دکتر مژده نامداری / درمان ناباروری / با چکاپ های ضروری زنان آشنا شوید
مدت زمان مطالعه ۹ دقیقه

با چکاپ های ضروری زنان آشنا شوید

با چکاپ های ضروری زنان آشنا شوید

اگر شما به طور منظم ورزش می کنید، سعی می کنید غذاهای سالم بخورید و حتی زمانی را برای استراحت خود اختصاص می دهید. بسیار عالی است. اما آیا چکاپ های ضروری زنان را که هر زن باید انجام دهد نیز انجام می دهید؟ غربالگری های بهداشتی می توانند بیماری را در زمانی که قابل درمان هستند تشخیص دهند. همچنین در بسیاری از موارد، از مشکلات جدی سلامتی که در صورت کنترل نشدن ممکن است خطرناک شوند، جلوگیری می کند.

چکاپ های ضروری زنان چیست

هر شخصی برای بررسی وضعیت سلامتی خود باید آزمایش‌هایی را ماهانه، سالانه و یا هرچند سال یک‌بار انجام دهد. انواع مختلفی از بررسی های سلامت و غربالگری وجود دارد که می تواند در سنین مختلف انجام شود. برخی از آنها روتین هستند و برخی به سابقه خانوادگی بستگی دارند. به زنان توصیه می کنیم که چکاپ های ضروری زنان زیر را انجام دهند:

تست پاپ اسمیر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

سرطان دهانه رحم یکی از سرطان های قابل پیشگیری است. غربالگری منظم دهانه رحم بهترین راه برای محافظت از خود در برابر سرطان دهانه رحم است. آزمایش غربالگری دهانه رحم که به سلامت دهانه رحم مربوط است، آزمایش پاپ اسمیر است.

تست پاپ اسمیر

HPV نیز یک ویروس رایج است که می تواند سلول های دهانه رحم شما را تغییر دهد. عفونت اچ‌پی‌وی باعث ایجاد زگیل یا تغییرات زخم‌ شکل پیش سرطانی می‌شود. انجام این آزمایش مهم است، حتی اگر برای HPV واکسینه شده باشید. واکسن HPV بسیار موثر است اما از همه عفونت های HPV جلوگیری نمی کند. زنان باید از سن 21 سالگی آزمایش پاپ اسمیر را شروع کنند و این آزمایش باید حداقل هر سه سال یکبار تکرار شود. آزمایش همزمان HPV با پاپ اسمیر باید از سن 30 سالگی شروع شود و شما باید حداقل هر پنج سال یکبار غربالگری مجدد انجام دهید.

دیابت

غربالگری دیابت باید از سن 35 سالگی شروع شود و اگر هیچ فاکتور خطری برای دیابت ندارید، باید هر سه سال یکبار آزمایش تکرار شود. در صورت داشتن عوامل خطر مانند سابقه خانوادگی، اضافه وزن یا چاقی، فشار خون بالا یا سابقه بیماری قلبی، تست دیابت زودتر یا بیشتر انجام می شود. همچنین زنانی که قصد باردار شدن دارند، باید قبل از بارداری، در اولین ویزیت آزمایش دیابت و تیروئید دهند. علاوه بر این، زنان باردار باید از نظر دیابت بارداری بین هفته های 24 تا 28 بارداری این تست را انجام دهند.

غربالگری دیابت یک آزمایش خون است. یکی از آنها یک آزمایش بدون ناشتا به نام هموگلوبین A1C یا A1C است که میانگین قند خون شما را در دو تا سه ماه گذشته اندازه گیری می کند. سایر غربالگری‌ها شامل آزمایش قند خون پس از یک شب ناشتایی یا آزمایش گلوکز (OGTT) است که قند خون را بعد از نوشیدن یک ماده قندی اندازه‌گیری می‌کند.

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست ؟
بیشتر بدانید

فشار خون خود را بررسی کنید

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، فشار خون بالا یکی از عوامل خطر کلیدی برای بیماری های قلبی عروقی است. اگر فشار خون شما کمتر از 120/80 میلی‌متر جیوه (mmHg) است، که اندازه‌گیری ایده‌آل است، می‌توانید حداقل هر دو سال یک بار تا سن 40 سالگی آن را چک کنید و بعد از آن هر سال آن را بررسی کنید.

کلسترول

چکاپ های ضروری زنان

پانل لیپید یک آزمایش خون ناشتا است که برای ارزیابی سطح کلسترول و تری گلیسیرید، چربی های خون که نشان دهنده خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته است، استفاده می شود. کلسترول کل با اضافه کردن دو عدد کلسترول HDL (کلسترول سالم تر) و LDL به همراه 20 درصد سطح تری گلیسیرید شما تعیین می شود. اگر بین 20 تا 65 سال سن دارید، باید حداقل هر پنج سال یک بار کلسترول خود را اندازه‌گیری کنید. اگر بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی هستید. افراد 65 سال و بالاتر باید سالانه کلسترول خود را آزمایش کنند.

بررسی ویتامین‌ها و کم خونی

یکی از آزمایش‌های مهم برای خانم‌ها بررسی سطح ویتامین‌ها، سطح آهن و کم‌خونی است. کمبود ویتامین و آهن باعث ایجاد برخی عوارض مانند خستگی، ریزش مو و… می‌شود.

ماموگرافی

ماموگرافی که سرطان سینه را غربالگری می‌کند، شامل فشرده کردن سینه بین صفحات می‌شود تا بتوان تصاویر اشعه ایکس از بافت پستان را گرفت. توصیه فعلی این است که اولین ماموگرافی خود را در سن 40 سالگی برای زنان بدون سابقه خانوادگی شروع کنید و پس از آن سالانه غربالگری شوید. ماموگرافی مکرر برای زنان با سابقه خانوادگی سرطان پستان توصیه می‌شود. بررسی پوست نیز از سن 18 سالگی اهمیت دارد، پوست خود را هر ماه از نظر خال های مشکوک یا تغییرات رنگ بررسی کنید، به خصوص اگر پوست روشن دارید یا دائماً در معرض نور خورشید هستید. معاینات سالانه پوست کل بدن با متخصص پوست شما باید از سن 40 سالگی شروع شود.

تست تراکم استخوان

چکاپ ضروری سنجش تراکم استخوان

زنان باید بیماری پوکی استخوان را با آزمایش تراکم استخوان از سن 65 سالگی انجام دهند و حداقل هر سه سال یکبار تکرار کنید. صفحه نمایش تراکم استخوان، جذب اشعه ایکس با انرژی دوگانه یا اسکن DEXA نامیده می شود. شما روی یک میز دراز می کشید در حالی که یک دستگاه اشعه ایکس با دوز پایین تصاویری از استخوان های شما می گیرد. اگرچه سطح اشعه ایکس پایین است، اما این آزمایش فرد را در معرض مقداری تشعشع قرار می دهد. یائسگی می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. هرچه استخوان های شما متراکم تر باشد، احتمال شکستگی آن ها کمتر است. اگر اندام لاغری دارید یا سایر عوامل خطر جدی دارید، آزمایش را از 50 سالگی شروع کنید.

تست پاپ اسمیر
بیشتر بدانید

کلونوسکوپی

کسانی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ یا سابقه بیماری التهابی روده دارند، اولین غربالگری خود را در سن 45 سالگی به جای 50 سالگی انجام دهند. روش های مختلفی برای غربالگری سرطان روده بزرگ وجود دارد. این غربالگری ها عبارتند از:

  • آزمایش‌های مبتنی بر مدفوع مانند آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT) یا آزمایش خون مخفی مدفوع بسیار حساس مبتنی بر گایاک (gFOBT)، یک بار در سال انجام می‌شود.
  • DNA مدفوع چند هدفه (mt-sDNA) (مانند کولوگارد) هر سه سال یکبار
  • معاینه بصری کولون و رکتوم با سی تی کولونوگرافی (کولونوسکوپی مجازی) یا با سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر (FSIG) که کولون تحتانی را بررسی می کند، هر پنج سال یکبار انجام می شود.
  • کولونوسکوپی که در آن کل کولون معاینه می شود، هر 10 سال یک بار

بیماری های مقاربتی

تمام زنان 24 ساله با داشتن رابطه جنسی باید حداقل سالیانه از نظر کلامیدیا و سوزاک غربالگری شوند. نوجوانان و بزرگسالان 15 تا 65 ساله نیز باید از نظر ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) غربالگری شوند. اینکه هر چند وقت یکبار این آزمایش ها باید تکرار شوند به ریسک فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، هر زمان که با فردی که وضعیت HIV نامشخص است، رابطه جنسی دارید، باید آزمایشات HIV تکرار شود.

معاینه لگن

یکی چکاپ های ضروری زنان معاینه لگن است. پزشک در این معاینه فرج، واژن، دهانه رحم، تخمدان‌ها، رحم، راست‌روده و لگن را برای هرگونه ناهنجاری بررسی می‌کند تا بتواند علائم احتمالی کیست تخمدان، عفونت‌های مقاربتی، فیبروم رحم و سرطان در مراحل اولیه را شناسایی کند.

بررسی چرخه عادت ماهانه

یادداشت عادت ماهیانه

زنان باید هرماه تاریخ عادت ماهانه (پریود) خود را یادداشت کنند. چرخه قاعدگی می‌تواند از 21 تا 38 روز متغیر باشد. در پریود منظم می‌توان با مشخص کردن تاریخ تخمک‌گذاری برای بارداری اقدام کرد. اما در صورت وجود بی نظمی شدید در چرخه پریود باید به متخصص زنان مراجعه کرد. تغییر در چرخه عادت ماهانه می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی مثل ابتلاء به فیبروم، عفونت واژن، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، عدم تعادل هورمونی، بیماری التهابی لگن، اندومتریوز و سرطان آندومتر در شرایط نادر باشد.

چرا آزمایشات غربالگری سلامت جنین در بارداری مهم است؟
بیشتر بدانید

تشخیص سرطان تخمدان

متخصصان برای تشخیص سرطان تخمدان از سونوگرافی ترانس واژینال و آزمایش خون CA-125 استفاده می‌کنند. در سونوگرافی ترانس واژینال متخصص از طریق پروپی که داخل واژن قرار می‌گیرد آندومتر (پوشش داخلی رحم) و تخمدان‌ها را ازنظر وجود توده قابل لمس مانند توده سرطانی، کیست یا فیبروئید بررسی می‌کند.

بهترین زمان برای چکاپ زنان

بهتر است حداقل یک بار در سال یک چکاپ کامل سلامتی انجام دهید. چکاپ های سالانه زنان می تواند هر گونه مشکل احتمالی را که در صورت عدم کنترل با گذشت زمان بدتر می شود، کشف کند. تعداد و انواع آزمایش ها برای زنان در سنین مختلف می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، در طول ویزیت های اولیه، پزشکان معاینه لگن را انجام نمی دهند. آنها می خواهند ابتدا سابقه پزشکی شما را بدانند.

چکاپ های ضروری زنان که حتما باید توسط پزشک انجام شود

در این ویدئو خانم دکتر مژده نامداری درمورد چکاپ هایی که نیاز است تحت معاینه و ویزیت پزشک زنان انجام شود توضیح می دهند:

چکاپ های ضروری زنان که می توانیم در خانه انجام دهیم

به عنوان یک زن، بسیار مهم است که برای تمرکز بر سلامت خود و انجام مراقبت های پیشگیرانه وقت بگذارید. خودآزمایی یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص علائم بالقوه مشکلات اساسی است که در صورت عدم تشخیص زودهنگام می‌تواند جدی شود.

چکاب بانوان در خانه

  1. خودآزمایی پستان ماهانه: زنان باید هر ماه معاینه سینه خود را جلوی آینه انجام دهند تا تغییرات شکل، اندازه و ظاهر را پیگیری کنند. بررسی وجود توده یا فرورفتگی پوست از علائمی است که باید در این معاینه به دنبال آنها بود.
  2. خودآزمایی پوست: انجام خودآزمایی منظم پوست یکی از راه‌هایی است که زنان می‌توانند از هرگونه تغییر در سلامت پوست خود، مانند خال‌هایی که اندازه یا شکل آن‌ها تغییر کرده، ایجاد بثورات، یا سایر بی‌نظمی‌ها مانند قرمزی و تورم آگاه شوند.
  3. خود بررسی غدد لنفاوی: زنان همچنین ممکن است بخواهند سلامت غدد لنفاوی خود را با انجام معاینات دوره‌ای از سر تا پا برای جستجوی گره‌های متورم که می‌تواند نشان‌دهنده عفونت یا بیماری دیگری در داخل بدن باشد مانند سلول‌های سرطانی تشکیل شده در نواحی خاصی از بدن، حفظ کنند. غدد لنفاوی مانند بدن جایی که این سلول‌ها تمایل دارند ابتدا با هم جمع شوند و سپس در سایر نقاط بدن پخش شوند.
  4. فشار خون: می توانید از انگشتان خود برای احساس نبض در داخل مچ دست خود استفاده کنید یا فوراً از دستگاه های خودکار موجود در داروخانه ها استفاده کنید که اغلب به آنها “کیوسک فشار خون” گفته می شود.
از بهترین متخصص نازایی در تهران
بیشتر بدانید

سوالات پرتکرار درباره چکاپ های بانوان

  • لیست آزمایش کامل زنان شامل چه مواردی است؟

    لیست آزمایش کامل به شرح زیر است:

    نام آزمایش تفسیر آزمایش
    FBS قند خون ناشتا
    TG تری گلیسیرید (TG)
    Cholesterol مقدار ترکیبی کلسترول‌ها و کلسترول (LDL) و کلسترول (HDL)
    HDL کلسترول خوب(HDL)
    LDL کلسترول بد (LDL)
    AST – ALT آنزیم کبدی است که برای تشخیص بیماری‌های کبدی کاربرد دارد.
    CBC شمارش کامل سلول‌های خونی برای تشخیص عفونت خون، آنمی و کم خونی و لوسمی
    ALP آنزیمی است که در سراسر بدن بویژه درون کبد، استخوان، کلیه و دستگاه گوارش یافت می‌شود.
    Urea & Creatinine اوره و کراتینین
    Urine analysis آنالیز ادرار برای تشخیص عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت
    Uric Acid آزمایش اوریک اسید برای تشخیص عفونت های دستگاه ادراری، بیماری های کلیوی و دیابت
    ESR میزان رسوب گلبول قرمز برای تشخیص وجود التهاب در بدن
    Vitamin D ویتامین D.
    Na سدیم
    K پتاسیم
    Ca کلسیم
    Mg منیزیم
    Zinc روی
    CRP پروتئین واکنشگر برای تشخیص وجود التهاب در بدن
    CPK انزیم کراتین فسفوکیناز برای تشخیص آسیب های وارد شده به عضلات، قلب و مغز
    LDH آنزیم لاکتات دهیدروژناز انزیم برای تشخیص آسیب های وارد شده به بافت
    T3 هورمون تری یدوتیرونین (T3) برای تشخیص اختلالات مربوط به غده تیروئید
    T4 در این آزمایش هورمون تیروکسین توتال (T4) برای تشخیص اختلالات مربوط به غده تیروئید
    TSH هورمون محرک تیروئید (TSH) برای تشخیص اختلالات مربوط به غده تیروئید
    Fe آهن
    TIBC ظرفیت اتصال آهن کامل (TIBC) توانایی خون برای اتصال و انتقال آهن در سراسر بدن
    Ferritin فریتین میزان ‌آهن ذخیره شده در بدن
    Albumin آلبومین یکی از رایجترین پروتئین‌های موجود در پلاسمای خون است که به حمل هورمون‌ها، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها در سراسر بدن کمک می‌کند.
    Total Protein ازمایش توتال پروتئین
    Free T4 تشخیص بیماری‌های پرکاری و کم‌کاری تیروئید
    HBS-Ab آنتی ژن سطحی هپاتیت Hepatitis B Surface Antigen (HBsAg) برای تشخیص احتمال آلودگی فرد به هپاتیت B
    PRL پرولاکتین
    HIV بیماری ایدز
  • چکاپ کامل در زمان پریودی امکان دارد؟

    در زمان پریودی به دلیل تغییرات هورمونی و خونریزی بهتر است که انجام آزمایش بعد از اتمام دوره پریودی انجام شود.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب