دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / 6 راه برای رهایی از علائم یائسگی

6 راه برای رهایی از علائم یائسگی

6 راه موثر برای کاهش علائم یائسگی

آیا درمان های طبیعی موثر هستند؟

وقتی صحبت از یائسگی می شود، کلمه “درمان ها” کمی اشتباه است. این القا می کند که یائسگی وضعیتی است که قابل درمان است – که به سادگی اینطور نیست. این یک مرحله طبیعی از زندگی است و هرکسی که تخمدان دارد، در مقطعی از آن عبور خواهد کرد. اما کارهایی وجود دارد که می توانید برای کاهش تأثیر آن انجام دهید، به خصوص اگر فقط با یک یا دو علامت نسبتاً خفیف روبرو هستید.

او چند نکته دیگر را به اشتراک می‌گذارد که می‌تواند به شما در بازیابی حس کنترل بر تأثیر یائسگی بر بدن و زندگی‌تان کمک کند.

1. رژیم غذایی خود را برای ایجاد تعادل تغییر دهید

اتخاذ یک رژیم غذایی مناسب یائسگی می تواند تا حد زیادی به تسکین علائم وازوموتور مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه و سایر علائم یائسگی مانند تحلیل استخوان کمک کند.

کلسیم در حفظ استحکام و سلامت استخوان‌های شما حیاتی است، به خصوص که استروژن را از دست می‌دهید.

سبزیجات، به ویژه سبزیجات برگدار، برای کنترل وزن و سلامت استخوان مفید هستند.

پروتئین بدون چربی به مدیریت وزن کمک می کند و می تواند به افزایش قدرت استخوان و توده عضلانی کمک کند.

سویا ممکن است به کاهش گرگرفتگی شما کمک کند، اما بهتر است آن را از طریق غذا (مانند ادامام، شیر سویا و توفو) دریافت کنید، نه مکمل‌ها.

همچنین باید موارد زیر را کاهش دهید:

الکل.

کافئین

شکر و چربی های فرآوری شده.

غذاهای ادویه دار.

کربوهیدرات های ساده

اگر مطمئن نیستید چه کاری را شروع کنید، رژیم مدیترانه ای را امتحان کنید، یک برنامه غذایی سالم و یکپارچه که بر روی پروتئین های بدون چربی، غلات کامل و غذاهای گیاهی تمرکز دارد. یک مطالعه نشان داد که افرادی که از این رژیم پیروی می‌کنند 20 درصد کمتر از افرادی که این رژیم را رعایت نمی‌کنند دچار گرگرفتگی و تعریق شبانه می‌شوند.

1. برای خشکی واژن از مرطوب کننده یا روان کننده استفاده کنید

مانند سایر جنبه های یائسگی، خشکی واژن به دلیل کاهش سطح هورمون ایجاد می شود. این می تواند رابطه جنسی را ناراحت کننده یا حتی دردناک کند – اما محصولات بدون نسخه مانند روان کننده های واژینال می توانند کمک کنند. آنها را قبل از رابطه جنسی استفاده می کنید تا اصطکاک و ساییدگی را کاهش دهید.

سندرم پره اکلامپسی یا مسمومیت در دوران حاملگی

مرطوب کننده های واژن نیز می توانند کمک کننده باشند. برای درمان و جلوگیری از خشکی، آنها را به طور مرتب روی واژن خود می زنید، درست مانند اینکه هر روز مرطوب کننده را روی صورت خود می زنید.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید: اگر نمی توانید خشکی واژن را به تنهایی برطرف کنید، پزشک می تواند برای کمک به شما یک کرم هورمونی واژن، حلقه واژینال یا شیاف تجویز کند. درمان های خوراکی نیز موجود است. دکتر باتور می‌گوید: «نیازی به رنج بردن ندارید.

1. اقداماتی را برای به حداقل رساندن تعریق شبانه انجام دهید

تعریق شبانه علائم وازوموتور است که در شب رخ می دهد – اساساً گرگرفتگی که در هنگام خواب رخ می دهد، اغلب شما را از خواب در حوضچه ای از عرق بیدار می کند. دکتر باتور تأیید می کند: «آنها می توانند به طرز باورنکردنی در چرخه خواب اختلال ایجاد کنند.

برای مقابله با تعریق شبانه:

اتاق خواب خود را در شب خنک نگه دارید.

لباس خواب از پارچه های قابل تنفس مانند پنبه و کتان را انتخاب کنید.

بالش ها و روکش تشک های ساخته شده با ژل خنک کننده را امتحان کنید.

از عوامل محرک مانند غذاهای تند و کافئین خودداری کنید.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید: تعریق شبانه می تواند نشانه ای از سایر مشکلات سلامتی باشد، بنابراین مهم است که از پزشک خود بخواهید وزن خود را انجام دهد. «بیش از 50 هورمون در بدن ما وجود دارد و علائمی مانند تعریق شبانه همیشه به هم مرتبط نیستند. دکتر باتور می گوید تا یائسگی.

1. بر کاهش استرس برای سلامتی کلی تمرکز کنید

6راه برای کاهش علائم یائسگی

استرس در علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، بی خوابی و افزایش وزن نقش دارد. و یک مطالعه نشان داد که افرادی که قبل از یائسگی با اضطراب دست و پنجه نرم می کنند، تا پنج برابر بیشتر از همتایان خود که مدیریت اضطراب را یاد می گیرند، دچار گرگرفتگی می شوند.

برداشتن فیبروم رحمی /میوم های رحمی یا میومکتومی چیست ؟

پس منطقی است که کنترل استرس ممکن است به گرگرفتگی شما کمک کند. چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید: حتی اگر می‌دانید که باید استرس را کاهش دهید، انجام این کار همیشه آسان نیست – به خصوص اگر با افسردگی یا اضطراب سر و کار دارید.

مطالعات نشان می‌دهد که حتی افرادی که سابقه PMS، افسردگی پس از زایمان یا حساسیت هورمونی ندارند، می‌توانند در دوران یائسگی دچار اضطراب و افسردگی شوند. بنابراین اگر در تلاش برای کنترل سلامت روان خود هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید تا بهترین اقدام را بیابید.

آنها ممکن است درمان شناختی رفتاری را توصیه کنند، یک شکل ساختار یافته از روان درمانی که استرس و اضطراب را هدف قرار می دهد و نشان داده شده است که علائم وازوموتور مانند گرگرفتگی را تسکین می دهد.

1. برای جلوگیری از نازک شدن موها، روتین موهای خود را تغییر دهید

طبیعی است که با افزایش سن، ضخامت، درخشندگی و حجم خود را از دست بدهید. و از دست دادن استروژن همچنین می تواند باعث ریزش و نازک شدن موها شود و یال ضخیم را که قبلاً داشتید کاهش دهد.اگرچه هورمون درمانی ممکن است مشکلات تنش را درمان کند، اما این تنها راه نیست.

روال معمول خود را دوباره تغییر دهید تا مطمئن شوید که بهترین مراقبت از موهای پیر خود را انجام می دهید:

زیاد شامپو نزنید، زیرا می تواند موها را خشک و شکننده کند.

برای تقویت رشته های خود از نرم کننده و حجم دهنده استفاده کنید.

از یک ظاهر طراحی گرمای روزانه صرف نظر کنید، که می تواند ریزش مو را تسریع کند.

چه زمانی باید با پزشک خود صحبت کنید: اگر نازک شدن موهای شما شدید است، از پزشک خود بپرسید که آیا مصرف مکمل های بیوتین یا آهن برای شما خوب است یا یک بار در روز ماینوکسیدیل 5%  را به پوست سر خود ماساژ دهید. آنها همچنین ممکن است بخواهند سطح تیروئید، آهن و ویتامین D شما را بررسی کنند تا مطمئن شوند که ریشه مشکلات یال شما واقعاً یائسگی است.

1. برای مقابله با تحلیل استخوان، غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D بخورید

شما نمی توانید این علامت را در عمل ببینید، اما این یک علامت بزرگ است: یائسگی تأثیر منفی بر استخوان های شما دارد.

بی اختیاری ادرار چست و چگونه درمان می‌شود

“استروژن برای رشد استخوان و حفظ تراکم استخوان بسیار مهم است.” “پس از از دست دادن استروژن، کاهش بسیار سریع تراکم استخوان، به خصوص در پنج سال اول وجود دارد.”

برای کمک به تقویت سلامت استخوان‌های خود، غذاهای غنی از کلسیم  و غذاهای غنی از ویتامین D (مانند ماهی سالمون و کنسرو ماهی تن) را در رژیم غذایی خود بگنجانید. اما هیچ مکملی را بدون اطلاع کامل از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود شروع نکنید.

چه زمانی با پزشک خود صحبت کنید: شما نمی توانید به تنهایی از دست دادن استخوان را درمان کنید. اگر در دوران یائسگی هستید یا مشکوک هستید که در حال نزدیک شدن به آن هستید، با پزشک خود در مورد زمان مورد نیاز برای آزمایش تراکم استخوان صحبت کنید.