دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / واژینیسموس / واژینیسموس چیست؟ | از کجا بفهمیم واژینیسموس داریم؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

واژینیسموس چیست؟ | از کجا بفهمیم واژینیسموس داریم؟

از کجا بفهمیم واژینیسموس داریم؟

اگر در هنگام آمیزش جنسی یا قرار دادن تامپون و یا معاینه با اسپکولوم درد دارید، ممکن است از بیماری به نام واژینیسموس رنج ببرید. بسیاری از خانم‌ها سال‌ها بدون شنیدن نام آن این مشکل را تحمل می‌کنند، بنابراین وقتی در نهایت به آن برخورد می‌کنند معمولاً می‌پرسند: از کجا بفهمیم واژینیسموس داریم؟ در این مقاله به واژینیسموس و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

واژینیسموس چیست؟

در این فایل صوتی دکتر مژده نامداری درخصوص واژینیسموس و راه های درمان واژینیسموس توضیح می دهند.

واژینیسموس وضعیتی است که در آن ماهیچه‌های اطراف واژن به طور غیرارادی در یک رفلکس شرطی منقبض می‌شوند، که باعث می‌شود دخول (به عنوان مثال در رابطه جنسی و قرار دادن تامپون) دردناک یا حتی غیرممکن شود. واژینیسموس می‌تواند باعث رنج بسیار زیادی شود، بر روابط زوجین، اعتماد به نفس و عزت نفس تأثیر بگذارد. زنان مبتلا به واژینیسموس قادر به لذت بردن از رابطه جنسی مانند سایرین نیستند. اغلب مبتلایان نسبت به آن تسلیم می‌شوند و گاهی اوقات معتقدند که باید به طور کامل از روابط صمیمانه چشم پوشی کنند. اما خبر خوب این است که با درمان صحیح تقریباً تمام موارد واژینیسموس قابل درمان هستند.

انواع واژینیسموس

گروه ماهیچه ای که تحت تأثیر این عارضه قرار می‌گیرند عبارتند از عضله پوبوکوکیژئوس (PC) که مسئول ارگاسم، مقاربت، حرکات روده، ادرار و زایمان است.

واژینیسموس چیست

واژنیسموس اولیه

همچنین به عنوان “واژینیسموس مادام العمر” شناخته می شود، کسانی که نوع اولیه دارند، هر بار که چیزی به واژن نفوذ کرده (یا تلاش می کند به آن نفوذ کند)، درد شدید و با ناراحتی را تجربه می‌کنند. کسانی که دارای نوع اولیه هستند در تمام زندگی خود با این وضعیت دست و پنجه نرم کرده اند. اغلب اولین بار هنگام تلاش برای استفاده از تامپون، تلاش برای اولین بار آمیزش جنسی یا اولین باری که برای معاینه لگن توسط پزشک تجربه می‌شود.

بوتاکس واژن برای درمان واژینیسموس
بیشتر بدانید

واژینیسموس ثانویه

افراد مبتلا به واژینیسموس ثانویه در گذشته به دخول بدون درد دست یافته اند. ممکن است یک اتفاق ناگهانی، وضعیت سلامتی جدید یا استرس و وضعیت روحی و روانی رخ دهد که دخول را دوباره با مشکل مواجه کند.

از کجا بفهمیم واژینیسموس داریم؟

از آنجایی که مشکلات دخول واژن تقریباً هرگز در فرهنگ عامه صحبت نمی شود، زنانی که این مشکلات را تجربه می‌کنند اغلب معتقدند که آنها تنها هستند. حتی ممکن است ندانند چگونه علائم واژینیسموس را تشخیص دهند. اگر هر یک از علائم زیر را دارید ممکن است از این بیماری رنج ببرید:

  1. درد زیاد هنگام مقاربت جنسی
  2. ناتوانی در رابطه جنسی به دلیل احساس “دیوار آجری” که دخول را غیرممکن می‌کند
  3. ناتوانی در قرار دادن تامپون یا درد هنگام گذاشتن تامپون
  4. درد شدید در حین غربالگری پاپ اسمیر دهانه رحم

از کجا بفهمیم واژینیسموس داریم

اگر چنین مشکلاتی را تجربه می‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که واژینیسموس داشته باشید. با این حال، علاوه بر واژینیسموس، مسائل دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد این علائم شود (به عنوان مثال مشکل خشکی واژن و مسائل روحی و روانی). پس از کجا بفهمیم واژینیسموس داریم؟ برای اطمینان، ضروری است که یک معاینه کامل و مشاوره دقیق با پزشک متخصص زنان داشته باشید.

روش‌های درمان واژینیسموس زنان

این وضعیت دردناک می‌تواند با گذشت زمان بدتر شود، اما قابل درمان است. ابتلا به واژینیسموس غیر مسری و غیر ارادی است و تقصیر شما نیست. فقط بدانید که این وضعیت، اگرچه صحبت کردن در مورد آن دشوار است، اما شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید و شما تنها نیستید. واژینیسموس می‌تواند منجر به پریشانی شدید عاطفی و روانی شود و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد و حفظ روابط جنسی سالم را دشوار کند. پزشک زنان شما ممکن است یک یا چند مورد از این درمان‌ها را توصیه کند:

بوتاکس واژن:

به نظر می‌رسد عامل اصلی درد واژینیسموس ناشی از فشرده شدن رگ‌های خونی عضله در موارد اسپاسم عضلانی باشد. در یک عضله بیش فعال، فشار عصبی ممکن است منجر به درد شود. بوتاکس می‌تواند ماهیچه‌های بیش فعال و درد ناشی از فشردگی عضلات و اعصاب را شل کند. تزریق بوتاکس واژن با رهایی از سفتی عضلات باعث بهبود گردش خون و ازبین بردن اسپاسم و درد می‌شود.

بوتاکس واژن برای درمان واژینیسموس
بیشتر بدانید

درمان موضعی:

لیدوکائین موضعی یا ژل‌های لوبریکنت و روان کننده ممکن است به کاهش درد مرتبط با این بیماری و خشکی واژن کمک کند.

انجام تمرینات کگل:

یکی از روش‌های درمانی واژینیسموس، انجام فعالیت‌های ورزشی و تمرینات کِگِل است که شامل انقباض و شل کردن عضلات کف لگن می‌شود. تمرینات کگل بسیار مفید هستند و علاوه بر تقویت عضلات واژنیسموس، در درمان بیماری‌های مختلف مانند بی اختیاری ادرار نیز موثر می‌باشند. برای انجام این ورزش، باید عضلات کف لگن را منقبض کرده و سپس به طور مکرر آنها را رها کنید. برای تعیین محل عضلات کف لگن، می‌توانید در هنگام ادرار کردن در میانه راه توقف کنید. عضلاتی که در این حین منقبض می‌شوند، عضلات کف لگن هستند.

ورزش کگل برای درمان واژینیسموس

بسته به وضعیت سلامتی شما، پزشک ممکن است از شما بخواهد که این تمرینات را برای تعداد معینی در روز انجام دهید. این فعالیت ورزشی منجر به آزادسازی و رفع فشارهای ماهیچه‌های کف لگن می‌شود.

گشادکننده‌های واژن:

دستگاه‌هایی لوله‌ای شکل هستند که در اندازه‌های مختلف وجود دارند. هدف اصلی آنها کشش واژن است. افراد مبتلا به واژینیسموس از گشادکننده‌ها استفاده می‌کنند تا راحت‌تر و حساسیت کمتری نسبت به دخول واژن داشته باشند. پزشک ممکن است توصیه کند ابتدا از کرم بی حس کننده موضعی در قسمت بیرونی واژن استفاده کنید تا کار گذاشتن آن آسان تر شود.

سکس درمانی:

درمانگران جنسی آموزش دیده با افراد و زوج‌ها کار می‌کنند تا به آنها کمک کنند تا دوباره از روابط جنسی خود لذت ببرند. درمان شناختی رفتاری به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چگونه افکار شما بر احساسات و رفتارهای شما تأثیر می‌گذارد. این یک درمان موثر برای اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است.

علت ابتلا به واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟

درد واژینیسموس واقعی است و کشش ماهیچه در واژینیسموس غیرارادی است و «در ذهن شما» نیست. دلایل این ترس از زنی به زن دیگر متفاوت است. برخی از زنان از زمانی که برای اولین بار اقدام به دخول کرده اند واژینیسموس داشته اند و برخی از زنان، به ندرت، پس از سال‌ها رابطه جنسی لذت بخش به آن مبتلا می‌شوند. معمولاً واژینیسموس پاسخی است به ترس از نفوذ واژن و ناشی از عوامل پزشکی و روانی باشد:

بوتاکس واژن برای درمان واژینیسموس
بیشتر بدانید

علل ممکن است شامل موارد زیر باشد: از کجا بفهمیم واژینیسموس داریم؟

  • ترس از بین رفتن پرده بکارت
  • یک معاینه پزشکی سخت
  • باور درمورد گناه یا شرم آور بودن رابطه جنسی
  • یک تجربه جنسی ناخوشایند
  • زایمان تروماتیک

سوالات پر تکرار درباره واژینیسموس

  • چگونه می توان از واژینیسموس جلوگیری کرد؟

    هیچ راه شناخته شده ای برای جلوگیری از ابتلا به وازینیسموس نیست.

  • آیا واژینیسموس بدون نیاز به درمان برطرف می شود؟

    خیر زیرا یک امر غیر ارادی است. بهتر است حتما تحت درمان با روان کننده، مشاوره رابطه جنسی، تمرینات لگن هم قرار بگیرید.

  • پیش از انجام بوتاکس واژن چه اقداماتی لازم است؟

    قبل از تزریق واژن را به طور کامل شیو کرده باشید. اگر مبتلا به زگیل تناسلی، تبخال تناسلی و یا عفونت هستید بوتاکس بعد از درمان انجام می شود. همچنین در عادت ماهیانه نیز باید زمان تزریق بعد از دوره پریودی باشد.

  • آیا بوتاکس واژن عوارض خاصی دارد؟

    خیر، این روش بی خطر و کم تهاجم است و با بی حسی موضعی انجام می شود. در موارد نادر شاید بعد از تزریق بوتاکس احساس آلرزیک داشته باشند. درد و تورم بعد از تزریق طبیعی است که سریع برطرف خواهد شد.

  • میزان ماندگاری بوتاکس واژن چقدر است؟

    تزریق بوتاکس به واژن حدود 6 ماه تا 1 سال ماندگاری دارد اما این درمان تا زمانی که واژینیسموس و اسپاسم عضلات را برطرف کند احتمال دارد نیاز به ترمیم داشته باشد. عواملی مانند کیفیت برند بوتاکس تزریق شده، مهارت و تجربه پزشک و درصد مشکل بیمار هم ماندگاری بوتاکس واژینال تاثیر دارد. البته پزشکان میزان موفقیت این روش را تا 95 درصد اعلام کرده اند.

دسته ها: واژینیسموس
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب