دکتر مژده نامداری / جراحی زیبایی زنان / پلاسما جت / پلاسما جت چیست؟ کاربرد آن در جوانسازی پوست
مدت زمان مطالعه ۸ دقیقه

پلاسما جت چیست؟ کاربرد آن در جوانسازی پوست

پلاسما جت چیست؟

پلاسما جت چیست؟ یکی از درمان های موثر در جهت حفظ شادابی و جوانسازی پوست است. به کمک این فناوری پیشرفته می توان ساختار سلولی پوست را از درون به بیرون روشن، سفت و بازسازی کرد. جوانسازی پوست با پلاسما جت یک درمان غیر تهاجمی است و جایگزین طبیعی بدون درد برای تزریق فیلر و لیزر درمانی است و برای صورت و بدن قابل استفاده است! در این مقاله با ما همراه باشید تا به مکانیسم اثر و کاربرد این دستگاه بپردازیم.

پلاسما چیست؟

نحوه عملکرد آن به این صورت است: پلاسما، حالتی از ماده به شکل گاز یونیزه شده، گرم می شود و با استفاده از یک دستگاه دستی، مانند قلم پلاسما، در فواصل کوچک بالای سطح پوست شما اعمال می شود. به این درمان فیبروبلاست پلاسما نیز می گویند.

پلاسما در واقع حالت چهارم ماده است که جز سه حالت دیگر یعنی مایع، جامد و گاز حساب نمی شود. حالتی از ماده به شکل گاز یونیزه شده، گرم می شود و با استفاده از یک دستگاه دستی، مانند قلم پلاسما، در فواصل کوچک بالای سطح پوست شما اعمال می شود. پلاسما با ایجاد بار الکترونی روی پوست سبب تحریک و بازسازی پوست می شود. تفاوتی که پلاسما با گاز دارد این است که پلاسما برخلاف گاز رسانا بوده و در اثر تماس با سایر موارد سریعاً سرد می‌شود. این خصوصیت پلاسما موجب شده که از آن در زمینه پزشکی و زیبایی استفاده شود.

پلاسما جت چیست؟

بازسازی پوست پلاسما یک درمان غیر لیزری است که از دستگاهی برای رساندن انرژی به شکل پلاسما برای جوانسازی پوست با بهبود خطوط و چین و چروک های صورت (ریتیدها) و رنگدانه های پوست مرتبط با پیری استفاده می کند. برای درک چگونگی ماندگاری و عملکرد بازسازی پوست با پلاسما، درک اولیه ساختار پوست مورد نیاز است. به طور خلاصه، پوست از 3 لایه اپیدرم، درم و زیر پوست تشکیل شده است. اپیدرم حاوی سلول های تولید کننده رنگدانه به نام ملانوسیت است که مسئول رنگ آمیزی پوست هستند. درم از فیبرهای کلاژن و الاستین تشکیل شده است، که به پوست استحکام، استحکام، کشسانی و انعطاف پذیری می بخشد. با افزایش سن، ظاهر و ویژگی های پوست تغییر می کند. اپیدرم نازک‌تر می‌شود، بنابراین لک‌ها بیشتر نمایان می‌شوند و کلاژن در درم به تدریج از بین می‌رود که به تشکیل خطوط صورت، افتادگی پوست و چین و چروک کمک می‌کند.

اگر به دنبال سفت کردن پوست، کاهش چین و چروک، کوچک کردن منافذ، کاهش هیپرپیگمانتاسیون، درمان آکنه، جای زخم و ترک های پوستی هستید، پلاسما جت با انقباض و سفت کردن الیاف داخل پوست شما و تحریک فعالیت کلاژن و فیبروبلاست عمل می کند. به لایه پوست نفوذ می کند تا پوست را از داخل به بیرون بازسازی کند. زیباسازی پوست با پلاسما جت کاملاً بدون درد است، سریع انجام می شود و هیچ عارضه جانبی قابل توجهی ندارد.

مکانیسم اثر پلاسما جت چقدر است؟

فناوری جوانسازی پوست با پلاسما در مقایسه با سایر روش های بازسازی پوست به جای نور یا فرکانس رادیویی، از انرژی دریافت شده از پلاسما استفاده می کند. پرتره با رساندن پالس های میلی ثانیه ای پلاسمای مبتنی بر نیتروژن به پوست از طریق یک هندپیس کار می کند. در داخل هندپیس، یک ژنراتور با فرکانس فوق العاده بالا (UHF) گاز نیتروژن بی اثر را تحریک می کند که به گاز یونیزه فعال به نام پلاسما تبدیل می شود. این انرژی حاوی پلاسما از طریق یک نازل کوارتز به بیرون از نوک هندپیس و روی پوست هدایت می شود. انرژی ارسال شده یک عمل گرمایی ایجاد می کند که در سطح پوست برای حذف سلول های اپیدرمی قدیمی آسیب دیده از نور و در زیر سطح پوست یا درم برای تقویت رشد کلاژن عمل می کند.

دستگاه پرتره را می توان در سطوح مختلف انرژی برای دستیابی به نتایج متفاوت استفاده کرد. مقدار انرژی تحویلی از 1 تا 4 ژول در هر پالس متغیر است. در حال حاضر، سه پروتکل درمانی توصیه شده وجود دارد:

  • PSR1: درمان های کم انرژی (1-1.2 ژول) با فاصله سه هفته
  • PSR2: یک پاس پر انرژی (3-4 ژول) که در یک درمان انجام می شود
  • PSR3: دو پاس با انرژی بالا (3-4 ژول) در یک درمان انجام می شود

کاربرد پرتره PSR

مقدار انرژی جذب شده تحت تأثیر هیدراتاسیون اپیدرم است. پوست خشک انرژی بیشتری جذب می کند. به همین دلیل، از آنجایی که هر ناحیه در شرف درمان است، بلافاصله قبل از استفاده از دستگاه، کرم بی حس کننده با یک گاز خشک پاک می شود. نوک هندپیس باید حدود 5 میلی متر از سطح پوست نگه داشته شود زیرا پالس های انرژی پلاسما ارسال می شود.

اگر با PSR1 انجام شود، درمان تمام صورت معمولا کمتر از 15 دقیقه طول می کشد، اما درمان با PSR3 با انرژی بالا حدود 45 دقیقه طول می کشد زیرا به دو پاس انرژی بالا نیاز دارد. با کمک کرم بی حس کننده موضعی و بی حسی استنشاقی، عمل نسبتاً بدون درد است.

کاربردهای پلاسما جت

اثر و ماندگاری پلاسما جت صورت

انجام پلاسماجت برای درمان و بازسازی پوست صورت حدود 15 دقیقه طول می کشد و با یک جلسه شاهد بهبودی فوری خواهید بود. با این حال، مانند تمام درمان‌های محرک کلاژن، بازسازی کلاژن به زمان نیاز دارد و نتایج نهایی در حدود 4 تا 8 هفته مشاهده می‌شود. کاربردهای دستگاه پلاسماتراپی موارد زیر است:

بازسازی پوست و سفت کردن پوست

پلاسما جت تراکم پوست را تا 15 درصد افزایش می دهد! انرژی ایجاد شده توسط پلاسما در ناحیه تحت درمان به اپیدرم هدایت می‌شود و در نهایت به لیفت و افزایش خاصیت کشسانی پوست منجر می‌شود.

روشن شدن پوست

پلاسما تولید ملانین را کمتر می کند. ملانین رنگدانه ای در پوست است که به پوست ما رنگ می دهد. ملانین بیش از حد می تواند هایپرپیگمانتاسیون و لکه های تیره باقی مانده از آکنه یا هیپرپیگمانتاسیون پس از التهاب را ایجاد کند.

جای جوش و آکنه

آکنه برای تشکیل روی پوست به باکتری نیاز دارد. باکتری مسئول آکنه P.acnes نام دارد. پلاسما جت پوست را استریل می کند و بسیار موثر و در درمان و پیشگیری از آکنه است. علاوه بر این، می تواند تولید سبوم (پوست چرب) را تا 25 درصد کاهش دهد!

رفع چین و چروک

برای از بین رفتن چین و چروک پیشانی، خط لبخند و گوشه چشم کافیست پلاسما را در اطراف نواحی فرورفتگی پوست اعمال کنید تا در این نواحی باعث رفع چین و خطوط صورت شود.

رفع اسکار و جای زخم

یکی از کاربردهای اصلی پلاسماجت رفع اسکار و جای زخم ناشی از جراحی های قبلی است. درمواردی که زخم ها باقی مانده یا دچار کلوئید شده اند، انجام پلاسماجت بسیار مفید است. معمولا بین 1 تا 3 جلسه بین یک تا یکماه و نیم قابل انجام است.

دیگر کاربردهای دستگاه پلاسما جت:

  • کاهش اگزما و پسوریازیس
  • لیفت پلک بدون جراحی
  • کوچک کردن بینی
  • درمان ترک های پوستی
  • درمان خال و ضایعه پوست

پلاسماجت بینی

پلاسما بینی

فیبروبلاست بینی یا پلاسما بینی، بینی شما را کوچکتر نشان می دهد و همچنین می تواند برای اصلاح عدم تقارن بینی و باریک شدن پل بینی استفاده شود. نتایج به دست آمده با روش کانتور بینی فیبروبلاست به اندازه یک جراحی بینی چشمگیر نخواهد بود، اما خطرات و عوارض جانبی کمتری دارد.

مراقبت های بعد از پلاسما جت

درمان های کم انرژی PSR1 ممکن است باعث قرمزی خفیف پوست شود که 2 تا 3 روز طول می کشد. زمانی که پوست مرده با پوست جدید جایگزین می شود، ممکن است مقداری پوسته پوسته شدن پوست رخ دهد. درمان‌های پرانرژی PSR باعث قرمزی خفیف تا متوسط پوست می‌شود و علاوه بر قهوه‌ای شدن و ریزش یا پوسته پوسته شدن پوست طی 5 تا 10 روز بعد از درمان، پوست را به‌خوبی تغییر می‌دهد. در طول مرحله بهبودی توصیه می شود مراقبت های زیر را انجام دهید:

تا 12 ساعت بعد از درمان آرایش نکنید. همچنین بهتر است 24 تا 48 ساعت به ناحیه مورد نظر اب نخورد. استفاده روزانه در سه روز اول از پماد زینک اکساید توصیه می شود. به هیچ عنوان زخم های پلاسما را ماساژ و فشار ندهید.

چه کسانی نمی توانند پلاسما جت انجام دهند؟

درصورتی‌که شرایط زیر را دارید، از پلاسما جت خودداری کنید:

  • زنان باردار و شیرده
  • افراد مبتلا به صرع و دیابت
  • آلرژی به مواد ضدعفونی کننده
  • آلرژی به بی حس کننده های موضعی
  • بیماری انکولوژیک
  • بیماری های پوستی، التهاب های پوستی
  • افراد دارای دستگاه تنظیم ضربان قلب، هولتر مانیتور و هرگونه شی فلزی در ناحیه تحت درمان.
  • افراد درگیری بیماری‌های التهابی حاد

عوارض  دستگاه پلاسما جت چیست؟

در بیشتر موارد، بیماران بسته به وضعیت پوست و درمان خود، می توانند مستقیماً پس از درمان یا روز بعد به سر کار بازگردند. تا به امروز هیچ عارضه جانبی عمده ای گزارش نشده است. برخی از عوارض جانبی که ممکن است رخ دهد، به ویژه پس از درمان های سطح انرژی بالاتر عبارتند از:

  1. پوسته پوسته شدن بیش از حد (پوسته پوسته شدن، لایه برداری) و مقداری پوسته پوسته شدن
  2. قرمزی و تورم تا یک هفته پس از درمان (با گذاشتن کیسه یخ در فواصل 10 دقیقه ای در 24 ساعت اول می توان به این امر کمک کرد)
  3. خارش و سوزش موقت پوست

سوالات متداول درباره پلاسما جت

  • از چه سنی می توان پلاسماجت انجام داد؟

    انجام پلاسما جت محدودیت سنی ندارد اما بهتر است تا قبل از سن 20 سالگی که هنوز هورمون ها به تعادل نرسیده اند اینکار را انجام ندهید.

  • هزینه انجام پلاسما جت چقدر است؟

    هزینه‌ پلاسماجت از روش‌ های جراحی بسیار کمتر است. این روش در مقایسه با روش‌های دیگر جوان‌سازی و زیباسازی پوست نیز هزینه‌ کمتری دارد. سن فرد، نوع درمان، محل درمان و تعداد جلسات درمانی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر روی هزینه‌های پلاسماجت است. علاوه بر این میزان تخصص و مهارت پزشک نیز در این هزینه تاثیرگذار است.

  • آیا برای افتادگی پلک چشم می توان از پلاسماجت کمک گرفت؟

    بله، لیفت پلک بدون جراحی با دستگاه پلاسما جت نیز قابل انجام است که میتواند جایگزین بلفاروپلاستی باشد.

  • بهترین کرم ترمیم کننده بعد از پلاسماجت چیست؟

    استفاده روزانه از پماد زینک اکساید در 3 روز اول و پماد های ترمیم کننده شرکت ایرانی مثل سی گل و خارجی مانند اون یا سیکاکتیو بسیار موثر هستند که روزی 3 بار قابل استفاده هستند.

  • تفاوت پلکسر و پلاسماجت در چیست؟

    شیوه انجام کار هر دو چندان تفاوتی ندارد، تفاوت این دو روش در دستگاه مورد استفاده است.

  • ماندگاری روش پلاسما جت چقدر است؟

    اثرات درمانی پلاسما تراپی بعد از انجام آن بالافاصله مشهود است اما بهتر است تا یک ماه بعد صبرکنید تا نتایج درمانی کاملا مشهود شود. پلاسما جت یکی از ماندگارترین روش های درمانی برای جوان سازی پوست را دارد.

  • آیا بیمه های درمانی جراحی زیبایی را پوشش می دهند؟

    متاسفانه بسیاری از شرکت های بیمه هزینه جراحی زیبایی پلاستیک را پرداخت نمی کنند.

دسته ها: پلاسما جت
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب