دکتر مژده نامداری / بارداری و زایمان / عوارض زایمان سزارین
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

عوارض زایمان سزارین

عوارض زایمان سزارین

موارد بسیاری برای نگرانی در دوران بارداری وجود دارد که این دوره را به مرحله ای از زندگی توأم با انواع استرس ها تبدیل کرده است. از جمله نگرانی های خانم های باردار و اطرافیان انتخاب نوع روش زایمان می باشد. شاید ترس از درد زایمان طبیعی و تجربه نکردن احساس درد به دلیل بیهوشی در زایمان سزارین مهم ترین عاملی باشد که اغلب خانم ها به سمت این روش از زایمان می روند و بی خبر از دشواری های بعد از زایمان می باشند. البته در کنار خطرات احتمالی سزارین، باید بیان کنیم که در موارد زیادی این روش برای نجات جان مادر و کودک توصیه می شود.
قطعاً انتخاب نوع روش زایمان باید با مشورت پزشک متخصص صورت گیرد و ما در این نوشته قصد داریم به منظور آگاهی شما به توضیح مختصری در مورد عوارض زایمان سزارین بپردازیم. همراه ما باشید؛

در ابتدا برای درک بهتر موضوع شما را به تماشای ویدئوی ذیل که شامل توضیحات دکتر مژده نامداری، بهترین متخصص زنان در تهران می باشد دعوت می نمائیم. شما می توانید بعد از تماشا، ویدئو را با دوستان خود به اشتراک بگذارید؛

جهت دریافت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید، پس از بررسی درخواست شما توسط خانم دکتر مژده نامداری مشاوران کلینیک به شما تماس خواهند گرفت.

     

    عوارض زایمان سزارین

    از عوارض سزارین می توان به موارد ذیل اشاره کرد؛

    • عوارض مربوط به بیهوشی

    اکثر اثرات جانبی بیهوشی جزئی و موقتی هستند, هر چند برخی افراد اثرات جدی تری دارند که باید از قبل نسبت به آن ها آگاه و آماده شوند. این خطرات شامل موارد ی از قبیل تهوع و استفراغ، گلو درد به دلیل لوله ای که در زمان بیهوشی در گلو قرار داده می شود، گیجی، دردهای ماهیچه ای، لرز و تکان (هیپوترمی)، سردرد و… خواهند بود.

    • عفونت رحم
    نحوه عمل سزارین
    بیشتر بدانید

    بعد از زایمان سزارین عفونت رحم امری شایع است، که از علت های آن می توان به عواملی همچون خارج کردن جفت با دست باشد. البته از طرفی در صورت استفاده نکردن از دست و خروج خود بخودی جفت در زایمان سزارین، زمان زایمان و همچنین میزان خونریزی افزایش می یابد.

    • عفونت در محل بخیه ها
      زایمان سزارین

      زایمان سزارین

    حتی با رعایت نکات صحیح جراحی توسط بهترین متخصص زنان، ممکن است عفونت جای بخیه ها که همراه با خونریزی و باز شدن محل زخم می باشد اتاق بیفتد. متأسفانه این امر از شایع ترین علل مرگ و میر مادران بعد از زایمان سزارین محسوب می شود. در صورت مشاهده این عارضه فرد باید در بیمارستان بستری شود و تحت مراقبت های بهداشتی قرار گیرد.

    • آمبولی

    آمبولی یا لخته شدن خون از عوارض بعد از زایمان می باشد که می توان گفت این عارضه در مادرانی که تحت جراحی سزارین زایمان کرده اند، دو برابر افزایش می یابد.
    به وجود آمدن لخته خون در دوران بارداری و بعد از زایمان از عارضه های خطرناک برای زنان است که حتی در موارد حاد می تواند منجر به آمبولی ریه شود. برای جلوگیری از این عارضه توصیه می شود مادران بعد از زایمان و به محض اینکه توانایی راه رفتن را پیدا کردند، از تخت پایین آمده و راه بروند، زیرا این حرکت مانع از ایجاد لخته خون می شود.

    • خطر TTN یا تاکی پنه گذرای نوزاد

    در زایمان های طبیعی احتمال ابتلای کودک به یکسری از مشکلات تنفسی، همانند تاکی پنه گذرای نوزاد (TTN) کمتر خواهد بود. این عارضه خیلی جای نگرانی ندارد و پس از 2 تا 3 روز درمان، رفع می‌شود.
    فشار عبور از کانال تولد در زایمان طبیعی، کمک می ‌کند که مایع اضافی از شش ‌های کودک خارج شده و همچنین هورمون اپی نفرین رها شود، که این عوامل باعث خارج شدن مایعات از ریه ‌ها خواهد شد.

    • چسبندگی شکم و رحم
    تب بعد از زایمان
    بیشتر بدانید

    با افزایش تعداد دفعات سزارین خطر چسبندگی های داخل شکمی و خطر چسبندگی جفت به رحم، مثانه و اطراف آن افزایش پیدا می کند که با عوارض بسیار شدید برای مادر و نوزاد در بارداری های بعدی همراه می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    02122884654 09374053325


    صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

    مزایای زایمان سزارین

    به عوارض زایمان سزارین اشاره کردیم و در این قسمت مزایای زایمان سزارین را بخوانید؛

    • زایمان سزارین درد زایمان طبیعی را ندارد.
    • دارای مدت زمان حداقل زایمان می باشد.
    • زایمان سزارین ایمن ترین و بی خطر ترین روش خروج جنین می باشد و احتمال آسیب به جنین بسیار پایین است.
    • اختلالات کف لگن مانند پرولاپس ارگان های لگنی و بی اختیاری ها در مادرانی که سزارین می کنند کمتر اتفاق می افتد.

    در پایان اینکه

    در آخر باید بیان کرد که زایمان سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی، عوارض خطرناک و قابل توجهی هم برای مادر و هم نوزاد به همراه خواهد داشت و روش زایمان نباید به عنوان یک انتخاب در نظر گرفته شود. تنها در مواردی که جان مادر یا جنین تهدید می شود و بنابر تشخیص متخصص زنان و زایمان، ارزش قبول عوارض احتمالی را خواهد داشت.

    برچسب ها:
    دکتر مژده نامداری

    دکتر مژده نامداری

    متخصص زنان و زایمان و نازایی

    دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    (شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


    اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

    مقالات مرتبط

    پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

    سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

    4 دیدگاه ها
    1. سلوا

      سلام
      بچه های که سزارین میشن هوش پایین تری دارن و به طبع بی حال و مریض هستن و عمرشون کوتاه تره

      پاسخ
    2. فاطیما

      سلام وقت بخیر
      من بچه دومم رو متاسفانه بخاطر کلاس گذاشتن سزارین کردم بچم مدام سرما میخوره همیشه مریضه خیلی ازش مراقبت میکنم ولی فایده نداره کلا سیستم ایمنیش ضعیفه ، از خدا می‌خوام منو ببخشه خیلی در حق بچم ظلم کردم

      پاسخ
      • باران

        ربطی نداره چون سزارین شدی اینجور شده فرزندت این دیدگاه اشتباه شماست

        پاسخ

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
    Call Now Buttonتماس با مطب