دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / درمان زگیل تناسلی (HPV) / زگیل تناسلی در دختر مجرد (باکره) + راه های پیشگیری و درمان
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

زگیل تناسلی در دختر مجرد (باکره) + راه های پیشگیری و درمان

زگیل تناسلی در دختر مجرد (باکره)

زگیل تناسلی در دختران مجرد یک بیماری ویروسی است که ممکن است ناشی از روابط جنسی ناکامل یا حتی بدون آن ایجاد شود. این بیماری ممکن است از طریق استفاده از استخر، توالت‌های عمومی، اشتراک لباس‌های زیر یا حتی بازی‌های جنسی منتقل شود. زگیل تناسلی موجب ایجاد ضایعات پوستی به شکل برآمدگی‌های توپر یا خال‌های گوشتی کوچک در ناحیه تناسلی می‌شود که معمولاً بدون درد یا خارش هستند. اما در اکثر موارد، این بیماری می‌تواند عوارض روحی و روانی را نیز ایجاد کند. در این مقاله به علت زگیل تناسلی در زنان و دختران مجرد می پردازیم.

راه های انتقال زگیل تناسلی در دختر مجرد

بعضی از رفتارهای جنسی که ممکن است منجر به انتقال زگیل تناسلی در دختران مجرد شوند. شامل روابط جنسی مقعدی، تجاوز جنسی، اشتراک بازی‌های جنسی و روابط جنسی دهانی بدون استفاده از کاندوم هستند. همچنین عواملی نظیر آغاز روابط جنسی از سنین پایین، روابط جنسی پرخطر، شرکای جنسی متعدد، داشتن شریک جنسی با تاریخچه شرکای جنسی متعدد، عفونت‌های همزمان مانند کلامیدیا و انگلی همزمان، مصرف سیگار و مشروبات الکل، شرایط نامساعد بهداشتی، نقص سیستم ایمنی و آلودگی به HIV نیز می‌توانند عوامل خطر برای انتقال زگیل تناسلی در دختران مجرد باشند.

زگیل تناسلی به راحتی از طریق تماس پوستی منتقل می‌شود. این مطالعات جدید نشان می‌دهند که تماس پوست به پوست نیز می‌تواند زگیل تناسلی را منتقل کند. بنابراین، رفتارهایی نظیر اپیلاسیون، استفاده از اماکن عمومی مانند استخر و توالت فرنگی و استفاده از ابزارهای مشترک مانند تیغ، لباس زیر می‌توانند باعث ابتلا به زگیل تناسلی گردند. پس علت زگیل تناسلی بدون رابطه در زنان و دختران مجرد موارد بالا هم می تواند باشد.

راه های پیشگیری از زگیل تناسلی در دختر مجرد

مهمترین نکته این است که برای جلوگیری و پیشگیری از زگیل تناسلی، تزریق واکسن‌های مخصوص HPV مانند واکسن گارداسیل خارجی و پاپیلوگارد ایرانی به عنوان یک راهکار مؤثر مطرح می‌شود. ویروس پاپیلومای انسانی که HPV نیز نامیده می شود، در بیشتر مواقع، بدن می تواند آن را پیدا کرده و از بین ببرد. اما اگر ویروس برای مدت طولانی در بدن بماند، می تواند باعث سرطان شود. واکسینه شدن در برابر HPV به پیشگیری از سرطان در مردان و زنان کمک می کند. همچنین استفاد از کاندوم در رابطه جنسی و کاهش رابطه پرخطر به پیشگیری از ابتلا به زگیل تاثیر دارد.

تشخیص و درمان بیماری زگیل تناسلی چگونه است ؟
بیشتر بدانید

انجام معاینه لگن، تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV به تشخیص به موقع زگیل بسیار کمک می کند. گاهی برای ارزیابی ضایعات مشکوک و بررسی دقیق و تایید زگیل تناسلی نمونه‌برداری نیز لازم است.

علائم زگیل تناسلی

در برخی موارد، زگیل تناسلی می‌تواند به سایر نواحی مانند دهان و زیر زبان منتقل شده و ضایعات مشابه زگیل در دهان ایجاد کند. افراد مبتلا به این بیماری معمولاً در معرض خطرات بدخیمی‌های دهان، حلق و حنجره قرار دارند. در بسیاری از موارد، زگیل تناسلی ممکن است به صورت غیر قابل تشخیص باشد یا افراد متوجه آن نشوند. زگیل تناسلی اغلب ظاهری نرم و همرنگ پوست فرد و بدون درد است و در مواردی همراه با خارش، سوزش و خونریزی است.

درمان زگیل تناسلی در دختر باکره

اگرچه هنوز درمان قطعی برای زگیل تناسلی شناخته نشده است، اما برای از بین بردن ویروس HPV راه‌هایی وجود دارد. در صورتی که زگیل تناسلی به شکل خال گوشتی روی ناحیه تناسلی باشد و ابعاد آن کوچک باشد، ممکن است به طور خودبخود بدون درمان از بین برود، خصوصا اگر سیستم ایمنی فرد به خوبی عمل کند. اما در صورت بروز ضایعات مقعدی، احتمال ابتلا به عواقب جدی‌تر افزایش می‌یابد.

روش درمان زگیل تناسلی در یک مقاله به طور مفصل توضیح داده شده است، روی لینک بزنید. اما بطور کلی درمان زگیل در دختر مجرد توسط پزشک و با توجه به محل درگیری و شدت ضایعات تعیین می شود. بسته به نظر پزشک ممکن است درمان های زیر انجام بگیرد:

  • انجماد (کرایوتراپی): فریزکردن زگیل
  • لیزر: استفاده از پرتو نور با انرژی بالا
  • کوتر الکتریکی: سوزاندن زگیل
  • جراحی: برش زگیل
  • آر اف: روش رادیوفرکانسی
  • دارو درمانی: محلول و پمادهای موضعی

بر اساس مطالعات انجام شده در دختران مجرد مبتلا به زگیل تناسلی در سنین 9 تا 21 سال، حدود 60 درصد از آنان هرگز هیچ تماس جنسی یا تجربه جنسی نداشته‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که انتقال این بیماری ممکن است از طرقی دیگر به جز روابط جنسی نیز اتفاق بیافتد. تشخیص و درمان زگیل تناسلی نیازمند مشاوره پزشکی است. همچنین، اطلاعات صحیح و آگاهی از راه‌های پیشگیری، اهمیت بهداشت شخصی و اطلاع رسانی مناسب به جامعه در کاهش انتقال و گسترش این بیماری تأثیرگذار هستند.

راه‌های پیش گیری از زگیل تناسلی
بیشتر بدانید

سوالات متداول درباره زگیل تناسلی

  • چگونه از زگیل تناسلی بدون رابطه پیشگیری کنیم؟

    تزریق واکسن های زگیل تناسلی، انجام تست پاپ اسمیر، رعایت بهداشت فردی و عدم دستکاری و خراشیدن زگیل ها و خودداری از تماس پوستی با فرد آلوده و رابطه جنسی محافظت نشده

  • آیا ممکن است زگیل تناسلی بعد از درمان دوباره ظاهر شود؟

    بله زگیل می تواند در پوست شما بماند و همینطور بدون درمان هم از بین برود.

  • آیا تزریق واکسن گارداسیل در ناباروری تاثیر دارد؟

    خیر، زیرا تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر این‌که آمپول گارداسیل می‌تواند موجب نازایی در زنان یا نارسایی تخمدان آن‌ها شود، وجود ندارد. با این حال متخصصان معتقدند بهتر است قبل از تزریق واکسن، آزمایشات لازم در خصوص سابقه بیماری افراد انجام گیرد.

  • واکسن گارداسیل را از کجا بخریم؟

    خانم دکتر مژده نامداری این واکسن را در مطب موجود دارند و تزریق می کنند. البته شما می توانید واکسن ایرانی پاپیلوگارد را از مراکز بهداشت یا داروخانه ها تهیه کنید.

  • آیا زنانی که واکسن گارداسیل را دریافت کرده اند هنوز نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

    بله. واکسن گارداسیل جایگزین تست پاپ نیست. غربالگری سرطان دهانه رحم با آزمایش پاپ اسمیر منظم که از سن 21 سالگی شروع می شود، بخش مهمی از مراقبت های بهداشتی پیشگیرانه است.

  • قیمت واکسن گارداسیل چقدر است؟

    به دلیل تغییرات ارز و شرایط بازار، قیمت واکسن‌ها ممکن است در زمانهای مختلف و در مناطق مختلف متغیر باشد. برای دریافت اطلاعات دقیقتر در مورد هزینه و دریافت واکسن گارداسیل، با قیمت مناسب با ما تماس بگیرید.

دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

2 دیدگاه ها
  1. sahar

    سلام من مجرد و باکره هستم و جدیدا متوجه زائده ای دقیقا داخل واژنم به رنگ همون ناحیه شدم. یکبار رابطه جنسی دهانی هم داشتم آیا ممکنه زگیل تناسلی باشه و خطری دارد؟

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام وقت بخیر در اکثرموارد جای نگرانی نیست اما برای تشخیص دقیق باید معاینه شوید.

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب