دکتر مژده نامداری / بیماری های زنان / درمان قطعی فیبروم چیست؟
مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه

درمان قطعی فیبروم چیست؟

فیبروم رحم

فیبروم های رحم، تومورهای غیر سرطانی و خوش خیم هستند که از لایه های عضلانی رحم رشد می کنند. این امر بسیار شایع است و می توان گفت که 70-80٪ از خانم ها در طول زندگی خود دچار فیبروم می شوند.
هنگامی که خانمی متوجه وجود فیبروم در رحم خود می شود اولین دغدغه ای که در ذهن او به وجود خواهد آمد این است که درمان قطعی فیبروم چیست؟

در این خصوص باید بیان کنیم که همه کسانی که فیبروم رحمی دارند، دارای علائم نیستند و به درمان نیاز نخواهند داشت. مهمترین ویژگی فیبروم ها این است که آنها سرطانی نیستند و پتانسیل ابتلا به سرطان را ندارند. به همین دلیل، توصیه می شود زنانی که بدون علائم هستند نگران نباشند و اقدامی برای درمان انجام ندهند. مطالعات به ما نشان می دهد که فیبروم ها با سرعت های مختلفی رشد می کنند و ممکن است از اندازه نخود تا اندازه یک هندوانه متغیر باشند. در این نوشته قصد داریم به عوامل تأثیر گذار بر ایجاد فیبروم و راه های درمان آن بپردازیم. با ما همراه باشید؛

فیبروم رحم

چه عواملی باعث ایجاد فیبروم رحمی می شوند؟

علت فیبروم های رحمی مشخص نیست، اگرچه مطالعات نشان می دهد که ممکن است یک عامل ژنتیکی وجود داشته باشد. هیچ غذایی و یا قرار گرفتن در معرض هیچ چیزی وجود ندارد که بگوئیم می تواند باعث ایجاد فیبروم شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر فیبروم های رحمی هستند؟

با افزایش سن، احتمال ابتلای زنان به فیبروم افزایش می یابد. همچنین مطالعات نشان داده است خانم هایی كه سابقه خانوادگی در این خصوص دارند، احتمال ابتلا به فیبروم را خواهند داشت. همچنین تا حدودی چاقی با افزایش خطر ابتلا به فیبروم ارتباط دارد. هیچ غذایی یا رژیم های غذایی وجود ندارد که خطر ابتلا به فیبروم را در خانم ها افزایش دهد.

علائم فیبروم رحم چیست؟

بیشتر زنان مبتلا به فیبروم به هیچ وجه علائمی را تجربه نخواهند کرد. با این حال، برای بسیاری از زنان فیبروم های بزرگ و یا متعدد می توانند علائم زیر را ایجاد کنند؛علائم فیبروم رحم

  • دوره های قاعدگی سخت و طولانی که ممکن است باعث کمخونی شدید شود
  • خونریزی بین دوره ها
  • درد و فشار لگن
  • اختلال در ادرار و سیستم گوارش
  • تکرر ادرار
  • کمر درد
  • درد هنگام مقاربت
  • اختلال در بارداری
  • زایمان زودرس از علائم فیبروم در بارداری
پولیپ رحم چیست؟
بیشتر بدانید

نحوه تشخیص فیبروم رحم

فیبروم ها بیشتر در طی معاینه بدنی یافت می شوند. پزشک متخصص زنان ممکن است در طول معاینه شکمی یا لگنی، یک توده لگنی محکم و نامنظم احساس کند. آزمایش های دیگر برای تشخیص این عارضه شامل موارد زیر می باشد؛

سونوگرافی ترانس واژینال:

این سونوگرافی در داخل واژن انجام می شود تا پزشک متخصص بتواند ارزیابی بهتری از فیبروم داشته باشد.

MRI:

این تست تصویربرداری به پزشک این امکان را می دهد تا از نظر اندازه، تعداد و محل هر یک از فیبروئیدها اطلاعاتی را بدست آورد. این روش اغلب قبل از شروع برخی از گزینه های جراحی توصیه می شود.

هیستروسونوگرافی:

این روش یک سونوگرافی واژینال است که با کمک تزریق آب نمک در رحم انجام می شود. پزشک با باز شدن حفره رحم توسط آب نمک می تواند بررسی کند كه آیا فیبروم های درون حفره رحم در حال رشد هستند یا خیر.

هیستروسکوپی:

در این روش پزشک یک دستگاه به نام هیستروسکوپ (یک لوله با یک دوربین در نوک آن) را به منظور نمونه‌ برداری از رحم، وارد حفره رحم می‌کند و سپس به راحتی می‌تواند داخل آن را معاینه کند. هیستروسکوپی اغلب برای برای بررسی فیبروم ‌هایی که از رحم بیرون زده‌اند مناسب می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

02122884654 09374053325


صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

فیبروم های رحمی چگونه درمان می شوند؟

از آنجا که اکثر فیبروم ها رشد خود را متوقف می کنند یا ممکن است با نزدیک شدن به یائسگی کوچک شوند، معمولاً نیاز به درمان ندارد. با این رویکرد، پزشک در صورت دارا بودن علائم، آن ها را با دقت کنترل می کند تا مطمئن شود که هیچ تغییر مهمی صورت نگرفته است.

اگر فیبروم شما بزرگ باشد یا علائم قابل توجهی ایجاد کند، ممکن است با صلاح دید پزشک درمان آغاز شود. پزشک متخصص زنان با توجه به سن، اهداف باروری، تعداد و اندازه فیبروئیدها، هرگونه درمان قبلی فیبروم و سایر شرایط بهداشتی درمانی، یکی از روش های درمان را پیش می گیرد.

سندرم پره اکلامپسی یا مسمومیت در دوران حاملگی
بیشتر بدانید

به طور کلی، راه کارهای درمان برای فیبروم ها شامل موارد زیر می باشد:

  • معاینه های مرتب و مدیریت پزشکی
  • برداشتن فیبروم طی عمل جراحی
  • هیسترکتومی (خارج کردن رحم)
  • آمبولیزاسیون شریان رحمی؛ با انسداد جریان خون مانع از رشد فیبروم خواهند شد.
  • استفاده از امواج فراصوتی متمرکز شده تحت هدایت MR؛ در این روش با استفاده از ام ار آی فیبروم ها را از بین می برند بدون اینکه در سایر بافت های بدن تغییری ایجاد شود.
  • سایر گزینه های پزشکی

در پایان اینکه

فیبروم رحمی شایع ترین تومور دستگاه تولید مثل است و خوشبختانه باید بیان کرد که فیبروم ها سرطانی نیستند و خطر خانم ها را برای ابتلا به سرطان رحم افزایش نمی دهند و همچنین به سرطان تبدیل نمی شوند.

فیبروم ها بیشتر در طی معاینه معمول لگن مشاهده می شوند و بعد از تشخیص توسط بهترین متخصص زنان در تهران، در صورت احتیاج به اقدامات درمانی، مورد معالجه قرار خواهند گرفت.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

12 دیدگاه ها
  1. آ فتاب

    با سلام
    بنده سه فیبروم بزرگ و۵فیروزان کوچک دارم که اندازه ۵فیبروم کوچک تر ذکر نشده است.۴۷ میلیمتر در قد ام فندوس ۶۳در قد ام باید و۷۲در سمت راست باید آ یا امکان برداشتن فیبروم با حفظ حرم وجود دارد؟۴۰ساله مجرد هستم

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام ، بله امکانش هست ، بهتر است برای بررسی دقیق تر با جواب سونوگرافی مراجعه فرمایید

      پاسخ
  2. فریبا

    سلام .خانی 42 ساله.. وقتی که فیبروم باشه آیا میشه نزدیکی کرد .. و اگه نزدیکه نکنم آیا برام بعدا مشکل ایجاد میشه … جواب .. ممنونم

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام وقت بخیر وجود فیبروم منعی برای نزدیکی ندارد.

      پاسخ
  3. مهسا

    سلام و عرض ادب.ببخشید من فیبروم ساب سروزال ۵۲ میلیمتر دارم و هیچ گونه درد و مشکلی ندارم و ۴۷ سال سن و به تازگی یائسه شدم و آزمایش هم دادم و تشخیص یائسگی مشخص شد.آیا نیاز به جراحی دارم؟ چون متاسفانه بیماری ms دارم و نمیخوام استرس جراحی داشته باشم.خواهش میکنم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام فیبروم ساب سروزال شما اگر بدون علامت باشد فعلا احتیاج به اقدام خاصی ندارد. سونوگرافی هر 6 ماه تا 1 سال از نظر بزرگتر شدن سایز فیبروم.

      پاسخ
  4. نوشین

    با سلام ، بنده چند عدد میوم دارم که بزرگترین آنها حدود ۶ سانت هست فقط کمی تکرر ادرار دارم که خیلی اذیتم نمیکنه و حس درد بسیار کم در قسمت شکم دارم آیا اگه عمل نکنم خطرناکه ؟ راهی هست که عمل نکنم ؟ ۴۴ ساله هستم و قصد بارداری هم ندارم

    پاسخ
    • دکتر مژده نامداری

      سلام وقت بخیر، باید نوع فیبرومتون مشخص بشه از چه نوع هست.. همچنین میزان خونریزی عادت ماهیانه شما اهمیت دارد… یک سونورگرافی نیاز هست انجام بدید و تحت نظر دکتر با درمان دارویی و یا جراحی بسته به معاینه بهتون پیشنهاد می شود.

      پاسخ
  5. مریم

    باسلام۳۷سالمه مجردقائدکی دردناک دارم۲۰روز۲۰ روز خونریزی شدیددارم زیردلم طرف راست زیردلم طرف چپرزیردلم گشاله رانهالگنم دردمیکنه پایین شکمم دردمیکنه ورم کرده سفته مثل سنگ

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام . باید سونو گرافی انجام شود و حتما توسط پشک متخصص معانیه شوید .

      پاسخ
  6. کوشکی

    سلام 35سالمه متاهل یه میوم اینترامورال34-35میلیمتر در دیواره خلفی و سمت راست رحم دارم اقدام کرم واسه بارداری خطر داره باید جراحی بشه لطفا راهنمایی کنید با تشکر

    پاسخ
    • مشاور کلینیک

      سلام با توجه به این که ابعاد خیلی بزرگ نیست اقدام به بارداری کنید و در صورت نازایی به پزشک مراجعه کنید.

      پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب