دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / عمل جراحی کیست تخمدان و نکات پیرامون آن

عمل جراحی کیست تخمدان و نکات پیرامون آن

عمل جراحی کیست تخمدان

عمل جراحی کیست تخمدان :

ممکن است این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که کیست تخمدان چیست؟ کیست تخمدان یک توده می باشد که از مایع پر شده است. و ممکن است داخل یا روی تخمدان به وجود بیاید. این کیست ها معمولا خطری ندارند اما اگر با باعث درد و ناراحتی بشوند. امکان بروز سرطان وجود دارد و باید به سراغ عمل جراحی کیست تخمدان بروید.

جراحی کیست تخمدان در اغلب مواقع به صورت لاپاراسکوپی انجام می شود. اما مواقعی نیز وجود دارد که به عمل باز نیاز است. اگر در حین جراحی توده کیستی غیر سرطانی مشاهده شود. تنها همان کیست را برمیدارند و دیگر نیازی به برداشت تخمدان نیست. اما اگر توده سرطانی مشاهده شود با تشخیص پزشک ممکن است نیاز باشد یک یا هر دو تخمدان برداشته شوند.

در چه مواردی به جراحی کیست تخمدان نیاز است ؟

برای تایید وجود کیست تخمدان و از بین بردن خطر ابتلا به سرطان تخمدان از عمل جراحی کیست تخمدان استفاده می شود. اگر مواردی که در ادامه اشاره می کنیم در فرد مشاهده شود به جراحی کیست تخمدان نیاز است.

• وجود غده یا توده های تخمدانی در هر دو تخمدان ؛
  • کیست تخمدانی که با وجود انجام عملیات های درمانی بعد از گذشت دو تا سه ماه هنوز هم کوچک نشده است ؛
  • زمانی که سونوگرافی انجام داده اید و نتیجه آن نشان داده است که کیست تخمدانی شما یک کیست ساده نمی باشد ؛
  • اگر تومور تخمدان داشته باشید و در کنار آن فاکتور هایی مانند عدم قاعدگی مانند چیزی که در بعضی دختران نوجوان مشاهده می شود، در دوران یائسگی هستید، استفاده از قرص جلوگیری بارداری را نیز داشته باشید ؛

اگر پزشک معالج شما از جهت وجود کیست تخمدانی سرطانی نگران باشد لازم است که حتما به متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید.

برای جراحی کیست تخمدان چه آمادگی هایی لازم می باشد ؟

• برای جراحی کیست تخمدان نیز مانند سایر جراحی ها نیاز است که نکاتی را درباره قبل از عمل بدانید و آن ها را رعایت کنید. در ادامه به نکاتی که قبل از جراحی برداشت کیست تخمدان نیاز است به آن ها توجه کنیم می پردازیم.
  • اگر فردی هستید که سیگار می کشید باید آن را ترک کنید. به دلیل اینکه مصرف سیگار احتمال بروز عفونت های بعد از جراحی را بالا می برد و می تواند خطرناک باشد ؛
  • جراحی کیست تخمدان به طور معمول یک عمل سرپایی محسوب می شود. یعنی بعد از جراحی نیازی به بستری شدن بیمار نیست و مرخص می شود. اما در مواردی نیاز می باشد که بیمار به مدت یک شب در بیمارستان بستری شود ؛
  • قبل از رفتن برای جراحی کیست رحم حتما هماهنگی هایی انجام دهید که فردی از دوستان یا خانواده شما در بیمارستان همراهیتان را کند و بعد از پایان عمل شما را به خانه بازگرداند. همچنین نیاز است که تا 24 ساعت بعد از عمل یک نفر در خانه کنار شما بماند و از شما مراقبت کند ؛
برای جراحی کیست تخمدان چه آمادگی هایی لازم می باشد ؟

• برای جراحی کیست تخمدان بیهوشی جنرال ( عمومی ) انجام می دهند. به همین دلیل باید تمام توصیه هایی که پزشک درباره رژیم غذایی شما قبل از عمل می گوید توجه کنید و آن ها را رعایت نمایید. از شش ساعت قبل از عمل نباید به جز نوشیدنی های شفاف هیچ چیز دیگری بخورید یا بنوشید. همچنین فقط تا دو ساعت قبل از عمل میتوانید آب بنوشید ؛
  • ممکن است از شما خواسته شود جوراب واریسی به پا کنید تا با این کار از لخته شدن خون در رگ های شما جلوگیری شود ؛
  • به طور معمول پزشک شما به طور کامل چیزهایی که باید بدانید را برای شما شرح می دهد. و شما را از دردی که بعد از جراحی ممکن است داشته باشید و چیزی که در حین جراحی اتفاق می افتد آگاه می کند. اما اگر از چیزی مطمئن نمی باشید و یا مبهم می باشد برای شما از پزشکتان بپرسید.
علائم تشخیص کیست تخمدان | از کجا بفهمیم کیست داریم؟

دکتر مژده نامداری، متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تکنیک های پزشکی آماده ی ارائه خدمات درمانی به شما عزیزان در زمینه تشخیص و درمان کیست تخمدان می باشد.
جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22884654-021 تماس حاصل فرمایید.
صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

انواع جراحی کیست تخمدان :

جراحی کیست رحم ممکن است با روش لاپاراسکوپی انجام شود که با ایجاد سوراخ عمل را انجام می دهند و یا اینکه به برش بزرگ تری جهت جراحی نیاز باشد. پزشک با توجه به نوع اختلالی که به وجود آمده و نوع کیستی که می خواهد بردارد یکی از این دو روش را انتخاب می کند.

انواع جراحی کیست تخمدان

جراحی لاپاراسکوپی :

این روش برای کیست های ساده و کوچک استفاده می شود. در طی لاپاراسکوپی جراح چند برش کوچک به طول های یک تا پنج سانتی متر روی بدن فرد ایجاد می کند. یکی از این برش ها نزدیک به شکم می باشد و دوتای دیگر پایین تر هستند. ابزار کوچکی و یک دوربین کوچک که به آن لاپاراسکوپی می گویند را از راه این برش ها وارد بدن فرد می کند. جراح تخمدان و کیست شما را از این طریق بررسی می کند . سپس کیست ها را از بدن خارج می نماید. بعد خارج کردن کیست بریدگی ها را با بخیه یا چسب می بندند.

جراحی باز (لاپاراتومی) :

در بعضی مواقع مانند زمانی که کیست تخمدان بزرگ باشد و یا سرطانی باشد به جراحی کیست تخمدان باز نیاز می باشد. در این روش برش ها نسبت به لاپاراسکوپی بزرگتر هستند و در پایین شکم برش زده می شود تا به تخمدان برسد. در بعضی از شرایط تنها خارج کردن کیست کافی نیست و باید کل تخمدان را خارج کنند. گاهی اوقات ممکن از جراح در حین عمل لاپاراسکوپی جریان عمل خود را تغییر دهد و عمل لاپاراتومی انجام دهد.

علائم تشخیص کیست تخمدان | از کجا بفهمیم کیست داریم؟

نکات مربوط به بعد از عمل :

• پرستاران وجود درد در شما را بررسی میکنند و به شما اجازه استراحت می دهند ؛
  • توصیه های غذایی که پزشک می گوید را رعایت کنید ؛
  • معمولا بعد از عمل نیاز به بستری نیست و مرخص می شوید. یک فرد را همراه خود داشته باشید تا شما را به خانه ببرد ؛
  • پرستار شما را معاینه می کند که آیا می توانید خودتان ادرارتان را دفع کنید ؛
  • قبل از رفتن به خانه به شما توصیه های دارویی و غذایی می شود. که باید آن ها را رعایت کنید و احتمالا مسکن به شما بدهند و همچنین نوبت مراجعه بعدی را به شما بدهند ؛
  • تاثیر بیهوشی عمومی در افراد گوناگون متفاوت می باشد. بعد از آنکه به هوش آمدید ممکن است احساس گیجی کنید و نتوانید به درستی فکر کنید. این علائم بعد از 24 ساعت از بین می روند. در این زمان نباید رانندگی کنید، الکل مصرف کنید و یا اسناد مدارک مهمی را امضا نمایید ؛
  • ممکن از جراح برای شما از بخیه قابل جذب استفاده کرده باشد. اما اگر از نوع دیگری از بخیه استفاده کند باید 6 یا 7 روز بعد بخیه توسط پرستار یا پزشک کشیده شود.

بهبودی :

• انجام فعالیت برای کبودی مناسب است. روز های اول پیاده روی مختصری در حد 10 تا 15 دقیقه داشته باشید و بعد از گذشت یک هفته می توانید به مدت 60 دقیقه آهسته پیاده روی کنید.
  • تا چهار هفته از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • اگر احساس درد می کنید می توانید از مسکن هایی مانند ایبوپروفن و پاراستامول استفاده کنید.
در چه مواردی به جراحی کیست تخمدان نیاز است ؟

عوارض :

• درد زیر شکم تا چند روز بعد از عمل؛
  • درد در شانه ها؛
  • مقدار اندکی خونریزی واژینال تا 48 ساعت؛
  • احساس خستگی بیش از حد طبیعی تا چند روز.

زمان مراجعه با پزشک :

• افزایش درد شکم؛
  • حرارت بالای بدن با از دست دادن اشتها و حالت تهوع؛
  • زخم اطراف بخیه قرمز و دردناک باشد؛
  • سوزش و درد در زمان ادراری، پرادراری یا عدم توانایی ادرار؛
  • احساس درد و تورم و قرمزی در پاها.

کاربران گرامی می توانند برای تشخیص و درمان کیست تخمدان از مزایای مشاوره نزد بهترین متخصص زنان در تهران نیز بهره مند شوند.

صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

سوالات متداول درباره کیست تخمدان

• آیا می توان از کیست تخمدان پیشگیری کرد؟

داشتن تغذیه مناسب، ورزش و جلوگیری از اضافه وزن به کاهش ابتلا به تخمدان پلی کیستیک بسیار کمک می کند.

1. استرس باعث ایجاد هورمون کورتیزول می شود که سطح بالای کورتیزول با افزایش وزن و مقاومت به انسولین ارتباط دارد
    2. از مصرف دخانیات و الکل بپرهیزید
    3. ورزش های هوازی مانند پیاده روی سریع بسیار توصیه می شود
    4. مصرف کربوهیدرات را کمتر کنید و مصرف فیبر و پروتئین را افزایش دهید
  • چه زمانی باید نگران کیست تخمدان باشم؟

کیست هایی که علائم ایجاد می کنند و بزرگتر می شوند نیاز به نظارت دقیق تری نسبت به کیست هایی دارند که این اثرات را ایجاد نمی کنند. علائمی که تجربه می کنید را پیگیری کنید تا بتوانید آنها را به پزشک خود بگویید. توصیه های آنها را در مورد اینکه چند وقت یکبار باید برای نظارت بر کیست های مربوطه برنامه ریزی کنید، جدی بگیرید.

• عوارض کیست تخمدان چیست؟

کیست های تخمدانی که بعد از یائسگی ایجاد می شوند، بیشتر از کیست هایی که قبل از یائسگی ایجاد می شوند، سرطانی هستند. گاهی اوقات، پارگی کیست می تواند باعث درد شدید و تورم در شکم شما شود. هر چه بزرگتر باشد، احتمال شکستن آن بیشتر است.

کیست ها می توانند به قدری بزرگ شوند که شکل تخمدان شما را مخدوش کنند و احتمال پیچ خوردن آن را افزایش دهند. پیچ خوردگی تخمدان ها می تواند از جریان خون به تخمدان شما جلوگیری کند و باعث مرگ تخمدان شود. درد شدید، تهوع و استفراغ همگی از علائم پیچ خوردگی تخمدان هستند.

اگر علائم پارگی کیست تخمدان یا پیچ خوردگی تخمدان را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

• چگونه درد کیست تخمدان را کاهش دهیم

اگر کیست تخمدان دچار خونریزی و پارگی شود و اگر نیاز به عبل نباشد و خونریزی کنترل شود از داروهایی مانند استامینیفون و مفنامیک اسید می توان استفاده کرد.