دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / خونریزی بعد از زایمان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

خونریزی بعد از زایمان

همانطور که می دانید بدن هر زنی برای بارداری آمادگی های لازم را دارد و اما در طی بارداری با تغییراتی مهمی همراه می شود و حتی برخی از این اتفاقات با زایمان هم فروکش نمی کند و در حالت طبیعی بدن باید به مرور زمان بهبود پیدا کند این یعنی ممکن است روزها، هفته ها هم با علائم و تاثیرات بارداری و زایمان دست و پنجه نرم کنید. حال این که یکی از علائم بارداری که در برخی موارد تا مدت ها با مادر همراهی می کند، خونریزی پس از زایمان است اما در پاسخ به سوال این که آیا خونریزی بعد از زایمان طبیعی است؟ می توان گفت بله تا حدودی طبیعی است اما اگر فراتر از حد رفت باید با مراجعه به متخصص زنان مجرب و کمک وی پیگیری و درمان کرد. در این مقاله قصد داریم در مورد این رویداد صحبت کنیم، برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید:

گزیده ای از خونریزی پس از زایمان

خونی که بعد از زایمان، از دستگاه تولید مثل زنان ترشح می شود زچگی نام دارد، این خون شبیه همان خون دوران عادت ماهانه است که اغلب تا 4-6 هفته بعد از زایمان ادامه دارد. این ترشحات حاوی مخاط، سلول های سفید خونی، تکه ای از پوشش داخل رحمی و خون است. خونریزی بعد از زایمان بنا به دلایلی اتفاق می افتد یکی از آن دلایل بازسازی اتصال جفت به رحم است که با بهبود وضعیت رحم، خونریزی پایان می پذیرد و در صورتی که خونریزی با شدت و فشار بیشتر همراه بود شرایط غیر طبیعی گزارش می شود و  باید به پزشک متخصص مراجعه کرد. این اتفاق به عنوان یکی از شایع ترین علل مرگ مادران در سراسر جهان شناخته شده است. مهم ترین اهداف سازمان بهداشت جهانی شناخت و افزایش آگاهی های عمومی در این باره است تا بتوان آمار مرگ و میر مربوط به این حادثه را تا حد چشم گیری کاهش داد.بدین منظور متخصصین این حوزه با انواع راهکار های درمانی و توصیه های پزشکی کمک شایانی به حیات انسان ها کرده اند.

علائم هشدار دهنده زایمان زودرس
بیشتر بدانید

چرا گاهی خونریزی بعد از زایمان افزایش می یابد؟

بعد از مدتی زمان کوتاهی حدود چند هفته از اتمام زایمان خونریزی باید به طور معمول کاهش یابد اما در صورتی که با روند عکس آن مواجه شده اید عواملی همچون: ورزش کردن، فشار وارد کردن به بدن در هنگام دفع ادرار و مدفوع، شیردهی که با ترشح هورمون اکسی توسین و انقباضات رحمی همراه است، در آن دخیل می باشد.

خونریزی بعد از 40 روز زایمان

به گفته ی متخصصین این حوزه درمانی، خونریزی تا 40 روز زایمان (طبیعی _ سزارین) طبیعی است اما در صورتی که 40 روز از زایمان گذشته باشد و هم چنان به همان قوت قبل ادامه داشته باشد ممکن است به دلیل باقی ماندن جفت در درون رحم یا ابتلا به عفونت باشد.

خونریزی بعد از سزارین تا کی ادامه دارد؟

ترشحات خونی معمولاٌ از یک هفته تا 10 روز بعد از اتمام زایمان هم ادامه دارد، به بیانی دیگر لوشیا لوبرا به آلبا تبدیل ‌شود؛ یعنی از حالت خون‌ریزی به ترشحات سفید رنگی تغییر می یابند كه به مرور بعد از این فرصت 10 روزه تمام می شوند. بعد از این زمان به بعد ترشحات غیر طبیعی تلقی می شود.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر لکه بینی به رنگ قرمز روشن را تجربه کرده اید اخطار کاهش تحرک و فعالیت های بدنی را به شما می دهد اما اگر چند روز بعد از استراحت باز هم شاهد لکه بینی های با این نشانه بودید باید به منظور تشخیص و کنترل آن به پزشک متخصص مراجعه کنید. علاوه بر آن زمانی که بعد از یک ساعت یک پد بهداشتی را کاملا خونی دیدید و دفع لخته های خون بزرگتر از عادت ماهانه های قبلی تان بود، شما فرد نیازمند مراجعه به پزشک متخصص هستید. علائمی همچون تب و لرز شدید و بوی بد خون هم نشان از ابتلا به عفونت های بعد از زایمان دارد که برای درمان آن باید از طریق پزشک اقدام کنید.

درمان قطعی آندومتریوز
بیشتر بدانید

برای قطع خونریزی بعد از زایمان می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

  1. استراحت به اندازه کافی
  2. نوشیدن 6-8 لیوان مایعات و آب در طی روز
  3. مصرف رژیم غذایی متوازن، به طوری که انواع ویتامین و پروتئین ها را در بر داشته باشد.
  4. مایعات محرک همانند چای و قهوه را کاهش بدهید.
  5. از انجام فعالیت های جسمانی و بلند کردن اشیا سنگین جداٌ خودداری کنید.
  6. به طور مرتب لباس زیر تان ار تعویض و خشک نگه دارید.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

نکته نهایی

خون ریزی پس از زایمان به راحتی می تواند کاملاٌ جدی و خطرناک باشد اما با این حال با تشخیصی به موقع و آغاز زود هنگام روند درمانی می توان آن را به خوبی کنترل و درمان کرد. البته برای دریافت نتیجه ای بهتر و اطمینان خاطر از سلامتی تان از بهترین متخصص زنان و زایمان کمک بگیرید؛ این گونه با انتخابی هوشمندانه ضامن سلامتی تان خواهید بود.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب زایمان سزارین _ عوارض زایمان سزارین

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب