دکتر مژده نامداری / مقالات / همه چیز درباره آندومتریوز

همه چیز درباره آندومتریوز

زنان در طول زندگی خود ممکن است با بیماری هایی مواجه شوند که مختص خود آن ها است. یکی از انواع بیماری های زنان، بیماری آندومتریوز است که گفته می شود 10 تا 15 درصد زنان را به خود درگیر می کند. با وجود پیشرفت های علم پزشکی در زمینه بیماری های زنان و زایمان، علت دقیق این بیماری هنوز مشخص نشده است اما خوشبختانه راه های درمانی مختلفی دارد. در این مطلب درصددیم تا به همه چیز درباره آندومتریوز بپردازیم و با علائم و راه های درمان آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره آندومتریوز

آندومتریوز چیست؟

یکی از بیماری های شایع در میان زنان بیماری آندومتریوز می باشد. بافت طبیعی ای که در رحم وجود دارد و آندومتریوم نامیده می شود، بافتی است که تحت تاثیر هورمون ها در طول سیکل قاعدگی تغییر می کند. در ابتدای سیکل که قاعدگی اتفاق می افتد، کل آندومتر فرو می ریزد و سپس در فاز فولیکولر (اولین مرحله از چرخه تخمدانی سیکل قاعدگی و فازی که در آن هورمون های استروژن وجود دارند) شروع به تکثیر می کند. اگر فاز اندومتر در خارج از جای طبیعی خود قرار بگیرد و رشد کند، یک بیماری ایجاد می شود که این بیماری آندومتریوز نام دارد. در واقع آندومتریوز زمانی رخ می دهد که این بافت به داخل مثانه، روده، لگن و دیواره های رحم می رود و در آن ها به اشتباه رشد می کند.
همچنین می توان گفت آندومتریوز یکی از دلایل شایع ناباروری زنان می باشد.

علت بیماری آندومتریوز چیست؟

در ابتدا باید گفت که همه خانم ها مستعد این بیماری نیستند. هنوز علت اتفاق افتادن آندومتریوز و رشد بافت آندومتر درمحلی غیر از محل طبیعی خود در بعضی از خانم ها مشخص نیست و به طور دقیق نمی توان گفت که چرا این بیماری رخ می دهد. اما نظریاتی در این مورد بیان شده است که به طور دقیق به اثبات نرسیده اند. برای مثال برخی اذعان می دارند که این بیماری بر اثر برگشت خون عادت ماهیانه از لوله های رحم به درون حفره های شکم و لگن اتفاق می افتد و یا اختلال در سیستم ایمنی است که باعث بروز بیماری آندومتریوز می شود.

عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی چیست ؟

مهم ترین علائم ابتلا به آندومتریوز

طیف ابتلا به این بیماری متفاوت است و ممکن است در هر فردی نسبت به دیگری با توجه به شدت بیماری، درگیری بافت ها و نوع آن متفاوت باشد.

• اگر آندومتریوز در قسمت مثانه باشد، ممکن است که فرد در هنگام دفع ادرار دچار درد شود و در دوران قاعدگی این درد شدیدتر شود. زیرا در زمان قاعدگی این بافت شروع به ریزش می کند و در آن دوران درد بیشتری اتفاق می افتد.
  • اگر آندومتریوز در قسمت روده باشد، باعث درد در هنگام دفع مدفوع می باشد.
  • اگر آندومتریوز در قسمت لگن باشد، باعث بروز درد در هنگام مقاربت، درد شدید در هنگام قاعدگی و ایجاد مشکلات در رابطه جنسی شود.
  • اگر آندومتریوز بر روی لوله ها رشد کند، باعث چسبندگی لوله ها و در نتیجه نازایی می شود و امکان لقاح تخمک و اسپرم را در داخل لوله نمی دهد.

از دیگر علائم این بیماری می توان به خستگی و بی حالی، اسهال، یبوست، تهوع و نفخ اشاره کرد که ممکن است در طول عادت ماهیانه شدت آن ها بیشتر شود. بنابراین بر حسب این که آندومتریوز در کدام ناحیه قرار دارد، علائم فرق می کند.

تشخیص آندومتریوز

تشخیص آندومتریوز به طور دقیق با استفاده از لاپاروسکوپی امکان پذیر می باشد. در لاپاروسکوپی با استفاده از وسیله آزمایشی، فضای داخل شکم مورد بررسی قرار می گیرد. در این آزمایش اگر ضایعات مربوط به آندومتریوز در داخل لگن، بر روی لوله ها، بر روی تخمدان ها و سایر قسمت ها دیده شود، متخصص زنان از آن ناحیه نمونه برداری می کند. در نهایت نمونه برداشته شده، با تشخیص بافت شناسی به صورت قطعی تشخیص داده می شود و اقدامات درمانی آغاز می شود.

دکتر مژده نامداری، متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تکنیک های پزشکی آماده ی ارائه خدمات درمانی به شما عزیزان در زمینه درمان آندومتریوز می باشد.
جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22884654-021 تماس حاصل فرمایید.
صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

درمان های آندومتریوز

درمان های آندومتریوز نیز با توجه به محل رشد آن متنوع می باشند. بهترین پزشک متخصص زنان با توجه به وضعیت بیمار، درمان ها را از درمان های دارویی گرفته تا درمان به صورت جراحی انجام می دهد.

آیا سرطان رحم کشنده است؟

درمان های دارویی که برای این بیماری استفاده می شود معمولاً با امکان بارداری مداخله دارد. به همین دلیل نیز یک خانم که در حال درمان آندومتریوز است، ممکن است با مشکل ناباروری نیز مواجه باشد. بنابراین به غیر از عوارض ناشی از آندومتریوز، ممکن است با مشکلات ناباروری در حین درمان نیز رو به رو شویم. در نتیجه، در خانم های مبتلا به آندومتریوز که تصمیم به بارداری دارند، نوع درمان های دارویی باید تغییر کند تا امکان بارداری در آن ها وجود داشته باشد.

در آن دسته از خانم هایی که چسبندگی های شدید داخل رحمی دارند، نیاز به جراحی وجود دارد تا با استفاده از جراحی، چسبندگی های داخل لگن از بین برود و تا حد بسیار زیادی علائم بیماری از جمله دردهای شدید لگن رفع شود و امکان باروری نیز فراهم شود.

در پایان باید گفت که بیماری آندومتریوز یک بیماری مختص زنان است که هنوز علت آن به صورت علمی اثبات نشده است اما با احساس علائم آن می توان با مراجعه هر چه زودتر به پزشک متخصص زنان به درمان آن که یا به صورت دارویی است و یا به صورت جراحی، اقدام نمود. اگر این بیماری درمان نشود مشکلاتی از جمله ناباروری را برای زنان به همراه خواهد داشت.