دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست ؟
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست ؟

در چه زمانی به عمل برداشتن رحم ( هیسترکتومی ) است ؟
عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست ؟

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست ؟

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی عمل جراحی می باشد. که طی آن رحم فرد را به طور کامل از بدن خارج می کنند. رحم ارگانی در بدن خانم ها می باشد که لانه گزینی و رشد و نمو جنین می باشد. و در طول بارداری از جنین محافظت می کند. در جراحی برداشتن رحم، آن را به طور کامل از بدن خارج می کنند اما در شرایط مختلف می تواند نوع این عمل متفاوت می باشد. پزشکان ابتدا راه های درمانی غیر از جراحی را امتحان می کنند و اگر بهبودی حاصل نشد به سراغ جراحی می روند. با توجه به نوع و میزان مشکلی که به وجود آمده است نوع عمل جراحی را انتخاب می کنند.

در این مقاله به مواردی که نیاز به هیسترکتومی دارند اشاره می کنیم و انواع آن را معرفی می کنیم و در آخر مراقبت های بعد از عمل را برای شما شرح می دهیم.

در چه زمانی به عمل برداشتن رحم ( هیسترکتومی ) است ؟

  • بروز خونریزی شدید در زمان قاعدگی؛
  • احساس درد در ناحیه لگن به صورت طولانی مدت؛
  • وجود فیبروم یا توده های غیرسرطانی در دیواره رحم؛
  • بروز سرطان تخمدان؛
  • بروز سرطان رحم؛
  • بروز سرطان لوله فالوپ؛
  • بروز سرطان دهانه رحم؛
  • بروز بیماری های عفونی؛
  • بروز بیماری آندومتریوز، این اختلال حالتی می باشد که در آن پوشش داخلی رحم در قسمت خارج رشد می کند و باعث بروز درد و خون ریزی می شود؛
  • بروز آدنومیوز، این اختلال در اثر رشد بافت پوششی در دیواره داخلی رحم به وجود می آید.

راه نهایی درمان تمام این مشکلات عمل برداشتن رحم می باشد. اما متخصص زنان و زایمان اگر این علائم را مشاهده کند ابتدا به سراغ درمان های غیرتهاجمی و درمان های تهاجمی ساده تر می رود و جراحی برداشتن رحم را به عنوان گزینه آخر انتخاب می کند.

در چه زمانی به عمل برداشتن رحم ( هیسترکتومی ) است ؟

در چه زمانی به عمل برداشتن رحم ( هیسترکتومی ) است ؟

آیا انجام عمل برداشتن رحم ایمن می باشد ؟

بر اساس گزارش های جهانی که منتشر شده اند. عمل لاپاراسکوپی هیسترکتومی یک جراحی رایج می باشد و همچنین ایمن و کم خطر است. هرچند که این جراحی ایمن می باشد اما نمی توان ادعا نمود که برای تمامی افراد در هر شرایطی مناسب می باشد.

چگونه سزارین راحت داشته باشیم ؟
بیشتر بدانید

به طور معمول برای خانم هایی که تا به حال فرزندی به دنیا نیاورده اند این عمل انجام نمی شود و از درمان های دیگری استفاده می شود. مگر در حالتی که راه دیگری به جز عمل برداشتن رحم وجود نداشته باشد. خوشبختانه راه های زیادی به جز جراحی برای درمان علایم ذکر شده وجود دارد. برای مثال اگر بیمار مشکل آندومتر داشته باشد می توان با استفاده از هورمون درمانی مشکل او را برطرف کرد. همچنین برای افرادی که فیبروم دارند راه های درمانی گوناگونی وجود دارد و نیاز نیست به عنوان اولین راه ها به سراغ عمل برداشتن رحم برویم.

اما گروهی از بیماران هم هستند که انجام عمل هیسترکتومی برای آن ها واجب است مانند افرادی که به سرطان رحم مبتلا هستند. اما به طور کلی پزشک هیسترکتومی را به عنوان اولین راه معرفی نمی کند. ابتدا با درمان های غیر جراحی آغاز می کند و اگر بهبودی مشاهده نشد به سراغ عمل می رود.

انواع عمل برداشتن رحم :

هیسترکتومی انواع گوناگون دارد که با توجه به نوع مشکل یکی از آن ها را انتخاب می کنند برای درمان. فرد بیمار نزد متخصص می رود و پزشک متخصص بعد از بررسی و معاینه اگر در اثر درمان های غیر جراحی بهبودی حاصل نشد. بر اساس نوع مشکل مشخص می کند که چه نوع جراحی باید صورت بگیرد.

  • هیسترکتومی جزئی :

در این نوع عمل جراح بسته به مشکلی که وجود دارد. تنها بخشی از رحم را از بدن خارج می کند.

  • هیسترکتومی توتال :

در این نوع عمل کل رحم را از بدن فرد خارج می کنند. اگر این نوع عمل انجام شود دیگر به آزمایش های سالانه نیازی نیست اما آزمایشات ویژه لگن باید انجام شود.

  • سالپنگو اوفرکتومی :

در این نوع جراحی علاوه بر خارج کردن کل رحم، لوله فالوپ، یک یا هر دو تخمدان را خارج می کنند.

آیا انجام عمل برداشتن رحم ایمن می باشد ؟

آیا انجام عمل برداشتن رحم ایمن می باشد ؟

عمل برداشتن رحم چگونه انجام می شود ؟

بر اساس نوع اختلال نوع عمل هیسترکتومی را انتخاب می کنند. برای این دسته از عمل ها گاهی از بیهوشی جنرال استفاده می شود و گاهی اوقات نیز از بیهوشی موضعی استفاده می کنند. اگر از بیهوشی موضعی استفاده کنند عمل را با تزریق یک آرامبخش آغاز می کنند.

  • هیسترکتومی شکمی : در روش هیسترکتومی شکمی جراح با استفاده از برش های عمودی و افقی بزرگ بر روی شکم، رحم را از بدن فرد بیمار خارج می کند.
  • هیسترکتومی واژن : در این روش در ناحیه واژن برش های کوچکی زده می شود و در نواحی خارجی برشی دیده نمی شود.
  • هیسترکتومی لاپاراسکوپی : در این روش از دستگاهی به نام لاپاراسکوپی استفاده می شود که به نور و دوربین مجهز می باشد و به وسیله آن داخل شکم قابل مشاهده می باشد. در این روش رحم را به چند قسمت تقسیم می کنند و هر قسمت را جداگانه از بدن خارج می کنند.
همه چیز درباره زگیل تناسلی
بیشتر بدانید

لاپاراسکوپی هیسترکتومی به سایر ارگان ها آسیب وارد می کند ؟

این روش بسیار ایمن و کم خطر می باشد اما در موارد نادری مشاهده شده است که به ارگان های دیگری مانند مثانه، رگ شکل های خونی و روده آسیب وارد کرده است. این آسیب ها بسیار نادر می باشند و اگر پزشک متخصص خوبی را انتخاب کنید این اتفاقات پیش نمی آید.

نکاتی که باید بعد از عمل رعایت شوند :

  • بعد از انجام هیسترکتومی باید به مدت دو تا پنج روز در بیمارستان بستری بود تا پزشک در این مدت بتواند علائم حیاتی بیمار مانند تنفس و ضربان قلب را چک کند؛
  • برای جلوگیری از ایجاد لخته و خون مردگی در پا بعد از عمل باید پیاده روی کرد؛
  • اگر عمل از قسمت واژن انجام شده باشد برای جلوگیری از خونریزی پزشک آن قسمت را پانسمان می کند. بعد از برداشتن پانسمان ها ممکن است به مدت ده روز ترشحات خونی یا قهوه ای مشاهده شود؛
  • بعد از اینکه بیمار بیمارستان مرخص شد. باید مدتی پیاده روی کند تا از مشکلاتی که ممکن است بعد از عمل به وجود بیاید جلوگیری کند؛
  • در دوره نقاهت از فعالیت هایی مانند کشیدن و بلند کردن وسایل سنگین، رابطه جنسی و خم شدن خودداری شود؛
  • کسانی که هیسترکتومی واژن یا لاپاراسکوپی انجام داده اند بعد از سه الی چهار هفته بهبودی پیدا می کنند. اما در مواردی که هیسترکتومی از راه شکم انجام شده زمان بیش تری برای بهبودی لازم است؛
انواع عمل برداشتن رحم

انواع عمل برداشتن رحم

کلام آخر :

هیسترکتومی یا جراحی برداشتن رحم یک عمل بسیار رایج در بین خانم ها می باشد. که ایمن و کم خطر می باشد. اگر علائمی که در مقاله به آن اشاره کردیم در خود مشاهده کردید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا ابتدا از راه های درمانی به جز جراحی اقدام به رفع مشکل شما کند. اگر بهبودی حاصل نشد پزشک به سمت گزینه جراحی می رود. با توجه به مشکلی که وجود دارد یکی از انواع عمل هیسترکتومی را انتخاب می کند. برای اینکه بهبودی به طور کامل صورت بگیرد و آسیبی بعد از جراحی به شما وارد نشود. باید توصیه های بعد از عمل جراحی که در مقاله نیز درباره آن ها صحبت کردیم را انجام دهید.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب