دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / زمان انجام تست پاپ اسمیر
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

زمان انجام تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر

ممکن است در مورد تست پاپ اسمیر و اهمیت آن مواردی را شنیده باشید، باید بگوییم که اگر بالاتر از 25 سال سن دارید و هنوز آزمایش پاپ اسمیر را انجام نداده اید، اکنون نوبت شماست.

غربالگری منظم سرطان دهانه رحم مانند تست پاپ اسمیر برای زنان یکی از بهترین راه های محافظت از خود در برابر سرطان دهانه رحم است. در اینجا به مواردی خواهیم پرداخت که شما باید قبل از انجام تست پاپ اسمیر خود بدانید و همچنین به زمان انجام تست پاپ اسمیر اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید؛

تست پاپ اسمیر

چرا تست پاپ اسمیر انجام می شود ؟

قبل از اینکه متوجه شوید چه زمانی برای این تست مناسب است، بهتر است بدانید که چرا ما اینقدر به شما در مورد انجام این تست پافشاری می کنیم.

تست پاپ از سلول های دهانه رحم نمونه برداری می کند و آن ها را برای ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV آزمایش می کند. HPV یک ویروس فوق العاده متداول است که از طریق هر نوع فعالیت جنسی گسترش می یابد.

نکته HPV این است که باعث بروز برخی از انواع سرطان از جمله سرطان دهانه رحم می شود. بیشتر افرادی که به HPV مبتلا می شوند صد در صد مبتلا به سرطان نمی شوند، اما پیوند بین این دو، لزوم انجام آزمایش HPV را افزایش می دهد.

انجام تست پاپ اسمیر هر پنج سال یک بار به این معنی است که متوجه می شوید آیا به HPV مبتلا شده اید یا خیر؟ اگر این ویروس وجود داشته باشد، می توان به درمان پیشگیرانه اقدام کرد. در ادامه به چند نکته در مورد زمان انجام تست پاپ اسمیر توجه کنید؛

اگر در دوره قاعدگی خود هستید، تست پاپ اسمیر را انجام ندهید

شما نمی توانید در دوره عادت ماهیانه خود این آزمایش را انجام دهید، زیرا سلول های خونی که در دوره شما وجود دارند، می توانند روی نتیجه دقیق تست پاپ اسمیر تأثیر بگذارند. 14 روز پس از شروع دوره عادت ماهیانه بهترین زمان برای انجام آزمایش است.

درمان قطعی آندومتریوز
بیشتر بدانید

حتی اگر واکسینه شده اید، این آزمایش را انجام دهیدواکسن-hpv

بله، شما باید هر سه سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر را (اگر بین 25 تا 29 سال سن دارید) و هر 5 سال یکبار (اگر 30 سال و بالاتر دارید) انجام دهید، حتی اگر واکسن HPV زده باشید.

حدود 10٪ تا 30٪ موارد سرطان دهانه رحم به دلیل وجود ویروس پاپیلومای انسانی (Human papillomavirus) که باعث ابتلا به زگیل تناسلی خواهد شد، ایجاد می شود و واکسن HPV شما را از برخی گونه های HPV که باعث سرطان می شوند محافظت می کند، اما نه همه آنها! بنابراین، حتی اگر واکسن HPV را دریافت کرده اید هنوز هم باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید.

مراجعه به غربالگری منظم سرطان دهانه رحم، همچنان بهترین راه محافظت در برابر سرطان دهانه رحم است.

خطر سرطان دهانه رحم با افزایش سن افزایش می یابد

زنانی که رابطه جنسی داشته اند و هرگز غربالگری سرطان دهانه رحم نداشته اند، باید علی رغم سن خود تست پاپ اسمیر را انجام دهند. اما ممکن است یک خانم در دوران یائسگی که غربالگری های منظم را انجام داده است، در سن 69 سالگی دیگر نیاز به تست پاپ نداشته باشد. البته در صورتی که تست پاپ گرفته شده در این مقطع زمانی منفی باشد و تست قبلی در 3 تا 5 سال گذشته نیز منفی باشد. برای آزمایش HPV لطفاً در صورت عدم اطمینان با پزشک خود مشورت کنید.

تست پاپ اسمیر را به یک عادت تبدیل کنید

حتی اگر احساس سلامتی داشته باشید، تست پاپ اسمیر می تواند تغییرات به وجود آمده در دهانه رحم را تشخیص دهد یا نشانه های HPV در معرض خطر سرطان، حتی قبل از اینکه سلول های غیر طبیعی دهانه رحم سرطانی شود را شناسایی کند. بنابراین حتی اگر در حالت عادی هیچ علائم یا دردی ندارید، توصیه می شود که هر 3 سال یک بار برای انجام تست پاپ مراجعه کنید.

دکتر مژده نامداری، متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تکنیک های پزشکی آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان در زمینه انجام تست پاپ اسمیر می باشد.
جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22884654-021 تماس حاصل فرمایید.
صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

 

پولیپ رحم چیست؟
بیشتر بدانید

درپایان اینکه

در صورتی که نتیجه تست پاپ اسمیر شما بدون مشکل بود، تمام کاری که باید انجام دهید این است که برای پنج سال آینده دوباره این آزمایش را تکرار کنید.

همچنین اگر نتایج تست غیر طبیعی باشد، متخصص زنان در مورد مراحل بعدی با شما صحبت خواهد کرد. توجه داشته باشید که نتیجه غیر طبیعی پاپ اسمیر قطعاً به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم نمی باشد. در این صورت ممکن است بهترین متخصص زنان در تهران برای اطمینان و در پیش گرفتن راه های درمانی، به انجام آزمایش های دیگر نیاز داشته باشد یا ممکن است بعد از مدت زمان کوتاه تری مجدداً تست پاپ اسمیر، آزمایش HPV یا کولپوسکوپی (یک معاینه دقیق برای بررسی دهانه رحم) را انجام دهد.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب