مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

علت زگیل تناسلی چیست؟

علت زگیل تناسلی

علت بوجود آمدن زگیل تناسلی در زنان چیست؟ زگیل های تناسلی برجستگی های کوچک، خاکستری یا به رنگ پوست هستند که در مجاری دستگاه تناسلی یا در نزدیکی آن رشد می کنند و یکی از شایع ترین انواع بیماری های مقاربتی (STD) می باشند. زگیل ها در اثر انواع مختلفی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند.
همچنین آن ها به طور معمول در نزدیکی مهبل، روده، مجرای ادراری، دهانه رحم، آلت تناسلی و مقعد ظاهر خواهند شد. برخی اوقات، زگیل ها آنقدر کوچک و مسطح هستند که ممکن است فوراً متوجه آن ها نشوید.
قطعاً پیشگیری از بروز این عارضه نیازمند آگاهی در مورد علل و دلایل بروز زگیل تناسلی خواهد بود، پس ما در این نوشته به این نکته خواهیم پرداخت که علت زگیل تناسلی چیست؟ در ابتدا به مواردی از حقایق در مورد زگیل تناسلی می پردازیم. همراه ما باشید؛

زگیل تناسلی

حقایق کوتاه در مورد زگیل تناسلی

  • زگیل های تناسلی بسیار مسری هستند.
  • آن ها در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که به پوست آلوده می شود ایجاد می شوند.
  • بزرگ ترین عامل خطر زگیل تناسلی، رابطه جنسی محافظت نشده است.
  • برخی زگیل های تناسلی به خوبی به داروهای موضعی پاسخ می دهند.
  • از هر 100 فرد فعال جنسی یک نفر زگیل تناسلی دارد.

علائم زگیل تناسلی

شخصی که زگیل تناسلی دارد، ممکن است متوجه توده ها یا برآمدگی هایی شود که قبلاً در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد وجود نداشته اند. با این حال، ممکن است فردی مبتلا به این ویروس بدون بروز هیچ گونه علائم باشد. همچنین ممکن است سال ها پس از تماس با ویروس HPV علائم ظاهر شود، بنابراین نمی توان دانست که چه موقع با این ویروس تماس داشته اید.

علل بروز زگیل تناسلی

همانطور که در فوق بیان شد زگیل های تناسلی در اثر ویروس پاپیلوما انسان (HPV) ایجاد می شوند، که رشد کمی دارند و معمولاً بدون درد هستند. برخلاف زخم ها، این رشد معمولاً دردناک نیست و خونریزی یا چرکی ندارد. آن ها می توانند به صورت یک زگیل منفرد یا به طور چند زگیل در یک خوشه ظاهر شوند. زگیل تناسلی از کسی که ویروس دارد منتقل می شود. افراد مبتلا به ویروس حتی اگر علامتی نداشته باشند می توانند آن را منتقل کنند. در ادامه به عواملی که باعث دریافت ویروس HPV می شود اشاره خواهیم کرد؛

  • برقراری رابطه جنسی بدون کاندوم
  • تماس نزدیک دستگاه تناسلی؛ این بدان معنی است که حتی اگر دستگاه تناسلی لمس شود، زگیل تناسلی از شخص مبتلا دریافت می شود، حتی اگر هیچگونه نفوذ، ارگاسم یا انزال وجود نداشته باشد.
  • ممکن است زگیل های روی دست ها به دستگاه تناسلی منتقل شوند، اما این امر بسیار نادر است.
  • زگیل های تناسلی همچنین می توانند هنگام تولد از مادر به نوزاد منتقل شوند، اما باز هم این مورد بسیار نادر است.
درمان زگیل تناسلی
بیشتر بدانید

جهت دریافت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید، پس از بررسی درخواست شما توسط خانم دکتر مژده نامداری مشاوران کلینیک به شما تماس خواهند گرفت.

    تشخیص زگیل تناسلی

    عوامل موثر در انتقال زگیل تناسلی

    برخی عوامل تا حدودی در روند انتقال زگیل تناسلی و ابتلا به ویروس HPV تاثیر گذار هستند و شرایطی را فراهم می کنند که ممکن است شخص بدون برقراری رابطه جنسی به زگیل های تناسلی مبتلا شود. مواردی از قبیل؛

    • به طور کلی کسانی که سیستم ایمنی بدنی صعیفی دارند در برابر بیماری ها آسیب پذیر تر خواهند بود. به همین دلیل ممکن است این گروه از افراد حتی بدون برقراری رابطه جنسی و رعایت نکردن نکات بهداشتی به زگیل تناسلی مبتلا شوند. افراد مبتلا به ویروس HIV و مبتلایان به انواع بیماری های خود ایمنی در این دسته قرار می گیرند.
    • خانم هایی که به طور مرتب از قرص های بارداری استفاده می کنند در برابر این بیماری آسیب پذیرتر هستند.
    • افرادی که به مدت طولانی از آنتی بوتیک ها استفاده می کنند.
    • کسانی که پیوند اعضا انجام اده اند و عضو جدید دریافت کرده اند.
    • کودکانی که پدر یا مادر مبتلا به زگیل تناسلی داشته اند
    • افرادی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار گرفته اند
    • استفاده از لباس زیر و حوله شخص آلوده
    • بیماران مبتلا به انواع بیماری های عفونی و پوستی
    • تماس دست و دستکش آلوده به ویروس به پوست ناحیه تناسلی، مقعد، واژن و دهان

    درمان زگیل تناسلی

    پزشکان فقط بیمارانی را که زگیل قابل رویت دارند درمان خواهند کرد. نوع درمان به موارد ذیل بستگی دارد:

    • محل زگیل
    • تعداد زگیل ها
    • ظاهر زگیل

    در ادامه به روش های درمانی مؤثر برای از بین بردن زگیل های دستگاه تناسلی اشاره خواهیم کرد؛

    • داروهای موضعی: هر هفته یک کرم یا مایع به طور مستقیم روی زگیل ها اعمال می شود. این روش ممکن است در منزل یا در یک کلینیک انجام شود و طول درمان ممکن است برای چند هفته ادامه یابد.
    • کرایوتراپی: در این روش درمانی، زگیل با نیتروژن مایع منجمد می شود. فرآیند انجماد منجر به بروز تاول خفیف در اطراف زگیل می شود و با بهبودی پوست، ضایعه از بین می رود و همچنین باعث می شود پوست جدیدی ظاهر شود. برخی اوقات، به درمان های مکرر نیاز خواهد بود.
    • الکتروکوتری: در این روش از یک جریان الکتریکی برای از بین بردن زگیل استفاده می شود که عموماً تحت بی حسی موضعی قابل انجام است.
    • جراحی: طی عمل جراحی و با استفاده از بی حسی موضعی، زگیل خارج یا بریده می شود.
    • درمان با لیزر: پرتو شدید نور، زگیل را از بین می برد. این روش نیز تحت بی حسی موضعی انجام می شود.
    زگیل تناسلی در دختر مجرد (باکره) + راه های پیشگیری و درمان
    بیشتر بدانید

    به طورمعمول، پزشکان بیش از یک درمان را همزمان انجام می دهند. باید بیان کرد که این درمان ها دردناک نیستند، اما ممکن است بعضی اوقات تا 2 روز باعث بروز درد و سوزش شوند که برای تسکین می توان از مسکن های بدون نسخه استفاده کرد.

    لازم به ذکر است بیان کنیم که درمان زگیل تناسلی خطر انتقال را به شدت کاهش می دهد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    02122884654 09374053325


    صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

    روش های پیشگیری از زگیل تناسلی

    برای جلوگیری از ابتلا به زگیل تناسلی مهم است که اقدامات پیشگیرانه انجام شود. این موارد می تواند شامل موارد ذیل باشد؛

    • کنترل رابطه جنسی؛ برای افراد فعال جنسی بسیار مهم است که رابطه جنسی ایمن داشته باشند. اندام تناسلی هر یک از شرکاء ممکن است بدون علائم HPV باشد و هیچ زگیلی وجود نداشته باشد. با این حال، ویروس می تواند بدون علائم قابل مشاهده گسترش یابد. توصیه ما این است که از برقراری رابطه جنسی با افراد مشکوک خودداری شود. استفاده از کاندوم به طور قطعی مانع از ابتلا به ویروس نخواهد شد اما تا حدودی می توان از آن جلوگیری کرد.
    • دریافت واکسن HPV؛ واکسیناسیون HPV دستگاه تناسلی را در برابر انواع HPV محافظت نمی کند. به خانم ها توصیه می شود بعد از واکسیناسیون، همچنان غربالگری ها را انجام دهند.
    • تست پاپ و زگیل تناسلی؛ آزمایش پاپ اسمیر روشی برای آزمایش سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. سرطان دهانه رحم عارضه احتمالی عفونت HPV است. همچنین انجام تست پاپ اسمیر و معاینات منظم لگن به تشخیص تغییرات دهانه رحم و واژن که ممکن است با شروع زگیل های تناسلی ایجاد شود، کمک خواهد کرد.

    در پایان اینکه

    زگیل تناسلی با رعایت نکات بهداشتی و کنترل روابط جنسی تا حد زیادی قابل پیشگیری می باشد. همچنین درصورت ابتلا به این بیماری با مراجعه به موقع به بهترین متخصص زنان در تهران، درمان قطعی با هزینه کم مقدور خواهد بود، اما زمانی که زگیل تناسلی گسترش یابد ممکن است به درمان ها پاسخ مثبتی نشان ندهد. پس انجام غربالگری ها و  تزریق واکسن گارداسیل با مشورت و صلاح دید پزشک متخصص توصیه می شود.

    علائم زگیل تناسلی در زنان چیست؟
    بیشتر بدانید

    سوالات متداول زگیل تناسلی

    • چگونه از زگیل تناسلی بدون رابطه پیشگیری کنیم؟

      تزریق واکسن های زگیل تناسلی، انجام تست پاپ اسمیر، رعایت بهداشت فردی و عدم دستکاری و خراشیدن زگیل ها و خودداری از تماس پوستی با فرد آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده

    • آیا ممکن است زگیل تناسلی بعد از درمان دوباره ظاهر شود؟

      بله زگیل می تواند در پوست شما بماند و همینطور بدون درمان هم از بین برود.

    • آیا تزریق واکسن گارداسیل در ناباروری تاثیر دارد؟

      خیر، زیرا تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر این‌که آمپول گارداسیل می‌تواند موجب نازایی در زنان یا نارسایی تخمدان آن‌ها شود، وجود ندارد. با این حال متخصصان معتقدند بهتر است قبل از تزریق واکسن، آزمایشات لازم در خصوص سابقه بیماری افراد انجام گیرد.

    • واکسن گارداسیل را از کجا بخریم؟

      خانم دکتر مژده نامداری این واکسن را در مطب موجود دارند و تزریق می کنند. البته شما می توانید واکسن ایرانی پاپیلوگارد را از مراکز بهداشت یا داروخانه ها تهیه کنید.

    • آیا زنانی که واکسن گارداسیل را دریافت کرده اند هنوز نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

      بله. واکسن گارداسیل جایگزین تست پاپ نیست. غربالگری سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر منظم که از سن 21 سالگی شروع می شود، بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه است.

    • قیمت واکسن گارداسیل چقدر است؟

      به دلیل تغییرات ارز و شرایط بازار، قیمت واکسن‌ها ممکن است در زمانهای مختلف و در مناطق مختلف متغیر باشد. برای دریافت اطلاعات دقیقتر در مورد هزینه و دریافت واکسن گارداسیل، با قیمت مناسب با ما تماس بگیرید.

    برچسب ها:
    دکتر مژده نامداری

    دکتر مژده نامداری

    متخصص زنان و زایمان و نازایی

    دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    (شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


    اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

    مقالات مرتبط

    پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

    سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

    4 دیدگاه ها
    1. asal

      من یه سری گوشت اضافه داخل واژنم دیدم که به صورت ریش ریش هست ممکنه زگیل باشه؟

      پاسخ
      • مشاور کلینیک

        سلام وقت بخیر برای تشخیص باید حتما پیش پزشک متخصص معاینه بشید.

        پاسخ
    2. Marysm

      سلام ببخشید من جدیدا مبتلا ب زگیل تناسلی شدم و حدود ۵ تا دونه اطراف مقعدم بود ک فریز کردم و واکسن و هم دوز اول تزریق کردم ولی خوب میگن الان ویروس تو بدنم هست میخاستم راهنمایی کنید چیکار کنم ک ویروس از بین بره و اینکه الان زدن واکسن تأثیری نداره برا بعدا باز ممکنه با زدن واکسن دوباره مبتلا بشم ممنونم از پاسخگویتون

      پاسخ
      • مشاور کلینیک

        سلام باید تست پاپ اسمیر و اچی پی وی تایپینگ باید انجام شود و اگر واکسن زدید از نوع هایی که پوشش میده را اپر تا حالا نگرفته باشید را پیشگیری میکند. و حتما سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید.

        پاسخ

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
    Call Now Buttonتماس با مطب