دکتر مژده نامداری / مقالات / زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟
مدت زمان مطالعه ۶ دقیقه

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

مزایا و معایب زایمان سزارین

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

بی شک یکی از پرسش های اساسی در دوران بارداری بر سر انتخاب نوع زایمان خواهد بود و قرار گیری بر سر دوراهی زایمان سزارین و زایمان طبیعی مادران را با چالش های بسیاری رو به رو خواهد کرد. همانطور که می دانید آنچه پزشکان برای نوع زایمان پیشنهاد می کنند؛ زایمان طبیعی است. گرچه این نوع زایمان از دیرباز به علت های گوناگون از جمله عدم نیاز به بستری و دوران نقاهت طولانی و برخی مسائل ایدئولوژیکی مورد استقبال مادران بوده است، اما به مرور زمان به دلیل کاهش درد حین زایمان سزارین و عدم نیاز به برش دهانه واژن تمایل بانوان به سمت این نوع زایمان بیشتر شده است. اما به راستی کدام نوع زایمان ارجح تر است؟ زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

در ادامه این نوشتار با پرداختن به تمامی جوانب این دو زایمان، شما را در انتخاب نوع زایمان یاری خواهیم کرد. خواننده این نوشتار باشید؛

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی

چرا از زایمان طبیعی هراس دارید؟

اغلب بانوان ترجیح می دهند برای زمان زایمان خود برنامه ای مشخص داشته باشند تا اینکه بخواهند استرس فراوانی را با صبر در تولد نوزادشان تحمل کنند. اما این نکته بسیار حائر اهمیت است که بدانید انتخاب هر کدام از نوع زایمان ها به معنای انجام قطعی آن ها نخواهد بود. بگذارید روشن تر بیان کنیم؛ اگر مادر زایمان سزارین را برای تولد نوزاد خود انتخاب کرده باشد ممکن است زمان مشخص شده برای زایمان به اشتباه تخمین زده شده و یا به دلایل مختلف به زایمان طبیعی نیاز پیدا کند، در این صورت حتی با داشتن برنامه ای مشخص در زایمان سزارین ممکن است زایمان شما به صورت طبیعی انجام شود.
از طرفی نیز ممکن است با وجود آمادگی برای زایمان طبیعی مادر به علت های مختلف قادر به انجام آن نباشد و مجبور شود به شکل سزارین نوزاد خود را به دنیا آورد. بنابراین می بینید که نباید به طور قطعی به نوع روش زایمان اطمینان داشته باشید.

زایمان زودرس و عوارض آن
بیشتر بدانید

اما آنچه زایمان طبیعی را دلهره آور می کند در چند مورد خلاصه می شود:

  • درد هنگام زایمان

در این باره باید بیان کنیم که اگر از درد های ناشی از زایمان طبیعی بیم دارید، می توانید قبل از اقدام به این زایمان درباره زایمان طبیعی بدون درد با پزشک خود صحبت کنید. در حال حاضر روش های بسیاری وجود دارد که مادران را قادر می سازد با وجود زایمان طبیعی درد بسیاری را تحمل نکنند.
ضمن اینکه مادران می توانند برای کاهش ترس و اضطراب خود با مادرانی که این نوع زایمان را تجربه کرده اند گفتگو داشته باشند.
به یاد داشته باشد انجام زایمان سزارین به معنای عدم بروز درد نیست. گرچه مادران حین زایمان به علت بیهوشی متوجه درد زایمان نخواهند شد، اما درد های اصلی در دوران نقاهت به سراغ آن ها خواهد آمد که باید به نسبت درد های زایمان طبیعی به مدت طولانی تری آن را تحمل کنند. اما همچنین باید عوارض زایمان سزارین را نیز در نظر داشته باشید.

  • پارگی واژن و بی اختیاری مدفوع

از دیگر ترس های بانوان برای انتخاب زایمان طبیعی بروز این دو عارضه است. در این باره باید بیان کنیم بعد از زایمان طبیعی ممکن است میزانی برش در ناحیه پرینه که حد فاصل بین دهانه واژن تا مقعد است ایجاد شود. اما این برش بعد از مدتی بهبود یافته و یا با بخیه ای کوچک بسته خواهد شد. استفاده از بخیه برای مواقعی خواهد بود که میزان پارگی بیش از حد نرمال باشد.
اما در ارتباط با بی اختیاری مدفوع گفتی است که شواهدی بر بروز این اختلال وجود نداشته و موردی از آن یافت نشده است. مادران توجه داشته باشند اگر برای اولین زایمان، زایمان سزارین را تجربه می کنند در زایمان های بعدی نمی توانند از زایمان طبیعی بهره مند شوند.

مقایسه زایمان طبیعی با زایمان سزارین

زایمان سزارین

زایمان سزارین

برای ادامه مطالب بهتر است به طور کلی این دو زایمان مقایسه شده تا مادران بتوانند به راحتی در انتخاب نوع زایمان تصمیمی بگیرند. تا کنون مبحثی مقایسه ای که بتواند تمامی جوانب این دو زایمان با یکدیگر بررسی کند وجود نداشته است. اما می توان با مشاهده برخی مزایا، یک روش را بر دیگری ارجح دانست که در ادامه به آن ها می پردازیم:

  • میزان خونریزی
از بین بردن جای زخم یا اسکارهای عمل جراحی
بیشتر بدانید

میزان خونریزی در زایمان سزارین به مراتب کمتر از زایمان طبیعی است. البته اگر مادران به قصد زایمان طبیعی مراجعه کرده باشند، اما نیازمند زایمان سزارین شوند این مورد در آن ها بیشتر به چشم می خورد.
ابن نکته حائز اهمیت است که در صورت انجام اولین زایمان به شکل سزارین امکان خونریزی برای زایمان های بعدی بیشتر خواهد شد. لذا بانوان همانطور که در بالا اشاره شد در انتخاب نوع اولین زایمان بیشتر دقت داشته باشند.

  • مدت زمان بستری و دوران نقاهت

این مورد بر همه مادران روشن است که دوره نقاهت در زایمان سزارین بیش از زایمان طبیعی خواهد بود. چراکه وجود برش برای خارج کردن نوزاد نیازمند بخیه بوده و تا پایان بهبودی زمان زیادی را می طلبد.

  • بروز مشکلات تنفسی

آمار نشان می دهد که نوزادانی که به روش سزارین متولد می شوند به بستری شدن در بخش NICU یا مراقبت های ویژه احتیاج پیدا می کنند. دلیل این اتفاق این است که زمانی که کودک در شرف تولد قرار می گیرد مایع موجود در ریه ها تخلیه شده تا بتواند از شکم مادر خارج شود. اما در مورد زایمان سزارین این رخداد بدین شکل اتفاق نخواهد افتاد و ممکن است نوزاد با نارسایی تنفسی متولد شود. اغلب نوزادانی که زودتر از 39 هفته متولد می شوند دارای این مشکل خواهند بود.

دکتر مژده نامداری، متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران، با استفاده از جدیدترین روش ها و تکنیک های پزشکی آماده ی ارائه خدمات به شما عزیزان در زمینه زایمان طبیعی و سزارین می باشد.
جهت تماس و برقرای ارتباط می توانید با شماره 22884654-021 تماس حاصل فرمایید.
صفحه اینستاگرام دکتر مژده نامداری

سخن پایانی
شاید انتخاب زایمان طبیعی با توجه به نکاتی که اشاره شد هنوز برای مادران انتخاب سختی باشد، اما توجه به این نکات می تواند به میزان بالایی سلامت نوزاد را تضمین کند. ممکن است برخی مادران از خطرات احتمالی لحظه خروج نوزاد نیز بیم داشته باشند که راه حل این موضوع انتخاب بهترین متخصص زنان و زایمان است. اگر قصد زایمان طبیعی را دارید، توصیه می کنیم قبل از رسیدن وقت زایمان حتماً با بهترین متخصص زنان ملاقات کرده و اطمینان یابید که از مهارت و تجربه کافی برخوردار است.

برچسب ها:
دکتر مژده نامداری

دکتر مژده نامداری

متخصص زنان و زایمان و نازایی

دکتر مژده نامداری جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در تهران و عضو هيات علمي دانشگاه می‌باشد. دکتر نامداری 4 سال سابقه‌ی جراحی در شهرهای پرجمعيت استان خوزستان را دارد و از سال 1386 مشغول به طبابت می‌باشد. دکتر نامداری دوره‌های مختلف تكميلی طب زنان با تمركز بر جراحی زيبایی زنان، با تکنیک‌های روز و استفاده از بهترین دستگاه‌های کربوکسی تراپی، پلاسما جت، پلاسما DBD، آر اف سرجیکال و میکرونیدلینگ به فعالیت‌های پزشکی مشغول است و آماده‌ی ارائه خدمات درمانی و زیبایی به بانوان می باشد.

جهت دریافت مشاوره و یا اخذنوبت از مطب دکتر مژده نامداری، متخصص زنان در تهران از طریق شماره‌های زیر پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

(شماره تماس مطب -> 02122884654) (فقط واتساپ -> 09374053325)


اینستاگرام دکتر نامداریواتساپ دکتر نامداری

مقالات مرتبط

پرسش و پاسخ با دکتر مژده نامداری

سوالات شما در اسرع وقت توسط دکتر و یا مشاورین کلینیک پاسخ داده می شود.

12 دیدگاه ها
  1. پریچهر

    زایمان طبیعی خیلی خوبه اگر از روی آگاهی باشه هیچ دردی هم نداره ، کلاسهایزایمان فیزیولوژیک فوق العاده عالی هستن

    پاسخ
  2. ثمین

    سلام
    من با روش بی حسی گاز آنتونکس زایمان طبیعی کردم ،هیچ دردی احساس نکردم و از زایمانم خیلی راضی هستم

    پاسخ
  3. صبوری

    سلام
    من به اصرار اطرافیان بچم رو سزارین کردم بچم از موقعی که بدنیا اومد مدام مشکل کولیک داشت خیلی گریه میکرد هر دارویی رو که بگید امتحان کردم داروهای خارجی هم بی تاثیر بود بچم بدنش همیشه ورم داره همیشه سریع اسهال میگیره روده هاش خوب کار نمیکنه ، ای کاش بچم رو طبیعی بدنیا نیاوردم

    پاسخ
  4. فریماه

    سلام
    شوهرم خیلی بد رفتاری میکرد از ترس اینکه اندامم خراب بشه سزارینی شدم خیلی هم جای بخیه هام اذیتم کرد دچار عفونت شدم خدا می‌دونه چه بدبختی کشیدم از اون طرف بچم شبانه روز گریه میکرد هر دکتری که می‌بردم میگفتن کولیک داره آخه کولیک چه مرضیه ، خیلی اسید معده نیومد تو دهنش ، خلاصه دوران خیلی سختی بود ,بره که بر نگرده

    پاسخ
  5. راعده

    سلام دوستان
    زایمان اگه طبیعی باشه روی هوش بچه تاثیر مثبت می‌ذاره چون تمام مراحل زایمان جزئی از تکامل کودکان ه ، پس اگر بچه ای باهوش و ذکاوت می‌خواید و سلامتیش براتون مهمه طبیعی زایمان کنید

    پاسخ
    • تیم فنی

      پاسخ شما صحیح نیست زیرا منطبق بر متون علمی نیست،

      پاسخ
  6. ماندانا

    الان دوره زمونه ای شده که هر کی یه ذره پول دستش میاد و میخواد پز بده می‌ره سزارین می‌کنه که بگه من پولدارم و هیکلم رو خراب نمیکنم غافل از اینکه یه عمر بدبختی و مریضی برای بچه ش رقم میزنه

    پاسخ
  7. محمدی

    سلام عزیزان
    من خودم پرستارم و آگاهی کافی از انواع زایمان دارم و با افتخار زایمان طبیعی کردم و هیچ اتفاق بدی هم برام نیوفتاد و ماشاالله بچم از هر نظر سالم و سلامته

    پاسخ
  8. مینا

    اه اصلا طبیعی دوست ندارم فقط سزارین ، پول بده کیفت رو بکن

    پاسخ
    • ستاره

      عزیزم تو بیمارستانهای خصوصی خوب تهران که هزینه زایمان طبیعی و سزارین فرقی نداره نهایت 1 تومن فرق داره پس اصلا بحث پول نیست بحث انتخاب بهتره و درست تره . اون چیزی که شما از زایمان طبیعی دیدی حتما تو بیمارستانهای دولتی شلوغ و متروک هستش . زایمان طبیعی تو بیمارستانهای لاکچری و هتل مانند تهران کم هزینه نداره

      پاسخ
  9. عبدی

    زایمان طبیعی عالیه
    من از موقعیکه طبیعی زایمان کردم دیگه درد قاعدگی ندارم قاعدگی هام خیلی عالی شده ،کلا زایمان طبیعی یه سری خوبیها برای بدن زن داره

    پاسخ
  10. بدری

    طبیعی بی کلاسیه، فقط سزارین توی بیمارستان خصوصی

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیامتان را از طریق SMS به شماره 09374053325 ارسال کنید.
Call Now Buttonتماس با مطب