دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / درمان اندومتریوز / لاپاراسکوپی اندومتریوز تخمدان | درمان آندومتریوز با لاپاراسکوپی در تهران
مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه

لاپاراسکوپی اندومتریوز تخمدان | درمان آندومتریوز با لاپاراسکوپی در تهران

لاپاراسکوپی اندومتریوز تخمدان چیست؟ | درمان آندومتریوز با لاپاراسکوپی در تهران

لاپاراسکوپی اندومتریوز تخمدان برای درمان بیماری اندومتریوز معمولاً بسته به شدت آن شامل دارو یا جراحی است. ممکن است پزشک ابتدا از شما بخواهد که هورمون درمانی مانند قرص های ضد بارداری، پروژسترون درمانی (IUD)، دانازول و داروهایی مانند الاگولیکس را امتحان کنید که به کاهش درد شما کمک می کند. اما اگر اینها علائم شما را بهبود ندهند، ممکن است جراحی لاپاراسکوپی را برای برداشتن اندومتریوز پیشنهاد کنند.

اندومتریوز چیست و چه علائمی دارد؟

در این پادکست دکتر مژده نامداری درباره اندومتریوز، درمان اندومتریوز به روش لاپاراسکوپی و مراقبت های بعد از این عمل توضیح می دهند.

یکی از علائم بیماری آندومتریوز داشتن قاعدگی‌های دردناک و سنگین، گرفتگی‌های شدید و حتی لذت نبردن از رابطه جنسی است. آندومتریوز زمانی است که بافتی مشابه بافت پوشش داخلی رحم در جاهایی غیر از پوشش داخلی رحم رشد کند. این بافت می تواند به اندام هایی مانند تخمدان ها و لوله های فالوپ متصل شود. آندومتریز نه تنها دردناک است، بلکه می تواند بچه دار شدن را برای شما دشوار کند.

بافت اندومتریوز مانند پوشش داخلی رحم عمل می کند. با هر سیکل قاعدگی ضخیم می شود، تجزیه می شود و خونریزی می کند. اما در جاهایی که به آن تعلق ندارد رشد می کند و از بدن خارج نمی شود. هنگامی که آندومتریوز تخمدان ها را درگیر می کند، کیست هایی به نام اندومتریوم ایجاد می شود. این بیماری یک واکنش التهابی مزمن می شود که ممکن است منجر به تشکیل بافت اسکار (چسبندگی، فیبروز) در لگن و سایر قسمت های بدن شود. چندین نوع ضایعه شرح داده شده است:

  • آندومتریوز سطحی عمدتاً در صفاق لگن یافت می شود
  • اندومتریوز تخمدان کیستیک (اندومتریوما) که در تخمدان ها یافت می شود
  • آندومتریوز عمیق در سپتوم راست واژن، مثانه و روده یافت می شود

تصاویری از آندومتریوز

لاپاراسکوپی آندومتریوز تخمدان

درمان اندومتریوز تخمدان با لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی این روش کم تهاجمی رایج ترین شیوه برای جراحی اندومتریوز است. اگر علائم آندومتریوز را دارید، تنها راه تشخیص پزشک انجام لاپاراسکوپی است. بعد از بیهوشی در طول این عمل، جراح شما یک برش کوچک در نزدیکی ناف شما ایجاد می کند و شکم شما را با گاز پر می کند. هدف از پر کردن گاز دی اکسید کربن در شکم دور نگه داشتن دیواره های شکم از بقیه اندام ها و جلوگیری از هرگونه فشار فیزیکی بر روی هر یک از اندام های داخلی است.

سپس یک دوربین (لاپاراسکوپ) را وارد می‌کنند که یک لوله نازک با دوربین فیلمبرداری است تا به دنبال جای زخم روی رحم، تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، مثانه و سایر اندام‌های شما باشد. در برخی موارد، ممکن است نیاز به ایجاد بیش از یک برش کوچک داشته باشند. جراح شما می تواند هر گونه اسکار و ضایعات اندومتریوز را در طول لاپاراسکوپی نیز از بین ببرد. بسته به میزان اندومتریوز که  توسط جراح باید برداشته شود، این عمل می تواند از 30 دقیقه تا 2 ساعت یا بیشتر طول بکشد.

مراقبت های بعد از عمل لاپاراسکوپی آندومتریوز

پس از انجام جراحی لاپاراسکوپی اندومتریوز، پرستاران مسئول کنترل علائم حیاتی بیمار هستند. مرخصی از بیمارستان صورت نمی‌گیرد تا زمانی که بیمار قادر به ادرارکردن به تنهایی نشود. در ایام اولیه پس از جراحی (تا 2-3 روز)، بیمار باید به حرارت بدن خود دقت کند و در صورت تب یا لرز، فوراً به پزشک مراجعه کند تا احتمال وجود عفونت را بررسی کند. درد پس از لاپاراسکوپی معمولاً کمتر از عمل‌های باز است، ولی در صورت نیاز، بیمار می‌تواند با مشورت پزشک خود از داروهای مسکن خوراکی یا وریدی استفاده کند. پیش از ترخیص، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک را جهت پیشگیری از عفونت تجویز کند.

مراقبت های بعد از عمل آندومتریوز

بعد از اتمام عمل، زمان ریکاوری متفاوت است و به نوع عمل انجام شده بستگی دارد. بعضی اوقات ممکن است بیمار بعد از چند ساعت ترخیص شده و به خانه بازگردد، حالیکه در موارد دیگر ممکن است بخواهد یک شب در بیمارستان بماند. بسته به نوع عمل بیمار، ممکن است به او توصیه شود که چند روز یا چند هفته استراحت کند. بازگشت به فعالیت‌های طبیعی ممکن است یک ماه به طول بیانجامد. در این مدت، رانندگی توصیه نمی‌شود و 3 تا 5 روز از انجام فعالیت جنسی خودداری کنید.

عوارض انجام لاپاراسکوپی آندومتریوز چیست؟

لاپاراسکوپی نسبتاً بی خطر است، اما با این حال، مانند هر روش دیگری، عوارض احتمالی وجود دارد. شایع ترین خطرات شامل عفونت مثانه بعد از عمل است. همچنین ممکن است در برخی موارد چسبندگی ایجاد شود. هماتوم (کبودی های پر از خون) در موارد شدید می تواند در محل برش ایجاد شود. پیچیده ترین خطرات مرتبط با لاپاراسکوپی آسیب به رگ خونی یا سایر اندام ها مانند معده، روده یا مثانه است. نادرترین عوارض عبارتند از ترومبوز وریدی و احتباس ادرار پس از عمل. اگر بعد از جراحی تب شدید یا درد شدید، تورم یا قرمزی داشتید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید.

چه کسانی کاندید لاپاراسکوپی اندومتریوز تخمدان هستند؟

پزشک در صورتی برای درمان آندومتریوز لاپاراسکوپی را پیشنهاد می دهد که:

  1.  درد مزمن (طولانی) یا شدید لگن دارید.
  2. یک توده غیرطبیعی روی تخمدان شما تشخیص داده شده است که آندومتریوم تخمدان نامیده می شود.
  3. شما باید نواحی اندومتریوز را در ناحیه لگن خود بردارید.
  4. دارو دیگر علائم آندومتریوز شما را تسکین نمی دهد.
  5. برای باردار شدن مشکل دارید.
  6. آندومتریوز یا علائم مربوط به آن پس از هورمون درمانی ادامه یافته یا دوباره ظاهر شده است.

فرق لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی

بدن زن به گونه ای طراحی شده است که تعدادی از بیماری ها یا اختلالات وجود دارد که فقط به صورت داخلی قابل تشخیص هستند. معاینه فیزیکی ممکن است در چنین شرایطی به هیچ نتیجه قابل توجهی منجر نشود. شرایط رایج شامل بارداری، ناباروری، مشکلات رحمی، اختلالات لوله فالوپ و غیره است. جراحی لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی برای تشخیص بیماری های زنان وجود دارد که اطمینان حاصل می کند که اقدامات و درمان تحت راهنمایی، مراقبت و بهداشت مناسب انجام می شود.

عمل لاپاراسکوپی

در لاپاراسکوپی اندومتریوز تخمدان یک لوله تلسکوپ مانند به نام لاپاراسکوپ از طریق یک برش کوچک در ناف یا ناحیه اطراف آن وارد حفره شکمی می شود. لاپاراسکوپی در شرایط مختلفی از جمله درد لگنی بدون دلیل، اندومتریوز، فیبروم رحم، کیست تخمدان، حاملگی خارج از رحم، آبسه لگن و سرطان های تولید مثلی انجام می شود. لاپاراسکوپی به صورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. برش هایی که جراحان ایجاد می کنند معمولاً کمتر از 2 سانت طول دارند.

عمل هیستروسکوپی

هستروسکوپی رحم

هیستروسکوپی به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به برش ندارد. در واقع معاینه رحم داخل رحم با استفاده از تلسکوپ است. کانال دهانه رحم در ابتدا به طور موقت با یک سری گشادکننده ها باز می شود. سپس یک لوله نازک و طولانی با نور به نام هیستروسکوپ از طریق دهانه رحم وارد می شود تا به رحم برسد. سپس تصاویر توسط دوربین گرفته می شود و پوشش اندام های داخلی توسط پزشک مشاهده می شود.

همراه با تصویربرداری از اندام‌ها، یک نمونه‌بردار در پایان عمل برای برداشتن نمونه‌ها برای بیوپسی قرار می‌گیرد. گرفتن نمونه در این روش یک کار معمولی و حساس است و حدود 10-15 دقیقه طول می کشد. در طول عمل، احساسی شبیه گرفتگی می تواند توسط بیمار احساس شود که در نهایت با گذشت زمان برطرف می شود. هیستروسکوپی یک روش مفید برای ارزیابی زنان مبتلا به مشکلات باروری، سقط مکرر یا خونریزی غیرطبیعی رحم است.

بهترین دکتر لاپاراسکوپی زنان در تهران

اگر فردی به اندومتریوز دچار شد، باید فورا به دنبال درمان آن باشد چراکه از مهم ترین عوارض اندومتریوز ناباروری و نازایی است. مناسب ترین روش تشخیصی و درمانی اندومتریوز همان لاپاراسکوپی می باشد که جراح و متخصص زنان و زایمان تاکید می کند که باید ابتدا تحت نظر پزشک معالجه انجام گیرد و سپس بهترین و بی خطرترین آن را جهت حذف اندومتریوز انتخاب کند. به طور کلی هزینه انجام این جراحی در تهران و یا هر جایی بسته به نوع اندومتریوز، شرایط بیمار، نوع بیمارستان (دولتی یا خصوصی) و… متفاوت می باشد.

سوالات متداول لاپاراسکوپی اندومتریوز

  • ایا با برداشتن رحم اندومتریوز درمان میشود؟

    اگرچه جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) و تخمدان (اوفورکتومی)، موثرترین روش‌های درمان آندومتریوز هستند اما پزشکان معمولا ترجیح می‌دهند برای حفظ قدرت باروری خانم‌ها بیشتر روی برداشتن دقیق تمام بافت ‎های اندومتریوز تمرکز کنند. زیرا برداشتن تخمدان‌ها منجر به کمبود هورمون‌های تولید شده توسط آنها و یائسگی می‌شود.

  • قبل از انجام لاپاراسکوپی چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

    بطور کلی انجام موارد زیر تحت تشخیص پزشک امری ضروری است:

    انجام سونوگرافی، سی تی اسکن، ام آر آی و همچنین آزمایش خون و نوار قلب. همچنین آمادگی روده که بیمار بین 8 تا 12 ساعت قبل از جراحی باید ناشتا باشد. در برخی موارد مصرف بعضی داروها روی نتیجه عمل تاثیر می گذارد. این داروها عبارت اند از آسپرین، داروهای ضد انعقاد خون. بهتر است بیمار در دوره پریودی نیز نباشد.

  • لاپاراسکوپی اندومتریوز چقدر در باروری موثر است؟

    از لاپاراسکوپی می توان برای تشخیص بیماری هایی مانند پولیپ، فیبروم، آندومتریوز و… استفاده کرد که اغلب در سونوگرافی قابل مشاهده نیستند. در برخی موارد، پزشک ممکن است بتواند مشکل را در طول لاپاراسکوپی درمان یا ترمیم کند. این عمل مواردی که باعث ناباوری شده را درمان می کند.

  • آیا لاپاراسکوپی موثرتر از لاپاراتومی است؟

    لاپاراسکوپی نسبت به لاپاراتومی برتری دارد زیرا عوارض جراحی کمتری مانند خونریزی، عفونت و آسیب‌های احتمالی به سایر اندام‌های شکمی را به همراه دارد. لاپاراسکوپی همچنین در مقایسه با لاپاراتومی، بهبودی سریع‌تری دارد.

  • آیا اندومتریوز بعد از جراحی ممکن است دوباره عود کند؟

    جراحی معمولاً موفقیت‌آمیز است، اما احتمال بازگشت درد وجود دارد. هورمون های تولید شده توسط تخمدان ها باعث تحریک اندومتریوز می شوند. برای مبارزه با این، پزشک شما ممکن است داروهایی (مانند قرص‌های ضد بارداری یا داروهای پروژسترون) را برای سرکوب تخمدان‌ها و کنترل آندومتریوز توصیه کند.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

2 دیدگاه ها
  1. پریسا اسکندری

    من پیش خانم دکتر ویزیت شدم، بسیار دکتر باحوصله و خوش برخوردی بودن. از نحوه درمان راضی هستم. خداقوت

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب