دکتر مژده نامداری / مقالات / علت عفونت مکرر زنان
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

علت عفونت مکرر زنان

درمان عفونت های زنان

عفونت های زنانه

همانطور که می دانیم عفونت های واژینال در خانم ها که با عنوان عفونت زنان شناخته می شود، امری است که اغلب زنان یا حتی دختران با آن دست و پنجه نرم می کنند و از وجود چنین عارضه ای دچار ناراحتی هستند و همواره به دنبال راهی برای درمان قطعی آن!
اما پس از گذراندن مراحل درمان و رفع عفونت باز هم بعد از مدتی گرفتار آن خواهند شد و یکباره ممکن است دچار نا امیدی و یأس شوند. توجه داشته باشید که برای درمان قطعی و رفع این معضل باید به دنبال علت عفونت مکرر زنان باشیم، که تنها از طریق مراجعه به بهترین متخصص زنان و نیز انجام معاینه فیزیکی و آزمایشات قابل تشخیص می باشد.
اما بیایید به طور مختصر در مورد این علل صحبت کنیم. خواندن این نوشته به شما کمک می کند که از علت های بروز عفونت واژینال آگاهی داشته باشید و بتوانید تا حدودی از این عفونت ها پیشگیری کنید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است بدانید که علت و ریشه عفونت واژن به نوع عفونت بستگی دارد پس در ابتدا باید در مورد انواع عفونت ها توضیحاتی ارائه دهیم. با ما همراه باشید؛

انواع عفونت های واژینال

در ذیل به توضیحاتی در مورد انواعی از عفونت های واژینال می پردازیم.

عفونت قارچی

به طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی خانم ها نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس وجود دارد که در حالت عادی و سلامت، محیط اسیدی واژن از رشد آن ها جلوگیری می کند. کاندیدا آلبیکنس منشأ اصلی عفونت قارچی واژن می باشد.
در واقع اگر به هر دلیلی اسیدی بودن واژن دچار اختلال گردد و کاهش یبابد، محیط واژن بستری مناسب برای رشد بیشتر این قارچ ها خواهد شد و در نتیجه منجر به بروز عفونت قارچی در واژن می ‌شوند.

خارش و ترشحات غیر معمول از علائم اصلی عفونت واژینال قارچی می باشد، به صورتی که شدت خارش زیاد است و باعث التهاب ناحیه اندام تناسلی می گردد. د رمورد ترشحات می توان گفت که معمولاً به صورت سفید رنگ و غلیظ می باشد و نیز دارای کمی چسبندگی خواهد بود. این ترشحات اگر با عوامل عفونت زای دیگری همراه نباشند، فاقد بوی متعفن خواهند بود و در برخی موارد همراه با بوی کپک مانند می باشند.

چگونه واژن سالمی داشته باشیم؟
بیشتر بدانید

توجه داشته باشید که در حالت طبیعی، دستگاه تناسلی خانم ها دارای ترشحاتی می باشد که به طور دوره ای متناسب با چرخه ی قاعدگی کم و زیاد خواهد شد. این ترشحات باعث مرطوب نگه داشتن ناحیه تناسلی و جلوگیری از خشکی واژن می شود. اما به یاد داشته باشید که این نوع از ترشحات طبیعی آزار دهنده نیست و هیچ رنگ و بویی نخواهد داشت و همچنین موجب خارش و سوزش نمی شود.

درمان عفونت های زنان

علت بروز عفونت قارچی واژن

عوامل متعددی از قبیل موارد ذیل موجب ابتلای خانم ها به عفونت قارچی خواهد شد؛

  • بارداری
  • مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها
  • ابتلا به دیابت
  • مصرف قرص های ضد بارداری
  • مصرف کورتون
  • رابطه ی جنسی

عفوت باکتریایی واژن

این عفونت توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد می شود که به طور طبیعی در دستگاه تناسلی موجود است و ممکن است در شرایط خاصی رشد کرده و منجر به بروز عفونت در این ناحیه گردد.

از علائم این عفونت می توان به ترشحات سفید مایل به خاکستری و یا زرد و دارای بویی ناخوشایند شبیه به بوی ماهی اشاره کرد. خارش و التهاب در عفونت باکتریایی رخ نمی دهد و اگر موجود باشد بسیار کم تر از عفونت قارچی خواهد بود.

یکی از راه‌های انتقال این بیماری، رابطه ی جنسی است.

عفونت انگلی واژن

در اغلب موارد نوعی انگل تک سلولی موجب بروز عفونت انگلی در دستگاه تناسلی خواهد شد. بر خلاف موارد دیگر این نوع انگل به طور طبیعی در مجاری تناسلی موجود نمی باشد.
در بیشتر موارد ابتلا به این بیماری دارای علائم مشخصی نمی باشد یا با علائم خفیفی همراه است که از بارزترین آن ها ترشحات بیش از حد به رنگ خاکستری یا سبز و بوی زننده می باشد. روی این ترشحات حباب های هوا مشاهده می شود که دارای ظاهری کف آلود می باشد.

علت بروز عفونت انگلی واژن

  • رابطه جنسی
  •  استفاده از برخی لوازم بهداشتی مانند حوله
  •  قرار گرفتن در برخی مکان های آلوده مانند استخر و سرویس های بهداشتی عمومی
اثر تنبلی تخمدان بر احتمال بارداری چیست ؟
بیشتر بدانید

واژینوز باکتریال

این عفونت در حالی رخ می دهد که باکتری لاکتوباسیلوس که به طور طبیعی در واژن وجود دارد توسط باکتری های بی هوازی موجود در واژن تکثیر می شود.
همانطور که قبلاً اشاره شد، شایع ترین علت عفونت دستگاه تناسلی، اختلال در اندازه ی باکتری های طبیعی موجود در محیط واژن و رشد و تکثیر بیس از حد و غیر معمول آن ها خواهد بود.

همچنین در این نوع عفونت نیز افزایش شمار باکتری‌ های بی‌ هوازی باعث به هم خوردن تعادل باکتری‌ های طبیعی واژن شده و در نتیجه عفونت واژن از نوع واژینوز باکتریال رخ می ‌دهد.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک نوع عفونت مقاربتی شایع و قابل درمان می باشد که توسط انگلی کوچک به نام تریکوموناس واژینالیس به وجود می آید. در واقع اگر شخصی به این انگل دچار باشد می تواند در طول رابطه ی جنسی آ ن را به شریک جنسی خود منتقل کند.عفونت های مکرر واژن

این عفونت در زنان با عفونت واژن و در مردان با عفونت در مجرای ادراری همراه خواهد بود و باعث می شود که دستگاه تناسلی بانوان مستعد ابتلا به دیگر عفونت ها باشد.

خلاصه

در پایان به خاطر داشته باشید که دلایل مختلفی باعث بروز عفونت های مکرر خواهد شد، اما نکته ی مهمی که بیان کردن آن را واجب می دانیم این است که بسیاری از خانم هایی که دچار عفونت های مکرر می شوند از رفتن به پزشک خودداری می کنند و دست به خود درمانی طبق داروهای قبلی خود می زنند. دکتر مژده نامداری، بهترین متخصص زنان در تهران در این رابطه می گوید: برای درمان عفونت های واژن تشخیص نوع عفونت که توسط پزشک انجام می شود بسیار حائز اهمیت می باشد و مصرف خودسرانه دارو در اغلب موارد عامل تکرر عفونت و بروز مشکلات جدی تر خواهد بود.

 

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

علل و نشانه های شل شدگی در واژن چیست ؟
بیشتر بدانید

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

 

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

18 دیدگاه ها
  1. golrokh

    باسلام خدمت دکترنامداری خانم دکتربنده هم همیشع دچارعفونت رحمی میشم شوهرم راه دور هست و هر 14روز میادو مقاربت زیادداره.و بنده بشدت اذیت هستم همیشه دردهای زیرشکم دارم ودر طول مدتی که نیستن همیشه به دکتر میرم و دارو مصرف میکنم ولی بعد که میاد دوباره همین دردها را دارم و از هیچ روشی جلوگیری نمیکنددکتر مترونیدازول داده مصرف کنه ولی استفاده نمیکند.. ممنون میشم راهنمایی ام کنید

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام ، وقت شما بخیر ، به دلیل آنکه شما عفونت مکرر دارید ، میبایست معاینه دقیق انجام شود

      پاسخ
  2. مهری

    سلام و وقت بخیر
    من چند سالی هست که گاهاً بمدت یک هفته قبل از پریود دچار عفونت و خارش و ترشح میشم بعضی وقتا هم بی دلیل خارش میگیرم و سعی میکنم با سرکه و اب و نمک رفعش کنم. خواستم بدونم ممکنه بخاطر ضعیف بودن سیستم ایمنی این مشکلات برام بوجود اومده باشه؟
    تشکر

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام ، امکان این مورد وجود دارد ، ولی می بایست آزمایش های مناسب انجام شود تا علت اصلی مشخص شود.

      پاسخ
  3. فاطمه مهری

    سلام من در عرض ۶ ماه چندین بار عفونت قارچی داشتم و دارو مصرف میکنم درست میشه باز بعد یکی دو هفته شروع میشه میشه کمکم کنید واقعا خسته شدم

    پاسخ
    • تیم فنی

      سلام باید برای بررسی دقیق معاینه شوید

      پاسخ
  4. النا

    سلام.مدتیه که دچار عفونت پنیری شکل هستم خواستم بدونم قرص فلوکونازول 150 میتونم مصرف کنم؟

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام، اگر همراه با خارش هست میتونید قرص فلوکونازول 150 استفاده کنید. 2 عدد روز اول و یک عدد سه روز بعد استفاده کنید.
      رعایت بهداشت و خشک نگه داشتن لباس زیر انجام شود. اگر درمان نشد مجدد باید تحت معاینه پزشک قرار بگیرید.

      پاسخ
  5. کیانی

    سلام من ۲ساله که قبل از پریودم عفونت میشم ،قارچی هستش و خارش دارم و هرماه همین مشکل رو دارم
    و دیگه قرص و دارو رو من جواب نمیده،تحت نظر دکتر هستم ۳تا دکتر رفتم میگن چیزی نیست و از اینکه درمان نمیشم خیلی عصبانی هستم،همه‌جور ازمایش هم دادم ،واقعا نمیدونم چرا اینجوری هستم همیشه یا پریودم و یا عفونت شاید در ماه ۱هفته سالم باشم،سر همین موضوع ۱سال هست که مقاربت ندارم

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام لازم هست تحت معاینه پزشک باشید تا نوع عفونتون مشخص شود. تست پاپ اسمیر و کشت ترشحات داده شود. البته در عفونت های عود کننده قارچی نیاز هست که درمان طولانی مدت شش ماه انجام شود. درمان های کمکی مانند استفاده از فریز و پروبیوتیک ها و دی بی دی پلاسما در برخی موارد توصیه می شود.

      پاسخ
  6. سمیه سلیمانی

    سلام من ۳۵ سالمه و حدودا ۵ سال هست که عفونت واژن دارم وچندین بار رفتم دکتر تمام آزمایشات ومعاینات انجام شده پاپ اسمیر ویروس شناسی هم انجام شده ودارو داد دکترم پماد دالاواک وقرص مترونیدازول و آزیترومایسین داده وچند روز پیش داروهام تمام شد ودوباره دچار عفونت شدم وخارش دارم خسته شدم ودارم افسرده میشم به خدا لطا هر آزمایش خاصی نیاز هست بگین من ببرم دکتر زنان برام بنویسن ممنونم من از تبریز تماس گرفتم

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام، بهتر است در مواقعی که عفونت میگیرید کامل معاینه بشید و داروهای مورد نیاز تجویز شود.
      رعایت بهداشت، خشک نگه داشتن واژن، استفاده از لباس زیرنخی و گشاد حتما انجام شود.
      در صورتی که عفونت تشخیص داده بشه و درمان مناسبش انجام شود نباید عود کند. درمواردی که هیچ پاسخی به درمان داده نمی شود می توانید از کشت ترشحات واژن استفاده کنید تا نوع دقیق میکروب ها مشخص شود.

      پاسخ
  7. المیرا

    سلام وقت بخیر
    من هرزمان فعالیت جنسی محافظت نشده با همسرم دارم دچار عفونت واژینال میشم،از شیاف لاکتواژ استفاده میکنم و خوب میشم دکتر هم نرفتم برای این مشکلم، تازه ازدواج کردیم به نظر شما ممکنه از همسرم این عفونت انتقال پیدا کنه؟ایشون هم باید به پزشک مراجعه کنه یا خیر؟

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام، اگر همسرتون علامت دارند حتما به اورولوژیست مراجعه کنند. در غیر این صورت شما برای معاینه به پزشک زنان مراجعه کنید اگر لازم باشه برای همسرتون هم دارو تجویز می شود.

      پاسخ
  8. ناشناس

    سلام من ۱۴ سالمه و دختر هستم خارشو ترشح خیلی زیاد واژن دارم و امکان دکتر رفتنم ندارم و این بار اولمم نیست
    یه راه به من بگین که بدون دکتر رفتن من این عفونتو رفعش کنم مثلا داروی گیاهی ای چیزی
    و یک سوال دیگه چون این عفونت زمانش یکم طولانیه و من کاری نکردم آیا مشکلی برام ایجاد میکنه؟
    لطفا کمکم کنید با تشکر

    پاسخ
  9. نازنین

    سلام من الان ۳روز که دردبسیارشدیدی داخلی و خارش و سوزش شدیدهنگام ادرار دارم و اصلا نمیتونم ازشدت دردبایستم فک میکنین مشکلم عفونت یادس یاجدیه

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام احتمالا عفونت ادراري داريد بايد ازمايش بديد و حضوري معاينه بشيد براي رد عفونت احتمالي واژينال.

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب