دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / مزایا و معایب زایمان سزارین
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

مزایا و معایب زایمان سزارین

مزایا و معایب زایمان سزارین

زایمان سزارین

دوران بارداری، دورانی شیرین اما پر استرس می باشد که نگرانی های بسیاری برای والدین به همراه خواهد داشت. در کنار نگرانی ها اما والدین تصمیم های زیادی نیز می گیرند. نام کودک، انتخاب لباس های او و کارهایی از این قبیل. اما چیزی که امروزه در کشور ما بسیار رایج شده انتخاب نوع و روش زایمان می باشد، مادران بدون آگاهی از مزایا و معایب زایمان سزارین و نیز بدون توجه به شرایط جسمی خود و جنین این روش زایمان را انتخاب می کنند.
البته باید بیان کرد که در بسیاری از شرایط که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت، زایمان سزارین باعث نجات جان مادر یا فرزند خواهد شد و این موضوع نادیده گرفته نخواهد شد. در واقع ایمنی مادر و نوزاد در هنگام زایمان اولویت دارد. اگرچه معمولاً زایمان طبیعی ترجیح داده می شود، اما اگر زایمان طبیعی به دلایل پزشکی خطرناک باشد، پزشک ممکن است به زایمان سزارین روی بیاورد.
حال در این نوشته قصد داریم به طور مختصر در مورد چگونگی زایمان سزارین و معایب و مزایای آن توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید؛

در ابتدا برای درک بهتر شما را به تماشای ویدئوی ذیل که شامل “زایمان سزارین از مادر دیابتی” توسط دکتر مژده نامداری، بهترین متخصص زنان در تهران می باشد، دعوت می نمائیم.

 

 

سزارین در چه مواردی به جای زایمان طبیعی انجام می‌شود؟

به طور کلی در شرایط ذیل پزشک به جای زایمان طبیعی از روش سزارین استفاده خواهد کرد؛

  • هنگامی که زایمان در حال پیشرفت نباشد؛ بازشدن ناکافی دهانه رحم یا بزرگ بودن سر نوزاد از علت های عدم پیشرفت زایمان می باشد
  • در صورت بارداری های دوقلو، سه قلو و یا چند قلو
  • ابتلای مادر به بیماری دیابت، فشار خون بالا،HIV یا تبخال فعال
  • در صورتی که سر نوزاد در حالت نرمال قرار نگرفته باشد
  • در مواردی که مادر زایمان طبیعی قبلی داشته و دچار عوارض پزشکی شده باشد
  • هنگامی که کودک در حین زایمان اکسیژن کافی دریافت نکرده باشد
عوارض زایمان سزارین
بیشتر بدانید

عوارض و خطرات زایمان سزارین

توجه به این نکته مهم است که زایمان سزارین دارای خطراتی خواهد بود. این یک عمل جراحی بزرگ است که شامل برش در ناحیه شکم خانم باردار و خارج کردن کودک از رحم می باشد.

هنگامی که مادری برای اولین بار تحت زایمان سزارین قرار می گیرد، باید در مورد خواسته ها و برنامه های مربوط به زایمان های بعدی با پزشک متخصص خود صحبت کند.

در ادامه به تعدادی از عوارض زایمان سزارین اشاره کرده ایم؛

زایمان سزارین

زایمان سزارین

  • احتمال پارگی رحم در هنگام زایمان وجود خواهد داشت
  • خونریزی در حین زایمان دو برابر زایمان طبیعی خواهد بود
  • احتمال لخته شدن خون در عروق بدن و پاها
  • تداخل در شیردهی، برقراری ارتباط مادر با کودک که ممکن است باعث افسردگی پس از زایمان شود
  • بافت زخم حاصل از زایمان سزارین می تواند زایمان های بعدی را دشوارتر کند زیرا خطر آسیب های روده یا مثانه و خونریزی بیش از حد را افزایش می دهد
  • زایمان های مکرر ممکن است باعث چسبندگی های رحمی و دردهای طولانی مدت شود

هنگامی که برش و سوراخ در رحم ایجاد گردد، دیگر قابل برگشت نخواهد بود. این امر مسئله ای است که باید در بارداری های آینده مورد توجه قرار گیرد. بنابراین ضروری است که قبل از تصمیم گیری در مورد انجام زایمان سزارین، به خوبی فکر کرد و با بهترین متخصص زنان و زایمان مشورت کرد.

دوره نقاحت پس از زایمان سزارین

ریکاوری بعد از زایمان سزارین آسان نیست. همچنین علاوه بر درد و نیاز به استراحت بعد از جراحی بزرگ سزارین مجبور به مراقبت از کودک خود نیز خواهید بود.

در روزهای اول پس از زایمان در هنگام انجام فعالیت هایی مانند بلند شدن از رختخواب، لباس پوشیدن و… درد زیادی را تحمل خواهید کرد که شاید مجبور به استفاده از مسکن های تجویز شده توسط پزشک خود باشید.
به طور کلی اکثر مادرانی که تحت جراحی سزارین قرار می گیرند بعد از گذشت شش هفته می توانند به روال عادی زندگی خود از قبیل رانندگی، کارهای خانه، رابطه جنسی، فعالیت های سبک کاری و… بازگردند.

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟
بیشتر بدانید

 

دکتر مژده نامداری، متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تکنیک های پزشکی آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان در زمینه زایمان سزارین و طبیعی می باشد.
جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22884654-021 تماس حاصل فرمایید.
صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

 

خلاصه

آمار زایمان های سزارین در سراسر جهان افزایش یافته است، به ویژه آن هایی که در صورت لزوم از نظر پزشکی مورد نیاز نیستند. برداشتی اغراق آمیز از ایمنی زایمان سزارین وجود دارد تا حدی که اساساً آن را عاری از خطر می دانند. اما این یک عمل جراحی بزرگ شکمی است و قطعا دارای عوارض گفته شده خواهد بود. البته بیان این نکته ضروری است که خوشبختانه خطر بیشتر عوارض بسیار کم یا قابل پیشگیری است.

 

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب