دکتر مژده نامداری / درمان ناباروری / پایپل بیوپسی یا کورتاژ تشخیصی چیست؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

پایپل بیوپسی یا کورتاژ تشخیصی چیست؟

پایپل بیوپسی یا کورتاژ تشخیصی چیست؟

کورتاژ تشخیصی یک روش درمانی است که در آن پزشک شما یک قطعه کوچک از بافت پوششی رحم (آندومتر) را برای بررسی زیر میکروسکوپ برمی‌دارد. هنگامی که این بافت زیر میکروسکوپ تجزیه و تحلیل می شود، ممکن است سلول های غیر طبیعی را ببیند که می توانند سرطانی باشند. این روش کمتر از 15 دقیقه طول می کشد و در مطب پزشک نیز انجام می شود. پزشک زنان ممکن است نمونه برداری آندومتر را برای کمک به پیدا کردن علت برخی علائم یا مشکلات مانند خونریزی غیرطبیعی رحم، پریود نامنظم، لکه بینی قبل و بعد از پریودی و… توصیه کند. همچنین می تواند به آنها کمک کند تا پس از دیدن نتایج آزمایشاتی مانند سونوگرافی یا پاپ اسمیر، شرایطی را که ممکن است به آنها مشکوک باشند، تشخیص دهند.

روشهای نمونه برداری از رحم

 

نمونه‌برداری رحم با چند روش انجام شود که رایج ترین آن دو روش جراحی نمونه‌برداری آندومتر با دیلاتاسیون و کورتاژ تشخیصی و دیگری نمونه‌برداری آندومتر سرپایی با پایپل یا پایپل بیوپسی است که در اغلب موارد، پایپل بایوپسی سرپایی و بدون استفاده از تناکلوم، جایگزین تکنیک کورتاژ تشخیصی است.

پایپل چیست؟

پایپل (Pipelle) یک کورت سیلاستیک (نوعی سیلیکون لاستیکی) است که به دلیل انعطاف‌پذیری، نیازی به فورسپس تناکولوم یا صاف کردن محور فوندوس گردن رحم ندارد. پایپل همچنین نیازی به بیهوشی عمومی ندارد، در حالی که دیلاتاسیون و کورتاژ (D&C) به بستری شدن و بیهوشی عمومی نیاز دارد و بعد از عمل با درد همراه است.

پزشک یک لوله نازک را از طریق دهانه رحم و داخل رحم شما وارد می کند. نمونه کوچکی از اندومتر شما با استفاده از ساکشن از طریق لوله خارج می شود. کمتر از 15 دقیقه طول می کشد.

کورتاژ تشخیصی چیست؟

کورتاژ تشخیصی جهت نمونه برداری از اندومتر رحم برای تشخیص علل خونریزی غیرطبیعی خانم ها انجام می شود. کورتاژتشخیصی در اتاق عمل و طی یک بیهوشی سبک ده دقیقه ای انجام می شود. در کورتاژ تشخیصی با یک وسیله که از دهانه رحم وارد رحم می شود، سلولهای سطحی اندومتر خراشیده شده و جهت بررسی پاتولوژی ارسال می گردد .این کار می تواند هم جنبه تشخیصی و هم جنبه درمانی داشته باشد.

آیا جفت سر راهی باعث سقط جنین می شود؟
بیشتر بدانید

پزشک یک سری میله‌ را که به تدریج ضخیم می‌شوند وارد دهانهٔ رحم می‌کند تا به آرامی آن را باز کند. پس از باز شدن کافی رحم، پزشک میله‌های دیلاتاسیون را خارج می‌کند و یک ابزار قاشقی‌ شکل یا یک دستگاه مکش وارد رحم خواهد کرد و شروع به خارج کردن بافت می‌کند.

چه علائمی ممکن است نشان دهد که نیاز به پایپل بیوپسی دارید؟

در این فایل صوتی دکتر مژده نامداری درباره نمونه برداری از اندومتر به روش پایپل، نحوه انجام پایپل بیوپسی و مراقبت های بعد از نمونه برداری توضیح می دهند.

اگر هر یک از علائم زیر را دارید، پزشک ممکن است نمونه‌برداری آندومتر را توصیه کند:

  • پریودهای نامنظم، شامل خونریزی شدید، طولانی و غیر طبیعی یا عدم پریود شدن شما می شود.
  • خونریزی بعد از یائسگی.
  • خونریزی غیر طبیعی هنگام مصرف تاموکسیفن یا سایر هورمون درمانی.
  • ضخیم شدن دیواره رحم.
  • نتایج تست پاپ که سلول های نامنظم را در رحم شما نشان می دهد.
  • عفونت مزمن واژن یا عفونت در دهانه رحم
  • بررسی علل ناباروری (افراد باردار نمی توانند بیوپسی آندومتر را انجام دهند. با این حال، افرادی که برای باردار شدن مشکل دارند برای تعیین اینکه آیا پوشش آندومتر آنها در ناباروری نقش دارد یا خیر، داشته باشند)
  • پولیپ ‌‌های آندومتر
  • فیبروم‌های رحمی (تومورهای خوش‌خیم رحمی)

پایپل بیوپسی چگونه انجام می شود؟

برای آماده شدن برای بیوپسی آندومتر، لازم نیست کار زیادی انجام دهید. به پزشک خود اطلاع دهید که چه داروها یا مکمل هایی را مصرف می کنید و آیا آلرژی دارید. برخی از پزشکان مصرف یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID) مانند ایبوپروفن را قبل از بیوپسی برای کمک به درد توصیه می کنند.

از کمر به پایین لباس را در می آورید و خود را با یک ملحفه می پوشانید. مانند معاینه لگن یا پاپ اسمیر روی میز معاینه دراز می کشید. پزشک یک اسپکولوم را در واژن شما قرار می دهد تا آن را باز نگه دارد تا بتواند دهانه رحم شما را ببیند. سپس دهانه رحم شما را ضدعفونی می کند. در نهایت، پزشک یک لوله مکش بسیار نازک را از طریق دهانه رحم وارد رحم شما می کند تا نمونه بافت را جمع آوری کند. ممکن است احساس کنید که پزشک دستگاه را برای گرفتن نمونه بافت حرکت می‌دهد. خود عمل معمولاً بین پنج تا 15 دقیقه طول می کشد.

با چکاپ های ضروری زنان آشنا شوید
بیشتر بدانید

مراقبت های بعد از پایپل بیوپسی

بعد از انجام نمونه برداری می توانید بلافاصله پس از بیوپسی، نوار بهداشتی را در لباس زیر خود قرار دهید. خونریزی و کرامپ واژن طبیعی و مورد انتظار است، اما نباید بیش از چند روز طول بکشد. استفاده از مسکن مانند ایبوپروفن یا استامینوفن می تواند به رفع گرفتگی و درد کمک کند. بعد از نمونه برداری می توانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید اما بهتر است به مدت چند روز از تامپون استفاده نکنید و رابطه جنسی نداشته باشید.

اگر متوجه خونریزی شدید یا ترشحات بدبو از واژن و علائم شبه آنفولانزا مانند لرز و تب داشتید با پزشک زنان خود تماس بگیرید.

تفسیر نتایج حاصل از پایپل بیوپسی

اگر جواب پاتالوژی شما طبیعی است، به این معنی است که هیچ سلول غیر طبیعی در رحم نیست. اگر نتایج شما غیر طبیعی است، به این معنی است که پزشک سلول های غیر طبیعی پیدا کرده است. دلایل احتمالی نتایج غیرطبیعی می تواند موارد زیر باشد:

  • سرطان آندومتری.
  • پولیپ یا فیبروم رحم.
  • عفونت در پوشش رحم شما
  • عدم تعادل هورمونی

گاهی اوقات نتایج نمونه برداری ممکن است بی نتیجه باشد. پزشک شما ممکن است برای درمان قطعی اندومتریوز بخواهد یک قطعه بزرگتر از بافت را برای جستجوی سلول های غیر طبیعی به روش کورتاژ تشخیصی بردارد.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب