دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / درمان قطعی سرطان تخمدان
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

درمان قطعی سرطان تخمدان

درمان قطعی سرطان تخمدان

همانطور که می دانید دستگاه تناسلی زنان دو تخمدان را در هر طرف خود جای داده است که وظیفه ی تولید و ترشح هورمون های زنانه ای به نام استروژن و پروژسترون را بر عهده دارند. به هر نوع رشد غیر طبیعی بافت سلولی نیز سرطان تخمدان می گویند که در ادامه به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.

در میان انواع بیماری های که با توجه به آناتومی خاص زنان است، سرطان رحم، سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان بسیار شایع است که متاسفانه بیشترین آمار مرگ و میر متعلق به مبتلایان به این نوع از سرطان ها است، پس به طور کلی همه خانم ها به خصوص آن دسته از افرادی که سوابق خانوادگی ابتلا به این عارضه را دارند باید چکاپ های دوره ای، تست پاپ اسمیر را به خوبی انجام دهند تا از بروز هر گونه بیماری و یا در صورت تشخیص ابتلا از پیشرفته شدن آن جلوگیری کرد.

با توجه به پیشرفت علم پزشکی در زمینه درمان انواع بیماری ها روش های متعددی برای درمان قطعی سرطان تخمدان ارائه شده است که با کمک مطالعات انجام شده در این زمینه در این مقاله بدان اشاره خواهد شد.

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان هنگامی ایجاد می شود که سلول های تخمدان به روشی کنترل نشده شروع به رشد می کنند. این سلول ها همچنین امکان حمله به بافت های مجاور یا گسترش در بدن را دارند. از مجموعه های بزرگ این بافت “خارج از کنترل” غالبا به عنوان تومور یاد می شود. با این حال، برخی از تومورها در حقیقت سرطان نیستند؛ زیرا نمی توانند زندگی کسی را تهدید کنند. به این موارد تومور یا توده خوش خیم گفته می شود. تومورهایی که در سراسر بدن پخش می شوند یا به بافت های مجاور حمله می کنند، نشان دهنده سرطان واقعی مهاجم است و تومورهای بدخیم نامیده می شوند.

سرطان تخمدان

نمایی از تومور سرطان تخمدان

علائم عود مجدد سرطان تخمدان

عود آن زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی باقیمانده در طی دوره درمان اولیه و بعد از آن بیمار باقی بمانند، یا هنگامی که سلول های سرطانی پس از درمان مقدماتی و یک دوره بهبودی برمی گردند. بعضی اوقات، جراحی یا سایر روش های درمانی خوشه های کوچکی از سلول های سرطانی را به جا می گذارد که از طریق تصویربرداری و آزمایش های دیگر قابل تشخیص نیست. به علاوه، برخی از سلول های سرطانی تهاجمی قادر به مقاومت و مقاومت در برابر درمان هستند. این سلول ها پس از پایان درمان اولیه می توانند به رشد خود ادامه دهند.

تاثیر ورزش بر سلامت جنسی زنان
بیشتر بدانید

عود آن از چند طریق قابل تشخیص است. به عنوان مثال، ممکن است یک بیمار موارد زیر را تجربه کند:

  • درد شکم یا نفخ غیر معمول
  • درد و سایر علائم مربوط به شیوع سرطان در مناطق دیگر بدن وی
  • افزایش سطح CA-125 وی که از طریق آزمایش خون اندازه گیری می شود و ممکن است برای نظارت بر فعالیت سرطان تخمدان استفاده شود

در صورت وجود هر یک از این علائم، پزشک احتمالا یک یا چند آزمایش تشخیصی مانند: تست پاپ اسمیر، سونوگرافی و سی تی اسکن را برای تأیید عود سرطان تخمدان و تعیین محل آن تجویز می کند.

جهت دریافت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید، پس از بررسی درخواست شما توسط خانم دکتر مژده نامداری مشاوران کلینیک به شما تماس خواهند گرفت.

     

    مراحل سرطان تخمدان چیست؟

    پس از تشخیص پزشک شما از سرطان تخمدان، آنها میزان پیشرفت سرطان را تشخیص می دهند. این کار از طریق فرآیندی به نام مرحله بندی انجام می شود. این بیماری به چهار مرحله 1 ، 2 ، 3 و 4 تقسیم می شود.

    پزشک شما برای آگاهی از مراحل پیشرفته تر باید چندین مورد در زمینه سرطان شما بداند، از جمله:

    • اندازه تومور
    • این که آیا آن فراتر از تخمدان گسترش یافته است.
    • جایی که سرطان فراتر از تخمدان ها گسترش یافته است.

    سرطان تخمدان در مرحله پیشرفته چیست؟

    مرحله 4  را غالبا مرحله پیشرفته یا در مراحل آخر می نامند. در مرحله 4، سرطان فراتر از سیستم تولید مثل و لگن به سایر اندام ها گسترش یافته است. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • کبد
    • ریه ها
    • مغز
    • پوست

    سرطان مرحله 4 به دو زیر تقسیم می شود: 4A و 4B.

    مرحله 4A

    در این زیرشاخه، سلول های سرطانی در مایعات اطراف ریه ها یافت می شوند. به این عمل افیوژن پلور بدخیم گفته می شود.

    مرحله 4B

    سرطان در این زیرشاخه به مناطق خارج از حفره صفاقی گسترش یافته است، مانند:

    • مغز
    • پوست
    • ریه ها
    • گره های لنفاوی مجاور
    اینفوگرافیک مرحله ای از سرطان تخمدان

    مراحل پیشرفته سرطان تخمدان

    درمان قطعی سرطان تخمدان

    در ابتدا بهتر است بدانید نه تنها درمان این نوع از بیماری بلکه طیف وسیعی از عارضه درمان بسته به میزان شدت وخامت آن برگزیده می شود.

    1. دارو درمانی
    2. شیمی درمانی
    3. پرتودرمانی
    4. هورمون درمانی
    5. جراحی برای برداشتن تومور در محل مورد نظر
    سندروم پیش از قاعدگی
    بیشتر بدانید

    توصیه هایی برای بیماران

    تشخیص سرطان پیشرفته تخمدان اولین قدم برای درمان و بهبودی است.

    پزشک شما می خواهد بعد از تشخیص شما چندین مورد را با شما در میان بگذارد. این عناوین شامل:

    • کنار آمدن با علائم:  تا قبل از گسترش سرطان به طور معمول علائم قابل توجهی ایجاد نمی شود. پزشک روش هایی را پیشنهاد می کند که می توانید علائم خود را تا زمان درمان کاهش دهید.
    • رفتار: هرچه زودتر درمان را شروع کنید، احتمال موفقیت آن بیشتر است. نوع درمانی که دریافت می کنید، بستگی زیادی به نوع سرطان و سایر قسمت های بدن شما دارد.
    • کنار آمدن با عوارض جانبی: هر نوع درمان با مجموعه ای از عوارض جانبی منحصر به فرد همراه است. با پزشک خود در مورد عوارض جانبی بالقوه و عوارض ناشی از درمان صحبت کنید. شما دو نفر باید برای درمان و کاهش عوارض جانبی برنامه ریزی کنید.
    • تغییر سبک زندگی: تغییر در آنچه می خورید و چند بار ورزش نمی تواند سرطان شما را درمان کند. اما برخی از تغییر در سبک زندگی به عوارض جانبی کمک می کند. اتخاذ یک سبک زندگی سالم همچنین ممکن است برخی از عوامل خطر را که می تواند درمان را پیچیده کند، کاهش دهد.
    • سلامت عاطفی: فراز و نشیب هایی که پس از تشخیص و در طی درمان تجربه می کنید، می تواند بر سلامت جسمی و روحی شما تأثیر بگذارد. مهم است که شما و پزشک در مورد روشهایی که می توانید با هر دو مقابله کنید بحث و گفتگو کنید.

    آیا سرطان تخمدان خطرناک است؟

    این بیماری کشنده ترین سرطان اندام های تولید مثل زنان است و از سایر اشکال سرطان زنان پیشی می گیرد. تشخیص این بیماری تا زمانی که به سرطان پیشرفته تخمدان تبدیل نشود، دشوار است. زنانی که مبتلا به این سرطان در مراحل اولیه هستند، دید بهتری نسبت به این بیماری دارند.

    زمان انجام تست پاپ اسمیر
    بیشتر بدانید

    اگر چه میزان سرطان تخمدان در دهه های اخیر به طور مداوم کاهش یافته است؛ اما بیش از 20،000 مورد جدید در سال 2020 تخمین زده شده است. همچنین خطر این بیماری تا حد زیادی با سن، ژن ها و هورمون ها ارتباط دارد.  فعالانه و آگاه بودن مهمترین عوامل در مراقبت های بهداشتی شما هستند.

    اگر میزان زنده ماندن نسبی 5 ساله برای یک مرحله خاص از سرطان تخمدان 80٪ باشد، به این معنی است که افرادی که مبتلا به آن سرطان هستند، به طور متوسط ​​حدود 80٪ احتمال ابتلا به آن را دارند. در این صورت پس از تشخیص طول عمر بیماران سرطان تخمدان حداقل 5 سال است.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    02122884654 09374053325


    صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

    نتیجه گیری

    روش درمانی توصیه شده برای سرطان مکرر تخمدان به نوع، مدت زمان و پاسخ بیمار به درمان های اصلی و هم چنین محل و میزان سرطان تازه تشخیص داده شده بستگی خواهد داشت. بسیاری از زنان تحت دوره شیمی درمانی قرار می گیرند که ممکن است با جراحی همراه باشد یا نباشد. جراحی بعضا به عنوان یک درمان حمایتی برای تسکین علائم و افزایش کیفیت زندگی بیمار توصیه می شود.

    برچسب ها:
    دکتر مژده نامداری

    دکتر مژده نامداری

    متخصص زنان و زایمان و نازایی

    دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    (شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


    اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

    مقالات مرتبط

    پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

    سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

    6 دیدگاه ها
    1. مهسا

      سلام من کیست تخمدان داشتم .جراحی اوفرکتوتی و هیسترو انجام دادم .یعنی این جراحی فقط برای کیفیت زندگیم بوده ؟ و هیچ تاثیری روی ریشه کن کردن این بیماری نداره ؟
      پس چرا الان باید شیمی درمانی کنم ؟ هم اذیت بشم هم تاثیری نداشته باشه ؟
      برم بشینم منتظر مرگ باشم دیگه ! چرا زجر بدم خودمو با شیمی
      شما که میگید ۵ سال بیشتر عمر نمی‌کنیم ،?

      پاسخ
      • modir

        اگر برداشتن تخمدان صورت گرفته، دیگر تخمدانی نیست که بخواد مشکلی ایجاد کنه

        پاسخ
    2. سارا

      سلام ، کسی سرطان تخمدان گرید ۳ داشته کمی مثانه درگیر شده‌بود که اون بخش درگیر حین جراحی برداشته شد بعد شیمی درمانی شد یکسال بعد کمی مثانه در گیر شد و دوباره شیمی شد و الان قرص میخوره، به نظر شما این فرد خوب میشه؟

      پاسخ
      • دکتر مژده نامداری

        سلام سرطان تخمدان انواع مختلف داره و بستگی به جواب پاتولوژی داره باید از پزشک انکولوژیستتون بپرسید

        پاسخ
    3. رسول

      سلام حداکثر طول عمر بیمار درمرحله گرید A4سرطان تخمدان چقدره حداکثر نه حداقل

      پاسخ
      • دکتر مژده نامداری

        سلام وقت بخیر. بستگی به این دارد که تومور چه جاهایی از بدن را درگیر کرده باشه و نوع تومور تخمدان چی باشد. همچنین سن بیمار و بیماری های زمینه ای بیمار هم دخیل دارد.

        پاسخ

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
    Call Now Buttonتماس با مطب