مدت زمان مطالعه ۴ دقیقه

زایمان زودرس و عوارض آن

زایمان زودرس و عوارض آن

زایمان زودرس

مراقبت های دوران بارداری، غربالگری ها، تغذیه در بارداری، نوع زایمان و در نهایت خطرات و عوارض زایمان، همه مواردی هستند که ذهن اغلب خانم های باردار و اطرافیان او را در این دوران حساس یا حتی قبل از آن به خود مشغول می کند. درست است، این دوران جزء حساس ترین مراحل زندگی زنان و همچنین کودک می باشد که باید تحت نظر و مراقبت های ویژه ای قرار گیرد. زایمان زودرس نیز از عواملی است که به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد و قطعاً دارای خطرات جدی خواهد بود. در این نوشته قصد داریم به زایمان زودرس و عوارض آن و بپردازیم. با ما همراه باشید؛

زایمان زودرس چه زمانی اتفاق می افتد؟

زایمان زودرس زمانی رخ می دهد که بدن مادر زودتر برای زایمان آماده می شود. به طور کلی اگر بیش از سه هفته قبل از موعد مقرر زایمان صورت گیرد، می گوئیم زایمان زودرس رخ داده است.
زایمان زودرس باعث می شود تا نوزاد متولد شده نسبت به کودکان دیگر که در شرایط معمول و به موقع به دنیا آمده اند بیشتر در معرض خطرات مربوط به سلامتی قرار گیرند. اما با وجود این عوامل در برخی موارد چاره ای جز زایمان زودرس جهت سلامتی مادر و فرزند وجود نخواهد داشت.
درواقع تلاش ها و راه کارهای پزشکی باید در جهت پیشگیری از عوامل زایمان زودرس صورت گیرند. خبر خوب این است که پزشکان می توانند کارهای زیادی برای تأخیر در زایمان زودرس انجام دهند. هرچه کودک رشد بیشتری در بدن مادر خود داشته باشد (درست تا تاریخ موعد زایمان)، احتمال ابتلای وی بعد از تولد به برخی از اختلالات کمتر خواهد بود.

زایمان زودرس

چه عواملی خطر زایمان زودرس را افزایش می دهد؟

بسیاری از موارد مختلف می تواند خطر ابتلا به زایمان زودرس را افزایش دهد. بعضی از آنها عبارت اند از؛
• استعمال دخانیات
• اضافه وزن یا کمبود وزن شدید قبل از بارداری
• دریافت مراقبت های نا مناسب در دوران بارداری
• نوشیدن الکل در دوران بارداری
• داشتن شرایط سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت، اختلالات لخته شدن خون یا عفونت
• باردار شدن از طریق لقاح آزمایشگاهی
• بارداری دو قلو
• سابقه خانوادگی یا شخصی از زایمان زودرس
• بارداری سریع پس از زایمان

خونریزی بعد از زایمان
بیشتر بدانید

علائم زایمان زودرس

برای جلوگیری از زایمان زودرس، باید علائم هشدار آن را بدانید تا در صورت ابتلا به این علائم با پزشک خود تماس بگیرید.
• کمردرد که معمولاً در قسمت تحتانی کمر شما خواهد بود. این امر ممکن است ثابت یا متغیر باشد
• انقباضات در ناحیه شکم هر 10 دقیقه یا بیشتر اوقات
• گرفتگی در پایین شکم یا گرفتگی های قاعدگی که ممکن است با اسهال همراه باشد
• نشت مایعات از دستگاه تناسلی
• علائم آنفولانزا مانند حالت تهوع، استفراغ یا اسهال (حتی در موارد خفیف با پزشک خود تماس بگیرید)
• افزایش فشار در لگن یا دستگاه تناسلی
• افزایش ترشحات واژن
• خونریزی واژن

بررسی انقباضات یک راه کلیدی برای تشخیص نقاط اولیه زایمان است. برای پی بردن به این امر، نوک انگشتان را روی شکم خود قرار دهید، اگر احساس می کنید رحم شما سفت و نرم می شود، این یک انقباض است. به طور مرتب انقباضات خود را بررسی کنید، زمان شروع انقباض و زمان شروع انقباض بعدی را یادداشت کنید.
سعی کنید انقباضات را متوقف کنید، برای این کار بلند شوید و موقعیت خود را تغییر دهید. سعی کنید در این حالت آرامش خود را حفظ کنید و دو یا سه لیوان آب بنوشید. اگر هر 10 دقیقه یا بیشتر انقباض ادامه یافت، با پزشک خود تماس بگیرید.

چه اتفاقی می افتد اگر کودک زود متولد شود؟

باید بیان کنیم که این بچه ها خطر بیشتری برای بروز برخی از مشکلات دارند. متأسفانه نوزادان نارس نسبت به نوزادانی که تا زمان موعود زایمان در شکم مادر خود بوده اند، آهسته تر رشد می کنند. آنها در معرض خطر برخی از مشکلات سلامتی طولانی مدت، از جمله اوتیسم، ناتوانی ذهنی، فلج مغزی، مشکلات ریه و بینایی و نیز کاهش شنوایی هستند.
هرچه زودتر نوزاد به دنیا بیاید، احتمال بروز مشکلات او بیشتر خواهد بود. نوزادانی که پس از 7 ماه متولد می شوند، معمولاً نیاز به اقامت کوتاه در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان (NICU) دارند.

آشنایی با روش های کاهش درد زایمان طبیعی
بیشتر بدانید

درنتیجه..
اگر شما نیز قصد باردار شدن دارید، توصیه ما به شما این است که برای جلوگیری از خطرات مربوط به زایمان به خصوص زایمان زودرس، قبل از اقدام به بارداری حتماً در خصوص نحوه ی زندگی خود و اطمینان از سلامت کلی جسمی به بهترین پزشک متخصص زنان مراجعه نمائید و در دوران بارداری نیز در صورت مشاهده ی علائم ذکر شده بالا، سریعاً پزشک خود را در جریان بگذارید.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب