دکتر مژده نامداری / جراحی زیبایی زنان / دی بی دی پلاسما / پلاسما تراپی واژن چیست؟ کاربرد و مزایای آن
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

پلاسما تراپی واژن چیست؟ کاربرد و مزایای آن

پلاسما تراپی واژن چیست؟ کاربرد و مزایای آن

تابه حال حس کرده اید وقتی می‌خندید یا سرفه می‌کنید کمی ادرار به بیرون نشت می‌کند. حتی رابطه جنسی برایتان دردناک شده است و شما از آن اجتناب می‌کنید. مدام دچار عفونت های واژن می‌شوید و نمی‌توانید دلیل آن را بفهمید. اگر هر یک از این پیشامدها برای شما آشنا به نظر می‌رسد، می‌توانید از درمانی به نام پلاسما تراپی واژن بهره مند شوید. این یک درمان غیر جراحی و کم تهاجمی است که برای احیا و جوانسازی دیواره‌های واژن، فرج و لابیا استفاده می‌شود. در این مقاله درباره پلاسما تراپی واژن، کاربرد و مزایای این روش می‌پردازیم.

چرا پلاسما تراپی واژن لازم است؟

مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً 40 درصد از زنان از اختلال عملکرد جنسی رنج می‌برند و تا 50 درصد از زنان بی اختیاری ادرار دارند. این مشکلات در زنان قبل و بعد از یائسگی بیشتر دیده می‌شود. آنها به دلیل تغییرات فیزیکی در فرج و واژن مانند التهاب، نازک شدن و خشک شدن دیواره‌های واژن رخ می‌دهد. این تغییرات با هم آتروفی واژن نامیده می‌شود؛ که به دلیل سطوح پایین هورمون استروژن در بدن ایجاد می‌شود. آتروفی واژن می‌تواند مقاربت جنسی را دردناک کند و باعث ایجاد علائم ادراری و محدود کننده سبک زندگی شود، بنابراین بر کیفیت کلی زندگی شما تأثیر می گذارد. پلاسما برای درمان مشکلاتی مانند عفونت‌های واژنی و بی اختیاری ادرار و اختلالات جنسی زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلاسما تراپی واژن چیست؟

در این پادکست دکتر مژده نامداری درخصوص پلاسماتراپی وازن با دستگاه دی بی دی پلاسما صحبت می‌کنند.

پلاسماتراپی یک روش برای تقویت سلامت جنسی و درمان برخی از بیماری‌های رایج زنان است. پلاسماتراپی معمولاً زیر نیم ساعت انجام می شود و به بیهوشی نیاز ندارد. این روش به عنوان یکی از تکنیک‌های مدرن درمان واژن، با استفاده از تکنولوژی پلاسما (یا گاز ایجاد شده از الکتریسیته) برای تحریک تولید کلاژن و بهبود سلامت بافت‌های واژنی انجام می‌شود. این دستگاه از تکنولوژی پلاسمایی Dielectric Barrier Discharge (DBD) استفاده می‌کند. عملکرد دقیق دستگاه DBD پلاسما برای درمان واژن معمولاً به روشن کردن و پرتوان کردن یک جریان پلاسمایی که توسط دستگاه ایجاد می‌شود، می‌پردازد. این پلاسما با خصوصیات ضدعفونی کننده‌اش به عنوان یک عامل درمانی برای مشکلات واژنی عمل می‌کند. این فرآیند می‌تواند منجر به کاهش التهابات، باکتری‌ها، و ویروس‌های موجود در واژن شود و در نتیجه، به بهبود علائمی مانند خارش، التهاب و عفونت‌های واژنی کمک کند.

کاربرد دستگاه دی بی دی پلاسما

پلاسماتراپی واژن با دستگاه دی بی دی پلاسما علاوه بر خون‌رسانی واژن، افزایش رطوبت و شادابی واژن در درمان برخی بیماری ها نیز بکار می رود. در زیر به برخی از کاربردهای دستگاه DBD پلاسما در مراقبت از سلامتی واژن اشاره می‌کنیم:

درمان عفونت واژن با DBD پلاسما

DBD پلاسما می‌تواند به عنوان یک روش ضدعفونی برای کاهش عفونت‌های واژنی بعد از عمل یا عفونت قارچی مورد استفاده قرار گیرد. پلاسمای تولید شده توسط این دستگاه می‌تواند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌های موجود در واژن را نابود کند. همچنین پلاسما تراپی کمک به درمان التهابات واژنی از جمله واژینیت کاربرد در کاهش علائم خارش، التهاب و تورم، مؤثر است. در صورت وجود عفونت در واژن، پزشک با قرار دادن لوله‌ای شیشه‌ای، اقدام به وارد کردن گاز کربن دی‌ اکسید به ناحیه واژینال می‌کند. کربن دی‌اکسید با آزاد کردن میکروآنزیم، باعث رفع عفونت موجود در واژن می‌شود.

درمان بی اختیاری ادرار

بسیاری از خانم‌ها به دلیل زایمان یا عواملی مانند افزایش سن، با مشکلاتی مانند شل شدن عضلات واژن و بروز بی اختیاری ادرار روبه‌رو می‌شوند. از جمله راهکارهایی که برای مقابله با این مشکلات ارائه می‌شود، استفاده از پلاسماتراپی با کلاژن سازی و ضخیم‌تر کردن مجرای ادرار است. این روش با تقویت عضلات واژن و افزایش کنترل بر روی خروج ادرار، می‌تواند به بهبود وضعیت بی اختیاری ادراری در زنان کمک کند. بی‌اختیاری استرسی ادرار یا بی‌اختیاری ادرار هر دو به دلیل کاهش سطح استروژن در زنان رخ می‌دهند.

درمان زخم دهانه رحم و شقاق آنال و هموروئید

پلاسماتراپی باعث از بین بردن زخم دهانه رحم، عفونت و ضدعفونی کردن واژن می‌شود. در صورت نیاز و به‌منظور بررسی پیشرفت زخم دهانه رحم، پزشک ممکن است قبل از انجام پلاسماتراپی، آزمایش پاپ اسمیر و کولپوسکوپی را تجویز کند.

کنترل و بهبود عوارض ناشی از HPV

زگیل تناسلی یا هرپس تناسلی، یک عفونت ویروسی است که به وسیله ویروس هرپس سیمپلکس منتقل می‌شود. پلاسماتراپی این امکان را فراهم می‌کند که زگیل‌های تناسلی روی پوست بهبود یابند و اثر اسکاری روی پوست باقی نگذارند. استفاده از این روش می‌تواند منجر به کاهش نشانه‌های زگیل تناسلی شود و از آسیب‌های ناشی از این عفونت به پوست جلوگیری نماید.

درمان آتروفی واژن

DBD پلاسما به عنوان یک روش برای بهبود خشکی واژن و بهبود نازک شدن و حساس شدن واژن و دیواره های آن مورد استفاده قرار گیرد. این موضوع ممکن است به عنوان یک روش کمکی در درمان مشکلات درد و سوزش رابطه جنسی در زنان مورد استفاده قرار گیرد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

 

علائم بهبود بعد از انجام پلاسماتراپی چگونه است؟

واکنش هر فرد به انجام پلاسماتراپی تفاوت است. برخی از زنان بهبود تقریباً فوری خود را گزارش می دهند. با این حال، در اکثر زنان، حدود 2 هفته طول می کشد تا پلاسما عمل کنند. ماندگاری پلاسماتراپی به وضعیت وازن و مشکلات واژن و واکنش هر فرد متفاوت است. اما حدودا اثرات درمانی دستگاه دی بی دی پلاسما تا یکسال ماندگار است.

سوالات پرتکرار درباره پلاسماتراپی واژن

  • هزینه انجام پلاسماتراپی واژن چقدر است؟

    هزینه عمل پلاسماتراپی بسته به محل زندگی، مکان انجام عمل، تخصص پزشک، تعداد جلسات پلاسماتراپی، مدت زمان انجام آن و نوع دستگاه متفاوت خواهد بود. برای اطلاع دقیق‌تر در مورد هزینه پلاسما تراپی واژن با مطب دکتر نامداری تماس بگیرید.

  • عوارض جانبی پلاسما تراپی واژن چیست؟

    هیچ عارضه شدیدی تابه حال گزارش نشده است. ممکن است بعد از پلاسما تراپی کمی تورم، خارش یا سوزش یا لکه بینی موقتی داشته باشید. این علائم معمولاً در عرض 1-3 روز ناپدید می شوند.

  • مراقبت های بعد از پلاسماتراپی واژن

    پلاسماتراپی واژن با دستگاه دی بی دی پلاسما یک روش کم تهاجمی و بدون درد است. می توانید بلافاصله تمام فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید. ما به شما توصیه می کنیم برای ماندگاری و اثر بیشتر درمان تا 3 روز از رابطه جنسی خودداری کنید. از رفتن به استخر و وان حمام، و آب داغ تا زمان بهبودی خودداری کنید و اصلا محل درمان را ماساژ یا دست نزنید.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب