دکتر مژده نامداری / مقالات / علت خشکی واژن چیست؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

علت خشکی واژن چیست؟

درمان خشکی واژن

علت خشکی واژن

خشکی واژن عارضه ای شایع است که بانوان در دوران یائسگی با آن مواجه شده و احتمالاً تا سال ها بعد باید با آن دست و پنجه نرم کنند. با این وجود خشکی واژن ممکن است به دلایل مختلفی و در هر سنی رخ دهد.

خشکی واژن نتیجه کاهش سطح استروژن است. استروژن هورمونی زنانه است که موجب روان شدن، ضخامت و حالت الاستیکی واژن می شود. فقدان رطوبت واژن ممکن است برای برخی افراد موضوع مهمی نباشد. اما برای برخی دیگر می تواند تاثیر زیادی بر زندگی جنسی داشته باشد و رابطه جنسی را با درد و احساس ناراحتی همراه نماید. خوشبختانه برای درمان خشکی واژن چندین روش وجود دارد.

درمان خشکی واژن

درمان خشکی واژن

خشکی واژن چگونه رخ می دهد؟

همانطور که گفته شد خشکی واژن اغلب به دلیل افت سطح هورمون استروژن در بدن بانوان صورت می پذیرد. لذا با نزدیک شدن به دوران یائسگی این هورمون به شدت افت می کند. تخمدان ها هورمون استروژن را که وظیفه رشد اندام های زنانه مانند سینه را بر عهده دارند، تولید می کنند. این هورمون نقش مهمی در چرخه قائدگی و باروری ایفا می کند.

معمولاً استروژن موجب سفتی، حفظ رطوبت و سلامت بافت واژن می شود. زمانی که ترشح این هورمون در بدن کاهش می یابد، بافت واژن نازک تر شده، خشک می شود و حالت الاستیکی خود را از دست می دهد و رنگ صورتی آن رو به آبی می رود. این تغییرات در ناحیه واژن با نام آتروفی شناخته می شوند.

سطح استروژن در بدن همچنین می تواند به دلایل دیگری به جز یائسگی نیز تغییر پیدا نماید:

  • زایمان و شیردهی
  • درمان های مربوط به سرطان شامل شیمی درمانی و رادیوتراپی
  • یائسگی به کمک جراحی (زمانی که تخمدان ها به وسیله جراحی به هر دلیلی برداشته می شوند.)
  • داروهای ضد استروژن که برای درمان سرطان سینه، آندومتریوز تجویز می شوند.
سوالات رایج درباره درمان شل شدگی واژن با RF هیگز در تهران
بیشتر بدانید

سایر علل خشکی واژن شامل موارد ذیل می باشد

  • سندروم شوگرن. این بیماری یک عارضه پیچیده خود ایمنی است که شامل التهاب غدد بزاقی و پارگی غدد اشکی می گردد. بافت هایی که واژن را پوشانده اند نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و خشک می شوند.
  • آنتی هیستامین ها. این داروها که شامل داروهای دیفن هیدرامین می شوند، برای علائم سرماخوردگی و حساسیت به کار می روند و ترشحات را خشک می نمایند. از عوارض جانبی این داروها می توان به خشکی واژن و دشوار شدن پروسه ادرار کردن اشاره نمود.
  • داروهای ضد افسردگی. برخی از داروهایی که به منظور درمان افسردگی تجویز می شوند، با عوارضی همانند خشکی واژن، کاهش میل جنسی و ارگاسم همراه می شوند.
  • مصرف دخانیات. بانوانی که دخانیات مصرف می کنند پیش از سایرین به یائسگی دچار شوند. بنابراین خشکی واژنی که به دلیل یائسگی به وجود می آید، زودتر از سایرین به سراغشان خواهد رفت.

جهت دریافت مشاوره رایگان لطفا فرم زیر را تکمیل کنید، پس از بررسی درخواست شما توسط خانم دکتر مژده نامداری مشاوران کلینیک به شما تماس خواهند گرفت.

     

    خشکی واژن و یائسگی

    خشکی واژن

    خشکی واژن

    خشکی واژن به دلیل کاهش سطح استروژنی که با آغاز یائسگی به وجود می آید، پدیدار می شود. تحقیقات نشان می دهد که حدود 20 درصد از زنانی که در دوران یائسگی هستند، به دنبال درمان خشکی واژن می گردند. هرچند که نزدیک به 40 الی 50 درصد از این افراد علائم خشکی واژن را تجربه می کنند.

    آتروفی و خشکی واژن می تواند علت اصلی درد و احساس ناراحتی در طول رابطه جنسی و افزایش احتمال عفونت واژن باشد. کاهش سطح استروژن همچنین می تواند موجب نازک شدن دیواره های دستگاه ادراری شده و در پی آن منجر به تکرر ادرار و عفونت در این ناحیه شود. این علائم به سندروم یائسگی دستگاه ادراری یا GSM معروف می باشد.

    پولیپ رحم چیست؟
    بیشتر بدانید

    بانوانی که این سندروم را تجربه می کنند، ممکن است گرفتار خونریزی بعد از رابطه جنسی و خارشش شوند. سندروم GSM همچنین می تواند بر میزان لذت فرد از رابطه جنسی و حس فرد نسبت به خودش نیز تاثیر منفی داشته باشد. هر چند که هر فرد با قرار گرفتن در دوران یائسگی می تواند علائم متفاوتی را تجربه نماید و هیچ دو نفری مانند یکدیگر از لحاظ تجربه در این دوران یکسان نخواهند بود.

    علائم خشکی واژن

    علائمی دیگری که می توان برای خشکی و آتروفی واژن نام برد، شامل خارش واژن، سوزش و التهاب این ناحیه می باشد. این تغییرات در ناحیه واژن مقدمات عفونت را فراهم می کنند.

    همانطور که گفته شد، کاهش میزان استروژن پیش از رسیدن به دوران یائسگی، سبب کاهش ترشحات واژن می گردد. همچنین این رویداد موجب تنگ شدن دهانه واژن و نازک شدن دیواره آن می گردد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    02122884654 09374053325


    صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

    در پایان توجه داشته باشید که در صورت تجربه هر کدام از علائم مربوطه یا نشانه هایی غیر معمول که احساس می کنید به خشکی واژن مبتلا شده اید، جهت درمان با روش های دارویی یا کربوکسی تراپی، به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمائید.

    برچسب ها:
    دکتر مژده نامداری

    دکتر مژده نامداری

    متخصص زنان و زایمان و نازایی

    دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

    جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

    (شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


    اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

    مقالات مرتبط

    پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

    سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

    0 دیدگاه

    یک دیدگاه بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
    Call Now Buttonتماس با مطب