسن‌ها در عضله بازو تزریق می‌شود. هنگامی که فردی به HPV مبتلا می شود، واکسن ممکن است آنقدر مؤثر نباشد. به این دلیل که هدف واکسن پیشگیری از عفونت است. اگر فردی مبتلا به ویروس باشد، ممکن است واکسن به بدن در پاکسازی کمک نکند. همچنین تحقیقات نشان داده است که دریافت واکسن در سنین پایین با شروع زودتر فعالیت جنسی ارتباطی ندارد.

دکتر متخصص درمان زگیل تناسلی در شریعتی تهران
بیشتر بدانید

نحوه تزریق واکسن گارداسیل

تزریق واکسن Gardasil 9 معمولاً به صورت تزریق عضلانی در عضله دلتوئید (deltoide) که در بالای بازو قرار دارد، انجام می‌شود. که حتما باید توسط پزشک انجام شود. در بیشتر موارد، واکسن Gardasil 9 به صورت سه دز تزریق می‌شود. دوز اول در تاریخ مشخصی انجام می‌شود و دوز دوم دو ماه بعد از دوز اول و دوز سوم شش ماه بعد از دوز اول تزریق می‌شود. این برنامه تزریق به منظور ایجاد مصونیت بهتر و محافظت کامل تر در برابر ویروس‌های HPV می‌باشد. تزریق همه دوزها در زمان مورد نطر برای حصول اطمینان از موارد دقیق مرتبط با واکسن Gardasil 9، همواره به راهنمای واکسن و دستورالعمل پزشک یا متخصص خود مراجعه کنید.

چه کسانی نباید واکسن گارداسیل را دریافت کنند؟

واکسن گارداسیل در دوران بارداری تزریق نمی شود. اگر فردی پس از تزریق اولین واکسن واکنش آلرژیک داشته باشد، یا اگر فردی از قبل آلرژی شدید و تهدید کننده از جمله به مخمر داشته باشد، واکسن توصیه نمی شود. همچنین افرادی که بیماری شدید یا آنفولانزا دارند باید تا بهبودی کامل منتظر بمانند سپس واکسن گارداسیل را تزریق کنند.

واکسن گارداسیل خارجی بهتر است یا ایرانی؟

پاپیلوگارد نوع واکسن ایرانی است که برای ویروس نوع 16 و 18 مناسب است. تصمیم در مورد انتخاب بین آمپول گارداسیل و پاپیلوگارد به موارد مختلف ربط دارد، از جمله توصیه‌های پزشکی، قیمت و دسترسی به هر یک از این واکسن‌ها در منطقه شما دارد. هر دو واکسن به منظور پیشگیری از عفونت‌های HPV و سرطانهای مرتبط با آن ساخته شده اند. در هنگام تزریق واکسن نوع واکسن را از پزشک بپرسید.

واکسن گارداسیل برای مردان

آمپول گارداسیل نه تنها برای خانم‌ها، بلکه برای آقایان نیز می‌تواند مفید باشد. به عبارت دیگر، هر فردی (زن یا مرد) که در بازه سنی توصیه شده برای واکسیناسیون (معمولاً 9 تا 21 سال) باشد، می‌تواند از این واکسن بهره‌مند شود. این واکسن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا عفونت‌های HPV و به تبعیت سرطان های مرتبط با آنها را کاهش دهد.

زگیل تناسلی چیست؟
بیشتر بدانید

آیا واکسن گارداسیل خطرات یا عوارض جانبی دارد؟

در بسیاری از مطالعات مشخص شده است که واکسن گارداسیل ایمن است. به طور کلی، بعد از تزریق واکسن زگیل تناسلی ممکن است علائم خفیفی بروز کند. شایع ترین عوارض جانبی واکسن گارداسیل شامل درد، تورم یا قرمزی در محل تزریق است. گاهی اوقات پس از تزریق علائم دیگری مانند حالت تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه، تب خفیف، اسهال و افت فشار نیز پیش بیاید. درصورت تنگی نفس و بروز حساسیت شدید و افزایش ضربان قلب در اسرع وقت به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

تزریق گارداسیل در تهران

اگر اقدام به دریافت واکسن گارداسیل می‌کنید یا برای فرزندتان تصمیم به واکسیناسیون دارید، مهم است که ابتدا با پزشک مشوره کرده و زمان تزریق و تعیین نیاز به دوزهای اصلی و تکمیلی را با وی مشاوره کنید. تزریق واکسن گارداسیل (Gardasil) در تهران توسط پزشکان زنان در کلینیک‌ها و مراکز بهداشتی انجام می‌شود. برای دریافت این واکسن، می‌توانید به خانم دکتر مژده نامداری مراجعه کنید. دکتر نامداری واکسن گارداسیل را در مطب موجود دارند و به شما راهنمایی های لازم در مورد زمان تزریق واکسن و توصیه‌های بهداشتی مرتبط را می کنند.

سوالات متداول درباره تزریق واکسن گارداسیل

  • آیا تزریق واکسن گارداسیل در ناباروری تاثیر دارد؟

    خیر، زیرا تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر این‌که آمپول گارداسیل می‌تواند موجب نازایی در زنان یا نارسایی تخمدان آن‌ها شود، وجود ندارد. با این حال متخصصان معتقدند بهتر است قبل از تزریق واکسن، آزمایشات لازم در خصوص سابقه بیماری افراد انجام گیرد.

  • واکسن گارداسیل را از کجا بخریم؟

    خانم دکتر مژده نامداری این واکسن را در مطب موجود دارند و تزریق می کنند. البته شما می توانید واکسن ایرانی پاپیلوگارد را از مراکز بهداشت یا داروخانه ها تهیه کنید.

  • آیا زنانی که واکسن گارداسیل را دریافت کرده اند هنوز نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

    بله. واکسن گارداسیل جایگزین تست پاپ نیست. غربالگری سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر منظم که از سن 21 سالگی شروع می شود، بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه است.

  • قیمت واکسن گارداسیل چقدر است؟

    به دلیل تغییرات ارز و شرایط بازار، قیمت واکسن‌ها ممکن است در زمانهای مختلف و در مناطق مختلف متغیر باشد. برای دریافت اطلاعات دقیقتر در مورد هزینه و دریافت واکسن گارداسیل، با قیمت مناسب با ما تماس بگیرید.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب